DIY Sonosuber - Retunet til 20Hz...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 131
    Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Sonosuber - Retunet til 20Hz...

Etter et ikke helt vellykket PB12-Plus prosjekt i fjor har jeg og en kompis nå funnet ut at vi skal bygge sonosuber. Jeg skal ha en tolv tommer og en femten tommer mens han andre skal ha én stykk 12 tommer. Byggingen kommer til å starte i begynnelsen av sommerferien i og med at kompisen min ikke kommer nordover fra Tønsberg før da.

Fra før har jeg 12.2 element og 500 watts BASH forsterker fra OAudio, mens han andre har ett stykk TC-Sounds TC2+ element. Regner med det blir bestilling av en til forsterker fra OAudio om ikke så alt for lenge.
    12 tommers subene skal lages likt som SVS sin 16-46 PC-Plus.

Så er det femten tommeren, hvilket element er det som anbefales her? Er det det samme som RuneW har brukt i sitt DIY prosjekt, altså TC-2000?
    Og forsterker da, det billigste alternativet blir vel en kraftig PA forsterker som man kan sette inn stillegående vifter i. Hvor mange tusen watt trenger dette elementet egentlig? Velodyne bruker jo veldig kraftige forsterkere til sine suber for å ha god kontroll under alle omstendigheter. Men hvordan skal jeg gjøre det med phase, delefrekvens og slikt?

Legger ved en sånn ca handleliste for tolv tommerne i et bilde.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg bare hatt penger nå...

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/30648/cat/27
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Du får ta opp et forbrukslån da vettu

Hva er grunnen til en 12" og en 15"?
    hvorfor ikke to 15"?

Lykke til med prosjektet ditt

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan jeg koble sammen alt dette egentlig. Hvis jeg har forforsterker effektforsterker, subforsterker med innebygget delefilter og phasekontroller, Begringer feedback destroyer, effektforsterker til 15 tommeren og delefilter med phasekontroll til 15 tommeren.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Du får ta opp et forbrukslån da vettu

Hva er grunnen til en 12" og en 15"?
    hvorfor ikke to 15"?

Lykke til med prosjektet ditt
    Har en 12" fra før.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor mange tusen watt trenger dette elementet egentlig? Velodyne bruker jo veldig kraftige forsterkere til sine suber for å ha god kontroll under alle omstendigheter. Men hvordan skal jeg gjøre det med phase, delefrekvens og slikt?
    Velodyne har jo servo samt lukket kasse + de burker ofte mye EQ. Derav trenger de masse juice. TC-2000 i en sonokonstruksjon med omtenksom EQing vil trenge (ha godt av) 1000-1500watt. Selv driver jeg mine TC-2000 med 1250wattpr stk i 6ohm. Samt dB500 elementene mine med ca 700watt i 4ohm. Alt er sonokonstruksjoner.

Når det gjelder justeringer som phase ect, så funker også noe som kalles delay. Dette finner du i bla.annet Berhinger DEQ2496. Delefrekvens er jeg noe usikker på om du kan stille i denne. Men et slikt filter bør ikke være vanskelig å få tak i. Jeg vet de solgt aktive delefilter for suber på biltema før. Har et liggende selv som funka fett på en eldre sub.

Ellers ville jeg nok heller gått for 2 stk 12" suber eller 2 stk 15" suber da jeg tror det vil være mye letter å få til å spille bra sammen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en god løsning å sette den ene av dem til å f.eks spille fra 50Hz og ned mens den andre spiller fra 50-110Hz?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det blir mye bedre med 2x12" . Da kan jeg kjøpe en til forsterker fra OAudio til å drive den også, da har man jo innebygget delefilter og hele pakka.
    Da må jeg vel bygge forsterkerne inn i egne kasser slik at de ikke blir fylt av støv og skitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det blir mye bedre med 2x12" . Da kan jeg kjøpe en til forsterker fra OAudio til å drive den også, da har man jo innebygget delefilter og hele pakka.
    Da må jeg vel bygge forsterkerne inn i egne kasser slik at de ikke blir fylt av støv og skitt.
    Det ville nok jeg gjort.
    Det å bygge bash inn i sonorør er ganske krevende. Tror heller jeg ville byggd en liten kasse til forsterene for seg selv.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger det med målemikrofon til den Behringeren du nevner ovenfor, Jens?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger det med målemikrofon til den Behringeren du nevner ovenfor, Jens?
    Nei, men det kan kjøpes utenom. Berhinger har en mikrofon som koster 5-600kr tror jeg. Bruker hvertfall selv en Behringer mikrofon sammen med min DEQ. Aldri fått testet den skikkelig. Men skal ta for meg litt testing snart

Edit; Mikrofonen heter ECM 8000

Behringer ECM8000 målemikrofon - Musikklink AS

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest litt mer om denne DEQ'en. Så har jeg skjønt det riktig at jeg burde sende signalet digitalt fra kilden til DEQ også sende det videre digitalt til DAC'en min som igjen sender signalet analogt til forforsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest litt mer om denne DEQ'en. Så har jeg skjønt det riktig at jeg burde sende signalet digitalt fra kilden til DEQ også sende det videre digitalt til DAC'en min som igjen sender signalet analogt til forforsterkeren?
    Da vil den ta for seg front høyttalerene også. Sett den heller mellom forforsterker og subforserker.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Da vil den ta for seg front høyttalerene også. Sett den heller mellom forforsterker og subforserker.
    Men vil ikke signalet bli dårligere iom at analogdelen i DEQ'en er dårligere enn ellers i anlegget mitt? Eller misforstår jeg noe nå? Jeg trenger vel også noen RCA-XLR overganger til dette prosjektet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke signalet bli dårligere iom at analogdelen i DEQ'en er dårligere enn ellers i anlegget mitt? Eller misforstår jeg noe nå? Jeg trenger vel også noen RCA-XLR overganger til dette prosjektet?
    Du trenger 2par med overganger.
    Analogdelen i DEQen skal faktisk være ganske okey. Men her er det jo tross alt snakk om bass, så tror neppe du vil merke noe på den delen.

Det trenger ikke en DEQ for at subene skal spille bra. Jeg ville først sett hvordan det gikk uten. Desto mindre man trenger å bruke EQ, desto bedre.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det bare å håpe man får tak i MDF. Sist gang ringte jeg og var innom alt av byggevareforetninger i hele midt-troms med heller dårlig resultat. Skal prøve å ringe noen byggevareforetninger i Tromsø en gang i løpet av uka.
    Det er vel 22mm som er det vanlige? Hva annet enn en fres trenger man for å forme disse sirklene?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til, hva kan jeg bruke som føtter mellom foten og subrøret?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å bla gjennom RuneW sin tråd hvor han gjennomgår alt veldig nøye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom forøvrig nettopp over denne guiden til DEQ
    Projects update and iformation page

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er det to stk 12 tommere dere anbefaler da? tenkte jeg skulle begynne å sjekke litt rundt ang materialer og forsterker og slikt snart. Hvis det blir to stk 12ere så er det vel best å kjøpe en lik forsterker som den jeg har fra før pga elle innstillingsmulighetene. Disse er jeg helt avhengige av siden jeg skal bruke dette i et stereooppsett uten noen form for subwooferinnstillinger.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •