Advarsel: Lampizator og Music Angel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Advarsel: Lampizator og Music Angel

Skal bare få advare mot nettsiden til en litt snodig personlighet med navn
    Lukasz Fikus:
    Lampizator CD player upgrade tubed output stage
    og spesielt hans beskrivelse av Music Angel-forsterkerne:
    arg amplifiers vacuum tube systems hi-fi hi-end highend 6c33c triode SET OTL's
    og
    Music Angel 845 XD-SE reworking

For å gjøre en lang historie kort så går hans modifikasjoner ut på
    1) ødelegge forsterker-kretsene ved å fjerne de mest musikalske komponentene: papirkondensatorer, karbon-motstander, etc. og erstatte disse med pyton-lydende metallfilm-motstander og de verste typer av gneldrende polypropylen-kondensatorer.
    2) Deretter sier "gull-ørene" til hr. Lampizator at pentode lyder dårlig, man må koble pentoder over til triode - altså nå skal han gjøre lyden varmere, bløtere og rundere etter å ha ødelagt den i pkt. 1.
    3) Men i høyttalerne sine, som han tester utstyret på, anvender han omvendt bløte materialer: papir/olje-kondensatorer, folie-spoler, tynne papp-membraner - det burde i prinsippet være motsatt. Her med høye strømmer er det viktig med stive materialer, mens de myke resonansfrie komponentene eventuelt skal stå i elektronikken som arbeider med spenninger og ikke så mye strøm.

Før noen prøver slike mods, gå og lytt på rimelige kina-forsterkere av tradisjonell type - det er den skarpe, tynne, øretrettende lyden man får etter "lampizering".
    Min første selvbygg-forsterker på 80-tallet var konstruert etter slike "guruer" som Lukasz Fikus - resultatet ble dårligere enn en dårlig transistor. Bare ved å bytte ut alle de anbefalte komponentene kom det frem en helt annen og musikalsk gjengivelse. Min egen erfaring: komponentene er viktigere enn krets-diagrammet.

Lukasz Fikus er en gammel 80-talls guru som det går tretten av på dusinet - han står for de ideene som ødela utviklingen av god hifi etter 1980.

Studer også høyttalerne hans på hjemmesiden. Knapt særlig frekvenslineære. Hans referanse-høyttalere er bygget med klassiske papir-i-olje kondensatorer og foliespoler - begge disse komponentene gir i høyttalersammenheng en slapp og ullen diskant. Og uansett hva man måtte mene om disse høyttalerne (jeg synes selv de er interessante nok !), så har alle de vanlige kommersielt tilgjengelige høyttalerne (som folk flest har hjemme) en totalt annen lydgjengivelse enn Lampizator's referanse. Det er derfor usedvanlig uærlig å karakterisere og modde det omtalte hifi-utstyr uten å forklare at han lytter på utstyr med en så forskjellig klangbalanse fra det folk flest har.

Det samme gjelder hans utstyr for CD-avspilling - det lyder (ifølge hans egne uttalelser) langt varmere og bløtere enn noen standard CD-spiller. Også derfor er det uærlig å karakterisere modifikasjonene av Music Angel som noe som generelt kan anbefales.

Hans hoved-modifikasjon (på Music Angel) er å fjerne nesten halvparten av komponentene i audio-seksjonen - han babler på gebrokkent engelsk om en av englene ---- "What I found is that the amp is made strangely - there are twice as many parts inside as on the attached schematics. ..... and I started removing parts ......"

Vi vet jo forlengst at det verserer et gammel skjema over MA-forsterkerne, som nærmest er et prinsipp-skjema. De ferdige apparatene er mer komplekse enn på dette skjemaet. Så har geniet Lukasz Fikus oppdaget dette og han korrigerer tilbake til det opprinnelige mer eller mindre. Utrolig.

Han fjerner f.eks. de viktige grid stopper-motstandene, som i alle år siden 1930 har vært anvendt for å stabilisere kretsene mot rf og selvsving. Jeg har selv eksperimentert med MA og varierende motkobling og er overrasket over hvor stabil den er og dette uten de små kompenseringskondensatorer, som ofte var nødvendig på de klassiske konstruksjonene. Det tyder f.ø. på god båndbredde i utgangstrafoene.

Så etter "lampizering" kan man regne med at Music Angel-forsterkeren er blitt mer ustabil i høyfrekvensområdet - enten selvsving (særlig hvis den står ubelastet) eller ringing på transienter. Pluss at høyfrekvent støy lettere kommer inn.

Music Angel KT88 har vært produsert i en god del versjoner - vi har annet sted beskrevet 3 versjoner for år 2007. Det som imponerer undertegnede, er hvordan man på produksjonssiden med sikker hånd holder fast hvilke komponenter som skal anvendes på de forskjellige audio-trinn. De fine gamle carbon composition-motstandene finner man på nøyaktig samme sted i alle versjonene som har vært avbildet gjennom flere år.

Dette er viktig, da det også er slengt ut påstander om at Music Angel bare mixer ihop det man måtte ha liggende i øyeblikket. Det er ingenting som tyder på det - men som nevnt flere ganger før - det er mange sure betraktninger på internett rundt disse forsterkerne som man altså kan få for ca. 4.000 kr, mens de burde ha kostet det 10-dobbelte hvis tittelen/merket var et annet. Den tradisjonelle high-end bransjen må jo føle seg sterkt truet her, og som ellers er det nok også her mange vikarierende motiver ute og går på nett og fora.

På bildet fra Lampizator kan vi se alt herr Lukasz Fikus kunne trekke ut av en Music Angel uten at den sluttet å fungere. Genialt !

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell

Det som er viktig her er jo at man holder seg innenfor arbeidsområdet til rørene, og ikke ødelegger noe av betydning for kretsens stabilitet.

Er gridstoppere nødvendig om man ikke sliter med oscillering?

Hva gjør at noen gamle motstander låter bedre enn ingen motstander?

Jeg har langt på veg gjort de endringene som Fikus beskriver (845 forsterkeren). I tillegg har jeg koplet forbi potmeter og inngangsvelger.
    Med Fikus sine endringer synes jeg at forsterkeren har blitt bedre. Mere avslappet og åpen lyd. Mindre anstrengt på høyere nivå.
    Du burde teste det Kjell (med det potmeteret i signalvegen hører du ikke hva denne forsterkeren kan yte)

Mvh
    Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja, jeg har arbeidet med mye DIY og rør opp gjennom årene, og resultatene hos meg har alltid vært entydig dårligere, ikke bedre, etter lignende modifikasjoner.

Også disse lampizerings-ideene med å gjøre alle kondensatorer større vil ødelegge et godt avstemt rør-design. Store kondensatorer betyr a) mere nivå nedover mot 0 Hz og b) en tregere gjengivelse (de er "langsommere" ved transienter enn mindre verdier).

Det er til dels enorm forskjell i lyden fra forskjellige motstander - moderne typer er ikke min favoritt for å si det mildt. Og et fullt ferdig rør-design er noe helt annet enn bare å sette rørenes arbeidspunkt etter læreboken. Å sette en praktisk brukbar båndbredde vha grid-stoppere er en av mange tilleggs-punkter på listen over et komplett design. Skulle man ha fjernet motstander, må disse erstattes av trafo-koblinger.

En annen kjepphest hos Lukasz Fikus er å fjerne de elektrolytt-kondensatorene som avkobler katoden i inngangstrinnet. For det utrenede øre synes båndbredden å øke noe nedover, men i virkeligheten senker man rørets transconductance til nesten det halve, 3. harmoniske øker og subjektivt hører man dårligere kontroll og mere uklar gjengivelse. En meget dårlig modifikasjon. Dette er noe flere av oss har testet på MA såvel som i andre konstruksjoner - alltid med samme resultat.

Hvis du med mere åpen lyd mener mere klarhet og fremheving over 2-3 kHz og mindre nivå i det varme området, kjøp en av disse vanlige kina-forsterkerne, så får du det du er ute etter uten å modifisere i det hele tatt. Music Angel er noe annet - at en forsterker hos noen oppleves å ha litt mye av varme og kanskje blir litt ullen av og til (med visse typer program-materiale) er et luksusproblem idag. Det er jo umulig å produsere slik uten å ha tilgang til vintage-komponenter.

Nå er vel denne 845-forsterkeren en av de virkelig varmt lydende Music Angel, så hvis man er så ærlig å si fra at med ens egne meget spesielle høyttalere og spesielle CD-spillere m/rør ønskes en litt annen klang-balanse, så er det selvsagt OK å modifisere den. Men ikke som en generell rådgivning - det er egentlig det jeg reagerer på. Særlig etter å ha sett hva slags høyttalere og CD-spillere Mr. Lampizator anvender som referanse. Så er det lett å forstå at Music Angel lyder for varmt og ullent. MA-forsterkerne er konstruert for å benyttes med de CD-spillere og høyttalere folk flest har og gjør da en formidabel jobb - og lampizering blir plutselig uinteressant. Det handler rett og slett om den totale klang-balansen i anlegget.

Å koble forbi inngangsvelger og volum kan være fornuftig i visse tilfeller.

For ordens skyld: Jeg diskuterer hifi i den betydning at det gjelder å få frem god lyd fra innspillinger av akustisk musikk, og ikke minst klassisk musikk. Lytter man hovedsakelig på elektronisk generert musikk blir diskusjonen uinteressant for meg - for moderne synth'er er voicet til å fungere optimalt på moderne elektronikk, det har jo bl.a. med overtone-mønsteret å gjøre, som naturligbvis er tilpasset vanlig moderne transistor-utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden