Kablet gigabit hjemmenettverk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kablet gigabit hjemmenettverk

Hei. Er i gang med oppussing av huset og skal få trukket nettverkskabel til div. rom. Ønsker oss gigabit-nett.

Det skal legges langs lister, altså ikke inne i vegg. Er det CAT6 jeg bør gå for? regner med at uskjermet holder lenge i et vanlig hus. Vil ha ELKO kontakter, men har bare funnet disse for CAT5, noen som vet hvor jeg kan finne for CAT6?

100 mbit holder nok lenge for oss, men ønsker at når jeg først legger opp så mye kabel og utstyr at det skal holde litt fremover i tid.

Er ganske grønn på dette, men har lest at for å få gigabit nettverk så må kablene termineres på en spesiell måte eller trekke dobbel kabel?

Det er ønskelig med dobbelkontakt i stua, og i kontor/teknisk rom, enkel på soverommet og på det andre kontoret. Kobles til en gigabit switch på teknisk rom.

Er elhandel.no det billigste stedet å handle slikt utstyr?

Alle forslag på løsning tas imot med takk

Mvh

Henrik

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såvidt jeg vet så trengs det ikke noen annet en CAT6 kabler for og få gigabit
    (såklart må utstyret takle dette :P )
    når det gjelder kontaktene for veggmontering er jeg ikke sikker men jeg tror det vil fungere med den kontakten du nevner
    CAT6 kablene trenger ingen spesiel terminering. trengte hvertfall ikke det på mine CAT6 kabler

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekkomaster
    såvidt jeg vet så trengs det ikke noen annet en CAT6 kabler for og få gigabit
    Cat5e fungerer også til Gb..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, etter å ha lest litt ser det ut som cat5 er enklest. Går for en 100m rull på biltema og kjøper noen elko kontakter med mindre noen har innvendinger

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Hm, etter å ha lest litt ser det ut som cat5 er enklest. Går for en 100m rull på biltema og kjøper noen elko kontakter med mindre noen har innvendinger
    Bare pass på at det er cat 5E

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg ihvertfall unna veggkontaktene fra Biltema, de er rett og slett søppel. Det samme gjelder kroneverktøyet de selger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Hold deg ihvertfall unna veggkontaktene fra Biltema, de er rett og slett søppel. Det samme gjelder kroneverktøyet de selger.
    Har kjøpt hus selv, og skal også legge opp 1Gb-nettverk. Har du tips til veggkontakter og termineringsverktøy som er bra? Det er greit å få noe ordentlig, så jeg slipper for mye feilsøking i etterkant...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eystein
    Har kjøpt hus selv, og skal også legge opp 1Gb-nettverk. Har du tips til veggkontakter og termineringsverktøy som er bra? Det er greit å få noe ordentlig, så jeg slipper for mye feilsøking i etterkant...
    Jeg har brukt dette en stund, og syns det fungerer veldig bra. 298,- hos Clas Ohlson. Veggkontaktene fra Elko er meget bra, og hvis du kommer over en god pris på disse ville jeg valgt dem. Har et par veggkontakter fra Clas liggende, har ikke fått testet disse ennå, men konstruksjonsmessig ser de ihvertfall veldig bra ut. Med en pris på 3-4 ganger lavere enn Elko, så kan det være vært å teste ut et par av disse før du eventuelt går til innkjøp av noe langt dyrere.

En nettverkstester kan være hendig: 249,- hos Clas Ohlson:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode tips her, skal på handlerunde på onsdag, kommer med en tilbakemelding på hva jeg lander på. Hadde tenkt å kjøpe termineringstang på biltema, men da dropper jeg det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100meter-rullen på Biltema er cat-5e selv om det står cat-5 i kataloger og på internett. Den er ganske god synes jeg. Veggkontaktene derimot er søppel. Ebay er også et ganske hett tips når det kommer til utstyr, kan få mye av ok kvalitet for omtrent kun prisen av frakten. Nettverkstestere, kontakter ol.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bør vel også tenke litt på bøyeradius for å ikke få for dårlig båndbredde? Gjelder vel kanskje spesielt CAT6 hvis jeg ikke husker helt feil....

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zealott
    bør vel også tenke litt på bøyeradius for å ikke få for dårlig båndbredde? Gjelder vel kanskje spesielt CAT6 hvis jeg ikke husker helt feil....
    CAT6 kabel er noe ømfintlig for bøyeradius, knekk og innfesting hvis en skal følge boka. En montør fikk underkjent en CAT6 monasje på et anlegg jeg var på pga for stram stripsing til kabelbanene. Ifølge inspektøren av nettet kunne dette medføre strukturendring i kabel (skjerm og ledere kom ut av intern posisjon) og ytelsen ville falle til vanlig CAT5.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite oppfølgingsspørsmål fra meg. Hvis jeg skal bruke en kontakt som denne, med to uttak, må jeg da trekke to nettverkskabler inn i boksen?

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Et lite oppfølgingsspørsmål fra meg. Hvis jeg skal bruke en kontakt som denne, med to uttak, må jeg da trekke to nettverkskabler inn i boksen?
    nei. cat5 bruker bare pin 1,2,3 og 6, 4 ledere. kabelen har 8.

når du først skal legge kabelen i vegg bør du kjøpe skjermet kabel. det koster en krone mer pr meter men er en billig forsikring mot støy fra strøm etc.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg dro uskjermet CAT5e rundt i huset etter å ha kranglet med fem naboers wifi noen måneder. Mulig man kunne fått noe bedre signalkvalitet med CAT6, men nettverkskortenes diagnoseprogram melder om gode forhold. Linjehastigheten er i alle fall ikke nedgradert til 100mbit. Er vel kanskje verdt å nevne at jeg har lagt meg over loft og ikke i tilknytning til noe strømkabler e.l. Mulig skjermet kabel har mere for seg i andre settinger enn min.

3Com har også noen billige gigabit switcher som fungerer aldeles utmerket.
    Komplett.no - 3Com Gigabit Switch 5

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    nei. cat5 bruker bare pin 1,2,3 og 6, 4 ledere. kabelen har 8.
    Det der er et unøyaktig svar og mildt sagt et svært dårlig råd.

Hvordan har du tenkt å gjøre det i andre enden da?

Uansett, 100Mbps bruker kun 2 par, men 1Gbps bruker alle 4.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Elko HomeLink system i min leilighet, der er det trekt en kabel som er lik kategori-kablene i oppbygningen, men alle parene er individuelt skjermet med folie, pluss at hele kabelen har flettet skjerm.
    '
    En cat5e kabel er vel avstemt til 125mHz, mens cat6 er 250mHz, Homelink kabelen er 900mHz, og den fungerer iallefall knirkefritt på gigalan.

Når det gjelder å kjøre GIGAlan på cat5 og 6, så er det vel slik at kabelen egentlig ikke er beregnet for det, men siden lengden og forstyrrelsene i et vanlig hus, som regel tilsier at det går helt greit.

Det går an å kjøre digitalt "coax" signal over en vanlig RCA kabel, så det er nok utstyret i begge ender som bestemmer hva de tolererer av avvik før det ikke går.

BTW: Pant har helt rett i at GIGAlan bruker alle 8 lederne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Når det gjelder å kjøre GIGAlan på cat5 og 6, så er det vel slik at kabelen egentlig ikke er beregnet for det, men siden lengden og forstyrrelsene i et vanlig hus, som regel tilsier at det går helt greit.
    Flisespikkeri, men cat5e+ brukes også i profesjonelle installasjoner for gigabit så det er ikke slik at det "som regel går greit".
    Det går alltid greit så lenge man holder seg innen spesifikasjonene, det vil f.eks si maks totallengde 100 meter. Normalt vil det si maks 90m + 5m+5m til patchekabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye interressant her.. slik jeg forstår det er at hvis jeg skal ha gigabit hastigheter så kan jeg ikke bruke begge "uttakene", men hvis jeg nøyer meg med 100 mbit så kan jeg dele lederne til begge "uttakene"? Om jeg velger cat6 kabel, kan jeg da bruke begge uttakene, samtidig som jeg får gigabit nett?

Er veldig grønn rundt dette tekniske på nettverk.

Mvh

Henrik

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •