DIY Rammelerret ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Rammelerret ferdig

Etter å ha flyttet mitt kino-/lytterom til mindre lokaler innenfor residensens tak og vegger, ble min Ikea tupplur for stor for rommet. Måtte også gå til ankaffelse av ny projektor som hadde mindre kasteavstand. Dette førte da til at jeg selvfølgelig måtte finne nytt lerret til min Sony VPL-AW15 .

Dette skulle viser seg å være en utfordring, da jeg pga rommets størrelse (kanskje Rogalands minste kino :P) og sitteavstand (ca 3,5 m), ville ha et rammelerret på ca 160x90. Fant bare ett fra Euroscreen som var av denne dimensjonen, som kostet rundt 3500....noe jeg syntes var hakket for dyrt.

Ble til at jeg leste litt her på formuet og forhørte meg litt (spesielt takk til g-h) med personer som hadde laget eget lerret. Etter å ha vurdert flere alternativer, skulle løsningen bli og male en mdf-plate....nytt problem, byggleverandører jeg var i kontakt med hadde sluttet å ta inn slike store mdf plater. Svar "I dag er det nesten bare Huntonitt, som brukes til bygg"....Javel ! Etter (på nytt) å vurdere alternativene, bestemte jeg meg for å prøve å male en huntonitt plate.

Utstyr som ble kjøpt inn :
    6mm Huntonittplate
    3,5 cm breie lektere
    Butinox takmaling, fargekode S1500
    Mikrofiber rulle

Totalpris ca 600-700 kr....absolutt overkommelig, dersom resultatet ble bra. Valgte S1500 som fargekode, da jeg har mulighet til å ha det ganske mørkt i rommet selv på dagtid. Hovedutfordringen var å få Huntonittplaten så stabil som mulig....med nok stenderverk ble dette meget bra. Hadde lerrete skulle vært større ville jeg nok brukt breiere stender.

Freste ut sport rundt kanten på platen slik at jeg fikk skudd fast en ramme på baksiden av platen. De andre stenderne limte jeg fast med vanlig trelim og stiftet fast i rammen. Etter en dag med tørking var det tid for maling. Malte tynne, jevne strøk om gangen. Brukte 6 strøk før jeg var fornøyd, trengte ikke å pusse mellom strøkene, mikrofiberrullen fordelte malingen utrolig jevn. Etter at det tørket syntes jeg det ble et overraskende bra resultat. Klarer ikke se noen ujevnheter av betydning. Fordelen og med huntonitt var at det ikke trakk noe særlig maling, slik en sponplate ville gjort.

Etter malingen var det bare å legge på det svarte bånde rundt. Kjøpte 5,5 meter med 5cm borrelåsteip hos en lokal tekstilforretning. Limen på denne sitter utrolig godt, så viktig å gjøre nøyaktig måling og legging med en gang.

Er totaltsett veldig fornøyd med resultatet, ingenting å utsett på bildet. i tillegg ser det bra ut. Er bare hengt opp med kroker, kunne kanskje skjult dette, men plager meg ikke at jeg ser litt til krokene på toppen.

Til slutt : Takk for hjelpen med montering Hansi . Legger ved noen bilder
    Sensys dc'ene på bilder er lånt, solgte mine "modda" Concept6'er. Jakten på nye har begynnt, og antall kandidater minker

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Føler meg skikkelig hekta på DIY for tiden, spørs om ikke det blir en eller annen form for DIY høytalere og, eller kanskje i hvertfall en "medbygg". Nå når lerretet er ferdig, blir det nok full fokus på å finne høytalere tenker jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, flotte greier!
    Hvilken gain vil den malinga der være sammenlignbar med?
    Jeg driver å planlegger lignende løsning selv, og ser nå at jeg skal da **** brætte meg lage samme type ramme som deg, med å ha stenderverk som avstiver rundt selve plata, da slipper man å tenke på så mye skruer tvers gjennom plata, da kan du bare lime som du har gjort, og borre/stifte på kantene!
    Du har ikke noen bilder fra malingssessions? med nærbilde av overflaten til slutt og slik?
    GENIALT! Takk skal du ha!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah,

Nice!

Det er utrolig hva man kan lage selv bare man gidder.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra... Har en kompis som har laget flere lerret selv, og det blir IKKE dyrt.. Samtidig har resultatene blitt meget bra.. Klart, det hjelper jo på at man jobber en plass hvor man har alt slags utstyr samt materiell tilgjengelig da.. Dette lerretet får du nok glede av

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Ah, flotte greier!
    Hvilken gain vil den malinga der være sammenlignbar med?
    Jeg driver å planlegger lignende løsning selv, og ser nå at jeg skal da **** brætte meg lage samme type ramme som deg, med å ha stenderverk som avstiver rundt selve plata, da slipper man å tenke på så mye skruer tvers gjennom plata, da kan du bare lime som du har gjort, og borre/stifte på kantene!
    Du har ikke noen bilder fra malingssessions? med nærbilde av overflaten til slutt og slik?
    GENIALT! Takk skal du ha!
    Vet nok ikke hvilke gain det tilsvarer, men jeg har sett at andre som lager selv, og som gjerne ikke kan få det helt mørkt i rommet, har brukt maling med fargekode S2000 eller S2500.

Eneste skruingen gjennom plata er som sakt rundt kanten, og den skjules jo av borden rundt

Når iveren tar overhånd, er det ikke så lett å huske å ta bilder :P...men overflaten ble nesten helt glatt, og maler du flere tynne jevne strøk, i stedet for få tykke, tror jeg ikke det blir noe problem med skjolder..

Newcomer Nec4re sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, dette så jo meget bra ut :!:

Merkelig hvor bra resultat man kan få ved gjøre det selv

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Meget bra... Har en kompis som har laget flere lerret selv, og det blir IKKE dyrt.. Samtidig har resultatene blitt meget bra.. Klart, det hjelper jo på at man jobber en plass hvor man har alt slags utstyr samt materiell tilgjengelig da.. Dette lerretet får du nok glede av
    Nå er det ikke så mye utstyr en trenger til å lage dette. Sag, (ev stikksag), skrujern/drill, malerrulle og brett, vater, tommestokk og stiftepistol....

Nec4re : Blir ofte best det en gjør selv....i hvertfall ofte en blir mest fornøyd med det en har gjort selv, spesielt ved vellykket resultat.

Kan anbefale denne type DIY-lerret til alle som vil lage selv i hvertfall

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg betalte ca 400 kr for mitt DIY rammelerret. Spesielt MDF plata som jeg kjøpte på monter for ca 100 kr var vel verdt pengene, de kuttet til og med plata gratis.

Enig i at det man gjør selv er det man ofte er mest fornøyd med. Man kan jo få ting akkurat slik man ønsker!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo enda bedre når du kan få det så billig...høres ut som om du fikk mdf-platen veldig billig ? Den huntonitplaten jeg kjøpte kostet til og med mer, men allikevell 6-700 er absolutt verdt prisen :P

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, synes også det var veldig billig! Lest flere plasser på forumet her at MDF er forholdsvis dyrt...?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener og at mdf er i utgangspunktet en del dyrere enn huntonitt. Ellers har jeg lest både på dette forumet, og andre plasser om folk som har hatt vellykket resultat med mdf-plater, som sakt var det og min opprinnelig plan...men dumt at mange byggforhandlere har sluttet å ta de inn.

Men tydelig går det an å få det til med huntonitt og :P

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget også et lerret av en huntonittplate, og kan bekrefte at det fungerte greit. Det er imidlertid ikke absolutt nødvendig å skru gjennom platen om man ikke vil. Stenderverket kan i sin helhet limes på baksiden av platen med et skikkelig monteringslim, og det tåler fint å henges opp etter dette.

Jeg synes ikke jeg fikk skikkelig jevn overflate, til tross for mange strøk. Malingen jeg brukte var også fargekode S1500 og merket var "Baronessen".

Jeg hadde laget et skjult oppheng hadde jeg vært deg, de krokene var litt skjemmende i mine øyne. Ellers ser det jo veldig flott ut!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er enig med deg i de krokene ja. Det ble gjort slik rett og slett fordi det var litt enkelt, samtidig var det greit å få det helt i "vater" på den måten. I tillegg er rommet dedikert, og brukes bare til film og lytting, så det er i så fall bare meg (stort sett) som ser det. Når jeg skal se film, er det helt mørkt, så da ser jeg de ikke......men for all det, du har et poeng. Bryter jo litt med rammen rundt.

Ellers så hadde jeg som sakt ikke noe problem å få jevn overflate, men har jeg fullt dagslys på, og ser platen helt fra siden, så kan jeg kanskje se noe få skjolder, men dette legges ikke merke til når det henger oppe i vanlig lys, eller når jeg ser film.

Grunne til at jeg skudde de fast, var og for å redusere faren for at platen skal vri seg etterhvert, men det funker sikkert og med god monteringslim.....var best å være på den sikre sider :P

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott dette B!

Det ble bra med rammen rundt!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det G

Ble kjempebra med den rammen rundt ja. Lurte lenge på hvordan jeg skulle gjøre dette best mulig....så takk for tipset. Sydamen på Kreaktiv var veldig behjelpelig :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •