41Hz Amp6-Basic og Amp10-Basic - Amp 10 blown to smitherins..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

41Hz Amp6-Basic og Amp10-Basic - Amp 10 blown to smitherins..

Har tatt meg tid til å, i det minste, bestille noe smågodt fra 41Hz.com.

Jeg er ikke helt venn med gainclonen min som ble rar etter en runde med flytting. Så som erstatter for denne skal jeg bygge en Amp10 basic som forhåpentlig vis gir bedre kvalitet og mer "umph".

MEN, jeg måtte jo ha noe å øve litt på, så jeg bestillte likesågreit en Amp6-Basic også.. trenger jo noe som kan lage litt liv på kontoret Fikk for første gang prøvd meg på litt overflatemontert, og det gikk egentlig ganske greit (Selv om loddingene neppe gir meg jobb i kina med det første). I mangel av mini-jack til mini-jack kabel så blir det bare noen foto i naturskjønne omgivelser.

En liten kjøleribbe som muligens holder, egentlig en TO3 kjøler.

Planen nå er en liten eikeboks med noe plexi for å vise innmaten, og matchende eikehøyttalere (HiVi B3S) for Amp6'en... Amp10'en ska i førsten inn i Gainclone boksen.. Begge skal være i bruk innen 1 år

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amp6 er ein artig liten sak. Har standar versjonen sjølv. Og varm blir den ikkje, eg bruker kun ein alu stripe som kjøler og det holder plenty.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å sette realistiske tidsfrister...

Mye spennende forsterkere på 41hz ja...
    Noe ser greit ut, mens andre tydeligvis krever litt mer.

Tror nok jeg måtte begynt med en amp6 basic jeg også hvis jeg skulle bygget noe...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amp6 er var artig og lodde også, du får prøve litt av hver. Denne har også bedre beskrivelse enn hva de andre kittene har. Men det var noen ting hvor jeg klødde meg i hodet, brettet er bl.a en annen revisjon enn det byggebeskrivelsen refererer til. Ved å følge nummer på pakkene og BOM'en (bill of material) så gikk det greit. Sto f.eks ikke noe om en av motstandene i beskrivelsen, og kondensatorene er gjerne bare merket med nummer, og ikke verdien.

Som et lite tips så kan det være greit å bestille flere ting fra 41Hz når du først bestiller. Han har god peil på skatteregler etc.

Hva bruker du den til kvitekrist?

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en AMP32-PS fra 41hz som jeg holder på å bygge kabinett til. Det blir i tre og aluminium. Amp 10 tror jeg blir neste. Eneste som var stress på ps-32'en var å lodde på chip beina. Ble en del knoting for å få det til.

Lykke til

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Amp6 er var artig og lodde også, du får prøve litt av hver. Denne har også bedre beskrivelse enn hva de andre kittene har. Men det var noen ting hvor jeg klødde meg i hodet, brettet er bl.a en annen revisjon enn det byggebeskrivelsen refererer til. Ved å følge nummer på pakkene og BOM'en (bill of material) så gikk det greit. Sto f.eks ikke noe om en av motstandene i beskrivelsen, og kondensatorene er gjerne bare merket med nummer, og ikke verdien.

Som et lite tips så kan det være greit å bestille flere ting fra 41Hz når du først bestiller. Han har god peil på skatteregler etc.

Hva bruker du den til kvitekrist?
    Bruker den på verkstaden. Har for tiden noken gamle technics høgtalere, men har planen om å bygge eit par horn til den
    Bruker ein rimelig overkill transformator, ikkje at det er noko problem.

Den er ialefall genial med tanke på størrelse og kraft.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohoi.. amp32 så hakke for avang ut. Er jo bare SMD, tror ikke jeg er stødig nok med bolten til å ta på meg noe slikt

Fikk min koblet opp idag, med litt liten PSU, og jommen var det ikke liv i den. Phu, da kan jeg våge meg over på Amp-10'en. Er lettere å gå igang med lodding enn med tre og metall arbeid.

Horn og en slik liten rakker er nok kjempe show.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohoi.. amp32 så hakke for avang ut. Er jo bare SMD, tror ikke jeg er stødig nok med bolten til å ta på meg noe slikt

Fikk min koblet opp idag, med litt liten PSU, og jommen var det ikke liv i den. Phu, da kan jeg våge meg over på Amp-10'en. Er lettere å gå igang med lodding enn med tre og metall arbeid.

Horn og en slik liten rakker er nok kjempe show.
    Det var faktisk første gang jeg loddet SMD og med skikkelig pinsett og en fin teknikk jeg fant på nettet var det ikke vanskelig. Som sagt, chip'en var et hel..... men er bare en måte å lære på. Koster ikke allverdens om det ikke skulle gå. Men amp 10 er oppgitt til 100W i 4ohm. Måler dem i RMS?

Newcomer aspd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inspirasjon til ferdig AMP10, denne er min.
    Den fikser du fint, knallforsterker også.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var kjempeflott!

Hvor store trafoer har du? Og hvorfor to? Var kjempelekkert! Hvor kommer kabinettet fra?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den var flott!

Har lyst til å bestille meg noe fra 41hz jeg også, men det må være enkelt. Tenkte litt på amp6 og amp9 tror jeg det var...

Sette de prisen til under 200kr slik at man slipper toll?

Newcomer aspd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor store trafoer har du? Og hvorfor to? Var kjempelekkert! Hvor kommer kabinettet fra?
    Kabinettet er kjøpt fra Audiokit, av typen HI-FI 2000, Galaxy Max. Mye annet kjekt å kjøpe fra de også samtidig, gode kondensatorer med mere.

Ble vel to trafoer mest fordi jeg fikk en god pris på de brukt, og at de passet til formålet. 2x22V AC, 120VA på hver kanal inn.

Min AMP10 står på hylla, kjører en Trends Audio TA-10.1 her nå, tar så liten plass... Og har ikke bruk for mer effekt enn den gir på mine Klipsch. Men var artig å bygge AMP10, absolutt en knall forsterker.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig!
    Gleder meg å høre (se) resultatet. Hva er det du tenker du skal bruke denne mot? Lage to horn og?
    Men du mener vel ikke alvor med å hive ut GainKloonen!? Er jo herlig lyd i den når du får fixet den, og det veit jeg du får til.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det blir noe å se til spørs, fikk lyst på et slik kabinett som aspd har.
    Hive ut var sterke ord.... muligens jeg lar den står til jeg blir pensjonist, for så å fikse den.

Blir ikke horn her i gården, den lille skal på kontoret sammen med de små Hivi 3" høyttalerene mine. Og den store skal erstatte gainclonen og vel så det. Er jo betydelig mer ressurser i denne en hva det var i den gamle chippen.

Ble forøvrig litt sjokkert når jeg begynte så smått på Amp10'en i går, byggebeskrivelsen er jo mildt sagt helt ræva. Og jeg kan ikke fatte at de ikke har spandert på trykk med komponentnummer på kretskortet. Det endte opp med at jeg heiv byggebeskrivelsen. (Som ville at jeg skulle begynne med en regulator chip og halvstor kondensator) og heller begynte med den klassiske "minste komponent først" fremgangsmåten. Da var det å følge layout tegningen som jeg fant på 41hz support sider og krysse av mens jeg fant komponentverdi i BOM'en. Det gikk etterhvert greit, men mener nå bestemt at de kunne lagd en mer fornufig byggebeskrivelse.

Når kona dro meg i segn, for å sove, hadde jeg bare chippen og et par av de store kondensatorene igjen. Haugen med avbitte komponentbein var nesten like høy som mt.everest (1:884800) og arket med komponentlayouten fult av røde streker og fullførte loddinger. Med så mange komponenter må jeg si meg forbauset hvis dette fungerer som det skal.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med samme erfaring selv. Var bare rot hele greia. (Er også spent på om jeg har laget en røykmaskin til 350kr) :-P

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KABOOM

Skulle måle den regulerte 5V'en, jumperene som jeg måler over (kortsluttes etter at måling er "godkjent")er utrolig tette og jeg fikk ikke festet de små "krokodillene" mine, så jeg "måtte" måle med probene på frihånd.

Det forløp seg noe slik som så:

- Strøm kobles på, ingen lyd, ingen ulyd alt ser bra ut.
    - Sjekker at AC er tilkoblet og jeg har 230V på bryteren.
    - Plasserer med rolig hånd probene på J10 for å måle 5V'en.
    - Må flytte blikket over på multimeteret for å sjekke spenningen, 4,98V eller noe.
    - Hele kroppen slapper av og jeg flytter hodet for å se til at probene forflytter seg rett.
    - "Klick, det klikker i releet og et halvsekund etter kommer et lysglimt, plastbiter flyr.
    - Tror først en kondensator har tatt kvelden, oppdager så at jeg har et stort krater i chippen. En avlang bit på omlag 1cm x 1,5cm x 2,5mm(på det meste) ligger på bordet.
    - Bestiller ny chip og håper at ingenting annet er ødelagt!!!

5V kretsen får godkjent og loddes ferdig før ny chip skal i Mute greia som ligger på J2 tror jeg også blir monteret før ny chip skal i. Litt mer spenning en jeg trenger. Men skuffende lite røyk Grunnen er nok at probene har kortsluttet mot J2 på et vis.. håper ivertfall det var feilen...!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Ble forøvrig litt sjokkert når jeg begynte så smått på Amp10'en i går, byggebeskrivelsen er jo mildt sagt helt ræva. Og jeg kan ikke fatte at de ikke har spandert på trykk med komponentnummer på kretskortet. Det endte opp med at jeg heiv byggebeskrivelsen...
    Det er dette jeg frykter litt med en del av disse kitene. Byggebeskrivelsen bør nesten være på IKEA-nivå...ops:

Det ble røykmaskin? (som session frykter han har laget):shock:

Newcomer aspd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven, der tok din AMP10 Basic kvelden ser det ut til :sad: ... Har du en idé om hva som gikk galt?

Nå er det en god stund siden jeg bygde min AMP10, men husker da ikke byggebeskrivelsen som så hakke gal?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt, editerte innlegget litt, så var det nok probene som glapp når jeg målte 5 volten. J10 (kobler 5v til chippen) og J2 (mute) ligger rett ved siden av hverandre. er bare snakk om 1,5-2mm klaring mellom dem.
    Lot den sto litt før jeg målte også, så antar at dette må være grunnen.

Hadde den ikke koblet til noe kjøleribbe når jeg målte nå, men nekter å tro at det hadde ført til en slik skade, var ingenting koblet på signalsiden.

Newcomer aspd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELFA - Testpinne med gripklo, 4 mm ...

Hadde jeg bare hatt disse på midten av nitti-tallet når jeg bygde min LC Audio "The End MK 3.1", det ble *POFF* ja. Pga. slitent hode, vanlige test-pinner og dirrende hender. Aldri mer, kostet mer enn det smakte.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •