Snekre tv-benk, trenger tips. Edit: Ferdig, med byggebilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snekre tv-benk, trenger tips. Edit: Ferdig, med byggebilder

Heisann

Har en stund tenkt på å bytte ut min gamle IKEA-stereobenk. Har sett etter en ny i diverse butikker, men enten er de for dyre eller så passer de ikke. Så derfor har jeg lekt med tanken om å snekre sammen en på egenhånd, da får jeg jo den dessuten som jeg vil ha den. Men trenger litt tips om materiale og byggeteknikk.

Her er slik jeg ser den for meg:

Vedlegg 31501

Vedlegg 31502

Vedlegg 31503

I bunnen er det en helt vanlig fireromsbenk, men har lagt til en hylle på toppen slik at senteren vil komme rett under tven. Og da vil jeg også få en hylle/skuff på hver side.

Så mine spørsmål er:

1: Vil bygget bli solid nok til å bære en Panasonic 42" på toppen?
    2: Hvordan materiale bør jeg bruke? Holder det med hobbyplater eller trenger jeg noe mer solid? Pris spiller jo inn. Ser at hobbyplater er relativt billig og finnes i mange størrelser. Eks; B Y G G m a x - BARE BILLIGE BYGGEVARER
    3: Bør jeg bygge den i to omganger, bygge den nederste delen og toppen hver for seg for så å sette det sammen etterpå? Eller bør jeg kutte "sideveggene" i en omgang? Tror vel kanskje det blir mest solid å gjøre det i to omganger?
    4: Noe mer jeg trenger å passe på?

Planen er å male den hvit.

Noen som har noen tanker om designet, ser det greit ut eller ser det ikke ut i måneskinn? Er jo mulig å kutte ut hyllene/skuffende på siden. Kan nok også kutte høyden med noen centimeter.

Takker for alle innspill. Mvh Wessey

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vill anbefale at du lar topp plata hvile oppå sidene da får du en sterk konstruksjon ! som skal tåle noen kg tv...

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da blir det å kutte til sideveggene, i en slags "L", feste topplaten til denne, og feste hylla senteren skal ligge på til sideplatene. Det blir solid nok? Er jo ikke så mange kiloene en senter veier (iallefall ikke de som jeg noensinne kommer til å eie) så det bør vel gå.

Vil det holde med hobbyplater? Kan jo evt. velge noe mer solid som topplate hvis ikke og lage resten med hobbyplater?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    konstruksjonen din skal klare og holde 100 + kg viss du bruker hobby plater... men om det er stabilt og ha så mye vekt oppå den er en annen ting ^^ (den virker tynn og høy)

jeg har laget en tegning i SketchUp 5 som er tenkt på hobby plater og der er in-tegnet "front grill ramme". der er ikke senter "boks" men den kan du ha rett forran tv'n ? http://www.busengdal.nl/sterio%20rac...0elr%20noe.rar
    jeg har prøvd og lage en profil på platene men får det ikke helt til ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en viktig ting for at tv benken ikke skal bli ustabilt er og ha en rygg plate.. den stabiliserer topp/bunn med sidene og gjør tv benken helt rett og ikke skeiv pga vekt eller skeivt limt sammen.
    rygg plata er ikke store saken ca 4mm tykk ^^ men du trenger og lage hull i den for kabler..

rygg plata er falset inn på tegninga mi

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns det så bra ut jeg, men når det kommer til bæreegenskaper har jeg nada peil. Det jeg dog vil anbefalle deg er å lage hyller som kan justeres i høyden med tanke på fremtidige oppgraderinger; du skal aldri si aldri når det kommer til hva slags utstyr man en dag sitter med.

Du skriver at det kanskje er en ide å kutte ned på høyden? la den være som den er er mitt råd; det er bedre å ha noe å gå på enn å komme opp i en situasjon hvor benken blir for lav.

Kan det også være en ide å snekre seg ett par dører hvor ramma er i tre men selve dekkarealet er i et eller anna stoff slik at de dekker det meste av lyset fra komponentene, men som alikkevel slipper igjennom signalene til fjernkontrollen?
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill

Da satser jeg iallefall på at den ikke faller sammen. Jeg kan evt. gjøre den 10 cm dypere, det vil vel kanskje hjelpe en del på stabiliteten. Ellers så kommer det til å stå en relativt tung forsterker og effektforsterker på de nederste hyllene, så det hjelper vel kanskje også på stabiliteten.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    syns det så bra ut jeg, men når det kommer til bæreegenskaper har jeg nada peil. Det jeg dog vil anbefalle deg er å lage hyller som kan justeres i høyden med tanke på fremtidige oppgraderinger; du skal aldri si aldri når det kommer til hva slags utstyr man en dag sitter med.

Du skriver at det kanskje er en ide å kutte ned på høyden? la den være som den er er mitt råd; det er bedre å ha noe å gå på enn å komme opp i en situasjon hvor benken blir for lav.
    Jepp, hyllene i "hoveddelen" vil bli flyttbare.

Det med høyden er at jeg har tatt utgangspunkt i høyden på benken jeg har nå, men den har en sokkel på ca 10 cm i bunn. Mitt forslag har samme høyde på "hoveddelen" men uten denne sokkelen, så der kan jeg kutte noen centimeter. Fornøyd med høyden mellom hyllene i benken jeg har nå. Men kommer nok til å legge inn en liten sokkel uansett så den ikke må stå rett på gulvet.

Det med dører er jo en spennende tanke og tar det med videre.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få den stabil nok sideveis bør du montere en bakplate! Det holder med en 3mm, men den må festes godt!

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved å introdusere en bakplate bør du også skjære til store nok hull så det blir en enkel sak å koble til og fra kabler, ta også høyde for kabelbyttet etterhvert slik at hullene er store nok åkke som hvordan kabler du finner på å bruke.
    Design i såfall hullene slik at kablene ikke må ligge som en rund ball, kabelhygiene er en kjekk ting, ikke bare med tanke på lyden, men også på sikkerheten.

Sørg også for luftehull eller kanaler i en bakplate, alt utstyr har godt av skikkelig gjennomluftning
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    For å få den stabil nok sideveis bør du montere en bakplate! Det holder med en 3mm, men den må festes godt!
    Vil et alternativ være å feste to-tre avstivere i stedet? En oppe, en i midten og en nede? Enten av noe metall eller av tre? Hater bakplater nemlig...

Takker for innspill og råd. Blir nok en liten stund til byggestart, har ikke tilgang på verktøy nå, men må ta en tur hjem til de "gamle" etterhvert.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått snekret litt, og her er et par bilder fra prosessen og sluttresultatet. Jeg er fornøyd, skulle jeg gjort noe annerledes hadde jeg kanskje kuttet den ti centimeter i høyden. Den føltes litt høy ut de første dagene, men nå går det helt greit. Det tok to kvelder å bygge den, og prisen ble litt under 1000 kroner inkl. materiale, skruer og maling. Ble litt forskjellig fra tegningen, i stedet for en stor skuff på sidene ble det en mindre skuff og en hylle. Det var ikke noe behov for noe bakplate eller noe, kunne sitte på toppen å rugge fra side til side uten at det var noe særlig bevegelse i hylla.

En ulempe med hobbyplater er at det blir veldig fort hakk i de. Men samtidig er det veldig enkelt å fikse det igjen med litt sparkel og maling.

Det som gjenstår nå er å rydde litt i kabelrotet, nå bare henger de og slenger der bak.

Materialer.

Sideveggene kuttet til

Underveis

Underveis

Underveis

Ferdig

Ferdig, med skuffene

Sparkling av skruehull.

Ferdig pusset

Kvistlakket

Ferdig malt, grunning + to strøk. De største flatene fikk et tredje strøk.

Garasjeanlegget...

Gamle VHS'er kommer til nytte.

Slik det var før

Sluttresultatet med alt på plass. Grunnen til at det er en del å gå på på senter"hylla" er at jeg har tenkt til å kjøpe en ny senter som fyller rommet relativt godt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •