Tips til 12"-elementer til 96liters ventilerte kasser.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til 12"-elementer til 96liters ventilerte kasser.

Hei, sitter med to subwooferkasser på ca 96liter. De har porter med traktform i begge ender som er 20cm lang og 10cm i indre diameter, trakten øker altså diameteren til ca 17-18cm.

Poenget er at jeg ønsker å sette et nytt element inn i disse, sitter et Soundstream SPL 12" i hver kasse nå. Har ikke det store behovet for å riste løs grunnmuren og har derfor prøvd å selge dem på avtorget, da ingen har vist seg interessert tenkte jeg å gjøre de hakket mer musikalske, sånn at de kan tilføre musikken mer enn de gjør nå. De blir sannsynligvis drevet av Sherwood effektforsterkeren min på gode 2*250W i 8ohm.

Har prøvd å simulere litt med blandt annet Peerless XXLS og ser ikke så gæernt ut det. Men ønsker gode tips og erfaringer til valg av element og eventuelt om noen klarer å si hvordan dette vil låte i forhold til f.eks. en ferdig sub fra XTZ.

Det jeg ønsker er dybde og en god grunnmur i musikken, samtidig som frontene får hjelp til å levere punch fra Rammstein ol. primært spilles det jazz og klassisk, men med innslag av rock og metal.
    De vil også bli brukt til film, men skal ikke riste ned huset, noe de er veldig egnet for nå. Trenger ikke gå kjellerdypt, selv om det ikke skader

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, de målene stemmer sånn ca. med et som jeg hadde på en DIY med XXlS 12"
    Husker ikke portlengden lenger men tror den var litt lenger..
    Peerlessen er et meget godt element som tåler juling hvis det må . Brukte en 300w Keiga på den, det spilte både dypt og stramt uten å "flabbe"
    Vet det er flere her som bruker de med godt resultat. Noe som ligner prismessig er Dayton subbene fra powerbuyet før jul . Sjekk med Snickers, kanskje han har på lager...

Edit : Ja, det spiller bedre enn XTZ w 12 ( min mening )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!
    Merker at porten min kanskje skulle vært litt lenger, men mine simuleringer viser at rundt -3dB blir nådd ved ca 25Hz. Dayton-elementet virker jo enda bedre enn Peerless ifølge mine enkle simuleringer. Skal sende Snickers en pm. XXLS blir kanskje litt dyrt med om jeg skal ha to av dem, men kan evnt. ta en av gangen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •