2 stk. RL-p15 LLT byggetråd ** FERDIG! :D - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 152
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vær forsiktig når du flytter på subwooferene. Jeg hadde samme type bein på en slik bokhylle og klarte å bøye et av dem når bokhylla skulle flyttes.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem blei nå litt digre synes jeg :-D Drittøfft . Mine kopier blir for dverger å regne sammenlignet med de der.
    Har også vært borti de bena der, vær forsiktig....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skal passe beina. Er litt mer bekymret for portene egentlig. De er festet med unifix, en silikon-aktig lim. Lurer på om den vil sige etter hvert. Kan jo hende den stivner om en stund, men den er nesten like seig nå som for 6 timer siden....

Skal få flytta dem inn i kinorommet om en stund. Setter dem bak i hvert hjørne foreløpig. Det blir noen innledende runder med måling og grov-kalibrering i kveld, når alt har satt seg litt bedre. Det er ikke mer enn 3 timer siden det ble limt, så. Kjipt å sprenge hele sulamitten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var den første grove kalibreringen foretatt. De står stuet inn i hvert sitt hjørne bak i rommet nå, det var der det var mest ryddig...

Jeg har en lei dip et stykke ned, men den forsvinner med bedre plassering. Jeg flyttet rundt på mikken, og da forsvant/flyttet den seg, så den skal jeg få bort.

Ellers er de første lytteinntrykkene at jeg har fått midbassen min tilbake! Det er attack og snert i bassen nå, i forhold til PB12+/2 som virket litt treg. Den måtte jeg også trikse med fase og avstand for å få til å henge med. Her var det spot on med målt avstand og 'rett' fase.

Har ikke spilt noe høyt ennå. Vil vente til limet er herdet og se at ting henger sammen før jeg begynner med det. Sjekket også at jeg fikk tilnærmet dobling av lydtrykk når jeg bruker begge kontra en, og det stemmer ganske bra. Får +5.8dB temmelig jevnt i hele frekvensbåndet.

Tok en kjapp måling og la på et par filter med BFD. Det ble seende slik ut. Legg merke til frekvensskalaen som ikke følger HTS standard.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått spillt høyt nå??

Hvilken diameter har du på tubene?
    Jeg skal til å bygge meg noe lignende, skal si det klør i fingra :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke turt å dra på for mye ennå nei. Ungene sover og limet er ikke tørt. Men det er en helt annen autoritet også ved lave volum enn jeg er vant med. Har hatt en PB12+/2 i nærfelt tidligere og det var veldig 'fysisk'. Dette er annerledes. Mer 'fast' og fyldig på en måte. Vanskelig å forklare, egentlig. Men det lover godt!

Jeg brukte 50cm rør, 150cm lange. Det er forholdsvis enkelt å bygge, det krever bare litt presisjon. Polyurethane-trelim er et must, det skjønte jeg fort. Ellers er det ikke noe hokus pokus. 22mm MDF, 3 lag i hver ende, hvorav det ene laget ikke stikker ned i sylinderen, bortsett fra et lite spor. Funker knall det!

Skal se om jeg får dratt på litt i morgen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å følge med, men det høres på forklaringa di at dette er slik jeg vil ha det, skal forresten bygge med CSS 15" elementer.

Newcomer Mr.Impedanse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå sitter jeg bare å samler ideer til tube selv :P
    har selv 2 splitter nye rlp15 d2 som har ligget i skapet en god stund, jeg bestilte de og hadde tenkt å ha dem i bilen, men kom fram til at de ble litt for voldsomme for den stakars bilen min :P
    så nå har ideen til tube komt, men det er en ting jeg lurer på som jeg ikke har sett så mye av i sonotube prosjektene.. hvordan gjør dere det med terminaler? bare setter dem på siden av elementet?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fast og fyldig er i mine øyne mye bedre enn at det er fysisk!
    På lavere volum så blir det mer unaturlig når du sitter og spiller og plutselig så river subben buksa av deg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Impedanse
    hvordan gjør dere det med terminaler? bare setter dem på siden av elementet?
    Jeg har ikke tenkt så mye på terminaler, jeg. Har en lang høyttalerledning rett inn i sylinderen. Tetta med silikon. Keep It Simple... Det blir ganske liten plass mellom element og ytterdiameter på røret. Speakon innfelt i ringen funker knall. Det var ideen, men så fikk jeg ikke tak i i tide, så da ble det enkleste utvei. Dårlig planlegging fra min side.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

Jeg brukte 50cm rør, 150cm lange.
    Hmmm, hvor høy er fruen i huset? Hun var berkelsesverdig mye mindre enn tubene...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fruen er ca 160cm. Tubene er 150cm rør + 22mm MDF i hver ende, og 16cm bein. Skulle bli noe sånt som 170cm det.

Har fått spilt litt musikk på dem i dag. Ikke veldig høyt, men sånn passe 'tyner fruen litt' nivå. Signal-lysene på forsterkeren kommer på innimellom, når det er litt bass i musikken. Vet ikke hvor mye signal de krever for å komme på, men det antyder at det er en del å gå på. Det høres meget bra ut så langt i alle fall. Får se en film eller noe i kveld.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gi oss en oppdatering on hvordan du synes de spiller, og hvordan de er til musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si allerede at de er fantastiske til musikk! Dypt, tight, raskt og alle de andre klisjeene gjelder her.

Selv om jeg hadde en bra sub fra før er dette milevis bedre. Enkelt og greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi så 'Eternal sunshine of a spotless mind' i går kveld. Det er vel ikke akkurat en film som rister vegger og slikt, men til og med kona kommenterte hvor naturlig og lite 'sub-aktig' det spilte. Bare masse autoritet og naturlig dybde. Vi spilte ikke høyt heller, det er det som er så digg. Får med mer fylde på lavere volum nå enn noen gang før.

Men den vifta på forsterkeren MÅ gjøres noe med. Jeg har to 12V vifter jeg lurer på å koble i serie. Sette den ene der det skal være vifte, og legge den andre inni for å blåse på trafoen, f.eks.. Bare for å ha den et sted, og dele spenningen. Noen tanker om den løsningen?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå sitter jeg bare å samler ideer til tube selv :P
    har selv 2 splitter nye rlp15 d2 som har ligget i skapet en god stund, jeg bestilte de og hadde tenkt å ha dem i bilen, men kom fram til at de ble litt for voldsomme for den stakars bilen min :P
    så nå har ideen til tube komt, men det er en ting jeg lurer på som jeg ikke har sett så mye av i sonotube prosjektene.. hvordan gjør dere det med terminaler? bare setter dem på siden av elementet?
    Jeg gjorde slik.

http://avforum.no/forum/618043-post59.html
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

Men den vifta på forsterkeren MÅ gjøres noe med. Jeg har to 12V vifter jeg lurer på å koble i serie. Sette den ene der det skal være vifte, og legge den andre inni for å blåse på trafoen, f.eks.. Bare for å ha den et sted, og dele spenningen. Noen tanker om den løsningen?
    Har du plass til en ekstra vifte inni der da?
    Men ser egentlig ikke noe poeng i å legge en vifte inni der.
    Men husk at vifta skal dra lufta ut av kabinettet, ikke blåse inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk plass. Det er ikke noe poeng for kjølingen sin del, men som spenningsdeler.

Newcomer Mr.Impedanse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg gjorde slik.
    Pent!
    Er det terminalene som biltema selger?
    Jeg har et par liggende fra biltema, men gjenge partiet er bare 30mm.
    Lager du hull på samme måte som den lakkerte platen på den innerste platen også da, slik at terminalene er skrudd fast kun i den midterste platen?

Atle: Hvilken dimensjon brukte på på skruene som fester subben?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent!
    Er det terminalene som biltema selger?
    Jeg har et par liggende fra biltema, men gjenge partiet er bare 30mm.
    Lager du hull på samme måte som den lakkerte platen på den innerste platen også da, slik at terminalene er skrudd fast kun i den midterste platen?

Atle: Hvilken dimensjon brukte på på skruene som festen subben?
    Mener det var Biltema-terminaler jeg brukte ja. Jeg har ikke like tykk baffel som Atle her, så det holdt med nedsenk på ene siden.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •