Prosjekt på gang: Rlp-18 Sonosub, Masse bilder! [FERDIG!]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 259
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt på gang: Rlp-18 Sonosub, Masse bilder! [FERDIG!]

Bilder av ferdig resultat i post #174

Jeg var en tur inne på byggmakker i sted og det endte med at jeg på ren impuls fikk bestilt meg et sonorør med målene 600x1500mm.

Jeg har lenge hatt i tankene å bygge meg en sonosub å nå ser det jammen ut til at det blir noe av det og
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å skaffe meg et Soundsplinter Rl-P18, noen som har forslag til et bedre element? Suben skal gå DYPT, Jeg skal kjøre noen simuleringer men jeg regner med at jeg kommer til å tune den til ca 17hz, om jeg klarer det på ca 390 liter..

Det hele skal dras med en T-amp proline 3000
    Den skal etter sigende klare å hoste ut 2x1800 watt i 2ohm så den burde klare jobben rimelig bra. (Står 5000watt strømforbruk bakpå den)

Jeg vil gjerne ha kommentarer og forslag til endringer/forbedringer, så spytt ut folkens

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har lest de andre trådene om Sono her inne :?:
    Med det volumet du har til rådighet skal det la seg gjøre å få til noe ordentlig RÅTT . Er vel fortsatt Soundsplinter som er kongen på LLT, men regner med at du får flust med forslag her :lol:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj oj oj. Dette blir ramt. Gleder meg til å følge denne.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Regner med at du har lest de andre trådene om Sono her inne :?:
    Joda man prøver å følge med så godt en kan

Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Med det volumet du har til rådighet skal det la seg gjøre å få til noe ordentlig RÅTT
    Jeg kunne egentlig ha tenkt meg at subben skulle gå flatt ned til 13 hz men for å få til det hadde jeg måtte hatt 1050 liter å rutte med, blir litt vel stort, en gjennomsnittlig campinghytte er vel sjelden så stor:-P

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser kurven ut med tuning på 17hz i 390 liters kasse:

Her ser vi at 4ohms elementet går marginalt dypere enn 2ohms elementet, i praksis tror jeg dette har veldig lite å si.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk på at dette ikke er en 'ekte' LLT. En slik frekvensgang vil gi et ganske markant løft nedover i frekvens på grunn av room-gain. Ikke lett å equalize noe under 20Hz til en rimelig penge.

Jeg har to RL-p15D2 i 340l hver. Det gir ca 305liter effektivt volum, og 13.3Hz tuning. Det spiller helt vilt! Satt nettopp og dro på litt Limp Bizkit, Rollin' (Urban Assault versjon). Her er det veldig masse veldig lavfrekvent informasjon, og det spilte grisetøft! Var sikker på at det jobba MASSE bak der, men det var null liv i portene, og bare ca 1cm utsving på subbene. Frontene slet med å holde følge. dB-meteret viste peaker på 110dB i lytteposisjon. Med tanke på at det meteret viser temmelig mye for lite på såpass lave frekvenser så... Hysterisk morro! Gled deg!

Jeg kjører forøvrig på Behringer EP2500 som gir ca 750W til hver i 4ohm. Det er ikke alltid du har lyst å pøse på med for mye effekt. Det gjør bare sjansen for bunning større. Modeller også membranutsving ved og under tuning med så mye effekt, så skal du se det går fort ille. Du bør vurdere et høypassfilter med såpass mye effekt og såpass 'høy' tuning.

Lykke til, og ta masse bilder underveis!

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Bare husk på at dette ikke er en 'ekte' LLT. En slik frekvensgang vil gi et ganske markant løft nedover i frekvens på grunn av room-gain. Ikke lett å equalize noe under 20Hz til en rimelig penge.
    Kan du forklare hvorfor dette ikke er en ekte LLT? Jeg ser at kurven ikke er slik den skal være, men kan du forklare hvorfor? Takker

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

Jeg har to RL-p15D2 i 340l hver. Det gir ca 305liter effektivt volum, og 13.3Hz tuning. Det spiller helt vilt! Satt nettopp og dro på litt Limp Bizkit, Rollin' (Urban Assault versjon). Her er det veldig masse veldig lavfrekvent informasjon, og det spilte grisetøft! Var sikker på at det jobba MASSE bak der, men det var null liv i portene, og bare ca 1cm utsving på subbene. Frontene slet med å holde følge. dB-meteret viste peaker på 110dB i lytteposisjon. Med tanke på at det meteret viser temmelig mye for lite på såpass lave frekvenser så... Hysterisk morro! Gled deg!

Jeg kjører forøvrig på Behringer EP2500 som gir ca 750W til hver i 4ohm. Det er ikke alltid du har lyst å pøse på med for mye effekt. Det gjør bare sjansen for bunning større. Modeller også membranutsving ved og under tuning med så mye effekt, så skal du se det går fort ille. Du bør vurdere et høypassfilter med såpass mye effekt og såpass 'høy' tuning.

Lykke til, og ta masse bilder underveis!
    Takker så mye for nyttig feedback! Jeg ble faktisk litt usikker nå etter at jeg leste inlegget ditt så jeg lagde en graf til å klekket ut et par spørsmål

Den gule streken viser ditt element altså Rl-p15 tunet til 13 hz med 390 liter kasse, resultatet blir jo ikke akkurat flatt, skal det være slik?

Grønn strek er Rl-p18 tunet til 13 hz med den samme kassen, er dette en bra kurve i LLT sammenheng?

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det som kalles minimum kravene for LTT:

- Tuning <=15hz
    - Cylindrical port diameter >= 6” for 15" drivers and >=8" for 18" drivers
    - Port opening clearance equal to at least the port diameter in all directions
    - First port resonance >=190hz
    - No discrete high pass filter
    - FR with a ~4db/octave rolloff between the tuning frequency and the lowest room node
    - Minimal resonance enclosure (use of cylindrical concrete forms made of paper – generically referred to
    as Sonotube - for the enclosure makes this easy)

Den gule der ser mer korrekt ut ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gule er mer riktig. Den faller av mot tuning, og har en liten hump. Det er sånn det skal være, og det fungerer utrolig bra!

Edit: Ser du har brukt 390liter på RL-p15. Jeg har effektivt 305 liter. Mulig jeg har skrevet feil oppover i tråden...
    6" port på 75cm.

Simuleringen ser ok ut. Jeg har nok litt høy group delay og noe i overkant lufthastighet i porten rundt tuning, men tuningen er så lav at det er ytterst skjelden jeg har noe som helst luftbevegelse i porten uansett. Til musikk har jeg ikke opplevd med enn antydninger til bevegelse, med mindre det er tåpelig mye ubrukelig dypbass. F.eks. Propellerheads har mye scratching og slikt, og der kommer det mye lavfrekvent fra stiften og slikt. Det er tøft, men legger unødvendig belastning på subber. Til film er det andre boller. Da er det mer nødvendig å flytte luft, og det gjør det! Har ikke behov for høypassfilter, selv om simuleringen tilsier veldig stort membranutsving under tuning.

Her er simulert SPL ved 650W, uten room gain.

Lufthastighet i porten

Membranutsving

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok litt lite kassevolum til å få til en slik kurve med hump på, men jeg tror dette kan bli bra:

Her med en tuning på 15 hz ser man at -10db punktet ligger på 12hz, det tror jeg skal holde.

Kommentarer?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet å tegnet noen timer nå og dette er da første "revisjon"

Her er det bare å komme med innspill, Jeg lurer litt på om det er nok med en 8" port, noen som vet?
    I WinISD får jeg en vent mach på 0.10, har ikke peiling på hva som menes med det men tallet er nå grønt i alle fall, har sett at det har blitt rødt etter som tallet øker..

Her er et snitt:

Så? Hva tror dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut! Den simuleringen ser ok ut. Hvordan ser det ut med membranvandring og group delay og slikt?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mer grafer:-D

Skjønner ikke helt denne, er det tidsforsinkelse ved de forskjellige frekvensene?

Bildet viser vandring ved 1000watt inn, elementet når xmax ved ca 12 hz.

1000watt inn her og. med 8 tommers port.

1000 watt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut. Group delay er en slags tidsforsinkelse, ja. Vandingen er også godt innenfor grensen. Xmax er lineær slaglengde. Xmech (mekanisk maks) er ofte en god del høyere, tommelfingerregelen er vel ca 1.5x xmax. 8" port er tøft. Kan nesten parkere en polakk i en sånn port. Jeg tipper du skjelden vil merke noe luft der, med mindre du spiller usannsynlig høyt.
    Ser ut fra simuleringen at det vil spille omtrent like høyt ved 1000W som mine to ved 650.

Jeg fikk i praksis 5.8dB ekstra med en til, temmelig nær det optimale 6dB.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen

da er det bare å vente et par uker til elementet ankommer.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    (Står 5000watt strømforbruk bakpå den)
    Den er litt morsom... Ser den er avbildet med plugg som er godkjent for 16Amper max.
    5000watt / 230volt = 22Ampere...
    Si man også har en kurs med 10Amper Kvikk Automatsikring...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømtrekk er definitivt noe å tenke på etter hvert, uansett. Jeg kjører EP2500 og NAD M25 på samme kurs som resten av systemet, og denne kursen er 10A.... Det dimmer greit når jeg drar på. Er igrunn litt bekymret for projektoren når det står på. De liker ikke spenningsvariasjoner noe særlig.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Den er litt morsom... Ser den er avbildet med plugg som er godkjent for 16Amper max.
    5000watt / 230volt = 22Ampere...
    Si man også har en kurs med 10Amper Kvikk Automatsikring...

Nå kan det jo hende disse overivrige tyskerne skryter på seg litt, Den er i alle fall grassalt tung.
    Skal se om jeg ikke får skrudd den opp å tatt noen bilder nedi.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Nå kan det jo hende disse overivrige tyskerne skryter på seg litt, Den er i alle fall grassalt tung.
    Skal se om jeg ikke får skrudd den opp å tatt noen bilder nedi.
    Hvis du gjør det, kan du jo se om du finner merking på transformatoren(ene)...
    Kan stå foreksempel 1000VA...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •