Vifa D26NC uten resonans?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vifa D26NC uten resonans?

Jeg fikk for en tid siden en meget hyggelig PM fra C.Alshus, hvor han ønsket å gi bort et par høyttalere til meg! Utrolig men sant :-D

Dette var et par ATC A7, lukket 2-veis konstruksjon med 5" ATC bass/mellomtone og Vifa D26NC-15-06 diskant.
    De orginale biwire terminalene var skiftet ut med singelwire, og etter det var lyden heller dårlig.

Min kjære samboer tok med seg disse hjem etter en Vestfold tur, og det må nevnes at C.Alshus tok seg bryet med å møte henne, så hun skulle slippe å finne frem hjem til han. Utrolig men sant :-D

De ble koblet opp og lyden var mildt sagt mørk, riktignok noe mer diskant i den ene, men langt fra noe godlyd.
    Begge diskantene ga lyd fra seg, så jeg mistenkte feilkobling i delefilteret.
    Diskanten var koblet fasevendt, men når dette ble rettet ga det ikke særlig annen lydsignatur.
    Filteret så ut til å være koblet rett, og alle komponentene ble målt og funnet i orden. Det eneste avviket var motstanden paralellt med diskanten som målte 1,8ohm og var merket 2,2ohm. Men det skulle ikke bety en sånn drastisk forskjell.

Men jeg fikk en overraskelse eller to når jeg målte opp elementene.

Her er frekvensmålingen av de to diskantene, grønn er Seas 27tdfc som referanse.

Vifa D26NC uten resonans?-vifa_d26_15_06_frekv-jpg

Og her er impedansmålingen.

Vifa D26NC uten resonans?-vifa_d26_15_06_imp-jpg

Det er faktisk to målinger der, men de måler altså 100% likt.

Hvor har det blitt av impedanstoppen rundt egenresonansen?
    Og hva har skjedd med diskantene?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller meg også undrende til hva som har skjedd med disse diskantene...
    Dissse diskantene skal jo ha en impedans-topp rundt 1,5kHz, det er jo helt rart at denne bare skal "forsvinne" på en måte?
    Synes også det er litt merkelig at de har så forskjellig frekvensgang, men at impedanskurven ser dønn lik ut!

Snickers-isen har kanskje ett fornuftig innspill her?

edit: er det bare den ene høyttaleren som har "feil" motstand, eller er den "feil" på begge? Tenker på en forklaring til forskjellen i frekvensgangen..

- Bjørn

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er impedans målingene av diskantene uten tilkoblet dempeledd?
    Med 1,8 ohm i paralell med element vil impedanstoppen bli helt borte.
    Og med 2,2 (1,8 ohm) i paralell med diskant, så er det kanskje en serie
    motstand også på 4,7 eller 5,6 ohm. Diskantene er jo da dempet rundt
    15dB +- som jo er veldig mye.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene er av diskanter uten delefilter ja.
    Og høyttalerne har en veldig lav følsomhet, ATC sier 83dB hvis jeg husker rett, jeg måler de til ca 80dB, derfor den kraftige L-paden på diskanten.
    4,7ohm i serie, 2,2ohm i paralell.

Men nå er årsaken funnet, og den ene diskanten "fikset"
    Ble selvfølgelig nysgjerrig og demonterte den ene diskanten i sine enkelte bestanddeler. Og her hadde Vifa gjort noe rart!
    Det var ikke magnetisk olje i spolegapet, men magnetisk asfalt! :-D
    Etter en times tid og med hjelp av diverse rensemidler, q-tips, post-it lapper og en synål, fikk jeg fjernet det meste. Det var pokker ikke lett å fjerne magnetisk asfalt fra en magnet!

Diskanten ble selvfølgelig ikke "god som ny", den fikk nå dobbel resonanspeak, ved ca 1100 og 1900hz. Og frekvensgangen kan man trygt si ble noe ganske annet!

Her er sammenligning før/etter rens:

Vifa D26NC uten resonans?-vifa_d26_15_06_frekv_uo-jpg

Måtte jo da selvfølgelig montere den inn igjen å koble opp igjen delefilteret for å se og høre hva som skjedde, og her er resultatet:

Vifa D26NC uten resonans?-atc_a7_frekv_uo-jpg

De er nå back on track!

Får se om jeg tar renseprosessen på den andre diskanten i morgen, og håpe på like godt resultat.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel olje kan "herde" og ligne asfalt etter noen år, men hadde aldri trodd det kunne skje i en diskant :-D Bytt til helsyntetisk... Har da lest at noen fjerner den oljen også uten at jeg vet grunnen ops:

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerdende arbeid. . .

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var noe annet, og det er første gang jeg har hørt om at oljen har størknet/blitt til asfalt,
    jeg har åpnet en del Vifa diskanter, men oljen har aldri vært helt tykk.
    Da har jeg lært noe i dag også. Kanskje Vifa har eksprimentert med en oljetype
    som tydeligvis ikke hadde så heldige aldringsegenskaper. Tviler på at det er varme som har fått
    den til å tykne, da disse diskantene (hvertfall i denne konstruksjonen) har fått tilført veldig liten effekt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Gammel olje kan "herde" og ligne asfalt etter noen år, men hadde aldri trodd det kunne skje i en diskant :-D Bytt til helsyntetisk... Har da lest at noen fjerner den oljen også uten at jeg vet grunnen ops:
    Burde jeg satse på Castrol GTX 15w-40 tror du?
    Eller går det bra med billigere alternativ fra f.eks Biltema kanskje? :-D

Lurer litt på hvordan jeg skal få oljen magnetisk, men hvis jeg bruker den gamle fra bilen er det vel spon nok i oljen til at det fungerer vel.....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til tross for den tilsynelatende peaken ved 1500hz, viste det seg at responsen overraskende godt følger 3. ordens @ 2500hz.
    Hevingen på 3dB fra 2-3khz dere ser på målingen av høyttaleren, stammer altså fra Butterworth avstemmingen og er ikke peak fra diskanten.

Bassmellomtonen i disse høyttalerne er forresten et kapitel for seg. De spiller høyere opp enn mange såkalte fulltoneelementer. Slak jevn avrulling hele veien fra ca 1k til 12k.
    De spiller faktisk musikk overbevisende helt alene uten filter. Synd resultatet er så himla lav følsomhet.........

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •