Kablet gigabit hjemmenettverk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Om jeg velger cat6 kabel, kan jeg da bruke begge uttakene, samtidig som jeg får gigabit nett?
    Nei, i praksis; Cat5e = Cat6.

Glem den juksemetoden med å dele en kabel, gjør det skikkelig. Ett uttak har en kabel, evt så bruker du en switch eller i værste tilfelle slike:
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=17043654

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, siden jeg må trekke kabelen langs list i store deler av stua (og andre rom) så begrenser det seg til en.. bør vel klare seg med et uttak uansett stort sett.

Takk for all hjelp, kommer nok tilbake med flere oppfølginger når jeg skal sette opp lan, wlan og eget wlan for squeezboxene. Aner problemer i horisonten

Mvh

Henrik

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Det der er et unøyaktig svar og mildt sagt et svært dårlig råd.

Hvordan har du tenkt å gjøre det i andre enden da?

Uansett, 100Mbps bruker kun 2 par, men 1Gbps bruker alle 4.
    skjønner ikke helt spørsmålet om hva man gjør i andre enden, hver leder har jo en farge for å skille dem fra hverandre. har kablet dusinvis av punkter uten noe problem.

man får gigabit over cat5 også, det var jo det som var spørsmålet her. nå skal jeg i etterpåklokskapens lys innrømme at det nok er like greit å dra 2 kabler og patche opp cat7 når man først skal gjøre jobben. evt èn kabel og switch i trådstarters tilfelle.

edit: blingset på cat5 og cat5e, Pant har rett. skal slutte å gi tekniske råd på natterstid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må ha en kabel til hvert punkt. basta, du vil få inteferens mellom lederne og mulig et ustabilt nett visst du begynner å kødde med det. i 100 mbit nett er 7 og 8 ledig er ganske sikker på att alle andre er i bruk.
    cat 6 har jo skjerma para imellom seg i tillegg. viss man ser på overføringshastigheten vil du ikke klare å booste hastigheten noe særlig mer ved å bytte til 1000 mbit ved cat 6. jeg har gjort det, men det hjalp ikke så veldig. men 100 mbit holder jo i hauger p lass i ett hus. man kan jo streame hd signaler over dt, da har man vel det man trenger?? ikke sant

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg koblet opp huset mitt med cat 5E for seks år siden. Da tok jeg i bruk alle lederne slik at jeg fikk to punkter per kabel i alle rom. Nettet mitt har vært dønn stabilt i alle år med full hastighet. Lengste strekk er vel på omkring 35 meter kan jeg tenke meg.

Da jeg nylig innredet kjelleren trakk jeg cat 6 kabel og koblet på samme måte. Om dette bryter mye med en anbefalt standard vet jeg ikke, men stabilt er det i hvertfall her hos meg.

Jeg koblet det slik i begge ender:

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne tråpden var det jo litt av hvert. Jeg har jobbet med profesjonelle spredenett i mange år og her er min erfaring.

Kategori er en betegnelse på matriellet. For å kunne kjøre 100 Mbit Ethernet må man bruke matriell av minimum kategori 5 kvalitet. Dette må installeres slik at man får en klasse D link. Dvs at man kan overføre med hastigheter opp til 100 MHz. Merk at det er en forskjell på Mhz og Mbit p/s. 100 Mbit Ethernet benytter en kompresjonsteknikk som kalles MLT-3. Kort fortalt medfører det at signal hastigheten eller frekvensen er kun en trededel av datahastigheten DVS ca 33 MHz.

Man benytter desuten kun 2 av til sammen 4 par i kablen. Det gjør at en slurvete og håndveksmessig dårlig installasjon med Kat5 matriell hvor man kun skal kjøre 100Mbit Ethernet allikevel kan fungere bra.

For å få en klase-D link er det imidler tid stenge krav til hvordan man installer spredenettet. Bl. annet tillates det ikke mer enn 12 mm untwist av parrene.

For å kunne kjøre Gigabit Ethernet må man benytte matriell med minumum Kategori 5e kvalitet. Man kan gjerne benytte kategori 6 matriell. Det er ingen krav til skjermng av kablene. For kategori 7 matriell er kravet at hvert enkeltpar skal være skjermet samt at det skal være en ytre felles skjerm for alle 4 parrene. Man kan også få både kategri 5 og 6 med skjerm.

Mitt råd er glem alt som heter skjerming og spesiellt kategori 7. Det gjør det bare mer komplisert og man får risiko for jordfeil. Hvis du alikevel velger å bruke skjerm så husk at en skjerm er bare en leder og den må ha en sluttet krets for å virke. Det betyr at det må være god jordforbindelse hele veien og nettverket ditt må være jordet i begge ender.

En uskjermet nettverkskabel er en balansert kabel. Dvs at støy nøytraliseres ved hjelp av at støyen som induseres i hvert enkel leder i et par, genererer to strømer som oppveier hverandre.

Hvis vi tenker oss at det i et par genereres en strøm i den ene lederenkalt I1 og den andre en strøm som kales I2 så vil I1-I2 være lik 0 hvis disse to strømmene er like store. For å oppnå dette er det viktig at lederne i et par ligger helt tett inntill hverandre hele tiden. Derfor er det så viktig å ikke stripse for stramt og bøye med for liten bøyeradius.

For å opprettholde karvene til en klasse D-link kan man ikke splitte parrene på to kontakter så glem det. Da kan du heller ikke kjøre Gigabitethernet. De enkelte par i kablen er desuten twisted med ulikt antall twist for hindre at man får amplituder på samme sted i hvert par. Dette har bl. annet betyding for overhøringen mellom de enkelte parne også kalt cross-talk. Det er derfor ikke likegyldig hvilket par du terminerer på hvilken pin i kontakten.

Håper det ikke ble for teknisk. Det jeg prøvde å si var altså at kategorien på matriellet alene ikke sier noe om hvor høy hastighet du kan kjøre på et spredenett. Det er det linken som avgjør og da spiller den håndtverksmessige utførelse en veldig stor rolle. Derfor blir alle spredenett i profesjonell samheng scannet med en scanner som gir opplysninger om alle teniske data og også hvilken klasse link det støtter.

Vil du vite mer ? her er en link til en grei side som utdyper temaet :
    Category 5 / 5E & Cat 6 Cabling Tutorial and FAQ's - the best source for information on Cat 5 / 5e / 6 cable!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •