Hvordan stoppe lerrettet via trigger i projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan stoppe lerrettet via trigger i projektor?

Heisann!
    Jeg har et motorisert lerrett i mitt oppsett, og jeg har 12v triggerutganger i projektoren min(Infocus 5700).

Spørsmålet mitt er: Kan jeg bruke disse triggerene til å kjøre lerrett opp og ned?
    Og hvordan får jeg det til å stoppe der det skal?

I dag kobler jeg det via en bryter på veggen, en bryter for ned og en for opp, altså en enkel fjærbelastet vippebryter.

Dette er altså 230 volt i dag som brukes til å kjøre lerrett, mens utgang fra projektor er 12v.dc.

Noen tips godtfolk?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triggeren i min projektor sender 12V så lenge den er på så projektoren kan ikke få lerretet til å stoppe noe sted.

Har ikke lerretet ditt innebygd stoppfunksjon? (en justering hvor en kan styre hvor langt ned du kan kjøre lerretet).

Du må ha en styringsenhet for å få til dette. Når projektoren er på så vil 12V signalet kjøre lerretet ned (til justert maks nede posisjon), og når projektoren slås av (12 signalet forsvinner) så vil enheten kjøre lerretet opp.
    Trodde avshop hadde en slik enhet, men fant bare en variant som ikke er avhengig av trigger på prosjektoren:
    http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...03107;c:100250

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Triggeren i min projektor sender 12V så lenge den er på så projektoren kan ikke få lerretet til å stoppe noe sted.

Har ikke lerretet ditt innebygd stoppfunksjon? (en justering hvor en kan styre hvor langt ned du kan kjøre lerretet).

Du må ha en styringsenhet for å få til dette. Når projektoren er på så vil 12V signalet kjøre lerretet ned (til justert maks nede posisjon), og når projektoren slås av (12 signalet forsvinner) så vil enheten kjøre lerretet opp.
    Trodde avshop hadde en slik enhet, men fant bare en variant som ikke er avhengig av trigger på prosjektoren:
    http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...03107;c:100250
    Tror min også sender 12v så lenge den er på, og det blir jo feil.

Om det er innebygd stoppfunksjon vet jeg ikke, det må sjekkes ut. Er det noe man justerer inni koblingsboksen på lerrettet isåfall?
    Er ikke sikker på type lerrett det er heller jeg,fikk det av en kamerat for en stund siden,da han gikk over til fastspent.

Må forskes på det her skjønner jeg, det hadde vært moro å få til dette.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt lerret så er det to umbrakoskruer i enden av lerretrullen for justering av oppe/nede posisjon. For å justere så må en stikke umbrakoen inn i åpningen som lerretet kommer ut av.
    Du har kanskje en manual til ditt lerret som evt beskriver prosedyren?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    I mitt lerret så er det to umbrakoskruer i enden av lerretrullen for justering av oppe/nede posisjon. For å justere så må en stikke umbrakoen inn i åpningen som lerretet kommer ut av.
    Du har kanskje en manual til ditt lerret som evt beskriver prosedyren?
    Nei,jeg har ikke det vet du,jeg aner faktisk ikke fabrikat engang! Bare tok imot og sa tusen takk husker jeg!

Men skal sjekke litt på dette i dag eller i helga, må jo kunne finne ut av dette!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker moeller xcomfort, kan du stille antall sekunder motoren blir kjørt. De har egne persienne aktuatorer som er beregnet for akkurat ditt bruk.

Å du må bruke et lite rele, samt en binærinngang til xcomfort for å styre dette via prosjektoren da, da xcomfort ikke tar imot 12v direkte, men kun en potensialfri inngang.

Da kan du også kjøpe deg dimmere til lyset, slik at det dimmes samtidig med at prosjetoren slåes på.
    Kan også kjøpe fjernkontroll til å styre lyset og lærret opp/ned i tillegg.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motorisert lerret uten regulerbar endestoppbryter? Kan ikke være mange av de. Sjansen er stor for at du har både endestoppbryter for _ned_ og _opp_ (typisk lerretkasse over himling/kjøre lerret opp til flukt med himling)

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •