Modifikasjoner av Music Angel KT88 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokobling av Music Angel KT 88 Mk III

Jeg lurer på om det noe ekstra effekt å hente ut av ampen ved og brokoble den i forhold til og bi-ampe?
    I dag så Bi-amper jeg høyttalerene. Jeg har nettopp byttet høyttalere fra B&W DM640 i til XTZ 99.36, de har såvidt meg bekjent begge en følsomhet på 90 db, men XTZene spiller vesentlig lavere, oa da tolker jeg de som tyngere å drive...??

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

personlig synes jeg effekt økning med bi-ampe er liten eller ingen, har prøvet litt med div. forsterkere, brokobling vil jo føre til en del mer effekt!
    Akkurat hvor mye det øker er vanskelig og si da jeg ikke har fått testet nok enda, men det er KLART mer power! :-D

har lykkes i og brokoble 2 stk MA nå, har hatt litt problemer undersveis og kommer til og skrive om det her snart... bare få samlet det litt

når man brokobler får man jo også med seg det negative, er det litt støy i hver kanal, jo da får man støyen i H + V kanal i 1 høytaler etter brokobling (sier seg jo selv siden begge kanaler nå går til en høytaler)osv. Har man veldig lettdrevne høytalere blir jo sus/støy enda verre..... altså enda viktigere og få bort støy enn før...

mvh
    AOS

Sitat Opprinnelig postet av espennor
    Jeg lurer på om det noe ekstra effekt å hente ut av ampen ved og brokoble den i forhold til og bi-ampe?
    I dag så Bi-amper jeg høyttalerene. Jeg har nettopp byttet høyttalere fra B&W DM640 i til XTZ 99.36, de har såvidt meg bekjent begge en følsomhet på 90 db, men XTZene spiller vesentlig lavere, oa da tolker jeg de som tyngere å drive...??

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel sånn at hvis man deler ett signal til to forsterkere, så vil vel utgangsspenninga bli halvert? altså mindre lyd ut?

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Er vel sånn at hvis man deler ett signal til to forsterkere, så vil vel utgangsspenninga bli halvert? altså mindre lyd ut?
    Jeg har lagt merke til at jeg synes at lyden ble lavere når jeg biampet frontene, men jeg byttet samtidig fra B&W til XTZ og trodde det skyltes at XTZ'ene spiller lavere. Da er det alså mulig at jeg tok feil der. Jeg deler signalet ut fra preout med en y-splittkabel, finnes det en annen og bedre måte og gjøre det på?
    Jeg har 3 MA som jeg ønsker å få max effekt ut av til senter og frontene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Max effekt = brokobling......kan ikke sammenlignes med bi-amp!
    kjørt mere testing nå og det er betydelig mer effekt
    også fått inn langt bedre rør etter råd fra kjell, så nå låter det meget bra,
    Kan spille høyt og forsterker gir seg ikke....(passe gurgle lyd) da er jeg fornøyd....

skal du brokoble så må du kjøpe inngang trafo, 1 til hver forsterker, se brokoblings tråden... jeg bruker UTC-A20...(sjekk ev. ebay)
    ellers har jeg 2 stk liggende (ligner UTC A20)

kommer til og skrive om prosjektet snart, har ikke hatt tid enda....

Sitat Opprinnelig postet av espennor
    Jeg har lagt merke til at jeg synes at lyden ble lavere når jeg biampet frontene, men jeg byttet samtidig fra B&W til XTZ og trodde det skyltes at XTZ'ene spiller lavere. Da er det alså mulig at jeg tok feil der. Jeg deler signalet ut fra preout med en y-splittkabel, finnes det en annen og bedre måte og gjøre det på?
    Jeg har 3 MA som jeg ønsker å få max effekt ut av til senter og frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne

Max effekt = brokobling......kan ikke sammenlignes med bi-amp!
    kjørt mere testing nå og det er betydelig mer effekt
    også fått inn langt bedre rør etter råd fra kjell, så nå låter det meget bra,
    Kan spille høyt og forsterker gir seg ikke....(passe gurgle lyd) da er jeg fornøyd....

skal du brokoble så må du kjøpe inngang trafo, 1 til hver forsterker, se brokoblings tråden... jeg bruker UTC-A20...(sjekk ev. ebay)
    ellers har jeg 2 stk liggende (ligner UTC A20)

kommer til og skrive om prosjektet snart, har ikke hatt tid enda....

Fantastisk innsats du har gjort her - det viser jo at Music Angel KT88 er et funn for DIY-folket også - den kan ombygges i andre kabinetter, ombygges til ren power amp, brokobles til 120W mono-blokker og mye mer.

Du har vel bilder og kan beskrive ombygningen i annet kabinett ? En viktig sak i brokoblingen vil vel være en liten kondensator i feed-back for å stabilisere mot oscillasjon - det kommer du vel inn på i brokoblingstråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stille Bias

Har samme problem med lavere lyd i ve kanal i 2 stk MA . modifikasjonen av powerprint gjort . spenning i B+ begge kanaler er nå 438V. Vvor stiller jeg evt for lav bias i ve kanal?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bias stiller du på 4 av de 6 blå trimpot'ene på PSU-printet. De to nærmest midten er noe annet, til nulling av brum. Tviler på at bias påvirker signalnivået noe særlig.

Så 4 trimpots til 4 rør. Du må følge ledningene og se hvilket rør hvert pot går til - bias sendes jo inn sammen med signalet fra smårørsprintet og inn på KT88 pin 5.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gurokunna
    Har samme problem med lavere lyd i ve kanal i 2 stk MA . modifikasjonen av powerprint gjort . spenning i B+ begge kanaler er nå 438V. Vvor stiller jeg evt for lav bias i ve kanal?
    jeg tror du bør sjekke om det kan være et av smårørene som får for lav eller høy spenning. Jeg hadde samme problemet en god stund (som til slutt endte opp med vrengt lyd i venstre kanal), det var en defekt motstand til det ene 12at7 røret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Lurer på hva som skjer om jeg bare dropper feedbacken.

Jeg kommer til å bytte ut resten av signalkablene i morgen, og når jeg likevel er inni der kan jeg muligens ta andre småting også.

Er det noen tips til ytterligere forbedring utover det jeg allerede har gjort? Er det noen kretser som kan fjernes? Er det noen potensielle støykilder som kan lukes ut eller utbedres? Den er forøvrig ganske stille nå, men jeg hører fortsatt litt lyd av og til når musikken er av.

Edit:
    Det ble med høyere motstand på feedbacken isteden. Følte meg litt tryggere med det, men jeg syntes lyden var akkurat like god uten feedback.

Hvilke motstander burde sjekkes, om man hadde mye lavere lyd i venstre kanal sa du, zaijin?

Hah, skjønte ikke hvorfor i all verden lyden var så mye høyere i høyre kanal helt plutselig, det virker søren meg som om den nekter å kjøre i pentode i venstre kanal av en eller annen grunn. Alle spenninger målte helt fint, så ikke ut til å være noe problem med motstandene heller, målte betydelig lavere spenning på venstre utgang.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Heisann.

Lurer på hva som skjer om jeg bare dropper feedbacken.

Jeg kommer til å bytte ut resten av signalkablene i morgen, og når jeg likevel er inni der kan jeg muligens ta andre småting også.

Er det noen tips til ytterligere forbedring utover det jeg allerede har gjort? Er det noen kretser som kan fjernes? Er det noen potensielle støykilder som kan lukes ut eller utbedres? Den er forøvrig ganske stille nå, men jeg hører fortsatt litt lyd av og til når musikken er av.

Edit:
    Det ble med høyere motstand på feedbacken isteden. Følte meg litt tryggere med det, men jeg syntes lyden var akkurat like god uten feedback.

Hvilke motstander burde sjekkes, om man hadde mye lavere lyd i venstre kanal sa du, zaijin?

Hah, skjønte ikke hvorfor i all verden lyden var så mye høyere i høyre kanal helt plutselig, det virker søren meg som om den nekter å kjøre i pentode i venstre kanal av en eller annen grunn. Alle spenninger målte helt fint, så ikke ut til å være noe problem med motstandene heller, målte betydelig lavere spenning på venstre utgang.
    I triodemodus går det og kjøre uten feedback. Følsomheten blir 6dB høyere, forvrengingen øker litt

I pentodemodus går det ikke så bra - følsomheten øker nok dobbelt av det igjen og det forvrenger mye uansett volum...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Det var en grid-stop motstand som var defekt. En av de som sitter under kondensatorene. De skal være 1kohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter litt med at innmaten har fått juling av lysnettet, det er veldig mye støy i området her, og i og med at jeg ikke er fornøyd med kretskortene eller den øvrige innmaten vurderer jeg å dele opp hele forsterkeren, og lage monoblokker med ekstern strømforsyning. Driver å ser på forskjellige krets design og vurderer fordeler/bakdeler med de forskjellige. Har ikke helt bestemt meg enda.

Titter litt på denne bloggen av og til:
    LM337 used in an SE tube amplifier

Litt ned på siden er det en design for EL84 rør som ser litt spennende ut, går det an å lage noe lignende med PP KT88?
    (tenker altså på den "Einstein approach".)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter litt med at innmaten har fått juling av lysnettet, det er veldig mye støy i området her, og i og med at jeg ikke er fornøyd med kretskortene eller den øvrige innmaten vurderer jeg å dele opp hele forsterkeren, og lage monoblokker med ekstern strømforsyning. Driver å ser på forskjellige krets design og vurderer fordeler/bakdeler med de forskjellige. Har ikke helt bestemt meg enda.

Titter litt på denne bloggen av og til:
    LM337 used in an SE tube amplifier

Litt ned på siden er det en design for EL84 rør som ser litt spennende ut, går det an å lage noe lignende med PP KT88?
    (tenker altså på den "Einstein approach".)
    Hei

driver selv med planer om og hugge en Ma i to, med div mod.
    og lage noen fine blokker....

El34 skal vel gli rett inn, men man må justere bias ev. justere gitteret uten rør så ikke el34 blir slag rammet mener jeg har ca -52v som er ca 40ma bias nå...(kt88)

med EL84 så detter vel kreftene ytterligere 15-20watt?
    men disse skal vel ha en flott "sound"

Spennende prosjekt! morsomt om du går for det!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, spennende greier. Jeg vurderer å lage den til soverommet, har små planer om OB med 4stk 3" fulltoner og 2stk 12" pr kanal med den EL84 saken. Billig morroprosjekt.

MA'en blir nok ombygd til en Mono Bill ved første lønning, har nettopp laget deleliste for bestilling hos elfa, så da er det bare pengene som mangler (som vanlig). Den skal kjøre 2 stykk 15" OB per kanal etterhvert, i begynnelsen skal jeg bruke ett par bakladda horn med 12" til bass.

Lurer på om jeg noengang blir fornøyd... :-P

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, spennende greier. Jeg vurderer å lage den til soverommet, har små planer om OB med 4stk 3" fulltoner og 2stk 12" pr kanal med den EL84 saken. Billig morroprosjekt.

MA'en blir nok ombygd til en Mono Bill ved første lønning, har nettopp laget deleliste for bestilling hos elfa, så da er det bare pengene som mangler (som vanlig). Den skal kjøre 2 stykk 15" OB per kanal etterhvert, i begynnelsen skal jeg bruke ett par bakladda horn med 12" til bass.

Lurer på om jeg noengang blir fornøyd... :-P

Spennende ! hva slag ellementer bruker du (link?)
    har ikke hørt OB, men kunne kanskje vært int. og laget selv, kanskje du har noen linker til slike prosjekter?

Har selv noen Fostex FE166E som jeg hadde tenkt å lage kab. til i romjulen, men tiden går så fort.... har ihvertfall nesten fått laget klart alle delene/mål på pc'en

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sikkert er vel Hawthorne Audio sine saker, det er det jeg kjører for tiden. Koster ikke skjorta, og spiller ganske bra. Send mail å spør om pris med frakt og alt, den butikk siden deres regner noe helt vilt.
    index.html

Men Beyma har noen spennende fulltone elementer med bra effekt tålighet som burde være fine, billige, høy følsomhet, gode data for OB, tåler masse effekt, ser ikke helt gærne ut på frekvensgang. Bør vel kanskje dele på en 125-200HZ eller så (FS rundt 100), da spiller de nok pent.
    Se på de Breitband sakene, de andre er stort sett koaksiale greier.
    hifisound eShop*-*Breitband

Som bass til de Beyma elementene vil jeg kanskje forsøke meg fram med de billige firspannene til dynabel i serie eller serie/paralell, qts'en vil nok endre seg litt til det bedre med den høyere motstanden i serie. Om man vil slå på stortromma går det an å sikle på GR Research sine SW-12-16FR, 2 stk i paralell pr kanal burde vel være gode ting.
    SW-12-16FR - SW-12-16FR

Bare for å slenge på litt ontopic, Litt av grunnen til at jeg skal bygge fullstendig om min MA, er nok til dels fordi jeg synes jeg har fått ett litt mandagseksemplar. Er fast bestemt på at dette burde gå an å ordne bedre, og med ett litt bedre støygulv, med en mer optimal design tilpasset mine behov. Er sikker på at det er mange som er fornøyde med sin MA der ute, men så er det enkelte som aldri blir fornøyd, det er vel de som leser denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har nå begynnt å kjøre min MA i triode-stilling. Merker da mindre støy og mikrofoni og sprakingen/smellingen i høyttalerene ved avslag er så og si borte..:-D

Ser her at det er anbefalt å koble om til fast triode for å unngå trøbbel med releene.

Er det noen her som kan legge ut et bilde av forsterkeren sin innvendig ferdig omkoblet til fast triode?

Er litt usikker på dette da jeg har litt lite peiling på omkobling av elektronikk.
    Er også usikker på de grå motstandene det her snakkes om.

Jeg har forøvrig den versjonen av MA med 6N1-rør eller ECC85 som det står inngravert på forsterkeren.

Tusen takk for eventuell hjelp:-D

Mvh

Svein Erik

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •