DIY stativhøyttaler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av trumic
    En annen til jeg har kommet til å tenke på. Jeg har hørt at elementenes akustiske senter skal være på samme vertikale linje. Vil det ikke da være en del å tjene på å felle inn diskanten/bygge ut mellomtonen eller vinkle frontplaten? Har imidlertid ikke sett så mye til dette før.
    Det er mange måter å løse dette på, men ingen av dem har noen utpreget fordel ovenfor hverandre. Kort sagt kan man dele metodene i tre grupper. En der baffelen er flat og der man lar delefilteret ta seg av saken. En der man vinkler eller forskyver baffelen. Og en mellomting av disse to. Det er mest vanlig å korrigere i delfilteret.
    Hvordan korrigerer man dette i delefilteret? Det akkustiske senteret, er det sentrum av membranen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt omdiskutert hvor det eksakte akustiske senteret er. Det avhenger av konstruksjonen osv. Man kan vel egentlig ta utgangspunkt i at det omtrent midt i talespolen. Det er riktignok avhenging av frekvens og group delay.

På lave frekvenser kan det akustiske senteret i verste fall være ganske langt bak elementet. Men ved lave frekvenser er ikke forskjeller mellom de akustiske sentrene så nøye, siden det utgjør en forholdsvis liten forskjell iforhold til bølgelengden.

Hvordan man korrigerer kommer ann på hva slags filter det er snakk om. Forskjellige filtre har forskjellig følsomhet ovenfor horisontale avstander mellom de akustiske sentrene. Personlig pleier jeg å velge en flat baffel og et filter med lav følsomhet ovenfor avstand.

Generelt så kan man si at jo høyere orden det er på filteret jo lavere følsomhet er det. Linkwitz-Riley er spesielt bra. Man kan også bruke ulike delefrekvenser for høypass og lavpass.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er ikke så lett å finne det akustiske senteret hvis man ikke har måleutstyr som måler frekvens og fase. I tillegg har alle filtre egne utstrålingsmønstre vertikalt som tilter bølgen (med flat respons) opp eller ned.

F.eks. har 24 dB/oktav Linkwitz/Riley filter helt flat respons ved 0 grader vertikalt, men det blir ofte tiltet ned pga. at diskanten har akustisk senter foran bassen. Man kan rette responsen på aksen ved å tilte baffelen bakover eller montere den under bassen, pluss korrigeringer i delefrekvensene (større eller mindre overlapp mellom elementene). Det finnes også spesielle delay-kretser, men de vil ikke løse problemene, bare flytte de i frekvens.

Det som i hvert fall er sikkert er at et skarpere filter er bedre med hensyn til overlapp, så det vil gi mindre utfasinger over og under delefrekvensen.

Det er et prinsipp som er konstruert nettopp med tanke på å rette opp i de problemene med tilting pga. forskjellige akustiske sentre. Det er d'Appolito konfigurasjon, også kalt MTM. Med dette prinsippet blir bølgeformen symmetrisk om den vertikal aksen - uavhengig av filtertype. Prinsippet har sine ulemper, men det er en annen sak.

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette, men det lar seg altså løse.

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Whoppass Cheese, det ble litt gjentakelse av hva du sa - du kom meg i forkjøpet :-)

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linkwitz Riley, det er vel et aktivt filter? På 24dB/okt? Søkte på det på google og fikk og noen kretstegninger som for meg så meget avansert ut. Hvordan egner aktive filtre seg generelt? Passer disse alle slags høyttalere? De jeg har sett har vært ganske så dyre, bortsett fra et fra lcaudio som kostet rundt en 1600 tror jeg for et stereo 2veis. Men ved bruk av aktivt filter må vel 4 kanaler brukes, altså 2 stereoforsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linkwitz-Riley er en filtertype med Q på 0,49. Det kan være aktivt eller passivt og på 12dB/oktav (2.ordens) eller 24dB/oktav (4.ordens).

Aktive filtre er det delte meninger om. De fleste er vel enige om at det er lydmessig bra, men det krever jo flere forsterkerkanaler og blir fort dyrt. Det har mest for seg ved lave delefrekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som at jeg må innse at jeg kan for lite for at jeg kan lage et eget design på en høyttaler. Vil nok basere meg på et ferdig prosjekt, eventuelt en kit løsning. Noen som vet om noen gode 2veis ferdig kit så rop ut! Eltek synes jeg ikke har noen løsninger som passer mine ønsker, det eneste måtte i så fall være en s12, selv om jeg helst vil ha en stativ høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nevnte HFLS-1 er fortsatt min første anbefaling. På et lavt budsjett er den roffe nevnte god.

Ellers ser disse interessante ut:
    http://home.hetnet.nl/~geenius/HATT-III.html
    http://home.hetnet.nl/~geenius/DD8.html
    http://home.hetnet.nl/~geenius/Mezzo_Proteus.html
    Fine design med elementer fra Seas.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFLS-1 ser ut til å være den som har sett mest interssant ut hittil ja. Er det mulig å bestille denne som kit fra sverige eller noe sånt? Finner ikke diskant elementet på eltek eller ljudia. Du vet kanskje?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så jobber jeg med noe, og jeg deler gjerne skisser etter hvert.

Det de nevner av problemer er tilfellet, men det er fort gjort å la seg skremme. Husk da også på at mange produsenter av relativt "bra" høyttalere har gitt blanke i mange av de tingene.

Har du noen ønsker til løsninger forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFLS-1 ser ut til å være den som har sett mest interssant ut hittil ja. Er det mulig å bestille denne som kit fra sverige eller noe sånt? Finner ikke diskant elementet på eltek eller ljudia. Du vet kanskje?
    Hverken eltek eller ljudia har diskanten, men kjenner jeg eltek rett så kan de skaffe den om du spør. Jeg er ikke sikker på om det er noen som selger HFLS-1 som kit lengre. Muligens kan du få det ved å sende mail til www.engelholmaudio.com. Han er en av de som var svært aktive i å realisere høyttaleren.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan sender du mail til en webadresse da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeje. Jeg er litt lat så jeg gadd ikke gå inn på siden for å finne mail-adressen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje foreslå en M1, konstruert av Man-Sun Huh:
    http://www.speakerbuilding.com/content/1021/

Den er bygget og omtalt av Ivar Løkken på HiFiSentralen:
    http://www.hifisentralen.no/cgi-bin/...num=1058054493

Den går ikke så dypt i bassen (ikke kjellerdypt), men kan være fin med subwoofer. Bør bruke den nyere Scan-Speak D2905/9500 som Ivar gjorde.

Roy

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arbeidsom jeg ble gikk jeg inn på siden for å finne emailen hans, men da oppdaget jeg at han ikke hadde elementene lengre. Så da er det vel ikke noen særlig vits i.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vennligst ta den tekniske diskusjonen her, og sett opp link til diskusjon om forhandlere etc. i pris -og produktjakt forumene... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant på en svensk side at de hadde begge elementene, dessuten så det ut som de hadde akkurat den samme blyfoliematta som de brukte på HFLS-1. Får vel dessverre ikke lov til å nevne hvor.

En annen ting. De utfresningene som de har gjort på front baffelen, er de virkelig nødvendige? Kan man sette elementene rett på front baffelen? Jeg har værtfall ikke tilgang på en slik utfreser, og vil helst ikke punge ut en 1000 lapp for en heller.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant på en svensk side at de hadde begge elementene, dessuten så det ut som de hadde akkurat den samme blyfoliematta som de brukte på HFLS-1. Får vel dessverre ikke lov til å nevne hvor.

En annen ting. De utfresningene som de har gjort på front baffelen, er de virkelig nødvendige? Kan man sette elementene rett på front baffelen? Jeg har værtfall ikke tilgang på en slik utfreser, og vil helst ikke punge ut en 1000 lapp for en heller.
    Utfresing er vel kun for at det skal sjå fint ut.
    Har vel ingenting å seie for lyden nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde også dette, men begynte å lure da jeg så at den var utfrest på insiden av baffelen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfresningen til elementene er litt viktig. Det minker diffraksjonen en god del. De avrundede kantene er derimot ikke så viktig. Utfresningene på baksiden av baffelen sikrer også en mindre luftmotstand for elementet. Det har mest for seg når baffelen er tykk. Du kan nok utelate det uten alt for store forskjeller. Egentlig kan du fint la være å frese noe som helst, men det blir ikke like lineært. Det er slike ting som kan være forskjellen mellom en god høyttaler og en veldig god en.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •