Eton band diskant+ Scanspeak 6.5" + 2 X10"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eton band diskant+ Scanspeak 6.5" + 2 X10"

Er det noen av dere dyktige DIY'ere som kan hjelpe meg med å regne ut tuning på bassport og filter?
    Elementene son jeg tenkte å bruke er Eton ER4 -Air motion 2X Scanspeak 18W/8546 , og i bassen tenkte jeg å bruke 2X Scanspeak 26W/8867T Aluminium basser pr. kasse.
    Vet jeg må ha en sugekrets til bassene siden det er alu membran.
    Gjerne masse innspill på dette prosjektet :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beregning av kassevolum og BR til bassene er nok ikke noe problem. Langt verre er det med delefilteret.
    Det er veldig mange ting som påvirker lyden, og hvordan delefilteret vil måtte "jobbe". Sånn som størrelsen på frontbaffelen, plassering av elementer og utforming av kassen innvendig.
    Det er de som bruker mye tid og mye software for å simulere alt dette. Men jeg mener den eneste GODE løsningen er å måle frekvensresponsen på dine ferdige ht kasser, og konstruere delefilteret utfra det.

Det er jo noen kroner i elementer dette her, og da er det jo kjedelig om de låter som en billig Eltax tilslutt

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Beregning av kassevolum og BR til bassene er nok ikke noe problem. Langt verre er det med delefilteret.
    Det er veldig mange ting som påvirker lyden, og hvordan delefilteret vil måtte "jobbe". Sånn som størrelsen på frontbaffelen, plassering av elementer og utforming av kassen innvendig.
    Det er de som bruker mye tid og mye software for å simulere alt dette. Men jeg mener den eneste GODE løsningen er å måle frekvensresponsen på dine ferdige ht kasser, og konstruere delefilteret utfra det.

Det er jo noen kroner i elementer dette her, og da er det jo kjedelig om de låter som en billig Eltax tilslutt
    Eneste grunnen til at jeg vil bygge selv ,er at den "lyden " jeg liker finnes ikke i ht under 60k. er enten diskanten som er for vass, eller så er det bassen som er for klein.. osv.
    Vil derfor bygge en ht som har alle de parametrene som jeg vi ha i en ht, omså at jeg må ut med 20-25k for å snekre det sammen selv.
    Når det gjelder software har jeg ikke så mye peiling på, prøvde Winisd litt, men ble ikke helt klok på den, finnes det noen andre program man kan bruke , uten at de koster skjorta ?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å lese litt i tråden norcad har i signaturen sin, om bygging av hans 3-veis høyttalere. Der står det mye bra!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Anbefaler deg å lese litt i tråden norcad har i signaturen sin, om bygging av hans 3-veis høyttalere. Der står det mye bra!
    Har allerede lest ;-)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gizmosis
    Eneste grunnen til at jeg vil bygge selv ,er at den "lyden " jeg liker finnes ikke i ht under 60k. er enten diskanten som er for vass, eller så er det bassen som er for klein.. osv.
    Vil derfor bygge en ht som har alle de parametrene som jeg vi ha i en ht, omså at jeg må ut med 20-25k for å snekre det sammen selv.
    Når det gjelder software har jeg ikke så mye peiling på, prøvde Winisd litt, men ble ikke helt klok på den, finnes det noen andre program man kan bruke , uten at de koster skjorta ?
    Vil sterkt anbefale deg å gå for et ferdigutviklet kit. Du kommer ikke til å få lyden av 60k uansett hvilke elementer du bruker om du ikke er FLINK, har MYE peiling og godt måleutstyr. Godt mulig jeg virker som en ufin bedreviter, men sånn er det. Middelmålige elementer i et godt system vil alltid låte mye bedre enn verdens beste elementer i et middelmålig system. Slenger med noen linker hvor du finner en del diy-høyttalere som har fått god kritikk;

HTGuide Forum - A Guide to HTguide.com Completed Speaker Designs.

Zaph|Audio

Humble Homemade Hifi

DIY Loudspeaker Projects

Ønsker deg lykke til, ingenting er så kult som hjemmebygde høyttalere med god lyd!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Vil sterkt anbefale deg å gå for et ferdigutviklet kit. Du kommer ikke til å få lyden av 60k uansett hvilke elementer du bruker om du ikke er FLINK, har MYE peiling og godt måleutstyr. Godt mulig jeg virker som en ufin bedreviter, men sånn er det. Middelmålige elementer i et godt system vil alltid låte mye bedre enn verdens beste elementer i et middelmålig system. Slenger med noen linker hvor du finner en del diy-høyttalere som har fått god kritikk;
    Mye fint som er allerede bygget men da kan jeg like gjerne kjøpe meg høytalere fra en hifi butikk istedet, for jeg får jo ikke min egen design på den .

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggin er morro det, men vær forberedt på at det tar lang tid før du er helt ferdig. Dessuten er du rett og slett nødt til å skaffe deg måleutstyr, ellers blir det som å bygge filter i blinde.
    Så kan jeg anbefale deg å lese endel litteratur rundt bygging, kanskje spesiellt rundt delefilterdesign.
    Ellers ønsker jeg deg selvsagt lykke til

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med budsjett på så mange høvdinger vil innkjøp av måleutstyr sannsynligvis gi langt bedre "lyd kvalitet to cost ratio" enn dyre element alene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Med budsjett på så mange høvdinger vil innkjøp av måleutstyr sannsynligvis gi langt bedre "lyd kvalitet to cost ratio" enn dyre element alene.
    Så sant som det er sagt!
    Trekk heller fra kostnaden til målemic og lydkort på budsjettet for elementene. Det vil allikevel bli bedre lyd! (I de fleste tilfeller da ihvertfall )

Hvis du har lest tråden min, ser du at jeg gikk til innkjøp av Behringer ECM-8000 målemic, M-Audio USB Pre lydkort, et mikrofonstativ noen kabler og noen motstander til kalibrering. Kostnad 2500 - 3000.-

Jeg har brukt fritiden til og fra omtrent et år, på å lese ht og delefilter teori, lære software, lære måleteknikk og forsøke å forstå akustikk.
    Men jeg mangler fortsatt mye erfaring før jeg kan håpe på å sikte mot en så høy prisklasse som du nevner gizmosis.

Selvfølgelig skal du sette igang med bygging! :-)
    Men du må ha tålmodighet, og være forberedt på å bruke mye tid før du er i mål.
    Jeg står til rådighet om du ønsker hjelp og bidrag i starten. Det er mange ting jeg brukte mye tid på i starten som kunne vært unngått, og jeg kan jo bidra så du slipper å gjøre det ihvertfall

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig.
    Trenger dessuten ikke koste allverden heller.. Hva med f.eks dette:
    Mic eller mic2

Preamp til mic
    Dersom du er avhengig av å kunne kjøre test-signaler via pc anbefaler jeg deg å kjøpe en litt dyrere pre til mic'n, f.eks en M-audio Mobilepre USB

Også trenger du programvare til pc'n

Selv har jeg apexmic'n og den art pre'n, hadde jeg kjøpt på nytt hadde jeg utvilsom gått for mobilepre usb dingsen, den kan du bruke som et eget lydkort noe du ikke kan med art.
    Men helt greit utstyr alt i alt

Edit: Har du mulighet anbefaler jeg deg på det sterkeste å prøve deg litt frem med aktiv deling, for å se hva som fungerer. Da har allerede spart deg for maaaaange timer med testing og feiling med hvilke delefrekvenser som fungerer og ikke.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her får DIY ytelse som du aldri glemmer, på 1-2-3.
    ingen delefilter eller kasse til det meste av frekvensområdet.
    Bastanis - Online Shop
    kitprisen for ATLAS er mitt i smørøyet, rundt 20k +moms. alt etter hvilken verdi du vil ha på pakken...
    nesten alle anmeldere gir uttryk for at de med god margin er en av de beste høyttalere de har hørt, uansett pris

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gizmosis
    Mye fint som er allerede bygget men da kan jeg like gjerne kjøpe meg høytalere fra en hifi butikk istedet, for jeg får jo ikke min egen design på den .
    Eget design er jo ikke noe problem, finishe og kasseform gjør du som du vil, så lenge du passer på å ikke forandre bredden på frontbaffelen, da må du gjøre forandringer i delefilteret også. Å bygge egne høyttalere er ikke så alt for vanskelig, men å designe alt fra bunnen av er ekstremt mye jobb. Som resten her sier, måleutstyr MÅ du ha, og mye teori innabords også. Men absolutt, tomlene opp for at du forsøker, jeg frykter bare at du ikke er klar over hvor mye jobb det er og hvor mange faktorer som spiller inn,slik at du blir misfornøyd etter å ha brukt så mye penger på elementer, noe som ville vært veldig synd.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Har du mulighet anbefaler jeg deg på det sterkeste å prøve deg litt frem med aktiv deling, for å se hva som fungerer. Da har allerede spart deg for maaaaange timer med testing og feiling med hvilke delefrekvenser som fungerer og ikke.
    Tenkte litt på aktiv filter faktisk :-D og evt. en sub forsterker til bassene:-)
    Loudspeakers design cookbook har jeg fra før, og har bestillt en bok til pluss mic og den usb pre saken fra M-Audio passer jo bra da jeg bruker lydkort fra M-Audio på Pc'n fra før

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Eget design er jo ikke noe problem, finishe og kasseform gjør du som du vil, så lenge du passer på å ikke forandre bredden på frontbaffelen, da må du gjøre forandringer i delefilteret også. Å bygge egne høyttalere er ikke så alt for vanskelig, men å designe alt fra bunnen av er ekstremt mye jobb. Som resten her sier, måleutstyr MÅ du ha, og mye teori innabords også. Men absolutt, tomlene opp for at du forsøker, jeg frykter bare at du ikke er klar over hvor mye jobb det er og hvor mange faktorer som spiller inn,slik at du blir misfornøyd etter å ha brukt så mye penger på elementer, noe som ville vært veldig synd.
    Tid vet jeg det tar, skal være langtids prosjekt så jeg har noe annet å gjøre på kveldene enn å sitte framfor pc'n å lese alt inne på dette forumet og hfs ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange gode grunner til å IKKE bruke kveldene på AVForum!
    Men OK, bygge høyttalere er en av dem! :-D

Nå gleder vi oss til fortsettelsen, og ikke minst alle bildene som kommer!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange gode grunner til å IKKE bruke kveldene på AVForum!
    Men OK, bygge høyttalere er en av dem! :-D

Nå gleder vi oss til fortsettelsen, og ikke minst alle bildene som kommer!
    Skal lese litt og sette meg inn hvordan målemic fungerer først , så må jeg lære meg meg litt mere om hvordan programene fungerer, så kan ei stund før bilder kommer
    Har du anbefaling hvordan program jeg bør bruke ?
    Jeg sa før at jeg gjerne bruker opp mot 20k for å bygge en bra ht , men tviler litt på at det kommer opp mot den prisen regner med ca 10 -15k

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har benyttet Speaker Workshop, dette er gratis og er faktisk en komplett programpakke hvor du kan måle S/T parametre, beregne kassevolum og avstemming, måle impedans og frekvenskurver, og beregne/simulere passive delefiltere.
    Grensesnittet kan virke er litt knotete og uvant i starten, og kalibreringsprosedyren kan være et helv...
    Men det gjør jobben, på en for meg tilfredstillende måte, og imponerende mtp på prisen :-D

For kontrollmåling av frekvensrespons har jeg benytte Arta Software. Der får du en gratis demoversjon som er rask og enkel å komme igang med. Pga demo mangler den muligheten for å lagre, men med copy/paste er jo det helt greit

Ellers er jo LspCad populært, jeg har prøvd dette også, men fant ingen god grunn til å kjøpe det egentlig.
    Zaph reklamerer for SoundEasy, og det ser interessant ut, men jeg har ikke testet det.

Hva av hardware oppsett (målemic og lydkort/preamp/phantom power) skal du benytte?

Om du vil prøve deg på Speaker Workshop, så bare syng ut om du vil ha litt starthjelp.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har benyttet Speaker Workshop, dette er gratis og er faktisk en komplett programpakke hvor du kan måle S/T parametre, beregne kassevolum og avstemming, måle impedans og frekvenskurver, og beregne/simulere passive delefiltere.
    Grensesnittet kan virke er litt knotete og uvant i starten, og kalibreringsprosedyren kan være et helv...
    Men det gjør jobben, på en for meg tilfredstillende måte, og imponerende mtp på prisen :-D

For kontrollmåling av frekvensrespons har jeg benytte Arta Software. Der får du en gratis demoversjon som er rask og enkel å komme igang med. Pga demo mangler den muligheten for å lagre, men med copy/paste er jo det helt greit

Ellers er jo LspCad populært, jeg har prøvd dette også, men fant ingen god grunn til å kjøpe det egentlig.
    Zaph reklamerer for SoundEasy, og det ser interessant ut, men jeg har ikke testet det.

Hva av hardware oppsett (målemic og lydkort/preamp/phantom power) skal du benytte?

Om du vil prøve deg på Speaker Workshop, så bare syng ut om du vil ha litt starthjelp.
    målemic har jeg bestillt Behringer ecm 8000 kostet 595,- lydkort har jeg ett M-audio Revolution 7.1 ( selv om jeg bare kjører 2.1) Preamp har jeg bestillt M-audio mobile pre USB koster 1295 fra luthman.no
    Phantom power ? hehe vet ikke hva det er , så dyktig med hardware til data er jeg ikke ;-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phantom power/fantommating er matingsspenningen mikrofonen din må ha for å kunne måle noe som helst (typisk 48v)
    Det er altså fantommating innebygget i pre'n.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •