tid for diy fronter!! trenger hjelp til element valg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Slazh87
    dette blir spennende..

hvilken forsterker hadde du tenkt og bruke da ?
    kjøpte for en stund siden 2 stk t-amp E800
    skal bruke den ene til front andre til sub
    så frontene vil få ca 2x 440watt rms.. så den forsterkeren kommer til og leve livet ikke noe stress ^^

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Busengdal
    vurderer Scan-Speak diskantdome D2010/8513-00 produktnr:SC1013
    seas DXT har for høy følsomhet utifra resten av elementene å vill hørest høyere... kunne ha putta inn en "Attenuation network" for og sette ned følsomheten men blir litt styr med så stor følsomhet..

kan prøve med scan-speak og viss den blir for høy lyd forhold til andre element kan jeg jo sette på en "Attenuation"
    Sagt i beste mening: du har MYE å lære før det i det hele tatt er noe poeng i å se på elementkostnader. For å ta det spesifikke tilfellet du nevner her så er følsomheten til diskantelementet et av de minste problemene med denne konstruksjonen.

Når det gjelder elementene har jeg kun erfaring med 8640 (3" papirmellomtonen fra Scan-Speak). Denne har ikke akkurat snorrett frekvensgang, spesielt er "trappetrinnet" rundt 1400 forholdsvis avskrekkende på målinger. Jeg har vært med på å prøve å integrere denne i en treveis konstruksjon, men de ble droppet til fordel for 8636 (3" kevlar). Anbefales ikke for nybegynnere.

Diskanten 8513 er en relativt gammel konstruksjon. Gammel betyr ikke automatisk dårlig, men det har kommet en del mer interessante alternativer.

Vifa XG18 har relativt høy harmonisk forvrengning i bassområdet (i følge testene gjort av John Krutke, se også Mark K sin test). De passer bedre som store mellomtoner enn som små basser.

Seas har mange fine elementer i standardserien (nå kalt Prestige) som kan brukes. Snickers-is sitt forslag om CA22RNY (?) i en toveis er ikke så dumt.

Uansett...før du begynner å kaste penger i forskjellige retninger anbefaler jeg at du kjøper og leser The Loudspeaker Design Cookbook fra perm til perm. I tillegg bør du ta deg tid til å lese artiklene på nettsidene til John Krutke og Troels Gravesen. Det er masse god høyttalerlærdom i konstruksjonene til disse karene.

Når du har lest ut boka (ikke bare skumlest!!) og fått sett gjennom flere av konstruksjonsbeskrivelsene på nettsidene har du forhåpentligvis et bedre utgangspunkt for å begynne på et høyttalerprosjekt. Det er mye å lære, så ikke gi opp før du har begynt

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Busengdal
    hehe ja skal bestille snart.
    jeg kan jo måle og teste mine %&(&% 1500kr høyttaler! å see hvor dårlige dei e muligens tulle litt (på en billig side) med delefiltere !

blir litt dyrer med M-Audio USB Pre men er det noen program fordeler med USB pre'n?
    Dyrere enn hva? Du trenger lydkort, du trenger phantom power til mic og du trenger en mic pre. Her får du alt i ett. Det finnes mange andre alternativer, og det finnes bedre. Men de fleste er dyrere.
    I tillegg trenger du noen kabler, noen motstander til kalibrering og impedans måling, og en eller annen forsterker. Jeg bruker en 20 år gammel JVC forsterker som jeg har modifisert med nye terminaler for bananplugg og egne uttak for impedans måling. Poenget er bare at forsterkeren er sånn noenlunde frekvenslinjær fra 20-20000hz, små avvik fikses med kalibrering.

Det ER mer å lære enn du tror, det er ikke RIKTIG så enkelt som du tror, det tar lenger tid enn du tror og det koster mer enn du tror. MEN det ER moro!

(1. Gjørdetselvhøyttalerbyggelæresetning av Norcad )

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gjørdetselvhøyttalerbygger Norcad
    Det ER mer å lære enn du tror, det er ikke RIKTIG så enkelt som du tror, det tar lenger tid enn du tror og det koster mer enn du tror. MEN det ER moro!
    Kunne ikke ha sagt det bedre selv:-D

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den læresetningen skulle poppet opp som en melding for alle som vil starte en tråd under DIY delen av forumet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den gode mottagelsen av læresetningen, måtte jeg jo bare bruke den i signaturen min :-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •