Utendørs sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Utendørs sub

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Utendørs sub

Har en takterrasse der jeg skal legge opp en sone fra Sonos-anlegget mitt. Har et par utendørshøyttalere fra Bose som tåler vær og vind, men de fyller jo ikke akkurat på så veldig i bånn...

BOSE

Har derfor tenkt på å bygge inn en sub i en benk, men den må jo kunne tåle temperatur-svingninger... Forsterkeren til sub'en kan jeg plassere i en liten bod som er oppvarmet. Har blitt anbefalt en 4.ordens kasse til sub'en for å forhindre at vær og vind kan nå elementet. Noen som har noen erfaringer med denne typen kasse? Eller har noen elementer de kan anbefale som kan spille bra utendørs i en by? Jeg har en Jensen bilforsterker med delefilter-justeringer etc som jeg tenkte å bruke til sub'en i første omgang. Har også 2stk 8" Infinity-elementer som jeg gjerne kan bruke dersom det kan funke... Eller må jeg opp i større elementer for å kunne flytte nok luft utendørs?

Alle tips tas i mot med takk:-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må i såfall være bilsub...

Eller skaffe en PA basskasse med hjul... he he

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lydboj
    Har en takterrasse der jeg skal legge opp en sone fra Sonos-anlegget mitt. Har et par utendørshøyttalere fra Bose som tåler vær og vind, men de fyller jo ikke akkurat på så veldig i bånn...

BOSE

Har derfor tenkt på å bygge inn en sub i en benk, men den må jo kunne tåle temperatur-svingninger... Forsterkeren til sub'en kan jeg plassere i en liten bod som er oppvarmet. Har blitt anbefalt en 4.ordens kasse til sub'en for å forhindre at vær og vind kan nå elementet. Noen som har noen erfaringer med denne typen kasse? Eller har noen elementer de kan anbefale som kan spille bra utendørs i en by? Jeg har en Jensen bilforsterker med delefilter-justeringer etc som jeg tenkte å bruke til sub'en i første omgang. Har også 2stk 8" Infinity-elementer som jeg gjerne kan bruke dersom det kan funke... Eller må jeg opp i større elementer for å kunne flytte nok luft utendørs?

Alle tips tas i mot med takk:-)
    Hvis bassen skal spille ut i løse lufta og ikke mot en vegg så tror jeg bare du kan glemme 8 tommere hvis det er trøkk du vil ha. Da er det STOOOORE basser som gjelder.Gjerne en ferdig PA sub på hjul som det ble foreslått her. Den kan du i sin tur bygge inn i et værbestandig kabinett og kanskje bare ha noen rør der lufta kommer ut. Så kommer det jo an på hvordan denne benken din ser ut også da. Hvordan skal du forresten koble en bilforsterker opp da? Skal du ha batterier og batterilader? hadde heller kjøpt en ren innbygningsforsterker for sub fra f.eks Eltek som kan kobles til 240v

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ut ifra trådstarters utgangspunkt med BOSE så er det vel litt voldsomt med svære PA kasser..må vel kunne funke med en tolvtommer bil sub av ett eller annet bra merke...skal vel ikke spille opp til dans for hele gata anntar jeg...bose er ikke akkurat PA :???:

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et par av disse?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA`n tåler noe røffere behandling, og har som regel bærehandtak.
    Trenger heller ikke noe så stort som en 18" heller da... he he

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke akkurat underholde hele gata, nei. Vil ha noe som spiller pent med nok trykk nedover i registeret, men skal ikke åpne diskotek akkurat..

Benken skal jeg bygge selv, så det gir meg jo mange muligheter med tanke på volum og konstruksjon. De utendørs-elementene ser jo fine ut, har du noen erfaringer med de?

Må ikke bruke bilstereo-amp'en, har en Marantz stereo amp liggende, men det finnes jo sikkert mange slaver til salgs på musikkweb.no for eksempel..

Vil en bassrefleks-kasse gi bedre trykk enn en lukket konstruksjon?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo skaffe en brukbar sub or sette inne, så en bare åpner døra for bassen ;p

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kan jo skaffe en brukbar sub or sette inne, så en bare åpner døra for bassen ;p
    Lur du!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Fusion 12"marine sub bestilt! Fant et pent eksemplar på ebay som kostet vesentlig mindre enn på linken jeg fikk litt lenger oppe her. Hva slags kasse bør jeg bygge til denne? Lukket eller bassrefleks i en eller annen form??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •