DIY Sonosuber - Retunet til 20Hz... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 131
    Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har prøvd meg litt med Room EQ Wizard i kveld, men får det ikke helt til. Hva skal jeg gjøre får å få frem en riktig frekvenskurve? Har fulgt rådene i denne tråden: http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe å si?
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Ingen som har noe å si?
    Hallo!

Har du fått gjort noe i det siste og hvordan går det med prosjektet?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mdf

Jeg var en tur på Finnsnes i går for å høre om de hadde inne noe 22mm MDF-plater. Fikk til svar at ikke hadde det og heller ikke kunne bestille det inn, men at de fleste som skulle bygge høyttalere dro til Narvik for å kjøpe MDF.

Så da får jeg bare håpe vi skal en tur sørover i løpet av sommeren. Noen som har peiling på om de kan ha det i Tromsø? Hadde blitt en del enklere da iom at jeg er litt oftere der enn i Narvik.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De må da vel ha det i tromsø... Men jeg kan ikke skjønne at de ikke kan bestille inn noen MDF plater på finnsnes??

Hvor har du spurt?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggkjøp, like ved Bohus. I fjor sommer var jeg å spurte på alle byggevareforretningene i Lenvik og i Sørreisa, ringte også opp til noen i Målselv. Ikke én eneste forretning hadde MDF i 22mm.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antall MDF-plater

Til dere som har bygget sonosuber før; Hvor mange MDF plater trenger jeg totalt til tre stykk suber?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på hvor massive topp og bunnplater du har tenkt å lage.

er vel ikke så vanskelig å regne ut det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF plater er vel normalt 1.2x2.4m

Skal du bygge 12" sonosuber går jeg utifra at du bruker sonorør med 40cm diameter. Da gjelder det bare og finne ut hvor mange plater du vil ha i topp og bunn ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis eg trenger 4 sirkler på Ø:40cm og 6 sirkler på Ø:45cm, holder det da med en plate? Har ikke peiling på hvor stor ei sånn plate er.

Endret: Der svarte Jens på størrelsen på MDF plata før jeg sendte mitt innlegg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis eg trenger 4 sirkler på Ø:40cm og 6 sirkler på Ø:45cm, holder det da med en plate? Har ikke peiling på hvor stor ei sånn plate er.
    Da trenger du 2 stk ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel kanskje være en fordel å ha med seg en tilhenger eller to når de skal hentes da Må bare klare å finne ut hvor de selger sånt.
    Men hva er det ellers jeg trenger utenom rørene, MDF-plater, forsterkere, elemtenter, kabler og kontakter? Er ikke lenge til man skal begynne å handle inn varene...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør ha noen slags foter for å få elementet litt over gulvet, Lakk, stoff til å trekke røret med, pluss en god porsjon arbeidslyst

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    du bør ha noen slags foter for å få elementet litt over gulvet, Lakk, stoff til å trekke røret med, pluss en god porsjon arbeidslyst
    Det har jeg lurt veldig på. Hva kan man bruke som føtter? Har sett folk har brukt slike jernrør av ett eller annet slag, men hvor får man kjøpt noe slikt? Eller kanskje det er like greit å bruke en trestokk som man kutter opp i like lange biter.

Og hva må man kjøpe for å få et brukbart resultat ved lakking? Fra før har jeg noe pussepapir i forskjellige størrelser opp til 1000, tokomponentsparkel tror jeg det het og fin sparkel.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg lurt veldig på. Hva kan man bruke som føtter? Har sett folk har brukt slike jernrør av ett eller annet slag, men hvor får man kjøpt noe slikt? Eller kanskje det er like greit å bruke en trestokk som man kutter opp i like lange biter.

Og hva må man kjøpe for å få et brukbart resultat ved lakking? Fra før har jeg noe pussepapir i forskjellige størrelser opp til 1000, tokomponentsparkel tror jeg det het og fin sparkel.
    Jeg brukte rustfrie stålrør med børstet finish som jeg skaffet på jobben. tror ikke de er så lett å skaffe for privatpersoner.

Å bruke en rund bjelke av noe slag burde jo vere ganske enkelt, ellers så er det noen slags møbelføtter fra IKEA som er populære, atledreier her på forumet kan sikkert navnet på de om du spør han, han brukte de i alle fall på sine diy subber.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aeroporter, er det noe som bør brukes eller er det bare bortkastet? Jens bruker vel ikke det etter det jeg husker. Som bassrefleksrør blir det mest sannsynlig brukt 75mm rørleggerrør ettersom jeg har det liggende. Er det noen bestemt lengde disse skal ha? Bør jeg bruke ett eller tre?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengden på portene er alfa og omega da lengden bestemmer tuningen på subben, jeg tror ikke du trenger aeroporter om du bruker 3x75mm rør.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva kan jeg gjøre for at rørene skal sitte ordentlig på innsiden?
    Blir det ikke litt lite festepunkter kunn i topplata?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du forsenker ca halve platetykkelsen slik at du kan presse røret inn i plata,
    når du limer dette med ekspanderende lim vil dette sitte som F..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Du forsenker ca halve platetykkelsen slik at du kan presse røret inn i plata,
    når du limer dette med ekspanderende lim vil dette sitte som F..
    Høres jo bra ut men hva er ekspanderende lim? Høres ut som lim som utvider seg når det tørker. Dette får jeg vel kjøpt hos alle vanlige byggevareforretninger?

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •