Drosler tilbake på Music Angel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 87
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er den utålmodige type så jeg betaler 34$ for Express fragt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, da er mine drosler på plass. Tenkte selvsagt ikke på bilæte før tingesten var skrudd sammen, men på er de. Det va'kke mulig å få dem presset inn i de gamle drosselhusene, selv med ramma bendt av; spolene stoppet i husboltene. Heldigvis er det godt med plass i MA-en, så noen 3,3mm høl og bolter, så var de på plass. Fiklet noe djæ..lsk, da jeg bare hadde korte bolter i hus, så jeg ristet ut skiver og muttere i hopetall etterpå. Hva kan jeg si om lyden? En gammel skuddsmellskade gjør sitt til at jeg ikke er troverdig på det området, men det virker ihvertfall utmerket. Hvorfor gjør jeg det da? Liker å tukle med ting. Hva blir det neste, mon tro; remote volum eller kanskje en til, og monoblokker?

Bernt K

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk også mine drossler i dag, og fikk heller ikke plass inni drosselhusene selv om rammen ble bent av.
    Jeg har kun testet på noen vassne gamle eltax høyttalere, men forskjeller hørte jeg uansett.
    Bassen merket jeg fikk noe mer trøkk i øvre bassområde, samt at den øvre mellomtonen ble litt mer livlig og dynamisk.
    Konklusjon - vel verdt pengene:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er der nogen her der har prøvet 4 x ECC82 i MA KT88 istedet for 2xECC81/2xECC82?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott at droslene er på vei tilbake igjen.
    Jeg ser også at de er 2 mm for høye til å gå i husene - vi kommer til å prøve å slipe av litt av metallkjernen, slik at de går inn. Man skulle kun tape litt umerkelig av induktansen på den operasjonen.

Det finnes også en mindre drossel på 0,5 H/30 ohm - en billig Triad produsert i Kina - vi skal prøve den også nå og komme tilbake med rapport. Denne er som sagt fysisk mindre, den er nyprodusert i Kina (ikke NOS altså - annet utseende) og jeg tror ikke den er like god.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyproduserte ja, du får holde oss oppdatert om lyden i dem.
    Litt av hele sjarmen er jo at de gamle delene lukter som gammelt militærutstyr:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Nyproduserte ja, du får holde oss oppdatert om lyden i dem.
    Litt av hele sjarmen er jo at de gamle delene lukter som gammelt militærutstyr:lol:

Ja og så opplever man en annen lyd også. Gamle trafoer og drosler er produsert med annen slags lakk på kobbertråden og annen type isolasjon - impregnert papir/lerret o.lign., man kjenner en annen lukt ja. Og lyden er gjerne tydelig bedre.

Husker jeg kjøpte noen interstage-trafoer (ganske likt utseende) som var moderne replika av noen klassiske 40-talls trafoer (Stancor A53-C) - nøyaktig samme AC og DC data på inn- og utganger, men lyden - totalt forskjellig - de gamle virket langt mer resonansfrie og luftige i gjengivelsen. Jeg hadde begge typer heldigvis.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kommentarer til 4 x ECC82?

Det burde vel ikke give nogle problemer med 12AU7 på 12AT7's pladser?

Mvh.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krenzler
    Ingen kommentarer til 4 x ECC82?

Det burde vel ikke give nogle problemer med 12AU7 på 12AT7's pladser?

Mvh.

Prøvde det som aller raskest - nivået sank til det halve (mindre forsterkning - altså dårligere følsomhet på inngangene) - ganske behagelig klang, men fikk noe forvrengning på kraftige orgelpassasjer.

12AU7 her blir ikke så varm - det tyder på lite strøm i røret.

Tror kanskje ikke dette kan anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tak for svar Kjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nå testet de nyproduserte Triad-droslene, kjøpt inn fra Mouser, USA (de har f.ø. meget god service og leverer raskt).

Dessverre - de ble ikke funnet å være gode nok. NOS-droslene er noe annet.

Det er tydeligvis andre materialer som anvendes - både selve jernkjernen og isolasjonsmaterialene. De nye droslene ga en litt pågående diskant-gjengivelse selv om man også kunne ane en viss åpning i mellomtonen. Men ikke bra nok når man har NOS tilgjengelig.

Vi har ellers oppgitt ideen å få de nye (NOS) droslene inn i drossel-husene - de blir istedet montert inn på undersiden. Derimot ville det vært mulig å presse inn de litt mindre nye kinesiske.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uden chokes.

Med chokes.

Jeg har ikke fået lyttet endnu så kan ikke sige noget endnu...

Mvh.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir spennende !

Og fint med bilder av monteringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - jeg har heldigvis fået hjælp af en meget flink fyr der er bedre til sådan noget end jeg.:-D

Jeg regner med at have MA'en på onsdag igen men der vil selvfølgelig gå lidt tid før end jeg kan/vil udtale mig om resultatet.

Mvh.

Newcomer Judas666 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nærmer seg

:twisted: :twisted: :twisted:

Hei igjen godtfolk,

Da er en music angel på vei og drosler er bestilt fra surplus sales

Hvor lang tid tok det før drosler dukket opp hos dere

Da er det bare nye/gamle rør som mangler :-D

Hvordan blir det med skatt på frakt ???

Hilsen

J

:twisted: :twisted: :twisted:

Newcomer Judas666 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nærmer seg

Fikk hyggelig melding fra leshele ang merking av produktet så dette skal kunne fås hjem til en hyggelig penge.

Men at de forandret prisen pga flyfrakt var irriterende, ble nesten 60 pund dyrere.

Men servicen har vært god hitills

mvh

J

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg også fået skiftet drosler i min MA (beklager den dårlige billedkvalitet).

Jeg brugte det ubenyttede ledningshul i midten under hvert drossel hylster til at bolte NOS droslerne fast.

Min vurdering: Jeg må tilstå at jeg bedre kunne lide lyden før. I mine ører har lyden mistet noget dybde og 'hul igennem'. :?
    Jeg synes ikke længere at lyden vrimler med helt så mange detajler som før, hvilket jeg personligt synes er et tab, men det er jo bare min lyd preference.

En underlig ting med de NOS drosler er at hvis jeg skruer meget op for lyden (omkring Kl. 2-3 stykker på volumeknappen) uden noget musik på, så begynder membranen på mine basenheder at pumpe tilfældigt frem og tilbage i relativt langsomt tempo. Det gjorde de ikke før.
    Jeg prøvede så at skifte mine Siemens E81CC rør ud med et par RCA 12AU7A Cleartops, og med dem står membranerne helt stille, selv om jeg skruer volumen helt op på max.

En positiv ting ved udskiftningen af droslerne er dog at min MA nu lyder bedre i triode drift med de førnævnte RCA Cleartops, end den gør med de 2 Siemens E81CC rør i pentode drift (som er den kombination jeg foretrækker). Men det hele lød alligevel bedre i mine ører uden NOS droslerne, så jeg tror nu at de små modstande ryger tilbage igen, og det kommer nok ikke til at vare længe. Hvis det så viser sig at mine ører har narret mig, så lover jeg at melde tilbage her igen med en ops: rapport.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget interessant ! Du har kanskje varmt lydende utstyr fra før og foretrekker derfor en mest mulig detaljert gjengivelse ? Så kan droslene frembringe atmosfære og "organisk" klang på bekostning av de direkte detaljer i musikken.

Det viser også at man har lykkes godt med den siste versjon av Music Angel, selv uten drosler.

Droslene gir subjektivt en ekstra fylde i bass-området - kanskje er der et feed-back problem hos deg som forsterkes via droslene - eller deres monteringssted kan være kritisk ? Hos oss ble droslene montert på linje tett inntil power supply-printet.

Hvis du ønsker å forske mere - kunne du la droslene ligge løst og se om der fortsatt forekom feed-back.

Her hos oss hører vi ingen negative bivirkninger av droslene og med kun solid state-utstyr ellers i kjeden synes vi de virker positivt på lyden. Men det skal bli interessant å lese erfaringer fra flere. Blir det bedre med droslene ?

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer å bestille drosler jeg og..... men får vel høre noen fler lytteinntrykk først

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja mine 2 lydkilder, CD og pladespiller, er ganske rigtigt varmtlydende. Det kunne da være et meget godt bud på hvorfor jeg foretrækker de flere detajler som kommer med fra de små modstande, fremfor NOS droslerne. I min CD afspiller har jeg 2 varmtlydende Mullard rør siddende i, og pickup'en på min pladespiller er en Denon DL-103 som også spiller varmt.

Jeg kan godt høre at Droslerne tilføjer lidt ekstra fylde i bas-området, men det er ikke fordi at det er det som jeg behøver i mit setup.

Det kan godt være at min MA allerede ryger en tur på køkkenbordet igen her i aften. Jeg skal nok melde tilbage bagefter om jeg med sikkerhed bedre kan lide lyden uden NOS droslerne.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •