Brokobling av rørforsterker (Music Angel)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokobling av rørforsterker (Music Angel)

Her vises skjema for brokobling av en rørforsterker som Music Angel KT88 (XD-800). Det anvendes trafokobling for å skape en balansert utgang fra preamp til en stereo rørforsterker. Kan i prinsippet anvendes på alle slags stereoforsterkere. Derved blir det to signaler i motsatt fase (+ og -) som kobles til venstre og høyre inngang på stereoforsterkeren. Høyttaleren må være på 8 ohm i dette tilfellet, og den tilkobles 4 ohm-uttak på rørforsterkeren.

Stereoforsterkeren blir derved omformet til en brokoblet mono power amp, og høyttaleren kobles til 4 ohms-utgangene: kanal L og R (de to røde høyttalerkontaktene bak). Samtidig må de to høyttaler jord-kontakter kanal L og R (- eller 0, sort farge) kobles sammen med en normalt tykk kabel.

Se vedlagte bilde - det viser trafo-kretsen som lager de to fasevendte signalene. Trafo fra Lundahl, LL1676 er anvendt her. Se også link til denne:
    http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1676.pdf

Dette er altså for den ene stereo-forsterkeren som nå skal bli et kraftig mono-trinn. Den andre kretsen skal være helt identisk.

Hvis den ene stereoforsterkeren nå betraktes, for å gjøre den om til mono brokobling så sendes det inn et monosignal (+) til kontakten J1 på trafoen (f.eks. venstre kanal). Etter trafoen tas ut to signaler, + og - (J2 og J3). I tillegg er vist jord, som kobles til skjermen på alle ledningene/kontaktene.

Det kobles til to utgående kabler, den ene til + og jord (J2). Den andre til - og jord (J3). - betyr her det samme som +, bare er signalet i motfase. Disse to kablene sendes inn på venstre og høyre kanal i stereoforsterkeren. Nå får høyre effektkanal samme signal i motfase i forhold til venstre effektkanal. Når nå høyttaleren kobles til begge røde utganger (4 ohm) er brokoblingen ferdig for den ene kanalen fra forforsterkeren.

Deretter tas den andre kanalen fra forforsterkeren (nå høyre kanal) og bruker eksakt samme krets til å brokoble neste stereoforsterker til mono effekttrinn.

Det trengs altså to slike trafoer og to stereoforsterkere, f.eks. to Music Angel KT88 til dette (vanlig 2-kanal stereo).

Hvis det som her er benyttet trafoer i konfigurasjon 4:1 kan om ønskelig volum-kontrollen kobles ut, og den lave trafo-impedansen vil senke sus/støy-nivået. 4:1 betyr at signalet senkes 4 ganger. Er det behov for ytterligere signal-reduksjon, kan LL1674 anvendes - den har samme koblingsskjema.

Volum-kontrollen står foran elektronikken i MA KT88 slik som i mange andre lignende forsterkere. Skrus volum opp på max blir det i prinsippet det samme som å fjerne volum - inngangen har nå direkte kontakt med første rørs gitter. En 4:1 trafo koblet eksternt på inngangen vil så senke volumet til passende nivå, men til forskjell fra volum-potensiometeret, så gir altså trafoen mye lavere impedans og derfor lavere susnivå.

Trafokobling kan derfor også anbefales der man bare ønsker å beholde forsterkeren som stereo power amp (uten brokobling). Da benyttes bare en av utgangene (enten + eller - på begge trafoer).

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utc A-20

Hei Kjell

Kan jeg bruke disse trafoene til brokoblingen?
    ta ut en vanlig og et 180 grader signal?

Mvh
    Arne Olav S.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de kan brukes hvis du har en signalkilde med impedans 600 ohm eller gjerne betyderlig lavere (100-200 ohm).

Du kobler sammen 3 og 4, og bruker 1 og 6 som inngang.

I utgangen kobler du på samme måte 9 og 10 sammen - dette blir midtpunktet som skal gå til jord. Så kan du ta ut signaler i motsatt fase, + og -, enten på 8 og 11, eller (hvis du ønsker fullt signal) 7 og 12.

Denne trafoen gir ikke samme mulighet for signal-reduksjon av et balansert signal. De to viklingene på hver side har nemlig ikke symmetrisk midtpunkt selv om det er et uttak på hver vikling. Jeg måtte derfor endre forklaringen her. Kjører man derimot ubalansert (ikke brokobling, kun trafokobling), kan selvsagt de enkelte viklingene benyttes isolert som utgang, og da kan signalet reduseres 4:1 med denne også (og volum MA på max).

Newcomer Judas666 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ivrig nybegynner

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja de kan brukes hvis du har en signalkilde med impedans 600 ohm eller gjerne betyderlig lavere (100-200 ohm).

Du kobler sammen 3 og 4, og bruker 1 og 6 som inngang.

Utgangen kan du velge selv - alt etter hvor mye nivå du ønsker. F.eks. kan du velge en av viklingene med midtpunkt og la den andre være ubrukt. Midtpunktet kobles til jord etter mitt skjema. Da har du to utsignaler i motsatt fase, + og -.

Hei Kjell og takk for all informasjon rundt MA.

Dine artikler har fått meg til å hive meg på rør iveren og som nybegynner på rør er jeg spent.

Hvis man har 2 monoblokker hvordan justerer 2 volum slik at dette blir likt på begge?
    Ohm måler du over volum knapp?

Har du et bilde av hvordan du har brokoblet en MA ?

Jeg er ikke sikker på om jeg blander sammen forklaringene så det hadde hjulpet med et bilde eller en enkel skisse.

Har lagt inn bud på en XDSE KT88, og hvis den lever opp til forventiningene vil jeg anskaffe en til.

Jeg planlegger å bruke XDSE KT88 sammen med en VSX LX60 Pioneer forsterker og enten klipsch rf 82 eller rf 63 høytalere i front. (har 20m2 til rådighet)

Ser du noe problem med dette oppsettet? (pioneer er allerede kjøpt)

Ellers noen forslag?

Synspunkt og meninger motas med takk

Hilsen

J

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Judas666
    Hei Kjell og takk for all informasjon rundt MA.

Dine artikler har fått meg til å hive meg på rør iveren og som nybegynner på rør er jeg spent.

Hvis man har 2 monoblokker hvordan justerer 2 volum slik at dette blir likt på begge?
    Ohm måler du over volum knapp?

Har du et bilde av hvordan du har brokoblet en MA ?

Jeg er ikke sikker på om jeg blander sammen forklaringene så det hadde hjulpet med et bilde eller en enkel skisse.

Har lagt inn bud på en XDSE KT88, og hvis den lever opp til forventiningene vil jeg anskaffe en til.

Jeg planlegger å bruke XDSE KT88 sammen med en VSX LX60 Pioneer forsterker og enten klipsch rf 82 eller rf 63 høytalere i front. (har 20m2 til rådighet)

Ser du noe problem med dette oppsettet? (pioneer er allerede kjøpt)

Ellers noen forslag?

Synspunkt og meninger motas med takk

Hilsen

J

Brokobling er veldig enkelt med trafo.
    Hvis du studerer skissen øverst, så forestiller den en trafo med en inngang og to utganger, tegnet som totalt 3 kontakter (du bestemmer selv hvordan du gjør det i praksis - kontaktene tegnet kan like gjerne være vanlige signalkabler med skjerm (jord) ytterst og en leder inni - kjøp gjerne først noen billige fra Elkjøp o.lign. og klipp de i to deler og lodd endene rett på trafoene).

Hvis vi nå ser på den ene trafoen (du trenger 2 stk.), så kobler du den ene av de to signalkablene fra forforsterkeren din til trafoen (der det er tegnet en kontakt). På den andre siden av trafoen er det to kontakter. Du velger nå en passende inngang på Music Angel, f.eks. AUX. Her (på baksiden av MA) er det selvsagt to kontakter, L og R. Den ene utgangen fra trafoen går til L, den andre til R.

Så tar du den andre kabelen fra forforsterkeren din (to kabler = stereo) og kobler helt identisk på den andre trafoen og derfra til den andre MA-forsterkeren.

Enkelt og greit, ikke sant ?
    Selve trafoen har mange terminaler som du lodder kablene til, og dessuten skal noen loddes sammen. Der følger du bare koblingsskjemaet her. Bruk tid til å studere skjemaene - så går det også ganske greit.

Bare spør videre hvis noe er uklart.

Impedansen til signalet inn på trafoen (signalkilden) finner du i tekniske data for forforsterker, CD-spiller, osv. Ofte i området 100 - 1000 ohm (0,1 - 1 kohm).
    For trafoen nevnt først i tråden er det ikke så nøye med impedansen, men det skal slås fast at en trafo (slik som her) må ikke brukes etter en passiv forforsterker - forutsetningen er en aktiv elektronisk utgang fra CD-spiller, preamp, etc. Kun disse har lave nok impedanser. Dette er jo det vanlige.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brokobling er veldig enkelt med trafo.
    Hvis du studerer skissen øverst, så forestiller den en trafo med en inngang og to utganger, tegnet som totalt 3 kontakter (du bestemmer selv hvordan du gjør det i praksis - kontaktene tegnet kan like gjerne være vanlige signalkabler med skjerm (jord) ytterst og en leder inni - kjøp gjerne først noen billige fra Elkjøp o.lign. og klipp de i to deler og lodd endene rett på trafoene).

Hvis vi nå ser på den ene trafoen (du trenger 2 stk.), så kobler du den ene av de to signalkablene fra forforsterkeren din til trafoen (der det er tegnet en kontakt). På den andre siden av trafoen er det to kontakter. Du velger nå en passende inngang på Music Angel, f.eks. AUX. Her (på baksiden av MA) er det selvsagt to kontakter, L og R. Den ene utgangen fra trafoen går til L, den andre til R.

Så tar du den andre kabelen fra forforsterkeren din (to kabler = stereo) og kobler helt identisk på den andre trafoen og derfra til den andre MA-forsterkeren.

Enkelt og greit, ikke sant ?
    Selve trafoen har mange terminaler som du lodder kablene til, og dessuten skal noen loddes sammen. Der følger du bare koblingsskjemaet her. Bruk tid til å studere skjemaene - så går det også ganske greit.

Bare spør videre hvis noe er uklart.

Impedansen til signalet inn på trafoen (signalkilden) finner du i tekniske data for forforsterker, CD-spiller, osv. Ofte i området 100 - 1000 ohm (0,1 - 1 kohm).
    For trafoen nevnt først i tråden er det ikke så nøye med impedansen, men det skal slås fast at en trafo (slik som her) må ikke brukes etter en passiv forforsterker - forutsetningen er en aktiv elektronisk utgang fra CD-spiller, preamp, etc. Kun disse har lave nok impedanser. Dette er jo det vanlige.

Kan du se på tegning å se om jeg har oppfattet korrekt. Vedlegg 29881

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøver igjen, hehe.

Se lengre nede for korrekt tegning, da denne tegning/bilde er feil

All tilbakemelding er velkommen.

Hilsen

J

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

ut fra forsterkeren må du legge en kabel mellom minus fra høyre utgang til venstre utgang( kall det gjerne kortslutte begge minusene viss det er enklere å fortstå)

den ene inngangen på forsterkeren f.eks venstre skal/må ha et 180 grader faseforsyvd signal som tas ut av trafoen, da blir venstre kanal minus til din høytaler....altså rød plugg venstre utgang er minus, rød plugg høyre side er pluss, har du 8ohm høytalere skal du bruke 4ohm rød venstre side som minus og 4ohm rød plugg høyre side som pluss....

Mvh
    AOS

Hei Kjell,

Ser jeg gjore noen feil på tidligere grov tegning, her er ny tegning og nye muligheter.

Vedlegg 29885

All tilbakemelding er velkommen.

Hvis dette stemmer så har jeg endelig forstått dette.

Kan man da velge om man vil kjøre bi-amping eller bi-wireing ut fra MA ?

Hvis dette er rett håper jeg andre kan dra nytte av det, hvis ikke så blir det en tur tilbake til lesebenken

Hilsen

J

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja slik er det. Tegningene viser en feil i tilkobling av høyttaleren til MA. Høyttaleren skal kun kobles til røde utganger, IKKE til den sorte (eller hvite (varierer på MA), blå strek på din tegning).

De to røde må for all del ikke kobles sammen, da kan forsterkeren ødelegges. De to sorte/hvite (jord utgang) skal kobles sammen med en god kabel.

I adapteren m/trafo er også XLR-kontakten koblet feil. Du har tatt utgangene fra pin 1 og 2, men pin 1 er jord. De to utgangene i motsatt fase er pin 2 og 3 (pin 2 er fase +, pin 3 er fase -). Begge kabler skal ha jord (skjerm) til pin 1.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker å bukker Kjell

Ja slik er det. Tegningene viser en feil i tilkobling av høyttaleren til MA. Høyttaleren skal kun kobles til røde utganger, IKKE til den sorte (eller hvite (varierer på MA), blå strek).

De to røde må for all del ikke kobles sammen. De to sorte/hvite (jord utgang) skal kobles sammen med en god kabel.

Hei igjen,

Ser du om det stemmer denne gangen, hehe. Ikke bare bare å hive seg inn i brokobling av MA'ene.

Noen ekstra spørsmål.

1. Hvordan avgør man om volum er korrekt satt på begge MA'ene ?

2. Har ikke funnet noen kabel av den typen jeg trenger UT fra trafo INN til
    høytaler, kun et koblings skjema om hvordan man kan lage kabel selv.
    Hvordan blir kvaliteten av en hjemmelaget kabel (kan lodde) ?

3. Bør senter høtaleren i et hjemmekino oppsett ha egen MA, eller holder det i
    massevis med senter koblet direkte til surround reciver ?

Takker for all hjelp så langt.

Vedlegg 29957

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaså, og jeg som trodde det var så enkelt .....

Nå ser det bra ut - bortsett fra at du bør bruke de røde 4 ohm, ikke 8 ohm på MA.

1) Hvis du bruker volum kl 11 (-12) har du en normal følsomhet på en power amp. Ellers avgjør du det ved å sammenligne med nivå på høyttalerne dine når du switcher mellom MA og hjemmekino-receiveren din. Det skal være noenlunde samme nivå.

2) Mener du kabelen til MA ? Fra XLR OUT ? Den snekrer du eventuelt selv. Men tror nok slike finnes hvis du leter på nettet (utlandet)..

3) En egen MA til senter vil forbedre sammenhengen i lyden. Stemmer er jo så utrolig flottere på rør. Du får prøve.

Lykke til !

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RCA,XLR Unbalanced to Balanced Stereo Signal Converter

:twisted: :twisted: :twisted:

Jeg har muligens vært litt kjapp på avtrekkeren her å kjøpte denne på ebay.

Vil jeg kunne bruke denne til brokobling ??

mvh

J

:twisted: :twisted: :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja den ser OK ut for meg - går ut fra at den har balanserte utganger da.

Du må nok dreie noe ned på volumkontrollen der.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utc A-20

Hei kjell

på mine UTC A-20 kobler jeg slik

kbler sammen 3 og 4, kjører lyd inn på 1 og 6
    kobler sammen 9 og 10 ,bruker den som -GND på signal
    tar ut + signal på 7 og 12

da blir vel lyd styrken halvert...

Kjører jordings ben på trafo sammen med - GND på signal

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Judas666

hvordan gikk det med brokoblingsprosjektet?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Still going strong, but SLOW

Hei

det går sakte

har måtte bygge om litt innganger, strømforsyninger etc. så det blir likt++
    har da måtte vente på gamle komponenter fra utlandet....
    hadde også problem med et relee som tok litt tid og finne ut av...
    bygget også om 2stk 200ma meter med "old look" til vu meter...

hele prosessen har også stått stille våren/sommeren... men tenkte å få de ferdige i løpet av denne måneden, så da får vi se...

har prøvekjørt(på arbeidsbordet) begge to og det ser/høres bra ut... men har måtte flytte inngangs trafoene, da den ene tok imot støy fra spennings trafoen...
    så det har blitt litt frem og tilbake.... skal hente noen meter sølv kabel på posten i dag, da blir det vel et lite løft på prosjektet igjen...

venter også på 4 drosler, jeg tenkte faktisk om det gikk an og beholde motstandene og montere drosler i tilegg, altså med en vender/bryter som vekslet mellom de...

så lenge man veksler med strømmen av burde vel det la seg gjøre Kjell?

kommer med mere info/bilder når jeg ser land

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Judas666

Var vist ikke meg du spurte ser jeg i ettertid... men da har jeg jo svart...

Da skylder du meg et spørsmål ... he he...

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Det nærmer seg

Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Judas666

Jeg er nå nærmere en noen gang. Etter lengre tids oppussing nærmer det seg nå med stormskritt.

Skal gi lyd når start testing er utført.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sliter max

Jeg er nå nærmere en noen gang. Etter lengre tids oppussing nærmer det seg nå med stormskritt.

Skal gi lyd når start testing er utført.
    Har nå testet, og det låter ikke pent, se egen tråd:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...sic-angel.html

mvh

J

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •