Bygge subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge subwoofer

På skolen starter vi snart opp med et prosjekt der vi skal bygge høyttalere. Jeg har tenkt meg på en subwoofer. Det må være med forsterker til subwooferen. Jeg skal ikke bruke mer enn 6000kr på det. Dette inkluderer da materiale, forsterker og basselement.

Det er viktig at element spiller godt. Har etterhvert også tenkt på å kjøpe nye høyttalere, så det er viktig at de passer med disse. Høyttalerne jeg har i kikkerten er Dali Concept 10, B&W DM683 eller noen Dali Ikon høyttalere.

Har tenkt litt på: 2*Zachry BX-P12
    Forsterker: Zachry 4100 eller Zachry 1350

Dette er da Bilelementer, men har blitt anbefalt det.

Men jeg vil helst kjøpe noe annet.

Håper på mange gode forslag til basselement og forsterker :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELTEK AS

dynabel/subwoofere

har lest at brontes subben skal vere svært god

men blir litt lite igjen til material/finish men der kan du sikker få tak i "freebee" fra far/familie/nabo osv

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at du var litt seint ute til denne: http://avforum.no/forum/powerbuy-fel...nkurranse.html

Du kan jo sende en PM til Snickers-Is og høre om han har flere av disse.
    Er da snakk om forsterker og 10"-15" Dayton element.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du får tak i et brukt SVS element og en passe forsterker, da har du mange muligheter for å bygge sub. Samtidig er det mange på forumet som har brukt slike element og kanskje har noen tips.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takker for gode svar:-D
    Har sett rundt etter elementer. Fant ut av at det kanskje er smartere for meg å bare kjøpe SVS SB12-Plus istedenfor å lage en subwoofer. Istedenfor så kjøper jeg bare noen billige bil-elementer fra Ljudia og lager en enkel høyttaler. Tviler uansett på at lærerne går så veldig mye etter størrelse og kvalitet på lyden.
    Men noen som har noen formening om SVS SB12-Plus så er det fint om dere skriver her :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal finnes en egen tråd om SB-12 om du leter litt. De som har den er godt fornøyd etter det jeg har skjønt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er poeng med å kjøpe billige søppel elementer, og legge mye hardt arbeid for å få det til å se fint ut, samt få en god karakter i noe som spiller dårlig?
    ----
    Ikke mening å slenge dritt, men jeg ville heller ha kjøpt en 8" eller 10" Peerless hos dynabel og en forsterker og bygd dette inn i en kasse og få herlig lyd :-)
    :-D

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter så klart selvbygg!

Som et tidligere innlegg, anbefaler jeg sterkt å bygge en Brontes eller Arges fra dynaBel. Alt er inkludert i kit'et, selvfølgelig unntaget mdf. Her får du gjennomtenkte kabinettplaner gratis med på kjøpet. Dessuten, personlig elsker jeg lyden de har.

Her har du en test av Brontes: http://www.mamut.net/dynabel/brontes-eyefi.pdf Eltek har utstillingsmodell i svart, om du ønsker en lyttetur. Må bare advare at lytterommet deres suger til seg det meste av basstrykk, så ikke bli skuffet, heller spør om hjemlån...

Her har du elteks sider: ELTEK AS

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arges er en bra og kompakt sub bygget som trykkammer med peerless xxls10, men dette elementet passer egentlig bedre til bassrefleks. Derfor: Hvis du øker totalt kassevolum til ca 35 liter, og setter inn et (langt) bassrefleksrør avstemt til 25 Hz (eller litt høyere), får du et bra bassrefleksalternativ. Vær obs på at røret blir langt, 75 cm med 8 cm innvendig diameter ved 25 Hz, så du må bøye det i kassen, eller bygge det som en "labyrint". Du bør også ha avrundede flenser i begge ender av røret. Vær også obs på at forsterkeren bør ha et highpassfilter som beskytter elementet mot store utslag under 20 hz (de fleste plateforsterkere har det). Vil du ta konstruksjonen enda et skritt videre, kan du erstatte røret med en passiv slavebass. Ljudia selger for øvrig et slikt slavebassystem som byggesett til en relativt rimelig pris.

Newcomer dj-numark sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bygge en rør sub

hvis du bygger en rør sub blir det biligere :-D for du sparer matriale særlig vis du skal bruke mdf som er klart beste. da trenger du jo bare i endene og en eventelt en forstreknigs ramme.
    skal bygge selv nå på skolen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •