martins 2x 10" sonoprosjekt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

martins 2x 10" sonoprosjekt.

Har to basselementer liggende som jeg kunne tenkt meg å lage to sonosuber av. De to elementene jeg har heter Seas 25F-EWX og er på 10". Ettersom jeg rett og slett aldri har bygd en høyttaler før så trenger jeg litt tips.

Står mer om elementet her (25f-ew ikke 25f-ewx (aner ikke forskjellen)):
    http://www.seas.no/images/stories/vi...085_25f-ew.pdf

Annet spørsmål jeg har er om det finnes noen anbefalt diameter på selve sonorøret. Vil jo helst ikke at suben skal være for høy. Er jo også et spørsmål om stabilitet om det blir for liten diameter?

Et tredje spørsmål blir materialvalg. Noen som har tips om hvor jeg kan få tak i rør, materiale til topp- og bunnplate, godt lim og en eventuell finish? Jeg bor i Trondheim.

Håper noen her kan hjelpe meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    125 liter og 26Hz tuning?

Vet ikke hva jeg prøver å oppnå her. er helt ukjent med WinISD

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her popper nok inn mange svar om du smører tolmodigheta litt =) sonosubs er hett for tia...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Her popper nok inn mange svar om du smører tolmodigheta litt =) sonosubs er hett for tia...
    Det er akkurat det jeg trenger ;-) Nettopp derfor jeg har "hivd meg på bølgen" jeg og. Både for å prøve ut noe nytt og ikke minst at det virker som de fleste som har laget sonosuber her på forumet virker strålende fornøyde.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinarnstad
    Det er akkurat det jeg trenger ;-) Nettopp derfor jeg har "hivd meg på bølgen" jeg og. Både for å prøve ut noe nytt og ikke minst at det virker som de fleste som har laget sonosuber her på forumet virker strålende fornøyde.
    Jeg vil anbefale deg å lese de trådene som finnes om emnet, og deretter ta kontakt med de som har kommet i mål med et godt resultat. Jeg vet at blant annet "runew" og "atledreier" har kosa seg skikkelig med bygging av downfiringreflextubesubs =)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo gjøre det litt enklere og føre opp konkret hva jeg lurer på sånn i første omgang. (planleggingsfasen)

Jeg vil helst at den skal gå dypest mulig. Og da må jeg altså regne ut med WinISD hvilken størrelse jeg skal ha på tuben (antall liter) og hvor lang/antall bassport(er) for å få best mulig resultat. Er jeg helt på jordet her?

Og det er samme hvilket høyde\breddeforhold jeg har så lenge jeg er på det antallet liter jeg regnet ut i WinISD?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner du ett fint program for å beregne sonosubs. Så lenge du har data på elementet så burde denne gjøre beregningsjobben for deg!

- Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brillegeit
    Her finner du ett fint program for å beregne sonosubs. Så lenge du har data på elementet så burde denne gjøre beregningsjobben for deg!

- Bjørn
    Har sett litt på dette programmet. Men er det slik at de eneste dataene det trenger på elementet er størrelse og vekt? Blir det ikke litt feil beregnet da mtp kassetuning og lignende?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en side på nettet av en som faktisk hadde bygd en 10" sonosub.
    Lungster.Com - sonosub
    Er dette verd å kopiere (bare med toppmontert port og sentrert element på bunnen)?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig ville nok ha lagd en høy og smal sub, blir mer estetisk riktig for min del.

om du bruker et 40 cm rør som er 1m høyt så får du ca 125 liter
    HER er en kalkulator for å regne ut volum av en cylinder på en enkel måte.

Når det gjelder rør så er det bare å kontakte en byggvareforetning å spør etter sonorør eller forskalingsrør (samme ting).
    Så å si alle byggvareforetninger har på lager eller kan skaffe disse, er ikke så hakkenes dyrt heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Jeg personlig ville nok ha lagd en høy og smal sub, blir mer estetisk riktig for min del.

om du bruker et 40 cm rør som er 1m høyt så får du ca 125 liter
    HER er en kalkulator for å regne ut volum av en cylinder på en enkel måte.

Når det gjelder rør så er det bare å kontakte en byggvareforetning å spør etter sonorør eller forskalingsrør (samme ting).
    Så å si alle byggvareforetninger har på lager eller kan skaffe disse, er ikke så hakkenes dyrt heller.
    Høres mest estetisk riktig ut for min del også.

Neste spørsmål blir som følger:
    Hvor mange porter bør jeg ha?

Har tenkt på 1 eller 3 stykk;
    fordelen med 3 er at jeg kan plugge portene for tuning.
    fordelen med 1 er vel at det er lettere å bygge?

Noen innspill på dette?

Portene blir vel regnet ut av kassevolumet, så en 125 liter søyle med porter vil bli: 125l kasse minus volum på porter minus volum på element?

Prøver meg frem i WinISD uten noe hva jeg føler blir et bra resultat. er det slik at -3db-grensa er hvor elementet kutter?

Ble mange spørsmål på en gang her, men håper noen kan utfylle min uvitenhet :-D

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste spørsmål blir som følger:
    Hvor mange porter bør jeg ha?

Har tenkt på 1 eller 3 stykk;
    fordelen med 3 er at jeg kan plugge portene for tuning.
    fordelen med 1 er vel at det er lettere å bygge?

Noen innspill på dette?
    Dette blir ress og slett helt opp til deg, vil du ha muligheten til å plugge så gå for tre porter, konstruksjonen vil ikke bli så veldig mye mer komplisert av den grunn.

Portene blir vel regnet ut av kassevolumet, så en 125 liter søyle med porter vil bli: 125l kasse minus volum på porter minus volum på element?
    Helt riktig!

Prøver meg frem i WinISD uten noe hva jeg føler blir et bra resultat. er det slik at -3db-grensa er hvor elementet kutter?
    Det er ikke hvor elementet kutter men det er ofte der elementet begynner å rulle av, ofte er det slik at en sub spiller langt nedfor -3dB punktet pga romforsterking.

6 dB= dobbel så høyt volum

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Så en kurve som ser slik ut ved 125 liter og 3 porter på 8,20x50

Ser den ok ut med tanke på romforsterkning og avrulling? Vil den komme til å spille helt ned til 26hz?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er finfin, den vil nok spille et stykke nedenom 26 hz, hvor mye avhenger av rommet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det innkjøp av materialer i dag. får ta en ringerunde til de mange byggkjedene her i trondheim og finne ut hvem som har billigst rør. Får vel kanskje finne en billig kilde til MDF i samme slengen om det ikke ligger noe i kjelleren. håper bare jeg får rørene inn i bilen :-D

Hvilket materiale er best til porter? Er det enklest å bruke noe type avløpsrør, bare med en aeroport på toppen?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det innkjøp av materialer i dag. får ta en ringerunde til de mange byggkjedene her i trondheim og finne ut hvem som har billigst rør. Får vel kanskje finne en billig kilde til MDF i samme slengen om det ikke ligger noe i kjelleren. håper bare jeg får rørene inn i bilen :-D

Hvilket materiale er best til porter? Er det enklest å bruke noe type avløpsrør, bare med en aeroport på toppen?
    Alt funker til port så lenge det ikke er veldig mykt.

Du kan også bruke et sonorør med mindre diameter til port, jeg betalte rundt 130kr for et 20cm rør.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •