Modifikasjoner av Music Angel KT88

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Modifikasjoner av Music Angel KT88



    Vi starer her en tråd hvor det kan beskrives og diskuteres forskjellige modifikasjoner av Music Angel KT88. Nedenstående beskrivelse av 3 hovedversjoner av Music Angel KT88 kan gi grunnlag for og ideer til visse modifikasjoner – og kanskje særlig den nyeste versjonen er interessant i så måte.

    Den populære Music Angel KT88-forsterkeren (XD800 MKIII) ble i løpet av året 2007 lansert i 3 forskjellige versjoner:

    1. Den originale, diagrammet fra internett ligner en god del. Har drosler og separat vikling på nett-trafoen til egen PSU til små-rørene. Forsyning til små-rørene: 370V/8 mA (pr. kanal). Kondensatorer i PSU til utgangen: 2x150µF i serie i hver kanal (dvs. bare 75µF), deretter en drossel i den negative pol og så igjen en kondensator, nå hele 330µF/450V. Drosselen sitter altså i et standardmessig CLC-filter (men på den negative siden istedenfor mere normalt i den positive lederen). Volumpot. 50 K.

    2. Som nr. 1, bortsett fra at egen vikling/likeretter til små-rørene ble sløyfet. Istedet tas strømmen til små-rørene via en 4,7 kohm seriemotstand på relé-kortet, merket B+.

    3. En ny versjon uten drosler (men drosselhusene står der fortsatt). Hver drossel erstattet av en 80 ohms motstand (3x240 ohm/2W i parallell). Økt kapasitet på de første kondensatorene i hovedforsyningen, nå 270µF i hver kanal. 12AT7 inngangstrinnet noe re-designet med høyere råforsterkning. Motkoblingsgraden økt markant. Forsyning til små-rørene: Seriemotstand nå 12 K fra hovedforsyningen – gir 330V/7 mA. Volumpot. nå 100 K.

    En del interessante problemstillinger vedrører inngangskretsen rundt røret ECC81 = 12AT7, se bilder tegnet av undertegnede og vedlagt her. Denne kretsen varierer noe – ble endret i versjon 3 ovenfor. Bildene viser henholdsvis versjon 1 og 3 – begge rørtrinn fra ECC81. Inngangskretsen er realisert med hovedsakelig den gamle typen motstand som kalles karbon-komposisjon (carbon composition). Det er de relativt små mørkt brune motstandene som var standard rundt 1950-60 og helt opp i 70-årene – ble også brukt senere av Audio Research og de andre store rør-produsentene så lenge lageret deres rakk. De gir en hel annen substans i lyden enn de moderne tynt lydende metallfilm-motstandene. Anodemotstand trinn 1-2 og katode trinn 2 er de store lysgrå moderne motstandene. Disse kan i noe varierende grad være montert på under- eller oversiden av kretskortet.
    Se også: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post901330

    Målinger på ECC81 rørsoklene (uten å skru av bunnplaten).

    Versjon 1:
    ECC81 strøm 2 mA i begge trinn (2. trinn egentlig 2,1 mA)
    Forsyningsspenning (beregnet): 160V til første trinn og 285V til andre trinn (fasesplitteren).
    Spenninger målt:
    ECC81 katodene 0,6V og 81V. Anodene 80V og 202V.

    Versjon 3:
    ECC81 strøm 1,3 mA i 1. trinn og 0,9 mA i 2. trinn.
    Forsyningsspenning (beregnet): 215V til første trinn og 250V til andre trinn (fasesplitteren)..
    Spenninger målt:
    ECC81 katodene 1,4 V og 88V. Anodene 85V og 166V.

    Bilder, kretsdiagram inngang med de to rørtrinn av ECC81:
    versjon 1-2 til venstre, versjon 3 til høyre.

    Vi ser her at 2. trinn utgjør den såkalte fasesplitteren - den er DC-koblet fra 1. trinn, og arbeidspunktet avhenger derfor av strømmen i 1. rør. Den må være symmetrisk og ha stor overstyringsmargin - det kontrolleres ved å måle spenningene i trinn 2 - katoden skal vise omtrent den halve anodespenning.

    I siste versjon er forsterkningen økt betraktelig i 1. trinn, siden anode-motstanden er økt fra 39K til 100K. I denne forbindelsen er også feed-back økt - denne realiseres ved en motstand fra 8 ohm-uttaket (høyttaler) til nedre del av katoden - over de 22 ohm til jord. Denne motstanden er på 18K i 1. versjon og 3,3K i 3. versjon (altså økning av motkoblingen). Motkoblingen er uansett lav i denne forsterkeren, trolig derfor den lyder så dynamisk.


  2. #2
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Første mulige modifikasjon skal presenteres her.

    Det ble funnet etter initiativ fra noen danske venner med krenzler i spissen, at siste versjon lyder bedre (hos dem) hvis ECC81 byttes til ECC82 i inngangen (altså der rørposisjonene er merket 12AT7 på forsterkeren). Da blir alle 4 små-rørene ECC82, men likevel gjerne av to forskjellige typer.

    Man hadde kun satt inn ECC82 sånn uten videre - målinger viser i ettertid at fasesplitteren fikk et dårlig arbeidspunkt, se nedenfor, men forsterkeren spiller likevel pent. Dette ble undersøkt videre hos undertegnede, og mens versjon 1 ikke kunne spille ved høy styrke så fungerer versjon 3 bedre enn 1 med slikt feilaktig arbeidspunkt.

    De feilaktige spenningene med ECC82 istedenfor ECC81 var som følger:
    Versjon 1 - ECC82 katodene 0,7V og 56V. Anodene 45V og 215V.
    Versjon 3 - ECC82 katodene 1,6V og 61V. Anodene 50V og 192V.

    Problemet, som særlig skyldes at 2. trinn er DC-koblet fra 1. trinn, var lett å løse - kun skal katodemotstanden økes til det riktige for ECC82-røret her:
    Versjon 1 (og 2): De 330 ohm økes til 1,2 kohm. På katoden her måler man nå 2,4V.
    Versjon 3: Den originale 1 kohm økes til 2,7 kohm. På katoden her måler man nå 3,5V.
    Så finner man omtrent de samme spenninger på fasesplitteren (og på anoden 1. trinn) som tidligere for ECC81.

    Man bør anvende den opprinnelige type komponenter ved slike endringer, se:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post901330

    Lytte-test:
    Versjon 1 hadde ikke godt av denne endringen - med ECC82 ble det en tam udynamisk gjengivelse og subjektivt dårligere homogenitet frekvensmessig. Versjon 1 lyder virkelig flott med ECC81.
    Helt annerledes gikk det med versjon 3 - her lyder ECC82 noe forskjellig fra ECC81, men likevel mere likt, og begge rør gir topp-lyd. ECC81 mere pågående lengre opp i frekvensområdet (selv om droslene temmer dette), mens ECC82 gir en roligere og mere avdempet gjengivelse, ikke helt så slagkraftig og punchy som med ECC81.

    Så for versjon 3 blir det smak og behag - den kan trimmes i flere retninger.

    Bildene vedlagt her viser en av de tidlige versjonene - er lånt fra nettet. Man ser fortsatt ledningene til de originale droslene.

    På det første bildet vises en oversikt over det indre av forsterkeren, sett fra undersiden. Lengst ned (frem) sees kretskortet med de 4 små-rørene. De aktuelle motstandene ved 1. rørtrinn befinner seg i midtsonen - en detalj er så vist på neste bilde.

    Hvis vi nå studerer detalj-bildet så vises der 4 elektrolytt-kondensatorer (sorte med blank topp) - to små og to store. De små (nederst, 100 uF/50V) er loddet fast over katodemotstanden (her 330 ohm) og avkobler denne - de må loddes løs før katodemotstandene kan byttes. Mellom de to store lyttene og litt nedenfor ser vi to motstander, her 10 kohm. Det er feed-back (motkobling, begge kanaler) fra 8 ohm høyttaler-utgang - man ser tydelig ledninger (her blå/grønn) komme inn til printet. Lengre ut til siden for feed back-motstandene sees de 22 ohm (rød-rød-sort) som tar i mot feed back signalet og deler dette ned til et meget lavt nivå. Enda lengre ut til siden de store grå anode-motstandene til 1. trinn.

    Kretskortet har noen feilaktige markeringer (de samme på alle 3 versjoner) - det står 25 ohm der 22 ohm er plassert og 348 ohm der det er 330 ohm på de gamle og 1 kohm på siste versjon.


  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tak for nogle rigtigt gode indlæg Kjell!

    "Det ble funnet etter initiativ fra noen danske venner med krenzler i spissen"

    Jeg vil bare lige sige at al ære bør gå til en vis hr. Stigaard. Jeg afleverede bare min MA til ham og det var ham alene der fandt frem til dét med at eksperimentere med 4 x ECC82.



    Jeg er enig i at 4 x ECC82 lyder lidt mere behageligt og afslappet men begge måder kan lyde godt afhængigt af indspilningen man lytter til. ECC81 er lidt mere in-your-face hvor 4 x ECC82 skubber lydbilledet lidt bagud (mindre fokus på præcens).

    Nu er mine ECC81 også nogle supergode Siemens/Halske E81CC 3-mica double getter support så der skal nok nogle endnu bedre ECC82 til hvis sammenligningen skal være "fair" (2 x GE 5814a 2-mica & 2 x GE 5814a 3-mica).

    Efter at jeg har fået drosselspoler i (min var den seneste version uden) lytter jeg kun i triodedrift. Jeg synes at spolerne har givet lidt bedre skub og drive i bassen.

    Jeg har ikke fået øget katodemodstanden skal det lige siges.

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Ja vi har nå fått litt mere tid på oss til å vurdere ECC82-varianten (ECC82 også i soklene for ECC81, dvs. 4xECC82 totalt), men vi foretrekker generelt å anbefale at man kjører med forsterkeren slik den er levert fra fabrikk, altså med ECC81 i inngangen. ECC81 vinner på de mere moderne hifi-egenskaper - både bunn og topp (frekvensområdet, dynamikk) er bedre definert da.

    Alternativet med ECC82 har sin store verdi i at i visse anlegg og med visse høyttalere vil man foretrekke den versjonen. Det blir rett og slett mere gammeldags rør-klang med ECC82 i begge posisjoner (4xECC82). Samtidig går forsterkningen en smule ned. Slik blir Music Angel en meget allsidig forsterker. Og det er bare å prøve først - uten noen intern modifikasjon. Foretrekker man ECC82, så går man inn etterpå og endrer katodemotstanden (eller man kan kjøre med ECC82 på en adapter som man lager selv).

    Det viktigste rent teknisk som skjer, er at forsterkeren kjører med lavere motkobling og lavere råforsterkning, når ECC82 settes inn som inngangsrør. Den økte motkoblingen i versjon 3 (og senere) er nå delvis uvirksom. Samtidig blir sus-nivået lavere enn før.

    NB! Forsterkeren vil ha dårligere kontroll over høyttaleren etter denne modifikasjonen (pga den lavere motkoblingen) - så dette må prøves individuelt.

    Vi testet også fjerning av katode-kondensatoren i 1. rørtrinn med ECC81, dette for å senke forsterkning og global feed-back - men dette ble ikke vellykket.
    Vi anbefaler altså ikke å fjerne katode-kondensatoren.

    Bildene under viser inngangs-kretsen i MA 3. versjon - original ECC81 til venstre og modifisert ECC82 til høyre - spenninger påført på tegningene her - med katodemotstand økt fra 1K til 2,7K fungerer ECC82 optimalt som fasesplitter.


  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    En annen modifikasjon med uventet stor effekt på lyden var å modifisere katode-kretsen i 1. trinn (ECC81).

    I Music Angel 1. versjon er katode-motstanden 330 ohm, og den er avkoblet med en kondensator på 100 uF, hvilket gir en nominell overgangsfrekvens på 5 Hz - under denne frekvens går signalet gjennom motstanden, ikke kondensatoren. I praksis vil den hørbare virkningen være høyere opp i bass-området, ikke minst siden motkoblingen også kommer inn i denne kretsen.

    I Music Angel 3. versjon er katodemotstanden 1 kohm, hvilket gir en bass-respons helt ned til 2 Hz - m.a.o. dypere ned. Med drosler på plass spiller versjon 3 minst like mykt og behagelig som 1. versjon, men gjengivelsen av øvre bass og nedre mellomtone virker likevel ikke så levende og punchy i 3. versjon som i 1. versjon. Dette området gjengis nå mere tilbaketrukket. Spørsmålet som ble stilt var: har dette sammenheng med størrelsen på motstand og kondensator i katoden (1. rørtrinn) ?

    Ut fra dette ble det designet en kobling som simulerer 100 uF over 330 ohm, selv om 3. versjon av hensyn til bias må ha 1 kohm i katoden. Den simulerte kretsen i to versjoner (bilde nr. 3 og 4) vises nedenfor sammen med bilder av de originale kretsene.
    Resultatet ble oppsiktvekkende for begge simulerte kretser. Den på bilde nr. 3 ga en mye mer direkte og markert bass-gjengivelse - mere klar dynamisk lyd, ECC81-røret trivdes virkelig med denne koblingen. Bilde nr. 4 (helt til høyre) viser en parallell krets som fokuserte på mellomtonen - den ble stor og fyldig, og med veldig god sammenheng nedover til den slagkraftige bassen. Den siste kretsen er enkel å implementere, da man ikke behøver å fjerne noen komponenter, man bare parallellkobler den eksisterende 1 kohm-motstanden med to ekstra komponenter.

    Koblingen i nr. 4 (helt til høyre) anbefales spesielt for dem som kjører Music Angel uten egen forforsterker, da lyden blir fyldigere. Men vil ellers fungere fint for mange.

    Det er brukt en stor kondensator på 2200 uF - denne var i forsøksoppsettet en noe voluminøs Nichicon 50V-elektrolytt fra 70-tallet. Senere ble testet moderne kompakte elektrolytter her - og de bør ha så lav impedans som mulig. En type var spesifisert til kun 16V spenning- det er fortsatt 10 ganger mer enn i kretsen - denne var liten og lett å plassere.

    En annen nærliggende mod var ganske enkelt å parallellkoble de 100 uF i katoden med den store på 2200 uF, for tentativt å forbedre bass-gjengivelsen. Dette var ikke vellykket - lyden ble kompakt, virket mindre dynamisk og med mindre bredde.

    Bilder av katodekretsen fra venstre:
    1. Den originale 1. versjon - 330 ohm
    2. Den originale 3. versjon - 1 kohm pga høyere anode-motstand
    3. Simulert krets - 100 uF bypasser kun 330 ohm
    4. Simulert parallell-krets - 100 uF bypasser kun 330 ohm


  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    En meget vellykket modifikasjon var å senke motkoblingen ved å øke feedback-motstanden forsøksvis og i flere trinn fra 3,3K til max de 18K som sitter i første versjon. Resultatet ble funnet å være best med motstand lik 10 kohm. Lyden var nå av høy klasse - fyldigere og lettere, en slagkraftig bass og tydelig detaljert mellomtone - lik første versjon, kan derfor minne noe om en single-ended triodeforsterker, eller for den del noe beslektet med en god gammel rør-radio. Dette med ECC81-rør i inngangen.
    Sus-nivået ble en smule høyere, siden senkning av motkobling betyr høyere følsomhet på inngangene. Men ikke noe problem i praksis.

    Men nedsatt motkobling kan bety at forsterkeren blir mindre universell - høyttaleren må i noen grad passe til dette. Forsøket gjøres i praksis som følger: Man lodder løs (på smårørs-printet) den positive ledning fra høyttaler-terminalen og setter en motstand i serie der. Denne kommer i tillegg til de 3,3K som sitter på printet, slik at 15K ekstra betyr 18K totalt, eller 6,8K ekstra betyr 10K totalt. Man har altså mange valgmuligheter med Music Angel KT88 til individuell tilpassing av lydgjengivelsen. Kanskje vil noen bygge en omskifter (bryter) bak med forskjellige motstander til motkoblingen.

    Neste naturlige modifikasjon var å bygge første trinn tilbake til 1. versjon - dvs. 330 ohm katodemotstand og anode endret til 39K. Dette senker forøvrig forsterkningsfaktoren, men ble ikke så vellykket som forventet i første omgang. Men sammen med redusert motkobling var resultatet interessant nok - noe mer fremtredende mellomtone og klarere diskant.

    Senkning av anode- og katodemotstand: Man kan helt enkelt parallellkoble de 100K med 68K og de 1K i katoden med 470 ohm. Så slipper man å fjerne de motstandene som allerede er der, og forsterkeren kan lett bygges om begge veier. Det er bare å lodde rett på de originale komponentene - eventuelt også benytte en nabo-komponent på samme printbane hvis det er enklere. Det blir imidlertid ikke den store lydpåvirkningen av dette.

    Man bør anvende den opprinnelige type komponenter ved slike endringer, se:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post901330

    Bildet under til venstre viser skjemaet for inngangen (3. versjon) - legg merke til feed-back motstanden på 3,3 kohm.

    På detalj-bildet til høyre ser vi to store elektrolytt-kondensatorer (sorte med blank topp) på smårørs-printet. Mellom disse og litt nedenfor ser vi to motstander, her endret til 10 kohm (brun-sort-orange). Det er feed-back (motkobling, begge kanaler) fra 8 ohm høyttaler-utgang - man ser tydelig ledninger (her blå/grønn, ofte andre farger) komme inn til printet.


  7. #7
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Det siste som ble prøvd, var å sette noen høyinduktante drosler inn i strømforsyningen til små-rørene. Disse forsynes jo fra rele-printet, fra motstander på 12 kohm der - de er lette å se.

    I ledningen etter de 12 kohm kobles så droslene - det får øvre mellomtone til å bli litt mykere og luftigere. Effekten er ikke dramatisk, men den eksperiment-lystne kan få en forbedring her.

    Flere drosler ble testet (NOS og moderne) - type er ikke kritisk, skal nevne en her som er lett å skaffe:
    Hammond filter choke 153E - tekniske data 7H og 770 ohm, tåler max 25 mA strøm (det går 7 mA i den), og er liten og lett å plassere, størrelse litt over 2 cm.

    Gode NOS-drosler er alltid bedre enn moderne, men da må man gjøre litt utprøving av disse.

    Man kan godt sette en drossel istedet for motstanden (som kortsluttes med en kort ledning) - da stiger spenningen til vel 400 V - det tåler kretsløpene, men man må da sjekke at drosselen er spesifisert for så høy spenning (Hammond ovenfor max 300 V - men man kan montere den på et isolert underlag så er det OK). Effekten her blir strammere lyd (pga høyere strøm/spenning i rørene), men også noe av fordelen ovenfor. Egentlig kan det tenkes noen av kondensatorene kan bli noe stresset av den høyere spenningen (noen er "bare" 400V-typer) - men det kan prøves for erfaringens skyld ihvertfall.

    På bildet ser man rele-printet med 2 store grå motstander (12 kohm) som forsyner små-rørene gjennom en sort ledning til smårørs-printet, samt 4 små røde som er katodemotstandene.


  8. #8
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Bytte triode-releer i Music Angel - dette kan bli nødvendig hvis man kjører forsterkeren i triode og er uheldig, f.eks. ved skift mellom triode og pentode mens musikken spiller - gnister kan ødelegge rele-kontaktene. Typiske symptomer er lavere nivå og kanskje forvrengning av lyden i den kanalen som har feil.

    For de som bare bruker pentode-innstillingen vil releene ikke bli utsatt for slitasje.

    De to releene sitter på rele-printet, se bilde nedenfor. Printet må skrus løs (4 muttere) og vendes, så kommer man til releene.

    Informasjon om type rele finnes også her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1056112

    Det anvendte rele er TAKAMISAWA RY5W-K, data kan finnes her:
    http://www.fcai.fujitsu.com/pdf/ry.pdf

    Dette releet er en 5V standardtype som kan kjøpes overalt.

    Nye releer kan kjøpes billig hvis man går inn på eBay og søker på RY5W-K.

    Og en mer detaljert anvisning av jobben er vist på den lignende EL34-modellen her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ter-relae.html

    Bildene nedenfor viser rele-printet med de to releene som sitter loddet på i midt-sonen, deretter 3 bilder av selve releene.


  9. #9
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Koble triode eller pentode fast:

    For å unngå rele-problemer kan det anbefales å koble forsterkeren fast, enten som triode eller pentode. Dette er super-enkelt. Det er f.ø. kun når man kjører forsterkeren i stilling triode at releene slites. De switcher nemlig hver gang forsterkeren slås av og på, slik at eieren vil merke at lydnivået øker litt et øyeblikk.

    Fremgangsmåte:
    Fjern ledningen fra releprintet til pin 4 på utgangsrørenes sokler. Deretter loddes den ene enden av en 2W metal oxide-motstand på ca. 1 kohm til pin 4 på sokkelen. Den kan være alt fra 200 ohm til 2 kohm. Ta gjerne de fire identiske lysgrå store motstandene på rele-printet.

    Pentode fast: Du kobler pin 4 direkte til B+ forsyningen på rele-printet med en ledning (via motstanden ovenfor).
    Triode fast: Du kobler pin 4 til pin 3 via motstanden ovenfor. Bruk gjerne en kort ledning.

    Det er det hele - så er man ferdig.


    Nedenfor følger litt rør-teori som viser forskjellen på triode- og pentode-kobling (med EL34 i eksemplene, samme skjema gjelder for KT88 ):

    Her er vist et eksempel på triode-koblet EL34 - her har designeren også anvendt en signal-transformator på inngangen - slik som ofte i gamle dager.
    http://www.tube-amps.net/images/EL34..._Schematic.jpg

    Og her en klassisk pentode kobling:
    http://www.tube-amps.net/images/EL34..._Schematic.jpg
    Den motstanden på 10 ohm i anoden er i Music Angel av sikkerhets-grunner plassert i katoden til jord, så kan bias-strømmen måles ved lave spenninger (300 mV mellom katode og jord betyr 30 mA strøm med 10 ohm her - nyere MA bruker dog 5 ohm).


  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kan være alt fra 200 ohm til 2 kohm. Ta gjerne de fire identiske lysgrå store motstandene på rele-printet.

    :-D takk for svar,igjen.
    for å være helt sikker; man kan altså fjerne de lysgrå motstandene, når man kobler på denne måten? de har altså ikke lenger noen funksjon?

  11. #11
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Ja du kan bruke de fire identiske motstandene som går til releene - det vises jo tydelig på kretskortet - du ser de grønne printbanene - lodd løs disse motstandene og bruk dem som anvist. Mål motstandsverdien og skriv gjerne her - verdien varierer alt etter årgang/produksjonsperiode for forsterkeren.


  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Motstandene på min var 240 oohm. Fant vel 6 like som var i forbindelse med releene på print. Brukte de 4 som stod på tvers. De to gjenstående ser ut til å være forbindelse med ledningen som kom fra pin 4. Håper jeg har tatt de riktige. Det fungerer ihvertfall.:-D Syns det ga et lite løft i lyden as well. Mere harmonisk kanskje.

  13. #13
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Ja det skulle være helt korrekt. Disse motstandene har en funksjon i releenes omkoblinger - og de bruker du jo ikke lenger.

    Så forsterkeren er absolutt blitt et lite hakk bedre etter at du gjorde dette. Du har nemlig koblet ut overgangsmotstanden og andre potensielle problemer i releenes bryter-kontakter.


  14. #14
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fra tråden om Music Angel KT88:


    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Min hadde vel høy bias fra fabrikk. Målte 0,6V over 5 ohm på den høyeste(Høyre kanal). Tilsvarer vel 120mA.
    Nå har jeg koblet den fast i triode, etter anvisninger på modifikasjonstråden.
    Syns triode blir mest balansert på mine lettdrevne Klipsch ForteII (99db).

    Det kjedelige er at problemet i venstre kanal vedvarer.:cry: På høyt nivå høres det nesten ut som at mellomtonen i høyttaleren er gåen. Men problemet følger som nevnt tidligere ikke høyttaleren, men kanalen.

    Kan det at min har vært utsatt for såpass høy bias i lang tid,(Den er brukt mye.) ha medført andre skader. Mener Kjell B har nevnt et eksempel hvor en hvit kondensator måtte byttes.

    Flott at det gikk greit å ombygge den fast til triode.
    Og du har tydeligvis fått et feil-eksemplar (bias).

    Det var synd det fortsatt er en feil. Kan du måle B+ spenningen på rele-printet og spenningen pin 3 og pin 4 (pin 4 altså etter motstanden på 240 ohm) i venstre og høyre kanal - hvis de måler likt så tviler jeg på at det er feil noen steder. Mht den hvite kondensatoren, den begynte å lage litt suse-lyder på den ene MA'en vi her har brukt til 1000 eksperimenter og som fikk noen spenningssjokk. Derfor ble den byttet til en annen identisk.

    Jeg har mest tro på at du har et problem med et av små-rørene som ikke er relatert til det første problemet ditt - har du byttet disse høyre venstre ?


  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Fra tråden om Music Angel KT88:
    Flott at det gikk greit å ombygge den fast til triode.
    Og du har tydeligvis fått et feil-eksemplar (bias).

    Det var synd det fortsatt er en feil. Kan du måle B+ spenningen på rele-printet og spenningen pin 3 og pin 4 (pin 4 altså etter motstanden på 240 ohm) i venstre og høyre kanal - hvis de måler likt så tviler jeg på at det er feil noen steder. Mht den hvite kondensatoren, den begynte å lage litt suse-lyder på den ene MA'en vi her har brukt til 1000 eksperimenter og som fikk noen spenningssjokk. Derfor ble den byttet til en annen identisk.

    Jeg har mest tro på at du har et problem med et av små-rørene som ikke er relatert til det første problemet ditt - har du byttet disse høyre venstre ?
    Har byttet både power og signalrør høyre venstre. Har tilogmed byttet alle rørene. Har prøvd mange forskjellige kombinasjoner, og høyre venstre.
    Begynner snart å betvile min egen hørsel.Men bytter jeg om på høyttalerne, så følger problemet med.
    Målinger: B+ til gods er 231V.
    pin3 til pin4 er 0,002V (AC)

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er det ikke bare hørselen som betviles. Måler bias til 0,020V.Her må det ha blitt desimalfeil. Skal vel med 5 ohm motstand måle ca 0,22 for 44mA. Har nå satt bias etter dette og måler nå
    mellom pin3 og 4 : 0,68-0,72V (DC)
    b+ til jord, begge sider : 407V(DC) 0,21V(AC)

  17. #17
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Ja så er feilen funnet !
    Du har for lav bias istedenfor for høy bias.


  18. #18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.


    Ja så er feilen funnet !
    Du har for lav bias istedenfor for høy bias.

    Yess alles in ordnung.:grin: :grin:

  19. #19
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Jording av Music Angel kretskort til chassis - et viktig tema.

    Jording av smårørsprintet er kritisk viktig for å unngå støy og brum. Det er påvist eksemplarer av Music Angel hvor jordingsskruen ikke var skrudd godt nok til.

    Bildet nedenfor viser denne jordingsskruen - jordingen skjer med en liten skrue midt på langsiden av smårørsprintet - i området der feed-back ledningen kommer inn. Skruen sees midt på bildet nedenfor.
    Jordbaner på printet fra venstre og høyre side møtes under skruen - denne skrus godt til, og så er forsterkeren jordet til chassis. God jording kontrolleres ved å måle nær 0 ohm mellom printjord og chassis.

    På nyere MA vil kondensatorene på bildet være betraktelig større.


  20. #20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Angående kondensatorer.

    Jeg bytte en del kondensatorer i den ene kanalen på MAn min for en stund siden.
    Var misfornoyd med lyden i den kanalen jeg ikke har byttet noe på.
    Det er jeg ikke lenger. For nå er alt byttet ut.
    Du verden for en holografi. Jeg slet også litt med en del kompresjon
    av lyden med de gamle kondensatorene, det er helt fullstendig borte
    nå. Lyden er så utrolig dynamisk og avslappende at jeg vet ikke helt
    hvor jeg skal gjøre av meg.

    Jeg benyttet Rifa kondensatorer, samtlige er 105 °C type PEH 534, ''Longlife'' kondensatorer. Byttet ut 420uF i psu med 470uF, og 150uF på småprintet med 150uF. Har ikke byttet ut 180uF kondisene enda, men det kommer vel etterhvert. Det er altså litt småplukk igjen.
    Det er ikke plass til 470uF kondensatorene på printet, så jeg la de ved siden av, med god kabel loddet ned på printet.

    Har også byttet ut en del intern kabling, da jeg oppdaget at enkelte av kablene var av en uønsket kvalitet.

    Er som sagt meget fornøyd med lyden nå, det er helt utrolig hvor dynamisk lyden er. På enkelte gode innspillinger, når jeg lukker øynene, hører jeg ikke bare om instrumentet er plassert til høyre eller venstre, men også om instrumentet er plassert fremme eller i bakgrunnen på scenen. Dette hører jeg bare på veldig få opptak, og har nok mye med selve innspillingen å gjøre.

    Er også overrasket over at lyden går av og til på utsiden av høyttalerne, jeg hører ikke lyd fra høyttalerne lengre. Min kone bemerket også dette, hun sa at hun ikke klarte å høre høyttalerne lengre, de nøyaktige ordene var vel noe sånt som "Hvorfor kommer ikke lyden fra høyttalerne lengre?", før jeg hadde rukket å si noe.

    Nå har jeg (i smug) akkurat snakket med karen fra Motron, og han skulle sende meg noen rør i posten. Jeg satser på å klare byttet uten at kona merker det. Jeg er spent på om hun kommer til å høre det også :-P


    Jeg har ikke eksperimentert så mye med dioder enda, men jeg har litt forskjellig liggende som jeg kan tenke meg å prøve.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •