Hvor er et elements akustiske senter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor er et elements akustiske senter?

Hvor er elementers akustiske senter? Har funnet websider som sier det er midten av membranen (altså midt på dustcapen), men ser at andre igjen sier at for et basselement kan akustisk senter ligge bak elementet. Hva er riktig?

Ser det anbefales at akustisk senter i de ulike elementene i en høyttaler skal være på samme loddrette linje. Er det under forutsetning av at elementene omtrent er i ørehøyde?

(Min intuitive forståelse er at alle elementenes akustiske senter burde være like langt unna ørene, slik at for en høyttaler som består av en satellitt og en subwoofer, så bør det akustiske senteret i subwooferen være like langt unna ørene som elementene i satellitten, noe som betyr at subwooferen ved plassering på gulvet bør trekkes nærmere enn satellitten. Eller er jeg helt på jordet?)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev i en annen tråd:
    Det er litt omdiskutert hvor det eksakte akustiske senteret er. Det avhenger av konstruksjonen osv. Man kan vel egentlig ta utgangspunkt i at det omtrent midt i talespolen. Det er riktignok avhenging av frekvens og group delay.

På lave frekvenser kan det akustiske senteret i verste fall være ganske langt bak elementet. Men ved lave frekvenser er ikke forskjeller mellom de akustiske sentrene så nøye, siden det utgjør en forholdsvis liten forskjell iforhold til bølgelengden.
    Ellers så er ikke det nøyaktige punktet for det akustiske senteret så nøye. Det som er viktig er avstanden mellom dem. Derfor er det greit å ta midt i talespolen som utgangspunkt. Er man veldig interessert kan man måle avstanden, men det krever litt utstyr.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ser det anbefales at akustisk senter i de ulike elementene i en høyttaler skal være på samme loddrette linje. Er det under forutsetning av at elementene omtrent er i ørehøyde?
    Ja, det er en forutsetning. Avstanden fra øret til nederst på baffelen vil jo være en god del lengre enn til ørehøyde. Når baffelen er loddrett.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Ja, det er en forutsetning. Avstanden fra øret til nederst på baffelen vil jo være en god del lengre enn til ørehøyde. Når baffelen er loddrett.
    Det er vel derfor Mange av JmLab sine høytalere har skrå baffel?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, delvis derfor ihvertfall. Det er nok like mye en markedsføringting. Mange har hørt om at det er bra med like lang avstand så derfor blir de ekstra interessert. I praksis er det ikke så veldig nøye. Som jeg skrev tidligere så er ikke avstander så nøye på lavere frekvenser, siden det utgjør en forholdsvis liten forskjell iforhold til bølgelengden. Skjønt det skader jo ikke heller. Spesielt ikke når det er noe endel kunder tror de må ha.

Må ha det. Bare må ha det!

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er i det humoristiske hjørnet i dag, Whoppass? :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt moro skal man ha det. :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det akkustiske senteret kan man på en måte si er en følge av disse faktorene:

Lydgastigheten i luft vil være lik for bass og diskant. Dette gjør at der mesteparten av lyden forlater membranet er er beregningspunktet for akkustisk senter.

Men i tillegg må man ta følgende faktorer med:
    Lydhastigheten i konusmembranet burde ideelt sett være slik at lyden vandrer like fort i membranet som den vandrer rett fremover luften, slik at det dannes et homogent trykkfelt. Dette er sjelden tilfellet, så man kan da regne med at mest lydenergi ved en del frekvenser forlater membranet ved ca midten mellom støvhetta og opphenget. Denne kommer som før lyden fra elementets senter. Men dempingen i en del membraner vil også være slik at energinivået faller kraftig ved høye frekvenser etter hvert som man kommer utover i membranet. Dette avhenger av membranmateriale, størrelse, coating og utforming.

I tillegg må man legge til grunn lydhastigheten i spolen og spoleformeren, samt at et høyt magnetgap vil føre til at lyden dannes lenger frem i spolen da kreftene i hele magnetgapet er relativt jevne. Dette er en svært liten faktor.

Sist men ikke minst må man legge til grunn induksjonen i spolen. Denne er med på å forsinke de høyere frekvensene og flytte det akkustiske senteret bakover i elementet. Denne faktoren varierer en del fra element til element avhengig av delefrekvens og induktans.

Summasumarum kan man si at det akkustiske senteret er altfor komplisert til å beregne 100% nøyaktig. Det må simpelthen måles om man trenger det nøyaktig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og utfyllende svar. Dette virker såpass komplisert på meg at jeg nok kommer til å se bort fra dette i mine rimeligere konstruksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det er et komplisert tema, går det fint an å måle det. Måleutstyr har du tilgang til hvis du har PC med lydkort. Et godt tips til software er Speaker Workshop (http://www.audua.com/). Veldig bra site med masse informasjon. Hvis man leter litt finner man nok en oppskrift på hvordan det gjøres der. Jeg bruker vanligvis CLIO, og det gjøres helt sikkert på en annen måte i SW.

Metoden jeg bruker er å plassere målemikrofonen nøyaktig onaxis på diskanten, 1 meter unna (ikke viktig). Deretter måler jeg diskanten med MLS og plasserer startpekeren der delay=0. Litt vanskelig å finne, krever litt prøving. CLIO har en funksjon for å fjerne delay, men den er ikke nøyaktig nok i min versjon i hvert fall. Resultatet er frekvens og fase for elementet uten delay forårsaket av transporten av lyden, og jeg kan lese av avstanden fra lydkilden til mikrofonen (startpekern).

Jeg gjør det samme med de andre elementene. Man har lengden fra diskanten til de andre elementene (et katet) og avstanden målt (hypotenus), så da er det bare å regne ut resten. Et lite regneark er fint.

Hvis man også vet lyttehøyde og avstand kan man regne ut forskjellen mellom elementene til lyttepunktet. Da skulle det bli nøyaktig nok.

Roy

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enda enklere måte er å måle den akkustiske fasen til elementene og matche denne inn mot hverandre ved delefrekvensen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke nøyaktig nok. Faseresponsen er ikke flat. Dessuten trenger man å vite forskjellen mellom elementene, ellers har man ingen mulighet til å optimalisere et delefilter med software.

Dessuten får du målt fase i et punkt ganske nær høyttaleren, langt unna lyttepunktet, og nettopp vitsen er at man kan optimalisere et delefilter til et gitt punkt i et rom (lytteavstanden), ikke 1 meter foran høyttaleren.

Roy

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    For å se litt praktisk på dette ved konstruksjon av kasser,så lag egene kasser til hvert element.
    Legg disse oppå hverandre og test.(skyv hvert element/kasse fram og tilbake)
    Det skal veldig lite forskyvninger oppover i frekvens før du hører dette.
    Dette har jeg utnyttet ved modif. av mine baileys.
    (selvfølgelig blir det en del andre negative ting ved denne konstruksjonen,men jeg synes fordelene oppveier de negative sidene.
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av royviggo
    Det blir ikke nøyaktig nok. Faseresponsen er ikke flat. Dessuten trenger man å vite forskjellen mellom elementene, ellers har man ingen mulighet til å optimalisere et delefilter med software.

Dessuten får du målt fase i et punkt ganske nær høyttaleren, langt unna lyttepunktet, og nettopp vitsen er at man kan optimalisere et delefilter til et gitt punkt i et rom (lytteavstanden), ikke 1 meter foran høyttaleren.

Roy
    Jo da, det er det som er hele poenget:

Jeg måler faseresponsen på et par meters avstand. Så forteller jeg programmet hvilken avstand jeg måler på og programmet kompenserer for dette. Så måler jeg begge elementene på den sammen avstanden, og normaliserer målingene til samme avstand. Da er det bare å sammenlikne faseresponsen ved delefrekvensen. Det finnes ikke mer nøyaktig måte å gjøre dette på da en delay-måling normalt ikke tar hensyn til diskantens fasedreining mot lavere frekvenser. Da kan jeg også måle selve energiresponsen i lyttepossisjon, med den effekten jeg måtte ønske.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg du misforsto litt. Jeg måler ikke delay. Jeg måler selvfølgelig fase jeg også, og tar vekk delay fra faseresponsen. Avstanden jeg tar vekk er avstanden til mikrofonen. Noen programmer kan ta faseresponsen med delay og fjerne den selv (f.eks. Calsod), men da må man uansett oppgi avstanden. Jeg tar alltid vekk delay og normaliserer SPL til 1 meter.

Du gjør i prinsippet akkurat det samme, men sammenligner faseresponsen til elementene. Problemet er at faseresponsen aldri er helt flat. Man kan selvfølgelig få et bra resultat med gode elementer som har flat fase ved delefrekvensen.

Men dette avhenger litt av målesystemet også. Jeg vet ikke hva du måler med og hvilke muligheter softwaren har, og om det er den normale faseresponsen du ser på etc.

Jeg beskrev en metode som alltid finner det korrekte akustiske senter (eller rettere sagt forskjellen mellom elementene), og som er mye brukt, bl.a. av Joe D'Appolito i boken "Testing Loudspeakers".

Roy

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ja det høres ut som vi gjør det samme ja. Når jeg setter mikrofonavstanden korrigerer programmet fasen så den blir korrekt.

Jeg regner med du bruker en fase VS frekvens-kurve for å finne det akkustiske nullpunktet du også. Det er jo som du sier forskjellen og ikke det absolutte punktet som er interessant. Dessuten er det jo faseresponsen ved en gitt frekvens (den planlagte delefrekvensen) som er mest interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men CLIO er ikke så stødig på dette punktet. Andre systemer (F.eks. LMS) er bedre på det området.

Roy

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker justMLS som er en modul i LspCAD.

Mer info her: http://www.ijdata.com/j_intro.html

SPL-målingen ser slik ut:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •