Delefilter....kan noen forklare?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter....kan noen forklare?

Jeg forstår at delefilteret tildeler frekvensområder som de respektive elementer i en høyttalerkonstruksjon skal jobbe med. Så stopper det. Hva er 1.ordens 4.ordens, delefilterets bratthet, jernkjerne, luftspole, polypropylene motstander, kondensatorer og blablablabla.

Kan noen invie meg i delefilterets hemmeligheter, og hvordan den tekniske oppbygningen påvirker en høyttalers lydegenskaper?

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Delefilter....kan noen forklare?

Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Jeg forstår at delefilteret tildeler frekvensområder som de respektive elementer i en høyttalerkonstruksjon skal jobbe med. Så stopper det.
    Hva er 1.ordens 4.ordens
    Om et delefilter 1., 2., 3. eller 4. ordens kommer av hvor mye demping/senkning det er i desibel pr oktav av de ikke ønskede frekvensene. Delefilterets bratthet er et annet begrep for det samme.
    Jernkjerne, luftspole, polypropylene motstander, kondensatorer osv
    Vanlige passive delefilter består av spoler, motstandere og kondensatorer. Hvordan disse er koblet har betynding for hvilke type delefilter du ønsker. Det er hovedsaklig to typer: lowpass som slipper igjennom frekvensene under ønsket verdi, highpass som slipper igjennom frekvenser under. Ved å kombinere disse får du båndpass som f eks brukes i treveis høyttalere til mellomtone elemente(ne).

Det er forskjellige typer spoler, motstandere og kondensatorer. Noen egner seg til noe og noen til noe annet. Noen har høyerekvalitet en andre selv om de gjør samme jobben.

Det er utrolig mye som kan skrives om delefilter.

Det er også ulike typer delefilter ang oppbygging som har ulike fordeler og ulemper.

Det er flere greie bøker om emnet, noen som har forslag til noe for en n00b? Du finer også mye info på internett.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har elementet rundt 20 Ohm ved den delefrekvensen jeg skal bruk;

må jeg designe et filter som er beregnet å jobbe mot 20 Ohm, eller blir det bare små avvik i delefrekvensen?

hvis noen lurer så er det en CSX 8" det er snakk om.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville dele ved 500 hz, men ellers, du må beregne delefiltret ut fra elementets nominelle impedans så vidt jeg vet da.
    Niels.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer er at dersom impedansen synker vil seriefilterets dempning bli høyere. Det vil si, legger du delefrekvensen til et førsteordens filter ved rundt 2,5 kHz som jeg antar du har tenkt, og impedansen er på 20 ohm i dette punktet, samt at du beregner filteret til å krysse ved -3dB ved 2,5 kHz vil det stemme i det spesifikke punktet. Over frekvensen vil dempningen bli lavere enn ved en jevn impedans. Det vil da si at den i stedet for å rulle av med 6dB/oktav kanskje har bare 4dB/okt. Under delefrekvensen vil dempningen bli høyere, noe som fører til at knekkpunktet havner lavere i frekvens, og hele avrullingen vil bli slakk.

I samme åndedrag er det verdt å nevne diskantens resonansfrekvens som vil gi en reduksjon i avrullingen dersom den ligger relativt nærme delefrekvensen.

Løsningen er et R-C ledd i paralell med bassen, og et RLC-ledd i paralell med diskanten. Dette gjør at impedanskurvene rundt delefrekvensen blir tilnærmet flate. Da bruker man elementets resistans som motstand i R-C leddet og kondensatoren regnes ut fra en formel. På diskanten bruker man en formel der man setter inn diskantens resistans, den høyeste impedansen ved impedanstoppen og frekvensen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •