DIY stativhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY stativhøyttaler

Tenker å bygge meg en stativ høyttaler som bør være et sted mellom 8-20 liter stor. Høyttaleren bør være lett å bygge (første selvbygg av meg). Den bør ikke ha for lav følsomhet og være lett å drive. Den trenger ikke å gå så veldig dypt i frekvens da jeg tenker å supplere med en dypbass høyttaler til hver av høyttalerene etterhvert. Rommet den skal spille i er på ca. 20 kvm. men er lavt under taket (skråtak). Hadde tenkt å bruke rundt 3000kr på den.

Som diskant har jeg tenkt på å bruke Vifa XT25TG som denne uken er på tilbud til 299 på eltek. Denne har fått mye skryt og går ganske dypt i frekvens og så for meg en delefrekvens rundt på rundt 2000-3000hz. Som bassmellomtone er litt usikker. Har sett på flere Seas og Peerless elementer som ser ut til å kunne gjøre jobben bra. Kanskje en Vifa XT bassmellomtone, som hvertfall bør passe bra med diskanten. Her håper jeg på litt hjelp. Delefilter er jeg også litt usikker på. Hva tror dere?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se litt på denne: http://www.adireaudio.com/diy_audio/.../kithe10_1.htm

Den er riktignok litt større en du ønsker, men har rimelig høy følsomhet og er lettdrevet. Den har fått god kritikk stort sett alle steder jeg har sett den omtalt.

Frode

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er å satse på en enkel dome og en 6,5 eller 7" bass med en enkel frekvenskurve. Det første som slår meg er Seas CA18RNX og 27TDF da disse er eksepsjonelt lette å jobbe med. Ellers høres de bassene du refererer til interessant ut. Har Eltek fått dem inn?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek har jo Exact og super exact som du kan kjøpe som kit, da får du det meste og kombinasjonen er testet og den har fått god kritkk.
    Eller skal du regne ut alt selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt meg en toveis med en dome og 6,5" eller 7" som du sier. De seas elementene du nevner, hvordan er kvaliteten på disse, kontra vifa elementene? Når du sier at de er lette å jobbe med, mener du at de klarer seg med enkle filtre? Hvilket filter vil passe for de? Går diskanten tilstrekkelig dypt for at den kan parres med CA18RNX?

Når det gjelder de Vifa XT bassene, hvis det var de du tenkte på, ser det visst ikke ut som at eltek har fått de inn/tatt de inn. Kan jo sende en mail å høre.

Exact/SuperExact blir i dyreste laget for meg. Dessuten har de jo en forferdelig lav følsomhet på 84dB. Tror jeg leste i en test at de burde ha forsterker på 200 W + for å levere hele potensialet sitt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer det, mener å ha lest at med en forsterker på 250 watt skulle den gjøre nytte for seg og passet ikke så godt i rom over 20 kvm.
    Kom ikke på dette når jeg skrev innlegget...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ljudia hadde en XT sist jeg så. De har fått en del andre interessante elementer også. Prisene er ikke så gale heller.

Skulle jeg bygd en stativhøyttaler om dagen så hadde jeg satset på HFLS-1 fra www.hififorum.nu. Det er et svært seriøst design, med mange fornøyde byggere. Masse dokumentasjon. Siden det er et ferdig design så sparer du deg for en masse slit. Spesielt siden det er første gang du bygger.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CA18RNX vil passe bra på grunn av sin avrulling mot toppen. Hvis du er villig til å strekke deg til litt større kasse er CA18 RLY enda bedre til det bruket du skisserer. De kan klare seg med 30 liter, men det er også i minste laget. Til en 2-veis konstruksjon er det et knallbra element.

Den generelle kvaliteten på disse elementene er helt i toppklasse. De har nye chassis med god ventilering og luftgjennomstrømning. De har godt balanserte parametre, og de er lette å jobbe med på grunn av pappmembranene. De er også blitt enda penere å se på med avrundet festeflens og 6 festehull.

Diskantene er også svært gode selvom de ikke har noen spesielle løsninger som frister technofreakene. Spesiellt silkedomene får knallkritikk.

Husker noen Monitor Audio Gold-serien? De hadde aluminiumselementer fra Seas.

Jeg har tilsvarende elementer liggende til et prosjekt jeg jobber med nå. Jeg kan komme tilbakt til delefilterforslag når jeg får testet litt. Men jeg skal ha 2 basser på en diskant så det blir ikke helt det samme. Jeg får også RNX i hus om en liten stund, så jeg skal gjøre tilsvarende tester med disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du gitt meg en direkte link til en byggebeskrivelse? Søkte på HFLS-1 og fikk tusenvis av svar. Virker værtfall som om de er fornøyd de som har bygd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    CA18RNX vil passe bra på grunn av sin avrulling mot toppen. Hvis du er villig til å strekke deg til litt større kasse er CA18 RLY enda bedre til det bruket du skisserer. De kan klare seg med 30 liter, men det er også i minste laget. Til en 2-veis konstruksjon er det et knallbra element.

Den generelle kvaliteten på disse elementene er helt i toppklasse. De har nye chassis med god ventilering og luftgjennomstrømning. De har godt balanserte parametre, og de er lette å jobbe med på grunn av pappmembranene. De er også blitt enda penere å se på med avrundet festeflens og 6 festehull.

Diskantene er også svært gode selvom de ikke har noen spesielle løsninger som frister technofreakene. Spesiellt silkedomene får knallkritikk.

Husker noen Monitor Audio Gold-serien? De hadde aluminiumselementer fra Seas.

Jeg har tilsvarende elementer liggende til et prosjekt jeg jobber med nå. Jeg kan komme tilbakt til delefilterforslag når jeg får testet litt. Men jeg skal ha 2 basser på en diskant så det blir ikke helt det samme. Jeg får også RNX i hus om en liten stund, så jeg skal gjøre tilsvarende tester med disse.
    Høres veldig interessant ut! Jeg er ikke helt låst i ideen om en stativ høyttaler og er åpen for andre forslag. Du får si i fra når du har bygd ferdig, jeg vil mer en gjerne høre dine erfaringer!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trumic
    Kunne du gitt meg en direkte link til en byggebeskrivelse? Søkte på HFLS-1 og fikk tusenvis av svar. Virker værtfall som om de er fornøyd de som har bygd.
    Tidenes grundigste byggebeskrivelse HER. Litt båndbreddesulten med hundrevis av bilder.

I tillegg må du lese disse:
    http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html
    http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html

Artiklene inneholder linker til de mest nyttige trådene på forumet også. Absolutt verdt å lese disse også, hvis du ønsker å lære en ting eller to.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Da er jeg i gang med lesinga :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har bestemt deg for den diskanten, bør du dele forholdsvis høyt og skarpt. Et forslag til konstruksjon er her:
    http://quadesl.com/okara.shtml

Erfaringene til Sheldon var at han måtte dele skarpt for at filteret skulle virke. Et notch-filter (LCR-krets for å utjevne resonanstoppen) hadde nok hjulpet der.

Her er noen andre konstruksjoner med denne diskanten:
    http://mywebpages.comcast.net/kidder...eleven/411.htm
    http://hem.bredband.net/b227650/galtis/galtisstart.htm

Se målinger av elementet her:
    http://mywebpages.comcast.net/kidder...5/vifaxt25.htm

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Apropos HFLS-1

Apropos HFLS-1:
    Jeg kikket gjennom dokumentasjonen i de linkene, og for meg ser det ut som om dette ikke er en spesielt vellydende konstruksjon. Etter min mening er filteret det svake punktet.

Filteret er ikke symmetrisk, og den elektriske dempingen av diskanten er dårlig. Jeg er også litt skeptisk til kondisen i parallell med dempemotstanden.

Jeg har laget mange delefiltre der responsen ser noenlunde lik ut som på HFLS-1, og resultatet har vært dårlig lydmessig.

Jeg regner med denne høyttaleren har litt fjernt (luftig?) perspektiv, og med skarp, frempå diskant.

Litt tweak kan være nødvendig...

Roy

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at du har bestemt deg for diskant og sånn, men jeg syntes uansett denne lenken som Whoppass Cheese gav meg en gang var veldig informativ (har opplevd at den har vært nede):
    EPS - den ultimata nybörjar diy-h-talaren! (Mycket bilder!!)
    Det er en del prat innimellom, men selve bygget er godt beskrevet og ser ganske enkelt ut.
    Fant også denne listen over deler. Hele greia kommer visst på under 2000 kroner per par.

Bilde av ferdig høyttaler (uten overflatebehandling):

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den diskanten kjenner jeg igjen
    Den er ikke dum den, den låter bra og detalgjert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er sagt kommer ikke høyttaleren til å bygges før til sommeren da jeg har lite tid til overs for øyeblikket. HFLS-1 ser interessant ut. Har også kommet over en toveis kontruksjon med en Peerless DT105 diskant og en Peerless CSX 5" som jeg også synes ser lovende ut. Elementene deles her med et 2. ordens filter ved 3000Hz. Kabinnettet er en 10 liters bassrefleks. Høyttaleren så relativt enkel ut å bygge. Noen som har noen invendinger mot denne? Hvordan er kvaliteten på disse elementene?

Ellers tas andre forslag med takk.

En annen til jeg har kommet til å tenke på. Jeg har hørt at elementenes akustiske senter skal være på samme vertikale linje. Vil det ikke da være en del å tjene på å felle inn diskanten/bygge ut mellomtonen eller vinkle frontplaten? Har imidlertid ikke sett så mye til dette før.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Apropos HFLS-1

Sitat Opprinnelig postet av royviggo
    Apropos HFLS-1:
    Jeg kikket gjennom dokumentasjonen i de linkene, og for meg ser det ut som om dette ikke er en spesielt vellydende konstruksjon. Etter min mening er filteret det svake punktet.

Filteret er ikke symmetrisk, og den elektriske dempingen av diskanten er dårlig. Jeg er også litt skeptisk til kondisen i parallell med dempemotstanden.

Jeg har laget mange delefiltre der responsen ser noenlunde lik ut som på HFLS-1, og resultatet har vært dårlig lydmessig.

Jeg regner med denne høyttaleren har litt fjernt (luftig?) perspektiv, og med skarp, frempå diskant.

Litt tweak kan være nødvendig...

Roy
    Jeg velger å stole på de 20-30 som har bygget og er fornøyde. De har også prøvd ulike filtre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trumic
    En annen til jeg har kommet til å tenke på. Jeg har hørt at elementenes akustiske senter skal være på samme vertikale linje. Vil det ikke da være en del å tjene på å felle inn diskanten/bygge ut mellomtonen eller vinkle frontplaten? Har imidlertid ikke sett så mye til dette før.
    Det er mange måter å løse dette på, men ingen av dem har noen utpreget fordel ovenfor hverandre. Kort sagt kan man dele metodene i tre grupper. En der baffelen er flat og der man lar delefilteret ta seg av saken. En der man vinkler eller forskyver baffelen. Og en mellomting av disse to. Det er mest vanlig å korrigere i delfilteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Apropos HFLS-1

Sitat Opprinnelig postet av royviggo
    Diskanten på HFLS-1 pleier å bli beskrevet som ganske snill og tilbakelent. Det går ofte utover detaljeringen og luftigheten, men dette blir beskrevet som bra på HFLS-1.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •