Elektrisk leret til under 500,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektrisk leret til under 500,-

Hadde som mål å lage meg et leret til under 500kr, det måtte være elektrisk, men 500lappen strekker ikke til for å få det med fjærnkontrol. så den delen tar jeg senere.

Størelsen er ca165 i bredde, jeg bruker både 5:4(pc) og 16:9, så høyden justerer jeg etter behovet.

delene er:
    1stk motor (bormaskin på europris ca 100,- med 2års garanti :shock: )

1stk kulelager(hadde jeg, men koster fra ca 80.- og oppover...kunne sikker brukt no annet også)

1stk 50mm x170cm rør(vanlig utslagsrør til vask)

1stk 76mm x200cm rør(vanlig taknedløp pris? hadde begge røra liggende, men koster ikke stort)

og selvfølgelig en duk :wink: (det har jeg også, men man kan jo for eks. bruke tupolor på ikea)

[img][/img]

her er bormaskinen (donoren) slakta og motoren tatt ut
    [img][/img]

for å få lerete ut av det ytterste røret, må det sages et spor på langs, dette ble gjort på en vanlig bordsirkelsag
    [/img]
    [img][/img]

Jeg valgte å dreie en sylinder som passet inn i lageret og det indre røret i metall, noe som kun ble gjort for det var lettest tilgjengelig. en tre stav/kloss hadde gjort samme nytten. lagerets ytter ring passer akkurat i det store røret.
    [img][/img]

Her er lageret på plass
    [img][/img]

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir spennende og se forsettelsen på dette prosjektet.....

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt, can't wait! :P

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

del2

For å få motoren til å sitte fast, slik at ikke den går rundt i stedet for det innerste røret, valgte jeg å dreie en hylse som settes uten på motoren. hadde sikkert gått fint å festa den med skruer, men skal det være så.... 8)
    [img][/img]

her er motoren på plass, uten hylsa
    [img][/img]

Den var perfekt til sitt formål, så her er et bilde til

[img][/img]

Her er duken jeg skal bruke
    [img][/img]

det er viktig å få duken festet nøyaktig på røret, slig at den ikke blir skjev når den skal vikkles opp og ned. legg en planke bit. eller gjør som meg og bruke det store røret. som linjal og tegn et strek på det lille. lim etter denne kanten
    [img][/img]
    [img][/img]

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

del3

Dere leser fortere enn jeg klarer å legge ut her bare plass til 6bilder i hvert innlegg.

Mens limet (araldit) tørker på lerret, lakkerte jeg røret. kjøp heller et svart med en gang :roll:
    [img][/img]

Lakken ikke tør.... limet ikke tørt....så her er et vente bilde
    8km med duk på hver av rullene....(vi har vel noen hundre sånne av forskjellig kvalitet og farge) ikke så fali om jeg missa på duk valget, nok å ta av 8)

[img][/img]

Limet ferdig og den innerste rullen klar for montering. En ting som man aldri kan være for nøye med er renhet... skal ikke mye til for å få ødelagt duken. Har derfor pakket den inn i plast til jeg er sikker på at lakken ikke farger av.

[img][/img]

Her er det lille røret med duken montert i det store
    [img][/img]

andre siden

Ledningen til motoren måtte skjøtes. vanlig lampet ledning. her ser dere hylsa som jeg dreide, montert på motoren
    [/img]

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Del4

Her er festene jeg skal bruke. Tenkt egentlig bare å skrue det direkte i taket, eller på veggen, men dette blir bedre, festene er vanlig fester til tak nedløp.
    [img][/img]

når det gjelder strømen til motoren, så var det meningen å bruke laderen som fulgte med. kople den direkte til motoren, med en bryter som har to knapper (opp ned)(for å få motoren til å gå motsatt vei, skifter bryteren bare om på ledningene, polariteten) men motoren går for fort med 12v laderen, en mulighet er å lime fast regulatoren(knappen som regulerte hastigheten mens motoren var i maskinen). slik at den sto konstant i en lav hastighet. faktisk kan man bruke hele regulatoren sånn som den er da det er mulig å regulere hastigheten og opp/ned funksjonen (frem/tilbake på maskinen) men jeg tror ikke det blir særlig pent.
    Valgte å kjøpe en ny lader(type universal rundt 100kr) som man kan stille in spenningen 3-12v, og dermed finne rett hastiget.

Har ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre en litt avansert styring til leretett, hvor man har en bryter med valga 5.4 og 16:9 et trykk på en av knappene kjører lerretet i riktig høyde, et trykk til på samme knapp kjører det opp igjen (impulsstyrt)
    Men det blir ikke i kveld....

her er noen bilder som viser duken sammenlignet med en gråaktig duk(sølv i høre halv del og grå i venstre) sølv gir faktisk bedre hvit(lysere) men også mye bedre svart, problemet er at den kanskje har for høg gain. Valgte derfor å ha lerretet mitt bestående av begge Bare å snu det, da det er sølv på ene, og grå på andre siden
    [img][/img]
    [img][/img]
    [img][/img]
    [img][/img]

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å se med så lav kvalitet på bildene. under 50kb.
    sølv duken er heller ikke helt fri for skrukker, men det gir et inntrykk i allefall.

skal henge opp det motoriserte i morgen. ikke sikker jeg får tatt noen bilder for over helgen, da jeg reiser til trondheim i morgen.

for spill intreserte, dere MÅ prøve farcry på storskjerm 8) www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7626

www.farcry-thegame.com

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei carmacoma
    Flott tråd -STÅ PÅ
    Bruker selv "sølv" lerret og har aldri angret på det.
    Har du fått ferdig og testkjørt lerretet?
    Hvordan få det helt "stramt" ? Bruker du noen tunge vekter e.l. i bunnen av duken?
    Ser du har duk i kilometervis,selger du noe av dette?
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle bruke en tre stang(rundtre) slik som man bruker til gardin stenger ol. (større kostskaft?) til vekt nede. tror det er tungt nok, har laget et leret før hvor jeg brukte noe lign. med hell.

den kan ikke være for tung heller, da ville vel ikke motoren holde lerete på plass i øvreposisjon.

Har prøvd duken på de bildene du så, men der er duken bare festet på veggen.

har prøvekjørt leretet, og det funker fint. litt mindre støy av motoren hadde vært fint, men til prisen duger den. en persienne/leret motor koster ca 1900,- og ville ha kunne blitt brukt på samme måte som den jeg har. da ville det blitt enda bedre, men så var det prisen...

Det er ikke jeg som har alle dukene, men arbeidsplassen min..... men det hender titt og ofte at forskjellige varer blir kasert, av grunner som ikke foringer bildekvaliteten(hvem trenger et pustende vanntett lerret a`la gortex :?: )

er det ingen måte å få bildene under hver av tekstene jeg har skrevet? og ikke sammlet på bunnen av hvert innlegg.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [img][/img] Funksjonen er vel til å henvise til bilder på andre adresser på internett. Da kan man også laste opp større bilder, enn 100kb.

Uansett, er mange kreative folk her!!

Må si meg imponert. At motoren durer litt har vel ikke så mye å si? Vi snakker om ett motorisert lerret til 500(!!!!) kr her...

Og man kan også lage PJ feste til 200kr. Dvs 700kr for motorisert lerret og PJ feste.. Ikke ille det!

Mvh

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne tatt bestillinger du! Skikkelig stillig!

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Kunne tatt bestillinger du! Skikkelig stillig!
    Ja hvorfor ikke. om han har ett salgbart produkt...
    Kan jo fort tjene en del penger til mere utstyr på slikt

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar tilbake alt jeg sa om at det ikke ville bli bra å bruke bryteren som fulgte med maskinen. har plukket den fra hverandre og lodda den om slik at den går på konstant lavhstighet. Og vips så ble støyen fra motoren borte . I tillegg kan jeg nå bruke laderen som fulgte med maskinen (12v) og dermed sparer jeg 100kr. skal legge ut bilder senere.

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende arbeid som det var morsomt å følge. Jeg ser likevel for meg at lerretet blir skrukkete uten nok vekt nederst. Hvor mye tror du fjernkontroll koster.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble litt inspirert av dette prosjektet ditt Carmacoma! Jeg har fra før et Ikea Tupplur lerret, som jeg ville sette motor på.

Dette ble et ultra-low-cost prosjekt

Jeg gikk derfor til innkjøp av en elektrisk skrutrekker til 59,- kr hos Clas Ohlson (art. nr. 30-8603)

Vel hjemme plukket jeg den i biter og vurderte om jeg kunne bruke den. Et lite tips - ikke plukk sund motor/gear - det er mange tannhjul som skal stables på plass igjen... Jeg åpnet "leddet" som holdt batteri og motor sammen, og forlenget ledningene til bryteren. På den måten kan jeg bruke batteriet og bryteren som følger med.

Heiseanordningen ble tatt av rullegardinen. Med skrutrekkeren fulgte det med en bitsforlenger (som avbildet). Denne banket jeg gjennom en trådsnelle, slik at den satt skikkelig. Trådsnella var litt for stor for røret i rullegardinen, så jeg pusset den litt med sandpapir - slik at jeg kunne banke den inn i røret.

Jeg skrudde deretter en slangeklemme fast i en passe trekloss. Treklossen skrudde jeg deretter fast i veggen, rett ved enden av rullegardinen. Så var det bare å montere opp rullegardinen, og sette fast skrumaskinen med slangeklemma. Jeg skrudde også en skrue gjennom "leddet" til skrutrekkeren for å holde den i ro.

Dette ser ut til å fungere relativt bra - prisen tatt i betraktning. Motoren bråker litt, og drar litt tungt når hele lerretet er nede. Men det er så. Jeg er enda ikke helt i mål - det gjenstår å sette en list foran motor og rullegardin spm skjuler lerretet når det er heist opp. Ledningen skal skjules i kabelkanal. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal løse dette med bryter/batterikasse - kanskje noen av dere har et bra tips?

Noen tips hvis det er flere som vil prøve seg:
    * Det kan være vrient å få bitsforlengeren sentrert i trådsnella. Kanskje det hjelper å forborre?
    * Det kan være vrient å pusse trådsnella jevnt rundt. Det hjelper vel litt om man setter bitsholderen i borremaskinen, og snurrer den rundt for å pusse.

Thomas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •