2 stk. RL-p15 LLT byggetråd ** FERDIG! :D - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 152
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har forøvrig fått spilt litt på noe høyere nivå i dag, det som har vært referansenivået mitt tidligere. Må si at dette er storartede greier. Selv på høyt nivå er det bare koselyder å høre fra subbene. Det romler mindre, er mye mer presist og mer nyansert enn før. Tror ikke subbene har problemer med å produsere mye mer nivå enn jeg ber dem om foreløpig. Har ikke prøvd torturscener som 'depth charge' ennå. Skal prøve det i morgen når ungene er våkne. Er litt nervøs for de aller dypeste tonene, siden jeg ikke har høypassfilter, men tror det går greit. Etter WinISD skal jeg nå Xmax ved ca 12Hz, og Xmech ved ca 8, men det er med fullt pådrag. Jeg håper egentlig forsterkeren gir seg før den tid. Det vil tiden vise.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres bra ut! Jeg skal definitivt bygge likedane subber!

Men hvor blir det av bildene som du lover?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... foreløpig er det ikke stor mer å se enn det jeg allerede har vist. Jeg har ikke trukket stoff eller malt subbene, så de er litt 'råe' for tiden.

Her står de godt plassert bak i rommet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker du noe forskjell når de står bak i rommet, eller ved frontrekken?

Er vel ikke sikkert at du har plass til å teste det, men det jeg lurer på er om det er noe negativt med å ha de bak i kinoen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Hvis du kan høre at de står bak og ikke foran i min kino skal du få... en tier! :P Men seriøst, jeg kan ikke tenke meg at det skal ha noe å si. Så lenge jeg som VET at de står bak meg ikke klarer å lokalisere dem, så er det godt nok for meg. Bak der er de mye mere ute av veien også. Jeg hadde den andre subben min framme til tider (SVS PB12+/2), men fikk det aldri til å fungere så bra som bak i rommet. I et annet rom er det ikke sikkert det ville fungert i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går fint å ha subwoofere bak, men er å foretrekke å ha dem foran (personlig mening) siden man kan antyde at subwooferne står bak når de står nettopp der hehe

Edit: Det sprøs naturligvis hvordan det er kalibrert og hvordan man sitter i forhold til sweepspot som subene (iallfall her) er kalibrert opp mot. Når jeg sitter i sweespot er det ikke lett å høre at subene er bak.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Vel... Hvis du kan høre at de står bak og ikke foran i min kino skal du få... en tier! :P
    :lol:

Jeg er vel uansett så vant med å få juling fra min CV stroker 18" bak i bilen så jeg blir vel ikke å merke noe til eller fra...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Joda, har nå hatt Stroker jeg også.

Hadde på et tidspunkt to stykker i hver sin 6. ordens kasse på hifiklubben. Det var syke greier. Vi brukte dem i kinoen der. Det var tider, det..

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men den vifta på forsterkeren MÅ gjøres noe med. Jeg har to 12V vifter jeg lurer på å koble i serie. Sette den ene der det skal være vifte, og legge den andre inni for å blåse på trafoen, f.eks.. Bare for å ha den et sted, og dele spenningen. Noen tanker om den løsningen?
    Vist viftene klarer det,di fleste 12v vifter må ha 7v+ for å fungere.
    Elfa har spennings regulator som koster rundt 10kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, med tanke på at forsterkeren gir 24V til viftene tror jeg ikke underspenning er noe problem. Skulle bli ganske jevnt fordelt, tror jeg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Joda, har nå hatt Stroker jeg også.

Hadde på et tidspunkt to stykker i hver sin 6. ordens kasse på hifiklubben. Det var syke greier. Vi brukte dem i kinoen der. Det var tider, det..
    Puh! Det hørtes genialt ut!

Jeg har en stk. stroker 18" i en SVÆR dbdrag kasse me fire 4" porter, driver den med en liten 1500w monoblokk i en bitteliten golf 2! :shock:

Jeg fikk ihvertfall tommelen opp av selveste Walter Hoffman da han hørte noen basstest spor i bilen!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått anledning til virkelig å dra på. Dette er bare helt latterlig vilt! Jeg spiller vanligvis på -5 på mastervolumet mitt, det er grisehøyt. I dag dro jeg opp på +5 på sånn ordentlig 'dunk-dunk' musikk, og det var syke, syke greier. SPL orgie! Og subbene virket helt uanfektet. Uanstrengt, kjapt og tight. Måtte bort å kjenne hvordan det stod til, for jeg var sikker på det måtte jobbe bra borti kroken. Vel.... Kanskje 5mm vandring... Elementene har Xmax på 27mm.... Du store all verden... En del partier gikk skilleig dypt, ned mot området der portene jobber. Lufttrykket flyttet fysisk hånden min! Ville, ville greier!

Satt med det sykeste gliset og bare spilte og spilte og spilte... *puh* Nå må jeg hvile...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres vilt ut dette!

Grattis med flotte "tuber"!

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis!! Det er sånt vi liker å høre, ihvertfall jeg

Åssen stod det til med huset etterpå, ingen sette skader?
    Ingen knuste lamper, tallerker?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå mangler det vel bare å få testet de på filmsekvenser med skikkelig trykkende dypbass? Dette høres råfett ut Atle!

Prøver så godt jeg kan å skjule tegn til misunnelse men jeg bare gir opp, nå må jeg få fingern ut selv snart... :twisted:

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg virkelig får lyst på element fra Soundsplinter igjen. Jeg har nemlig hatt en RL-p 15 i stor portet kasse bak i bil matet med 1kW og det flytter luft! :-D

Flott utført arbeid, mangler bare finishen nå Får virkelig lyst til å bygge selv også når jeg ser slike bra gjennomførte prosjekter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står bra til med huset. Antar det er plassering eller noe, men det skrangler mindre i huset nå enn med den gamle SVS'en jeg hadde. Dessuten spiller jeg faktisk lavere nå enn før, for det er full dynamikk også på lavt nivå.

Men det er artig å vite at jeg KAN trøkke på så mye jeg vil uten tanke for konsekvensene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da har jeg hatt SplinterSøstrene i hus en stund, og kan komme med litt mer utfyllende lytteinntrykk.

Disse subbene gir seg ikke med det første, det er sikkert. Har dratt på skikkelig noen ganger, og frontene gir seg lenge før subbene. Frontene er delt på 80Hz, men må jobbe en del nedover, og det er ikke alltid de liker det like godt. Vel og merke på godt over referansenivå. På referansenivå er det ingen filmer til nå som har vært i nærheten av å virkelig bruke disse subbene. I min verden er det en god ting. Headroom er deilig!

Har ikke prøvd alternative plasseringer, subbene står fremdeles symmetrisk bak i rommet. Dette fungerer tilsynelatende meget bra. Har fått tids-korrigert hele anlegget ved hjelp av REW 4.11, og det hele er i fase, og henger godt sammen.

SKal jeg sammenfatte lytteinntrykket mitt med ett ord er det 'hurtighet'. Det trøkker mye mer enn SVS PB12+/2 som jeg hadde før, selv om det egentlig spiller like høyt i dybassen. Mellombassen er bare mange klasser over. Med den lave tuningen fungerer kassene som lukkede i de aller fleste situasjoner, det er kun når det går skikeklig dypt det flytter litt luft i porten. Til musikk er det i 'verste' fall bare an svak bris, selv når det går for seg som verst. Og det er nok til musikk de utmerker seg mest. Til film er de bare der, og pøser på uante mengder med tyngde og trøkk, men til musikk er det magisk. Basstrommer, kontrabasser, store innspillingslokaler, orgel og slikt får god tyngde, og meget realistisk uttrykk. Basstrommer slår kontant i brystet, ingen antydning til nøling. Synthesizere kan pøse på med det de vil av komplekse bassganger, og det holder følge uten å mukke. F.eks. Jamiroquai - 'Deeper underground' som stiller store krav til hurtig midbass er det stålkontroll på. Skarptrommer sitter som støpt, midt i synth-miksen. Selvfølgelig Kari Bremnes, f.eks sangen om ka Anna drømte om er fantastisk når det går så dypt og kontrollert.

Har ikke kledd tubene ennå. Har kjøpt stoff som skal tres over som en sokk, men har en liten utfordring mht design. Har veldig lyst å være litt sprø, men er ikke sikker på om det går.
    Jeg har fått sydd en MeiTai, en asiatisk bæresele-ting til babyer. Denne er i sort velour, med rød silke på baksiden. Har fått brodert inn SoundSplinter logoen på denne, i rød silketråd. Har veldig lyst å gjøre det samme med trekket til subbene, men er ikke sikker på om det lar seg gjøre i stoff som strekker seg. Jobber med en løsning her, og håper virkelig det ordner seg.

Broderi detalj

Litt rare farger, kamera likte ikke skarpt ettermiddagssol. Det er egentlig dyprød silke som 'skinner' i svart, hvis det gir mening...

Bilder fra 'prøveturen', med en dukke...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært kult hvis du hadde lagt ut "blueprint" tegningen/mål til subbene dine!?

(Eller du hadde vært kul.... Du velger selv! :lol

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Joa! Skal lage noen kjappe tegninger til deg!

Har forresten fått forhandlerstatus på Audyssey nå! Spennende!

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •