Dayton/BASH/Seas: ferdig? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 105
    Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

baffelfrekvens

Hei.

Har ikkje sett denne tråden før no, og applauderer design og element bestykning.. Ikkje at eg har vert spesielt aktiv på forumet dei seinare åra heller... men for å kommentere kurvene i siste post.

Hvis eg skal tippe litt ut av luften.. (med en tanke teoretisk belegg)
    Så er dempningen under 600Hz en konsekvens av skarpe kanter i baffelen din og en bredde på rundt 20 cm..

Mine siste høyttalere hadde den samme kurven, men falt fra 450hz og nedover (min høyttaler var ca 25cm brei...) Hvis du har en stor og fin seriespole, kan du sette den på i serie med mellomtonene, og måle på nytt.. Fin og lærerik ting å gjøre i starten..

jeg brukte 3.85mH, men det var med 8Ohms element.. så du får prøve med en verdi tilpasset din frekvens og impedans..

mvh
    Andreas

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Hvis eg skal tippe litt ut av luften.. (med en tanke teoretisk belegg)
    Så er dempningen under 600Hz en konsekvens av skarpe kanter i baffelen din og en bredde på rundt 20 cm..
    Det er nok i dette området baffelstep begynner å gjøre seg gjeldende ja, og sånn sett var det vel egentlig et forventet resultat.
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Mine siste høyttalere hadde den samme kurven, men falt fra 450hz og nedover (min høyttaler var ca 25cm brei...) Hvis du har en stor og fin seriespole, kan du sette den på i serie med mellomtonene, og måle på nytt..
    Nå har ikke jeg testet dette ennå, men det blir jo et 1. ordens lavpassfilter.
    Alle korrigeringer fører jo til redusert følsomhet, men det er vel ikke til å unngå...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slo meg når jeg så målingene dine, var at økningen du har fra ca 4khz og opp på diskanten muligens er relatert til en ukalibrert mikrofon? Ganske vanlig på ECM-8000, det samme hadde jeg før jeg fikk "nivåjustert" den.
    Ellers er det nok ingen vei utenom BSC på mellomtonene (dvs veien utenom er bred baffel :-D )
    Men BSC trenger ikke å være ekstra komponenter i delefilteret, bare bruk en større spole først i filteret som tar seg av BSC og la resten av filteret lage "knekken" ved delefrekvensen. Problemet er at store spoler også har stor motstand noe som ikke er gunstig for følsomheten, eller koster en haug med kroner.
    Du kan jo selvfølgelig benytte det ene elementet som BSC slik du foreslår, men vil nok ikke tjene noe på det i følsomhet totalt sett.

PS! Ikke stol helt på målingene dine lavest i frekvens på en måling vha gating, idet du da bare måler en bølgelengde. Sammenligne de mot farfield målinger, gjerne tatt fra flere posisjoner og med f.eks 1/6 oktav smoothing.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det første som slo meg når jeg så målingene dine, var at økningen du har fra ca 4khz og opp på diskanten muligens er relatert til en ukalibrert mikrofon?
    Den er ikke kalibrert, nei - men tror heller ikke at det over 4k er det mest kritiske i første omgang.

Ellers er det nok ingen vei utenom BSC på mellomtonene (dvs veien utenom er bred baffel :-D )
    Det får bli i neste byggverk...

Men BSC trenger ikke å være ekstra komponenter i delefilteret, bare bruk en større spole først i filteret som tar seg av BSC og la resten av filteret lage "knekken" ved delefrekvensen. Problemet er at store spoler også har stor motstand noe som ikke er gunstig for følsomheten, eller koster en haug med kroner.
    Du kan jo selvfølgelig benytte det ene elementet som BSC slik du foreslår, men vil nok ikke tjene noe på det i følsomhet totalt sett.

PS! Ikke stol helt på målingene dine lavest i frekvens på en måling vha gating, idet du da bare måler en bølgelengde. Sammenligne de mot farfield målinger, gjerne tatt fra flere posisjoner og med f.eks 1/6 oktav smoothing.
    Takker for tips!
    Tiden strekker ikke helt til om dagen, da det er mye annet på programmet.
    Blir nok ikke noe mer som skjer her før om et par uker igjen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefiltersimulering

Med følgende delefilter:
    Dayton/BASH/Seas: ferdig?-delefilter-jpg

Får jeg en beregnet respons fra 200Hz og opp som ser slik ut:
    Dayton/BASH/Seas: ferdig?-frekvensrespons-jpg

Ser tilsynelatende ut til å være verdt å prøve i praksis...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jo absolutt verdt å prøve den ja!
    Med ER15 i paralell, blir det jo ikke rare spolen som skal til heller, 0,82mH er tross alt overkommelig selv om du skulle trenge en med lav motstand.
    Har du forresten husket på å lagt inn motstanden i spolen i delefilteret? En vanlig luftviklet ligger vel på rundt 0,4ohm.
    Men hvilken delefrekvens har du? 11uF på diskanten høres ut til å gi lav delefrekvens, 1,8-2khz eller?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter denne simuleringen brukte jeg Speaker Workshop til å måle alle spolene mine, så jeg skal lage et nytt utkast med riktigere verdier.

11uF gir som du sier ganske lav avrulling på diskanten (så litt på dette selv i går), så jeg kommer nok til å bruke en lavere verdi - kommer kanskje et par nye forslag til kvelden.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en måned som har gått med til skiferie i alpene og deretter konstant jobb i et par uker, har jeg nå fått tid til å se litt på denne igjen.

Frekvensresponsen ser ikke ut til å være så vanskelig å få noenlunde ok, men så var det fasen da...

Etter litt simulering i SW igjen ser det nå ut til at ting kan komme sånn ca i fase også!

Følgende delefilter:
    Dayton/BASH/Seas: ferdig?-seas-delefilter-jpg

Gir denne responsen, og nå også med en utfasing med snudd polaritet på diskanten:
    Dayton/BASH/Seas: ferdig?-seas-frekvensrespons-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt beste råd; glem den akustiske fasen!
    I teorien er det ved bruk av LR2 på både HP og LP du skal oppnå en reverse null onaxis, MEN det er når det akustiske senteret på elementene ligger på linje. Mao må da elementene ha lik avstand til mic onaxis for at dette skal fungere som i teorien.
    I din konstruksjon er det meste utenfor denne teorien (noe det som oftest er), elementenes akustiske senter er forskjellig, og ikke minst benytter du to bassmellomtoner, og i tillegg har du ikke LR2 på verken mellomtonene eller diskant.

Med litt leting på nettet vil du nok finne gode forklaringer på dette, med spredningsmønsteret vertikalt ifht type delefilter, når du da legger til at du får to "spredningsmønstere" mellom diskant og hver av de to mellomtonene, som overlapper hverandre blir dette vanskelig å bruke som noe målbart mål i utgangspunktet.

(Beklager den dårlige forklaringen )

Jeg antar du får et bedre lydmessig resultat med filteret du simulerte for en mnd's tid siden, ihvertfall utfra bare onaxis målingen.

Noen ganger kan det være lurt, ihvertfall lærerikt, å bare snu opp ned på hele saken for å se hva som skjer. Prøv f.eks 3.orden elektrisk på diskanten i stedet, 2.orden på mellomtonene og bytt ut dempemotstanden før diskantfilteret mot en L-pad nærmest diskanten istedet.
    (Med vill, blind tipping ville jeg trodd det var en bedre løsning, bare ikke spør meg hvorfor :-D )

Har du noe komponenter liggende, så du kan teste ut noen av filtrene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er spikret her ennå, og takk for kommentarer ang. spredning og fase. :-)

Har en del komponenter liggende, så filterene blir testet etterhvert som simuleringene ser noenlunde fornuftige ut.

To bassmellomtoner med ulik avstand til diskant så jeg vel for meg at ble vanskelig å få i fase uansett, men noen problemer må man da lage for seg selv... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger kan det være lurt, ihvertfall lærerikt, å bare snu opp ned på hele saken for å se hva som skjer. Prøv f.eks 3.orden elektrisk på diskanten i stedet, 2.orden på mellomtonene og bytt ut dempemotstanden før diskantfilteret mot en L-pad nærmest diskanten istedet.
    (Med vill, blind tipping ville jeg trodd det var en bedre løsning, bare ikke spør meg hvorfor :-D )
    Her er en annen simulering, mer i tråd med dette.

Delefilter:
    Dayton/BASH/Seas: ferdig?-seas-delefilter2-jpg

Respons:
    Dayton/BASH/Seas: ferdig?-seas-frekvensrespons2-jpg

Ikke testet i praksis ennå...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Ingenting er spikret her ennå, og takk for kommentarer ang. spredning og fase. :-)

Har en del komponenter liggende, så filterene blir testet etterhvert som simuleringene ser noenlunde fornuftige ut.

To bassmellomtoner med ulik avstand til diskant så jeg vel for meg at ble vanskelig å få i fase uansett, men noen problemer må man da lage for seg selv... ;-)
    Det med å lage problemer for seg selv, var det noe kjent med........:-D

Jeg liker å se en demping rundt 3-4k slik du har i siste simuleringen, men tror du bør forsøke med en større spole på mellomtonene, ser ut til at du muligens får vel mye output opp mot 1khz. Men det kommer jo an på hvordan bassen blander seg inn også.

Gleder meg til å høre litt om lytteinntrykk vs simulert frekvenskurve etterhvert.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første plan var egentlig å koble de to ER15 i parallell, og på en måte behandle dem som ett element i en toveis konstruksjon. Kan noen si om dette i utgangspunktet er håpløst?
    2xER15 i paralell er en god idé for å matche følsomheten til diskanten, er det slik du har simulert filteret nå? Reagerer litt på at du i tilfelle må bruke L-pad, da 2xER15 har en samlet føslomhet på rundt 93 dB mot 27TDFNC sin følsomhet på 90,5 dB. Hvor stort er kassevolumet på midbassene og hvor mye/hvilket dempemateriale bruker du?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    2xER15 i paralell er en god idé for å matche følsomheten til diskanten, er det slik du har simulert filteret nå? Reagerer litt på at du i tilfelle må bruke L-pad, da 2xER15 har en samlet føslomhet på rundt 93 dB mot 27TDFNC sin følsomhet på 90,5 dB. Hvor stort er kassevolumet på midbassene og hvor mye/hvilket dempemateriale bruker du?
    ER15 er i parallell i simuleringene, ja.
    Følsomheten på disse faller en del på grunn av kompensering for baffelstep, så jeg tror vel det ligger noe der.

Kassevolumet mener jeg er et sted rundt 23-25 liter, og er nå ca 30% fylt med Biltema sitt hvite dempemateriale (polyestervatt).

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører BSC ja, det burde jeg ha sett..

Forslaget ditt ser rimellig bra ut det, men er enig med norcad ang større spole for mellomtonen. Kondensatoren bør kanskje også ha litt høyere verdi pga oppbrytningen rundt 5kHz? Jeg ville ha prøvd 2.ordens avrulling på diskanten siden du neppe har behov for deling under 2,5kHz.

Hva er målene på frontbaffelen? Jeg har ødelagt høyre skulder og har allverdens tid til å myse på teori

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Hva er målene på frontbaffelen? Jeg har ødelagt høyre skulder og har allverdens tid til å myse på teori
    Har du ikke noe bedre å finne på?

Baffelen er 20 cm bred.
    Diskanten er plassert med senter 8 cm fra toppen og ene siden - 12 cm til den andre siden.
    Bassmellomtonene er midt på baffelen, med senter ca 20,5 og 37,5 cm fra toppen.

Takker for innspill!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke noe bedre å finne på?
    Hva da bedre? Hva i all verden skulle det være :???:

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..si det Jeg venter på operasjon og er sykemeldt, blir venstrehendt av hele greia..

BOT: Har gjordt noen beregninger og kom frem til følgende alternativ:

C1=4,7µF,C2=22µF, L1=0,9mH, L2=0,9mH, Rp1=3,3, Rp2=22. Du kan jo prøve disse verdiene i dine simuleringer og se hva som skjer.

Alternativt kan du prøve konvensjonell BSC, du bør da kunne klare deg med 3dB L-Pad, men antall komponenter øker.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste dette også, men sitter på jobb store deler av helgen (ettermiddag/natt) og må nesten ut i frisk luft på dagen om været blir bra... 8)

Takk skal du ha!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt mine 15 km på ski i dag, så da ble det tid til å simulere filterforslaget til S3TR i posten litt over her før jeg skal på jobb igjen...

Gav dette resultatet:
    Dayton/BASH/Seas: ferdig?-seas-s3tr-jpg

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •