Kasseforslag til stroker18d2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kasseforslag til stroker18d2

hei noen som har noen gode kasseforslag til denne subben. en kompiss har akkurat kjøpt en å skal snart lage kasse... den skal brukest som subb inne foresten :P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som har noen forslag?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke parametrene til elementet å oppdrive da?

EDIT: er dette til den gamle strokeren med gult senter?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er den gode gamle dette.. jeg har ikke funnet parameter til d2 men til den enkeltspola har jeg funnet. kjedlig å ikke finne stroker manualen jeg skal ha liggendes i leiligheta en plass. er vell forskjell i parametra til d2 å enkeltspola regner jeg med. synst å huske att d2 hadde lengere slaglengde en enkeltspola å div. la til noen bilder av bassen å jeg :P

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der er den gode gamle ja

En e-post til Cerwin Vega burde vel fikse biffen med parametrene?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja er ikke så sikker på det.. er ingen av de gamle folka igjen der nesten bare nye.. å etter att bilstereobiten blei solgt til diamond audio har alle muligheterfor hjelp gått rett vest der

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. da kan det kanskje bli vanskelig, jeg og finner bare parametrene til svc elementet, sikker på at det ikke er samme element bare med 2 spoler?

om det er kun Xmax som er forskjellig så har ikke det noe betydning for kassetuning, kun for hvor mye elementet tåler..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stroker 18S och Stroker 18D2 är identiska bortsett från att spolen på D2 är uppdelad i två delar, så de simulerar likadant. Elementet på dina bilder är dock ingen Stroker 18D2 utan en vanlig Stroker 18D(4). Jag har för övrigt både en Stroker 18S och en Stroker 18D2. Nedan är en bild på min gamla låda. Nu har jag byggt ett horn i stället och det spelar bra mycket bätte. Tyvärr så är jag inte så populär bland grannarna längre. En kristallkrona två våningar ner lossnade från taket när jag spelade för några veckor sedan :twisted: Om det beror på mitt spelande eller att den var dåligt monterad låter jag vara osagt men det är lite småroligt att man kan få golvet i våningen under att vibrera så det känns ordentligt i fötterna. Lite jobbigt dock att behöva gå och plocka upp alla saker som ramlar ner i rummet och rummen bredvid. Det som begränsar nu är CD spelaren som hoppar när jag drar på för mycket. :-D

Om du är sugen på att bygga ett horn så ska jag se om jag kan ordna fram lite uppgifter på det. Verkningsgraden blir bättre och man kan spela mycket högre. Annars funkar det bra med en låda på 200 liter (total volym) och 2 st 6" rör med portar 38cm långa. Jag har pdf-filer med parametrar, om du skickar mig din email så kan du få dem.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strokeren er recona til d2. hadde satt pris på pdf filene å de teiningene. min e-mail er olejonny65@hotmail.com

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag lade upp filerna här

http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/apstkr18.pdf
    http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/apstkr18D2.pdf

Som du ser så har Stroker 18 S/D2 samma parametrar och simulerar likadant. Enda skillnaden är att man får fler valmöjligheter med D2:an och kan lasta ner stegen mer om man parallellkopplar. D4:an har däremot annorlunda spole och lite andra värden.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    supert da får vi bare begynne å designe å bygge kasse hehe

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Här kommer lite simuleringar och bilder på hornet vi har byggt. Riktigt hög känslighet med en liten peak vid 40Hz som eventuellt kan behöva eq. Resterande peakar filtreras bort med lämpligt lågpassfilter. Hög känslighet över 35Hz har prioriterats. Enligt simuleringarna så får man ut rejält mycket högre ljudtryck jämfört med en konventionell basreflexlåda. Lådan är främst gjord i testsyfte så det har inte lagts någon energi på att få den o se snygg ut men den verkar fungera riktigt bra i verkligheten också. Kan helt klart rekommenderas om syftet är att spela sanslöst högt.

Hornresp

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mätt lite på basen och jämfört med den gamla lådan. Mätningarna är gjorda på lyssningsplatsen i mitt rum och det verkar väl inte så dumt tycker jag. Den gula kurvan är hornet och den gröna basreflexlådan. Lådorna har naturligtvis varit placerade på samma plats och inga inställningar har ändrats. Avsevärd skillnad i känslighet verkar det som

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •