Baffel-effekter og frontstoff.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Baffel-effekter og frontstoff.

Jeg har tenkt en del på det som er sagt om akustisk senter for høyttalerelementer og jevn overgang mellom baffel og element, noe som ofte betyr å senke bassen i baffelen.

Kan dette avhjelpes litt (snakker nå om billig selvbygg) ved å IKKE senke bassen i baffelen og heller bruke en frontstofframme med samme tykkelse som elementet?

Et par skisser for å illustrere muligheten:

Dette er ikke bare for å forbedre lyden, men også for evt å slippe å forsenke basselementet i baffelen (mindre jobb). Hva tror dere?

Skissen viser diskanten bak samme frontstoff-ramme. Et alternativ er å bygge rammen bare rundt bassen, og la diskanten være uten frontstoff...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man tjener typisk 5-8mm på det. Ikke det helt store utslaget, men det hjelper jo litt. Det er gjerne 3,5-5cm horisontalt mellom de akustiske sentrene.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Kan dette avhjelpes litt (snakker nå om billig selvbygg) ved å IKKE senke bassen i baffelen og heller bruke en frontstofframme med samme tykkelse som elementet?
    Samme tykkelse som chassiet mener du? Istedenfor å bruke noen form for frontstoff hadde jeg heller kjøpt en MDFplate med samme tykkelse som chassiet. Eller laget en jevn overgang med sparkel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Samme tykkelse som chassiet mener du? Istedenfor å bruke noen form for frontstoff hadde jeg heller kjøpt en MDFplate med samme tykkelse som chassiet. Eller laget en jevn overgang med sparkel.
    Ja, jeg mente samme tykkelse som chassiet. Litt at poenget mitt er at jeg ikke har frest ut noe før, så jeg tenkte å gjøre det enkelt. Med nysgjerrige unger er det kjekt med litt frontstoff.

Hvis vi snakker DIY-høyttalere til 1000-2000 kr paret, er det da noe særlig å hente lydmessig på å gjøre disse tingene (felle inn høyttaleren for jevn overgang mot baffel, samme avstand til akustisk senter)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme avstand til akustisk senter synes jeg egentlig ikke er så nøye uansett om høyttaleren koster 1000 eller 100000. Det medfører som regel like store ulemper som fordeler. Å få en jevn overgang vil derimot hjelpe uansett pris på byggverket. Om elementene ikke er helt lineære i utgangspunktet så blir det neppe noe bedre om man hopper over slike ting. :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig har det svært lite å si om elementet ligger nedsenket i baffelen eller om det er skrudd utenpå.

Dersom du avviker fra det akkustiske senteret kan det være greit å ha gjort noen fasemålinger på forhånd for å avgjøre det akkustiske senteret, samt å ha simulert noen filtervarianter slik at man finner ut hvor stort avvik fra det akkustiske senter som gir en positiv effekt i forhold til den naturlige frekvenskurven til elementene.

Bredden på baffelen og dens avslutninger er også en viktig faktor. Den vil ofte påvirke kraftig området fra 300-1200Hz. Effekten avhenger av elementet splassering i baffelen, hjørneavrunding, baffeldemping, baffelhøyde osv.

Eventuelle flater som står 90 grader på diskantens frontplate vil gi en markant resonans i diskanten. Efffekten av denne påvirkes av kantens bredde, kantens høyde, kantens refleksjonsfaktor, kantens krumning og avstanden fra domen.

Husk forøvrig på at et frontstoff må ha litt avstand til bassmembranet og dets oppheng, samt at stofframmen kan danne slike reflekterende flater som nevnt ovenfor.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innsiktsfulle svar. Jeg tror nok jeg trenger å skaffe noe seriøs litteratur om dette ... eller gi blaffen og gjøre det enkelt i første omgang.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange produsenter gir mer eller mindre blaffen i en del av de parametrene.

Du kan forsåvidt få målt elementene (og selvsagt hele høyttaleren) her, LspCAD måler også fasegang, men jeg har ikke fått laget det ekkofrie rommet ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekkofritt rom? Høres ikke billig ut.
    Jeg måler utendørs jeg. På stativ sånn at de kommer litt opp i høyden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alle som bor midt i skogen da :wink:

Jeg skal ha et rom med LITE EKKO, og ikke EKKOFRITT som jeg "feilaktig" skrev. Årsaken er at jeg kan måle mye kjappere, og jeg slipper å vente på at det skal bli vindstille.

Jeg trenger ikke dempe så kraftig, men med kileformet skumplast i tung kvalitet på rundt 20-25 cm og ekstra demping i hjørnene blir det godt nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hah, bor ikke midt i skogen så. Det er bare skog på 3 av de 4 sidene til tomta. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det at det er tidvis vanskelige måleforhold i jordbrukssessongen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •