DIY Hjemmekino høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Hjemmekino høyttalere

Heisann,

Ser at det er noen som har endel erfaring med å bygge høytalere selv. Jeg starter denne tråden fordi jeg leker med tanken om å bygge mine egne front og senter høyttalere.

1. Jeg skal primert bruke høyttalerene til film og musikk. Jeg setter dynamikk og "punch" som viktigrere kriterier enn nøytral hifi. Ser for meg at det skal være et toveis system med 2x8" og en diskant i frontene. I senter vil jeg bruke 2x6.5". Siden dette er et førstegangs eksperiment vil jeg holde kostnadene nede og tenker elementene skal koste maks 900,- kr stk.

Hvilke elementer vil dere anbefale til et slikt prosjekt? Erfaringer?

2. Kan dere anbefale noe software for et slikt prosjekt?

3. Hvis dere har linker til tilsvarende prosjekt spørsmål/svar hadde jeg satt pris på det også.....

Mvh
    John Ivar
    Ambisiøs amatør.......

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er vel ikke så mange vellykkede konstruksjoner med 2x8" + diskant. 2x 6,5/7" er vel det beste alternativet til frontene også tror jeg.
    Jeg anbefaler selvfølgelig Seas!
    CA18 eller ER18 pluss 27TFFC eller 27TDFC er vel sterke kandidater.

2. I utgangspunktet anbefaler jeg å bygge en allerede utviklet konstruksjon, såfremt du ikke har planer om å fortsette å bygge høyttalere "resten av livet".
    Det er utrolig mye å lære for å konstruere alt fra bunnen av selv, og det er tidkrevende!
    De mest brukte software er vel Speaker Workshop (gratis), LspCad og SoundEasy. Ihvertfall i den rimelige enden av prisskalaen. Arta software er å anbefale til målinger, men har ingen simulering av delefiltere og kassevolum etc.

3. Zaph|Audio og DIY Loudspeaker Projects er gode DIY sider.
    Her på forumet har likerHIFI en av Zaph sine konstruksjoner, som du finner her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...c-ca18rnx.html
    Han har også et par nye interessante prosjekter pågang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurerer litt på hvorfor det ikke skulle fungere med 2x8"? Vil det i tilfellet være bedre med et 3veis system og 2x10"?

Har 2x6,5" i dag, og hele ideen er å få litt mer punch i høytalerene.
    Hvis jeg ikke starter på dette prosjektet er planen å kjøpe Klipsch RF82

Hva slaks akustisk effekt gir stående lydbølger i kabinettet?

Ellers takk for svar....
    John Ivar

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det kan fungere med 8", men jo større element jo mindre liker det å spille oppover i frekvens. Da havner delefrekvensen lavt, og diskanten begynner å slite i stedet.
    En DIY Klipsh-wannabe er ingen enkel oppgave!

Og da er du inne på et området jeg har lite å bidra med.
    Men en tanke som slår meg er 4 stk Seas ER18 og en 27DTFC i waveguide, kanskje med et 2,5 veis delefilter?
    Det tror jeg kunne blitt morsomt!
    3 veis er veldig vanskelig å få bra med passivt delefilter, og derfor ikke å anbefale som første prosjekt.

Stående bølger kan du lese om her: Standing Wave Formation

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på et lignende prosjekt selv i disse dager...

Her er en 8" som ser forholdsvis enkel ut delefiltermessig, denne går høyt i frekvens også
    http://www.mamut.net/dynabel/peerles...5_-_830868.pdf

Eventuellt tvillingbroren:
    http://www.mamut.net/dynabel/peerles...5_-_830884.pdf

Denne diskanten ser ut til å kunne passe greitt med 2 stk av bassene over:
    NeoCd2.0M 5" Ribbon Tweeter - Rectangular Metal Flange from Madisound

Både diskanten og bassene får gode kritikker, og med 2X8" og den diskanten vil man få en følsomhet på 96db/1w. problemet er at man må fikse delefilteret selv, finner ingen prosjekt som bruker disse elementene sammen....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det så interesant ut selv, skal selv forske litt på delefilter....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir litt problematisk å få disse elementene til å spille sammen.
    1. følsomheten i diskanten er for høy. 7dB over bassene.
    2. Frekvens responsen overlapper for dårlig mellom elementene.
    3. impedansen i diskanten er for høy, burde vært 4 ohm

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke meningen å være negativ, og som sagt er ikke dette helt mitt bord, men det er mange hensyn å ta ved valg av elementer og delefrekvens (bl.a.).

Jeg har selv hatt ønske om å bygge en ht med høy følsomhet, og med dertil høy morofaktor.

Men her er noen tips om hva man kanskje burde tenke på;
    - Med større element blir avstanden mellom elementene også selvf. større, noe som i utgangspunktet sier litt om delefrekvensen.
    - Ikke bare se på onaxis responsen, som du ser på disse 8" gir de fort problemer med spredningsmønsteret. Ved 45gr ruller de jo av ved 1000-1500hz.
    - Diskanten ruller bratt av ved 1200hz, noe som tilsier at man burde legge delefrekvensen over 2500-3000hz.
    - Forvrengning vs frekvens på elementene vet vi jo ikke noe om. Noe som ofte er med å avgjør delefrekvensen.
    - Følsomheten blir lavere, idet man må ta med Baffle step i betraktning.
    - Følsomheten daler under 80-100hz (free-air) på plottet, hva blir den i en kasse?

PS! Mine Seas CA26 (10") spiller også opp til ca 3khz onaxis, men kan de brukes som mellomtone? Nei! For pent låter det ikke.

Håper dere setter igang med et prosjekt her. Det er mangel på effektive moro-høyttalere i DIY-markedet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt må du huske at to basser i paralell gir +6db følsomhet. Ikke se på oppgitt følsomhet, se på målingene av frekvensrespons, det er kun der du ser følsomhet ved en gitt frekvens. Den første 8" ligger på 90db +4db fra 100 helt opp til 5000hz.Opp til 2500hz ligger den stabil innenfor 2db.. Med to 8 tommere i paralell vil man få 96db+ følsomhet fra 100hz og opp til 4-5khz. Diskanten jeg linket til ligger mellom 97 og 100db helt fra 1000hz til 20000hz. Å dempe diskanten noen decibel for å matche bassene er helt uproblematisk, det er omvent, altså dempe basselementer som er praktisk talt umulig. At diskanten er oppgitt med annen impedans enn bassene er absolutt ikke noe problem. Både bassene og diskanten har impedansekurver som er enkle å ha med å gjøre.

Hvordan du finner ut at frekvensresponsen på de elementene overlapper dårlig, må du forklare nærmere, da frekvensresponsmålingene viser at man har et forholdsvis stort overlapp på de to elementene.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Ikke bare se på onaxis responsen, som du ser på disse 8" gir de fort problemer med spredningsmønsteret. Ved 45gr ruller de jo av ved 1000-1500hz.
    - Diskanten ruller bratt av ved 1200hz, noe som tilsier at man burde legge delefrekvensen over 2500-3000hz.
    - Forvrengning vs frekvens på elementene vet vi jo ikke noe om. Noe som ofte er med å avgjør delefrekvensen.
    - Følsomheten blir lavere, idet man må ta med Baffle step i betraktning.
    - Følsomheten daler under 80-100hz (free-air) på plottet, hva blir den i en kasse?

Håper dere setter igang med et prosjekt her. Det er mangel på effektive moro-høyttalere i DIY-markedet.

Ved 30grader er de fortsatt jevne opp til 3000hz. Uansett trodde jeg det var uønsket med jevn frekvensgang langt off-axis pga refleksjoner fra rom osv, men godt mulig jeg har blitt feil-lært? Jeg trodde også at baffelstep ØKTE følsomheten i et visst område, men der er jeg absolutt ikke sikker på om jeg tror rett eller ei. Diskanten anbefales delt ved 2500hz/18db fra produsenten.Men,dette var kun et forslag for å hjelpe trådstarter i den retningen han pekte ut i første post. Jeg er ikke rett person til å si om dette blir bra sammen, men etter det jeg vet, ser det ut som det er noe som er mulig å få til å funke sammen.

EDIT: I følge gutta på DIYAUDIO.COM så er det slik at baffelstep ØKER følsomhet med ca. 3db over baffelstepfrekvensen diyAudio Forums - High efficiency hi-fi speakers, DIY suggestions?

EDIT 2: Det virker kanskje som jeg betviler din kompetanse på området, men det er ikke meningen. Ser i din egen tråd at du både vet hva du snakker om, og er nøye i det du gjør. Måleutstyr er noe jeg også kunne tenkt meg...

Når du sier Det er mangel på effektive moro-høyttalere i DIY-markedet, har du iallefall rett!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått mange gode forslag i tråden din på diyaudio.com, hva med å følge noen av rådene der?

Frode

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Du har fått mange gode forslag i tråden din på diyaudio.com, hva med å følge noen av rådene der?

Frode
    Regner med det er meg du sikter til? Mange gode råd, men lite råd som går i den retningen jeg etterlyste. 12 og 15" blir ikke "små" høyttalere, og kun mellomtone og diskant hjelper lite det også. Tråden sporet såpass ut at jeg har ikke blandet meg opp i diskusjonen for å komme inn på "mitt" spor, jeg bare lener meg tilbake, leser tråden og lærer så mye som mulig. Mange som sitter på stor kunnskap der, selv om de ikke helt leder tråden i den retningen jeg satte for den; maks 8" for å ikke bygge altfor store kasser. Jeg HAR plass til store høyttalere, men "små" høyttalere som spiller høyt både tiltaler og imponerer meg mer enn store høyttalere som spiller høyt.

Beklager om jeg misoppfatter sinnstemningen i innlegget ditt ovenfor, er det ikke lov å opprette tråder på mer enn ett forum? ;-)

EDIT: feilformulering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg moderer meg selv litt, og ser at dette faktisk kan fungere. Men man får kun en 3dB økning i følsomheten ved å koble 2 elementene i paralell.

Personlig så vil jeg se om det er alternative diskant elementer før jeg går i gang med noe bygging.

Kan også anbefale denne linken:
    http://www.mamut.net/dynabel/ht_bok_3.pdf

John Ivar

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg HAR plass til store høyttalere, men "små" høyttalere som spiller høyt både tiltaler og imponerer meg mer enn store høyttalere som spiller høyt.

Beklager om jeg misoppfatter sinnstemningen i innlegget ditt ovenfor, er det ikke lov å opprette tråder på mer enn ett forum? ;-)

EDIT: feilformulering.
    Hvis du vil ha små kasser og høy følsomhet, blir det lite bass. 8" element blir stort sett brukt som mellomtone i den proffmarkedet, og utvalget er deretter. US SPEAKER PARTS har oversikt over en del 6-8" element med høy følsomhet. Når det gjelder Klipsch, så tar vel de godt i når det gjelder oppgitt følsomhet.

Du har nok misforstått meg. Jeg henviste deg til diyaudio.com i din egen tråd, og da kan jeg vel ikke være misfornøyd med at du følger rådene mine. Uansett, poenget mitt var at du faktisk har fått gode råd om hvordan du skal bygge en effektiv høyttalere som fungerer. Hvis jeg ikke husker helt feil, var det vel også en oppskrift som inneholdt Vifa diskant og to PHL 6.5".

Frode

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hvis du vil ha små kasser og høy følsomhet, blir det lite bass. 8" element blir stort sett brukt som mellomtone i den proffmarkedet, og utvalget er deretter. US SPEAKER PARTS har oversikt over en del 6-8" element med høy følsomhet. Når det gjelder Klipsch, så tar vel de godt i når det gjelder oppgitt følsomhet.

Du har nok misforstått meg. Jeg henviste deg til diyaudio.com i din egen tråd, og da kan jeg vel ikke være misfornøyd med at du følger rådene mine. Uansett, poenget mitt var at du faktisk har fått gode råd om hvordan du skal bygge en effektiv høyttalere som fungerer. Hvis jeg ikke husker helt feil, var det vel også en oppskrift som inneholdt Vifa diskant og to PHL 6.5".

Frode
    Klipsch er jo 4 ohm's høyttalere, så de oppgir følsomheten ved 2w istedet for 1w.
    Den store fordelen med å slippe unna 10,12,15 tommers basser er at det er mulig å lage senterhøyttaler med samme bestykning som frontene. Jeg ersmertelig klar over at følsomhet i de lavere oktaver henger sammen med fysisk størrelse, men samtidig er det veldig få som ikke har en sub i hjemmekinooppsettet sitt, så i praksis trenger man ikke full/mye output under 80hz, om man ikke vil kjøre uten sub på musikk da. Det tipset ang PHL og vifa ser ikke fullgæærnt ut, selv om elementene ser ekstremt enkle ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baffelstep:Når du ser på 8" elementet så er dette elementet målt i en infinite baffel og du kan da ikke plusse på 3 db i følsomhet.Du må trekke fra 3-6 dB.
    Dvs at dersom du bruker 2 elementer som er dempet 6 db,vil du være tilbake til 90 db reell følsomhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 28770
    Her er f.eks Seas CA18RLY som er målt i en IEC baffel.Den viser mye bedre baffelstep."Brukbar" følsomhet er vel ca 85-87 dB

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8" er piece of cake. med rett element kan du bruke en 10tommer og om du vil.
    demp med en motstand om følsomheten blir for høy evt..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Ved 30grader er de fortsatt jevne opp til 3000hz. Uansett trodde jeg det var uønsket med jevn frekvensgang langt off-axis pga refleksjoner fra rom osv, men godt mulig jeg har blitt feil-lært? Jeg trodde også at baffelstep ØKTE følsomheten i et visst område, men der er jeg absolutt ikke sikker på om jeg tror rett eller ei. Diskanten anbefales delt ved 2500hz/18db fra produsenten.Men,dette var kun et forslag for å hjelpe trådstarter i den retningen han pekte ut i første post. Jeg er ikke rett person til å si om dette blir bra sammen, men etter det jeg vet, ser det ut som det er noe som er mulig å få til å funke sammen.

EDIT: I følge gutta på DIYAUDIO.COM så er det slik at baffelstep ØKER følsomhet med ca. 3db over baffelstepfrekvensen diyAudio Forums - High efficiency hi-fi speakers, DIY suggestions?

EDIT 2: Det virker kanskje som jeg betviler din kompetanse på området, men det er ikke meningen. Ser i din egen tråd at du både vet hva du snakker om, og er nøye i det du gjør. Måleutstyr er noe jeg også kunne tenkt meg...

Når du sier Det er mangel på effektive moro-høyttalere i DIY-markedet, har du iallefall rett!
    Som før nevnt er ikke jeg den som har spes peil på dette området, så det er nok helt rett å betvile min kompetanse en smule

Enkelt forklart er Baffle step en funksjon av bredden på høyttaleren. Når bølgelengden på lyden er kortere enn den fysiske bredden på baffelen, reflekteres den mot lytteren, når bølgelengden passerer den fysiske bredden på baffelen forsvinner lyden bak ht istedet og man mister denne refleksjonen.
    Teoretisk vil dette bety 6dB lavere lydtrykk, i praksis er ofte 3-5 dB mer riktig.
    Så det er forsåvidt riktig at følsomheten øker over baffle step, ifht et element uten baffle. Men montert på en frontplate snakker vi om tap under baffle step.

Dette tapet må man kompensere for, og vanligvis betyr det å måtte dempe mellomtone og diskant. Dermed mister man desverre 3-5dB i følsomhet.
    En annen måte å løse det på er å bygge 2,5 veis, og la det ekstra basselementet ta seg av baffle step kompensasjonen.
    Min måte å løse det på i mine Seas 3-veis, var å benytte en bred front, slik at baffle step havnet lavt i frekvens, og dele aktivt der. Dermed kompenserer jeg vha gain på forsterkerne.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    3 veis er veldig vanskelig å få bra med passivt delefilter, og derfor ikke å anbefale som første prosjekt.
    Hvorfor det?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •