Drosler tilbake på Music Angel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 87
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Drosler tilbake på Music Angel

Den etterhvert så velkjente og populære Music Angel KT88 rørforsterker (XD-800 MKIII) gjennomgikk flere endringer det siste året - den største var at droslene (choke'ne) i strømforsyningen ble fjernet samtidig som kondensator-kapasiteten ble økt markant. Også en del andre endringer, slik at man kan definere flere versjoner av denne forsterkeren. Og den siste versjonen altså med tomme drosselhus - ingenting inni. Istedet ble satt inn en motstand på 80 ohm der ledningene fra droslene tidligere ble loddet på.

Denne motstanden ble realisert som 3 stk. 240 ohm 2W-motstander i parallell - disse ses tydelig på bildene under - de kan være en lys brunlig type eller gråfarget omtrent som mange andre av de større motstandene i denne forsterkeren. Ellers er jo Music Angel helt unik på markedet ved at den også i stor grad benytter de gode gamle karbon komposisjonsmotstandene - disse er mørkbrune og av mindre størrelse.

Vi har nå grundig testet 3 versjoner av Music Angel KT88, og kan konkludere med at den siste versjonen uten drosler har et stort potensiale, og videre at den lyder langt bedre med drosler satt tilbake der de var. Forskjellen går på at droslene medfører en fysisk mer markant bass, luftigere diskant og fremfor alt et mye bredere og dypere lydbilde. Lyden er behagelig nok, men virker noe klemt og kompakt uten droslene. Så de skal tilbake.

Denne beskrivelsen må sees i sammenheng med den fantastiske gjengivelsen vi opplevde med den opprinnelige Music Angel først i tråden. Den siste versjonen er absolutt ikke "klemt og kompakt" i forhold til andre moderne rørforsterkere, heller omvendt. Men for å få den siste Music Angel helt opp på nivå med den "gode gamle", og faktisk enda bedre, bør droslene monteres (og motstandene fjernes).

Vi har funnet frem til en drossel (choke, induktor) av NOS-type som kan leveres rimelig fra Nebraska Surplus i USA, se bilde nedenfor. Den har data 0,7H og DC-motstand 30 ohm, mens de opprinnelige var på 0,5H og 30 ohm.

Se link:
    Power Chokes: Light Duty
    (nederst på siden)
    Drosselen har følgende bestillingsinformasjon:
    (CPW) C27X Triad 0.7 Hy @ 290 ma. Power choke. 30 ohm DC resistance. 1-1/2" x 2" x 1-1/2"H.

Denne typen drossel ble også testet på den opprinnelige første versjonen av Music Angel - det var vanskelig å høre forskjell til den originale typen drossel - den ble bedømt lydmessig en smule bedre enn den originale.

Hvis rammen rundt drosselen bendes av, kan den såvidt presses i det originale drosselhuset - det bør presses 1-2 mm ut, så skulle det gå å få den inn. De to ledningene ut bør også omplasseres - mere mot siden på viklingen. Men ellers er det god plass til å montere de to droslene inni kabinettet - eller om man vil, fjerne drosselhusene og montere dem oppå.

Bilder fra venstre mot høyre:
    1. Strømforsynings-kortet til Music Angel i siste versjon m/de 3 motstandene innenfor rød sirkel
    2. Triad drossel fra Nebraska Surplus i USA
    3. Droslene (2 stk.) loddet på plass forsøksvis. De 3 motstandene sees også, her var de av gråfarget type. Bildet dessverre uskarpt.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide

Da er nye drossler og litt installasjonskabel bestillt! Skal bli morro å høre hvilke forskjeller det blir:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drosler bestilt her også.
    Kjell: Ved brokobling; tvinger du ikke hele greia gjennom en av OPT'ene, og kan ikke dette bli litt vel tøft? Spør av ignoranse.

EDIT: Så begge er i bruk....?

Bernt K

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av berxter
    Drosler bestilt her også.
    Kjell: Ved brokobling; tvinger du ikke hele greia gjennom en av OPT'ene, og kan ikke dette bli litt vel tøft? Spør av ignoranse.

EDIT: Så begge er i bruk....?

Bernt K

Ja begge er i bruk hele tiden. Prøv det - det er så enkelt - men så trenger du etterhvert en MA til ........

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej Kjell.

Tak for de rigtig god anvisninger. Jeg skal hurtigt have bestilt 2 NOS drosler fra USA. Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål.

Hvilken betydning har de 2 små stykker sort kabel som ikke er på det andet billede? Er det noget du har loddet på?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seansmiller
    Hej Kjell.

Tak for de rigtig god anvisninger. Jeg skal hurtigt have bestilt 2 NOS drosler fra USA. Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål.

Hvilken betydning har de 2 små stykker sort kabel som ikke er på det andet billede? Er det noget du har loddet på?

Nei, de er med fra fabrikanten (Music Angel), forbinder minus mellom store elektrolytt-kondensatorer. Der er en del endringer i strømforsyningen - og derfor disse korte sorte kablene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Tak for det Kjell.
    Jeg glemte også lige at spørge om der er deciderede minus og plus ledninger på de drosler? Eller kan de anbringes som man vil?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også bestilt drosselspoler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Tak for det Kjell.
    Jeg glemte også lige at spørge om der er deciderede minus og plus ledninger på de drosler? Eller kan de anbringes som man vil?

Nei, de to ledninger kan kobles vilkårlig.

hilsen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej Kjell.

Kan du ikke sige lidt om hvad man skal være forsigtig med og klar over hvis man skal rode med sådan en rørforstærker. Det er vel ikke helt ufarligt...??

Det siger vel sig selv men man skal vel vide lidt om hvad man har med at gøre når man skal pille med sådan noget hvor der kan være høje spændinger i?

Hvilke (måle)redskaber skal man have til rådighed?

Mvh. Kim.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Andre som ikke får svar etter å ha bestillt drossler eller?
    Har purret på dem også, fortsatt uten svar....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte drosler i går, og jeg har heller ikke fået noget svar tilbage fra Surplus Sales. De har vel bare lidt travlt må man håbe på? Jeg ved heller ikke hvor dyr forsendelsen bliver. Jeg har bestilt mine drosler sendt som luftpost.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte drosler i går, og jeg har heller ikke fået noget svar tilbage fra Surplus Sales. De har vel bare lidt travlt må man håbe på? Jeg ved heller ikke hvor dyr forsendelsen bliver. Jeg har bestilt mine drosler sendt som luftpost.
    Bestilte og fikk svar på fredag. Har også mailet og fått svar i dag. De har muligens fått litt bakoversveis av alle de nordiske bestillinger.Flyfrakt 24 $

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Bestilte og fikk svar på fredag. Har også mailet og fått svar i dag. De har muligens fått litt bakoversveis av alle de norske bestillinger.
    Ja det tænkte jeg nok. :lol: Jeg regnede også med at det nok var en god ide at få bestilt dem inden hele deres restlager af drosler var på vej til Norge. ;-)

Tak for oplysningen med prisen på flyfragt. Det må jo stort set blive samme pris til Danmark.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krenzler
    Hej Kjell.

Kan du ikke sige lidt om hvad man skal være forsigtig med og klar over hvis man skal rode med sådan en rørforstærker. Det er vel ikke helt ufarligt...??

Det siger vel sig selv men man skal vel vide lidt om hvad man har med at gøre når man skal pille med sådan noget hvor der kan være høje spændinger i?

Hvilke (måle)redskaber skal man have til rådighed?

Mvh. Kim.

Denne operasjonen er jo heldigvis enkel, og det dreier seg om å koble den negative (lavvolt-) side av strømforsyningen til jord vha en drossel m/2 ledninger. Du kan lodde løs motstandene - eller om det virker for farlig, bite (klippe) av motstandene - deretter lodde på de to drossel-ledninger. Husk litt loddetinn på først, så ledning mot koblingspunkt mens man varmer det hele så tinnet flyter sammen.

Motstandene sitter loddet i en spalte, ikke et hull. De kan derfor lett trekkes løs når man varmer loddepunktet.

Hovedforsyningen ligger på litt over 400V DC.

Før du starter kan du jo sjekke motstanden, den skal være 80 ohm.
    Etter bytte av motstander til drossel, mål igjen - der skal nå være 30 ohm. Så er forbindelsen i orden.

Hver drossel leder strømmen til to utgangsrør - det blir totalt ca. 100 mA (inkl. de 8 mA til de to små rør pr. side). Over de 30 ohm skal man så måle ca. 3 Volt DC med power on.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det tænkte jeg nok. :lol: Jeg regnede også med at det nok var en god ide at få bestilt dem inden hele deres restlager af drosler var på vej til Norge. ;-)
    hehe, du er nok ikke alene om den tanken:-D

Edit: Snakker om sola, nå fikk jeg nettop beskjed om at sakene mine var prossesert og sendt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange tak Kjell!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell: Endnu en gang tak for din vejledning og ekspertise omkring udskiftning af droslerne for at få den gode lyd tilbage i den opgraderede MKIII version

Jeg fik også en mail fra Surplus Sales i morges om at mine drosler nu er på vej. Så det er altså ikke lykkedes for dem at sælge hele deres lager af drosler til Norge. :lol: Jeg skulle også af med $24 for fragt pr. luftpost.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja lykke til !

Er spent på å høre om erfaringene med denne modifikasjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tak. :smile:

Jeg kommer med en tilbagemelding her når jeg har modtaget og fået udskiftet droslerne.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •