DIY dynaBel SUPER EXACT -byggetråd (Stativ-design??? hjelp)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY dynaBel SUPER EXACT -byggetråd (Stativ-design??? hjelp)

Super Exact

-3-jpg

dynaBel «Super Exact» er en av topphøyttalerne til Eltek, storeboren til «Exact» og lillebroren til flaggskipet «Euforia». De alle er basert på «Seas Excel magnesium» bass/mellomtoner, mens diskant, refleksløsning/kasse, og selvfølgelig delefilter, er forskjellig. «Super Exact» høyttalerne benytter «Scan-Speak D2904/9800» diskant, og har en kasseløsning med slave. Som sagt, dette er en «bokhyllehøyttaler», men kassedesignet står tvert i mot tilbake. Her er det både vertikal og horisontal avstiving, 30 mm tykk frontbaffel, dobbel bakplate osv. Vel, skal innrømme jeg kvier meg til å begynne på forontbaffelen allerede, da den må både felles inn i kassen ved to typer skråskjerte spor, i tillegg til designmessig rette og buede avskjeringer i front.

Dette settet, kit/u kabinett, kjøpte disse for rundt ei måned siden. Planen var å allerede ha gjort dem ferdig, men har først omsider somlet meg til å starte nå.

Byggefremgang;

Da gjorde jeg det som var enklest først, og "slengte" sammen delefilteret. Ganske stort, tungt og komplisert for en så liten høyttaler, men fungere fint gjør det. Her under testing for å se om alt er på plass;

-redigert-07-jpg

Så da er det bare å begynne på kassen.

Jeg kommer også til å oppdatere byggeprosessen underveis her i første post. (ikke oppdatert)

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Har du tenkt på noen spesiell finish?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt til å lage de likt designmessig slikt som de er tegnet og står hos Eltek. Dvs sort lakkert front og ekstra bakplate, mens side, topp, og bunnplate skal bli finert. Har heldigvis litt finer etter Euforia liggenes, så skal bruke den slik at de blir like og passer sammen. Dette er 0,6 mm maghognyfiner som skal oljes med fille.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som ett herlig prosjekt! Følger med på denne tråden!

Har sugla litt på disse selv, herlige høyttalere!

- Bjørn

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke ser helt feil så er fronten skåret litt spesielt. Hvordan har du tenkt å løse dette?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja helt riktig, den snor seg litt rart. 3 sider er skjært ved en uregelmessig vinkel. I tillegg, om du ser på skåret som likner ei "trekant" på hver side av stofframma, så er den ene siden (kateten) rett, og den andre siden (hypotenusen) buet. Ingen mulighet for fres her, så blir "bare" å pusse, pusse og pusse. -gruer meg...

men er jo litt av morroa, da

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjem til å bli eit nydelig oppsett med både euforia og super exact! Alt ligg jo til rette for at desse skal bli like fine, iom at euforia er større og dermed litt vanskeligare(?) å bygge, og du fekk dei til så bra!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aj aj aj aj. Kimmern er på`an igjen! :-D Gleder meg til å følge denne. Som alltid når du Kim gjør noe så blir det skikkelig.

Og husk; bilder!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke Super exact den med det passive elementet bak?

Ser uansett super-sweet ut, og kjenner jeg deg rett så blir dette meeeget bra!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, den benytter slave.

Blir kanskje liiit for dokumentert, men lar det gå;

Alle platene som brukes, cirka-kuttet;
    -pict0007-jpg

Siden stikksag aldri skjærer rett, fordi jeg som kjent hater å pusse, bruker jeg en kombinasjon av fres og stikksag. Først skjærer jeg med stikksagen og lar det stå igjen rundt 4mm, før jeg legger ei "rettholt" nøyaktig der skjæret skal være, slik at man får frest bort resten.

-pict0011-jpg

Og resultatet blir et perfekt og pinlig nøyaktig kutt på halvmillimetern, uten å pusse. Her alle sideplatene som måtte skjæres skjevt (hele frontbaffelen er lent bakover på kassen)

-pict0031-redigert-jpg

-pict0034-jpg

Her er bakplatene, den ene med "slaven"

-pict0041-jpg

Bare for morroskyld, for å gi ett inntrykk av størrelsen. -Mine første høyttalere;

-pict0038-jpg

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er godt i gang her ja!

Etter å ha sett Euforia-tråden din er jeg ikke et sekund i tvil om at disse også blir utrolig bra :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er selve kassen og avstivere skjært ut og limt, så nå er det tid for demping med skumplater og asfaltplater og innsetting av delefilter, før den kan finéres.

Etterpå følger selvfølgelig baffelen og ekstra bakplaten som istedenfor skal lakkes, men det kommer senere...

-pict0054-jpg

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her er kjempegøy å følge med på Kim:-) Har lest gjennom Eufhoria-byggetråden din, og du gjør pent og nøyaktig arbeide. Keep up the good work, og la bildene strømme på. Det er bedre med for mange enn for få!!!! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt, og like spennende når nye bilder kommer:-)! Ser at du er faglig dyktig med byggingen, så på den andre tråden din, og de høyttalerne ble jo bare strøkne! Er møbelsnekker selv, så jeg ser det, samt at det klør i fingrene mine ... Et spørsmål; er det bass/mellomtone elementet i exacten ala samme type som sitter i XTZ 99.25? Hvordan er den totale kvaliteten i Exacten i forhold til andre høyttalere mht lydkvalitet, og hvilke ferdighøyttalere konkurrerer den egentlig med? Ser at Eltek har gunstig pris på kitet, så det er jo fristende...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går å klør, samt finner prisen attraktiv (noe den utvilsomt for tiden er) så hadde jeg ikke nølt et sekund. Den spiller MEGET pent, og ovveraskende dynamisk til å være en stativhøyttaler.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil...

Dette kan du!!

Super-sweet!!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk!

Antares; Vil si meg enig i HansMarius, men kan nok komme med sterkere uttalelser etter at de er ferdige og jeg har erfart lyden hjemme. Har ikke hørt mye på dem hos Eltek da jeg ikke hadde tid, men ut i fra dette vet jeg ikke om noen bedre match til Euforia (som jeg foreløpig er meget fornøyd med) mht lydbilde og kvalitet.

Uansett, det er ikke samme element som sitter i XTZ 99.25. Hvis jeg ikke tar feil er de elementene du tenker på av den andre seiren med Excel elementer Seas produserer (en litt mer økonomisk verson). De elementene Super Exact bruker er atpåtil spesialbestilt fra Eltek med større slaglengde og 8 istede for 4 skruehull.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bygge! Veldig forseggjort dette her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det klør, men er man blakk så er man blakk. Har nettopp kjøpt meg et par XTZ 99.22 med stativer, som jeg forøvrig er meget godt fornøyd med. Nevnte de Super exactene for kjerringa, og hun trodde jeg var tullat!!! F.. ikke enkelt det her:-? ! Er Super Exactene/Exact på vei ut av produksjon, slik at det snart blir umulig å få tak i dem?
    Hvordan hevder Exact seg i forhold til Super Exact og ellers? De koster jo nesten bare det halve ift Super...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter denne hobbyen har jeg fått føle hvor lett det er å bli blakk jeg og, så denne gangen endte det opp med ett lite lån av han far, (han nærmest oppfordret meg å kjøpe dem ) og fikk derfor råd til 2*10" elementer på 1000 avslag (overskuddslager) Jeg merker han synes dette er litt morro han og, iallefall når det er besøk

Uansett, er du meget godt fornøyd med XTZ 99.22, så er vel alt i skjønneste orden!? SuperExact er på vei ut fordi Seas har endret parlameterne på Excel elementene de produserer Det er mye likt mellom Exact og SuperExact -selv synes jeg SuperExact er litt mer fastere med mer kontroll. Men hadde det ikke vært tilbud, hadde jeg vurdert skikkelig om jeg hadde hatt råd til dem, kontra Exact. Jo dyrere det blir, desto mindre forskjeller, men alikevel merkbare. Uansett, tror absolutt ikke en kommer til å angre om en går for Exact -som du sier, økonomien styrer.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •