Transformer Sound Unit

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Transformer Sound Unit

Jeg viser her en krets jeg selv har designet og som jeg kaller TSU = Transformer Sound Unit.

Formålet er å realisere det beste fra vintage lyd- (og studio-) teknologi uten å måtte konstruere et komplett stort anlegg. Grunnen til at moderne rørforsterkere lyder helt annerledes enn apparatene fra 1950/60 er særlig at kunsten å designe og anvende gode linje-trafoer (line transformers) er gått tapt.

I lytte-tester ble det funnet at denne enkle kretsen sammen med en moderne rørforsterker gir den frodige, luftige og harmoniske klangen man gjerne forbinder med god vintage-lyd. Den harde moderne rørklangen blir avløst av en helt annen lydtype. Må høres !

Krever en god step-up linje-trafo, her blir anbefalt en fin gammel type som heter Altec (Peerless) 15095 eller 15095A (nyere). Step-up forhold 1:5 hos denne. Andre trafoer med omsetning 1:4 til 1:5 vil passe i kretsen. F.eks. Lundahl LL1674 og LL1676. Husk at en trafo 5:1 blir istedet 1:5 hvis man snur den, slik at inngang nå blir utgang og vice versa. Trafoer kan anvendes begge veier.

T = trafo, 600 ohm inngangsimpedans, 10-15 kohm utgangsimpedans (Altec: 15 kohm).
    P = volumpotentiometer eller inngangsimpedans i etterfølgende trinn. P skal være mellom 10 kohm og 100 kohm.
    R = seriemotstand etter trafoen, skal være på 3-10x verdien av P, men ikke over 1 Mohm.

Trafoen bør se 600 ohm på inngangen (hvis den er koblet for 600 ohm), det betyr at hvis signalkilden er en hodetelefon-utgang på en forforsterker på f.eks. 100 ohm, så bør signalkilden få 500 ohm i serie etter seg foran trafoen, slik at kildeimpedansen blir 600 ohm.

Den anbefalte trafoen vil "forsterke" et 1 V signal (600 ohm) til 5 V (15 kohm).

Eksempel: P = 100 kohm. Signalet på 5 V fra trafoen vil gå gjennom en motstand R = 400 kohm og senkes derved tilbake til 1 V på inngangen til P. Naturligvis velger man andre motstandsverdier om man ønsker en endring av signalnivåene.

Såpass høyohmige motstander må helst være karbon komposisjon (gamle eller nye) eller karbonfilm fra 60-tallet - det er de som forvrenger lyden minst. Moderne typer motstander med så høye verdier gir en tynn, dynamikkfattig lyd.

Merk at denne kretsen rent ingeniørmessig ikke gjør noe som helst. Trafoen er ikke brukt som en buffer, heller motsatt. Den høyohmige forbindelsen på utgangen tilsvarer den gamle klassiske koblingen der et rørtrinn alltid starter med en 600 ohm trafo som øker signalnivået inn på første rørs gitter.

Bildene viser fra venstre:
    1. Selve kretsløpet.
    2. En Altec 15095A-trafo. Egentlig en gammel Peerless-konstruksjon. Noen vintage-trafoer, som denne, er beregnet til å plugge inn i en standard oktal rør-sokkel.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spesielle forholdsregler:
    Kretsen er høyimpedant, og ved max motstand R = 1 Mohm, må avstanden fra R til P være så kort som mulig for å unngå kapasitiv dempning av høye frekvenser. I praksis er dette ikke vanskelig å oppnå. Til orientering: Impedansen i kabelen mellom R og P blir litt mindre enn P-verdien. Så hvis R = 1 Mohm og P = 100 kohm, så blir signal-impedansen i denne korte kabelen ca. 90 kohm (ikke 1 Mohm).

Man kan eksperimentere med graden av galvanisk atskillelse av trafoens primær- og sekundærside (jording). Jeg fikk best frekvensgang (over 20 kHz) ved å forbinde GND prim. og sek. med en 47 K motstand. Trafoen var da lineær 5 Hz - 70 kHz. Kretsen er teknisk helt i orden også om GND (jord) prim-sek kobles sammen - men lyden (og frekvensgangen over 20 kHz) vil variere alt etter hvordan man gjør dette. Det er bare å prøve seg frem.

Ellers opptrer det gjerne en høyfrekvens-resonans rundt 40 kHz, men ved å eksperimentere med jording (se ovenfor) og/eller belastningen på sekundærsiden av trafoen kan denne om ønsket trimmes bort. Trafo-koblingen er naturligvis helt lineær i det hørbare området opp til 20 kHz uansett hva man gjør her.

Og en slik trafo-kobling responderer subjektivt lydmessig i stor grad på endring av kildeimpedans (i forhold til den nominelle) og endring i belastningsimpedans på sekundærsiden, så her er store muligheter til å trimme lyden slik man vil ha den. Bare så det er sagt: Man trenger absolutt ingen måleinstrumenter for å lykkes med denne kretsen - det er bare å følge de enkle instruksjonene her og koble opp. Men de med instrumentpark tilgjengelig har mulighet for å gjøre en videre fintrimming i det anlegget den skal brukes i.

Jeg har testet TSU'en i flere anlegg, og den passet fint alle steder uten unntak. Mest interessant å rapportere er jo hvordan den oppfører seg med kommersielle umodifiserte produkter. Jeg brukte min Pioneer SA-900 som preamp (via hodetlf.-utgangen) og brukte så TSU + en Jolida 202A EL34 rørforsterker (P = 100 kohm der). Jeg hadde aldri trodd en slik moderne rørforsterker skulle få slik entydlig positiv vintage-klang. Dette var 100 % match med en gang.

CD-spilleren får nå en lyd som er beslektet med en Shure V 15 II MM-pickup.

Ikke på noe tidspunkt oppstod der problemer med støy eller brum. Den anbefalte trafoen er profesjonelt godt skjermet (tykt og dyrt mu-metall), så koblingen er problemfri.

Andre trafoer: Tamura TD-2 (1:4) var også flott i denne kretsen.

Plutselig blir det ikke så interessant lenger å bygge nye høyttalere - trafo-kretsen her gir større muligheter. Og har man ikke måleinstrumenter, så er det bare å bygge TSU'en likevel - den lyder flott i alle implementeringer.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen kunnskap om rør, men jeg vil tro at disse rør-guidene dine har stor interesse for dine "likesinnende":-) Fint at du bidrar med slike ting her på forumet - har lest din guide til rør for nybegynnere, og synes det var interessant lesning! Keep up the good work Kjell!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for det !

Tanken er også å tipse hifi-folket om gode metoder til å forbedre lydanlegget hjemme uten å spandere 10-tusener på dyre kabler (som kanskje t.o.m. ikke nytter så mye) og enda større beløp på å bytte ut utstyr. Man kan alternativt forme klangen med mer eller mindre glemt teknologi som var vanlig i "gamle dager" og oppnå de ønskede resultatene.

Så denne TSU-enheten, som jeg selv benytter i alle mine hifi-anlegg, kan være lærerik å arbeide med, man hører tydelige endringer - og så kan man finne en versjon av TSU som passer anlegget godt.

Forskjellige trafoer lyder til dels veldig forskjellig, analogt forskjellige pickuper på en platespiller, eller t.o.m. dagens CD-spillere, som absolutt ikke lyder identisk. Uansett blir det i siste ende smak og behag som avgjør.

Til slutt: trafoer har som alle komponenter en egenlyd. Jeg vil få fremheve her som også nevnt andre steder, at trafoer lydmessig passer sammen med rør - da blir det god match - det som måtte oppfattes som negative bivirkninger av rør og trafoer forsvinner når de settes sammen i en og samme konstruksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver et spørsmål om mc step up i denne tråden, da jeg har sett denne altec 15095A trafoen også brukt som mc step up. Spørsmålet er om denne kan brukes mellom en 0,4 mV output mc pick up og riia inngangen på Tandberg TR1000? I så tilfelle; noen tips om kobling? Evt. andre trafoer til step up bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Prøver et spørsmål om mc step up i denne tråden, da jeg har sett denne altec 15095A trafoen også brukt som mc step up. Spørsmålet er om denne kan brukes mellom en 0,4 mV output mc pick up og riia inngangen på Tandberg TR1000? I så tilfelle; noen tips om kobling? Evt. andre trafoer til step up bruk.

Ja det går fint for MC-pickuper som ikke har alt for svakt signal.
    Ellers er det denne som generelt anbefales:
    Altec 4722 med omsetningsforhold 150ohm:50kohm. Denne er grønn av farge, men ligner ellers den som er avbildet ovenfor.

Den er også til å oppdrive idag, men ikke helt billig. Den er den beste av Altec-typene til lavohmige mikrofoner og MC-pickuper.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.:-D
    Endte opp med en Cinemag CMQEE-3440A herifra: Microphone Input Transformers
    Var en del som talte vel om den på noen fora.Billig og ok.

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja det går fint for MC-pickuper som ikke har alt for svakt signal.
    Ellers er det denne som generelt anbefales:
    Altec 4722 med omsetningsforhold 150ohm:50kohm. Denne er grønn av farge, men ligner ellers den som er avbildet ovenfor.

Den er også til å oppdrive idag, men ikke helt billig. Den er den beste av Altec-typene til lavohmige mikrofoner og MC-pickuper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •