Lampizering av Denon dcd 2560

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Lampizering av Denon dcd 2560

Ting har begynt og røre på seg

Lampizatorn har vert gjennomført her på forumet før med stort hell.

Chassiset er en gammel cd spiller som eg fann borti ei krå, den har "speil" front. Men eg har tatt vekk displayet slik at en kan se inn og der står det 2 rør og gløder horisontalt med toppene mot hverandre.
    Det er kjøpt inn Supra nettbrønn med tilhørende kontakt. Stjernejord blir det også.

Innvendig så har eg 2 stk noratell trafoer, 1 stk 230/115v og 1 stk 230/12v. rør soklene 9 pins og rør er på plass, soklene og motstander er ifra demostenes. de skal som sagt plasseres horisontalt i 2 avstivere vist en kan kalle de det, de octale rørsoklene passer akkurat.

I både anode og heating kretsene er det noen kondiser, begynder med Heatinga av rørene. RIFA kommer til og bli brukt her, de også har eg hatt liggende for anledningen. Har 4 stk der eg bruker 2 og 2 parallellt for og få rette verdier, de eg har er vel på 4700uF og 63v så det blir til sammen 18 800uF !!!

Motstanden R3 er kjøpt og betalt på ebay og er i posten, her har eg hatt litt trøbbel med høg spenning etter kondensatorene (20v) og det tilsier at eg må til med 11 ohm for og komme meg ned til 12v igjenn som er og foretrekke.
    Kondensatorene i anode kretsen er også underveis ifra ebay de kommer i 2 verdier 1 uF og 47uF, kondensatorene på 1 uF er NOS PIO kondensatorer men de på 47 uF er "bare" nos kondensatorer( har lenge lest at papir i olje er tingen innen kondiser så det måtte bare prøves).

Signalet ifra cd-spilleren skal videreformidles av en sølvleder som jeg fant på eltek, dette er også en ting som bare må prøves synst jeg, til dette formålet har eg kjøpt en enkel phonobøssing ifra eltek som eg skal ha i tillegg til de som er i spilleren ifra før av, i lampizatoren bruker eg bare de som følgte med dvd-spilleren og som allerede står i chassiset.

på siden til Fikus som oppfinneren av moddet heter, kan en finne et lite tweak som eg vil kalle det. en bekjent av fikus bruker somregel og ha en kondensator på 22 uF i serie med dc tilførselen, altså på sekundær siden imellom trafo og førstkommende dings. Til dette formålet har eg kjøpt inn en Mcap 22uF.

så langt så venter eg på kondensatorene ifra ebay og noen motstander. Bilder kommer etterhvert, er elektro lærling på fulltid krører drosje i helgene og er bleieskift arbeider til snart 3 så ting kan ta tid men prøver og prioritere

Phew....dette er det lengeste innlegget mit hittil

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meningen med lampizatoren er å erstatte den existerende DAC'en med en som er bedre, altså lampizatoren. Lampizatoren bruker radiorør til likeretting og behandling av signalet, Rørlyd skal vist ha en annen type lyd enn transistorer som er mest utbredt idag.

Lyden skal vist vere varmere og luftigere i toppen, grunnen til at den er luftigere i toppen er delvis grunnet det at de som laget cd-spilleren når den kom, ikke ville ha med susingen som er markant når en f.eks spiller av Lp'er. Så noe av dynamikken vist det blir rett og kalle det det, er faktiskt filtrert vekk!

Har ikkje til dags dato hørt rørlyd men det skal eg endre på nå

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig... har selv en "halvferdig" lampizator stående. Mistenker spilleren min NAD415 for ikke å ha helt kurrant DAC for å bruke denne metoden, så har ikke hatt ork til å fikse alt skikkelig opp.

Hvilken DAC sitter i spilleren din? Hvor tapper du signalt fra? Du må legge ut bilder!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tør jeg spørre hva Lampizering er???

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekkomaster
    tør jeg spørre hva Lampizering er???
    And the winner is...

Sitat Opprinnelig postet av Smooopz
    meningen med lampizatoren er å erstatte den existerende DAC'en med en som er bedre, altså lampizatoren. Lampizatoren bruker radiorør til likeretting og behandling av signalet, Rørlyd skal vist ha en annen type lyd enn transistorer som er mest utbredt idag.

Ang. Stjernejord.
    Er spilleren jordet i utgangspunktet? Vil en innføring av jord påvirke printet på noe vis?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tillate meg å utfylle litt til smooopz forklaring.

Ved "lampizering" erstatter du analogtrinnet rett etter DAC'en med et rørtinn istede for x'antall opamper og annet krims krams. Dette skal da påvirke lyden i positiv retning. Men avhenger av at du har en DAC som egner seg, d.v.s at den har et I/V trinn på utgangen, hvis ikke må du lenger ut i kretsen for å tappe signalet, da kan vinninga gå opp i spinninga.

Røret har ikke noe med likeretting å gjøre, det er i grunnen bare en forsterkning av singalet som kommer rett i fra DAC'en.

Ang. jording så vil alle elektronikk dingser ha jording iform av "potensial jord", kalles jord selv om den er lokal og ikke førest ned til stikkkontakten sin jord.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Johzo: kafor skulle ikke dac'en din vere en kurrant kandidat til å lampizere? eneste som kan vere litt tricky er å finne hvor en skal tappe signalet hen...

Min dac heter noe som tda1547 men er ikke heilt sikker en skal tappe signalet ifra Lout på dacen men Fikus anbefaler å tappe ifra nermeste resistans siden bena på chippene kan vere litt skjøre. En fin plass å begynde for å finne ut hvor en skal tappe signalet er ::: ALLDATASHEET - Datasheet search site, Datasheet search site for Electronic Components and Semiconductors and other semiconductors. her må en søke på hvilken dac en har. her kan en søke på spilleren CD-Player-DAC-Transport List

Gwandarion: Spilleren min er ikke jordet i utgangspunktet....og sålenge en bare tilfører jord til Lampizator chassiset so vil ikke det påvirke spilleren i noen grad, men det kan tenkes at det kan ha en positiv effekt på spilleren vist en gjør det, for det er mange som har "Tweaket" forsterkere og spillere ved og sette inn nettbrønn..men det er sikkert andre folk en meg som er bedre kvalifisert til å svare på det

BILDER er en selvfølge men for og få en flyt i det så tenkte eg at eg måtte planlegge litt så de kommer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fin forklaring Johzo

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC'en min har ikke dette I/V trinnet på utgangen og klarer ikke å drive lampizatoren skikkelig. Tapper da signalet etter første opamp, dette gir et resultat, men etter første begeistring over å kunne høre en endring så endte jeg opp med å ikke være fornøyd. Om det er tappingen, eller min lampizatorkrets som gjør det vet jeg ikke, må nesten forske litt på det. Muligens sende mail til fikus*.

*Etter mailing med mr.lampizator himself, så tror jeg pinadø jeg må forsøke litt igjen..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er min endelig oppe og kjører, slik jeg tror den skal.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post673249

Du er nok lur som bygger den inn i spilleren, lettere å faktisk bruke den da!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder...:)

No skal batteriet i kameraet bare laddes opp, så kommer jeg til å legge ut minst 10 bilder ikveld

Kommer til og lage en skikkelig nettkabel til lampizatoren, siden eg har supra kontakter i ene enden allikavel så kommer det nåkk til å bli noe lignende LoRad kabelen til supra og pyntestrømper ifra Viablue.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då he ej fått knipsa litt

Kan begynde med Kondensatorene som blir brukt i heater kursen, Rifa 4700uF 63v. Bilde 1.

Nettbrønn og nettkontakt ifra supra, som sagt så kommer det til å bli en diy nettkabel ala lorad. Bilde 2

På Fikus sine sider så blir det nevnt at Mentoren hans liker godt og sette en 22uF kondensator i serie etter trafo. personlig trur jeg at den er med på å glatte. Bilde 3

Phonobøssing som skal stå i chassiset til denonen, og skal føre det nye signalet til Lampizatoren. Bilde 4

Her er rørene som skal brukes eltronix el86 Bilde5

Div 5W motstander ifra demostenes Bilde6

Noratel trafo 230/115v 25va Bilde7

Noratel trafo 230/12v 30va Bilde8

Likeretterbro, 1 stk til heater og til anode Bilde 9

Bruker Ferritt rett etter trafoene for og filtrere litt (transcienter?) Bilde10

Kald loddebolt? skeptisk.... Bilde11

Har muligens en ide om og sette inn lys bak i chassiset men det er under vurdering enda. Bilde12

Dvd spilleren som ble ofret til fordel for lampizator Bilde13

Så kommer vi til den ene avstiveren i kabinettet, den skal borres hull i og der skal de octale sokkelene slik at en kan sjå når de gløder bilde14

Oversikt med de delene eg har hittil...

Framover kommer det til og gå i litt montering av det dere har fått z bilder, det som er underveis i posten er flere kondensatorer og motstander til regulering av strømmen etter kondensatorbanken, der har eg hatt ei spenning på 20v, men etter litt studering på Fikus sin guide til lampizator så ser eg at han har forgrenet 12v supplyet i 2 deler. En C3 og en til C4, forskjellen er at eg har hatt c3 og c4 i serie med motstanden imellom c3 og c4. så der er sikkert feilen men har ikke fått testet det enda.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kom du på å bruke EL86? Må du endre noe i kretsen når du bruker dette røret? (Har 6n6p rør du kan få!!)

Var det denne du mente, fra min tråd?
    http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/...Lampizator.doc
    Leste igjennom noe lignende når jeg bygget min. Ser ut som du kanskje må endre på katodemotstanden når du benytter andre typer rør.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh...her har det gått fort i svingene, når du skrev d om rørene så kom jeg til og tenke på det faktum at jeg kjøpte nye rør til dette prosjektet. Og då får eg sikkert noen andre målinger på heating kretsen og da kanskje. for som du nemner så må det sikker forandres litt forskjellig, for når eg monterte heating kretsen provisoriskt så glødet rørene forskjellig....

Då blir det en snarlig tur ned og prøve 6n6p rørene

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å være tålig lik gløding på dem, begge skal ha 6,3V og "mye" strøm 750-760mA. Så der er du ivertfall i land... Husk at glødetrådene skal kobles i serie, slik at du har 12,6V over begge rørene (6,3V pr. rør).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det he heilt klart sine fordela å bruke rett type rør. tidligere har eg hatt problem med å regulere volta, men det kom seg nå med rett rør. bare dumt at det tar sin tid før motstandene kommer.

Imorgen blir det å borre ut hull til soklene slik at eg får dei på plass og får montert litt deler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he fått gjort litt idag, tatt hull i ene avstiveren og fått montert et av røra. imorgen blir det og ta hull til nettbrønnen.

Ang "stjernejord" skal ikke den tilkobles jorda som kommer via nettbrønnen? eller er det rett og slett en felles minus?

Bilder bilder

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ac filter

Siden det har gått med litt tid i venting på ting ifra e-bay så har eg sett litt på ac-filteret som også er og oppdrive på lampizator siden, på skjemaet(håndtegnet) er det en duppeditt som er nevnt som "MOV" hva er dette slags duppeditt? den er avtegnet rett før uttaket på filteret...

Får hentet den første av 3 pakker på mandag

Nos pio kondensatorer har fått mye skryt, men hva står NOS for?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er illustrasjonen