Seas L18RNX/P

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Seas L18RNX/P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas L18RNX/P

Hei!

Noen som har erfaringer med dette Seas L18RNX/P?

Jeg har to elementer liggende som jeg skal bruke i et prosjekt sammen med Scan-Speak D2905/9500 diskanter. Har hatt dem i en testkasse, og jeg synes de spiller veldig bra. Særlig er det bassen som utmerker seg, men de spiller veldig rent og detaljert i mellomtonen også. Ligger ikke langt bak Excel-elementene.

Delefilteret er dog en utfordring. Har laget et delefilter (egentlig tredje versjon) som er Ok, så det er et bra utgangspunkt. Jeg kan godt poste det hvis det er interesse.

Men jeg vil gjerne høre om erfaringer. Har dere temt resonanstoppene?

Roy

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som måtte lure så står L-en i betegnelsen for at membranet er av aluminium.

Jamo forsøkte seg med Excel-elementer, 6,5", og var ikke nøye nok med sugekretsen. Det ble ingen ubetinget suksess i forhold til andre konstruksjoner med de elementene. Ellers tror jeg Eltek har skjema på en sugekrets som skal fungere greit. Uansett vil en slik sugekrets få en vanvuttig høy q-verdi, så det lønner seg å dele lavt.

Ver også obs på fabrikkparametrene som på mange elementer, inkl Seas avviker kraftig fra tid til annen. De Seas-elementene jeg har målt har ligget noen Hz høyere i Fs, med VAS omtrent som oppgitt, men med litt høyere mms, og litt lavere BxL. Det øker vanligvis Qms noe og gjør at elementene går litt dypere og bør ha litt større kasser for ikke å bli boomete. De får også litt lavere følsomhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elteks forslag til Excel-elementene kan ikke brukes på L18. Sugekretsen må være veldig nøyaktig, så man MÅ måle. L18 har forøvrig 2 store resonanstopper, så det er enda morsommere å jobbe med enn Excel... L18RNX bør deles på 2kHz eller lavere.

Jeg har hatt samme generelle erfaring med måling av T/S-parametrene på Seas-elementer. Parametrene avviker en god del fra oppgitt, med typisk høyere Q-verdier og fs. Men det er liten variasjon mellom elementene. Parametre på Vifa og Scan-Speak stemmer bedre i forhold til oppgitte data.

Jeg kan se om jeg finner noen målinger av L18. Jeg vet jeg har noe liggende.

Roy

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at det er elementet som forårsaker 2 topper? Eller refererer du kun til den ved 7K, og den ved 8,5? I såfall ville jeg seket q-verdien litt og lagt meg på 7,7K. Så kan du bruke restverdien til en del av filteret. En annen løsning kan være å lage et 4. ordens filter fra 4-4,5 kHz med overdreven q-verdi. Så legger du på et 1. ordens ved rundt 2 kHz etterpå. Jeg tror dette skal ivareta impulsresponsen på en bedre måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er elementet som har 2 topper ja, i tillegg til en del mindre oppbrytninger høyere opp. Mine målinger ser ikke helt like ut som Seas sine. Jeg har foreløpig satset på å dempe den laveste toppen med en sugekrets, og la de andre være. Toppen ved 8,5-9kHz er dempet ca 20-25dB. Spiller som sagt bra, ikke hørbar (men målbar ).

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er responsen i kasse uten filter.

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er responsen med filter.

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til slutt, her er filteret. Skjemaet viser komponentene jeg har brukt, altså parallellkoblede kondensatorer etc.

OBS: Dette er IKKE et ferdigutviklet filter, det er en prototype. Bare så det er sagt. Kun et POC.

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående bassfilteret; det er optimalisert rundt spolen på 1mH. Jeg hadde en sånn foliespole liggende, og ville bruke den... ikke nødvendigvis optimal verdi

Roy

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo veldig bra ut, jeg tror ikke den resonansen er noe å bekymre seg for med det filteret.

Er det forresten nødvendig med paralellkoblede kondensatorer i sugekretsen? Og i såfall, er det ikke en fordel å velge noen verdier som ligger rundt 1:10?

Det samme tenker jeg om diskantfilteret. Hva med C4:1,0, C5:5,6, C6:8,2 og C7:0,47

Hvordan er det forresten med impedanstoppen i diskanten? Har du målt den med filteret?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at dette er en prototype, og at jeg brukte komponenter jeg hadde for hånden for å få riktig verdi. Dette er slett ikke siste versjon, bare et utgangspunkt.

Jeg tror ikke det er noen fordel å bruke 1:10 regelen hvis man bruker like kondensatorer. Jeg synes det er en fordel å bruke små kondensatorer i stedet for store, bedre lydmessig.

Når det gjelder diskanten, tenker du på resonansfrekvensen? Den er under 500Hz, så den er godt dempet av filteret.

Diskantfilteret er ikke optimalt. Litt feil å bruke en motstand først. Den må ta all effekten over hele frekvensområdet, og det stiller store krav til den. Skal flytte dempeleddet til etter filteret.

Roy

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motstanden behøver ikke ta mer enn et lite stykke under delefrekvensen, nemlig den strømmen L3 får gjennom seg. Husk forresten på at du forandrer filterets egenskaper når du flytter motstanden. Du vil da få en topp på omkring 2 dB rett over delefrekvensen. Det påvirker fasegangen og Q-verdien også.

Prøv forøvrig å senke den totale Q-verdien på filteret, den er veldig høy som den er, samtidig burde du vurdere et notch-ledd på diskanten for å temme den stigningen du fort kan få fra omkring 7-8 kHz og opp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •