DIY Hjemmekino høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hubbabubba
    Jeg moderer meg selv litt, og ser at dette faktisk kan fungere. Men man får kun en 3dB økning i følsomheten ved å koble 2 elementene i paralell.

Personlig så vil jeg se om det er alternative diskant elementer før jeg går i gang med noe bygging.

Kan også anbefale denne linken:
    http://www.mamut.net/dynabel/ht_bok_3.pdf

John Ivar
    Takk for linken, leita i hele natt etter den der..

Om jeg har forstått riktig vil man ved å bruke 2 stk. 8 ohms element i parallell øker følsomheten med 3 db ved 1w inn. Men ved 2,83 VOLT inn på elementene, vil man få 6db økning pga at impedansen synker til 4 ohm, følgelig får elementene 2w inn. Det jeg imidlertid aldri har funnet ut av, er hva som blir "riktig" følsomhet av de to ovenfornevnte.

For å prøve å formulere et spørsmål:

Om man har 2stk. 8 ohms basser med følsomhet på 90db hver og kobler de i parallell, vil det da bli riktig å ha 93db eller 96db følsomhet på diskanten, og hvilken impedans må da diskanten ha for at det skal bli riktig?

Har aldri funnet en god forklaring på det der....... :???:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Som før nevnt er ikke jeg den som har spes peil på dette området, så det er nok helt rett å betvile min kompetanse en smule

Enkelt forklart er Baffle step en funksjon av bredden på høyttaleren. Når bølgelengden på lyden er kortere enn den fysiske bredden på baffelen, reflekteres den mot lytteren, når bølgelengden passerer den fysiske bredden på baffelen forsvinner lyden bak ht istedet og man mister denne refleksjonen.
    Teoretisk vil dette bety 6dB lavere lydtrykk, i praksis er ofte 3-5 dB mer riktig.
    Så det er forsåvidt riktig at følsomheten øker over baffle step, ifht et element uten baffle. Men montert på en frontplate snakker vi om tap under baffle step.

Dette tapet må man kompensere for, og vanligvis betyr det å måtte dempe mellomtone og diskant. Dermed mister man desverre 3-5dB i følsomhet.
    En annen måte å løse det på er å bygge 2,5 veis, og la det ekstra basselementet ta seg av baffle step kompensasjonen.
    Min måte å løse det på i mine Seas 3-veis, var å benytte en bred front, slik at baffle step havnet lavt i frekvens, og dele aktivt der. Dermed kompenserer jeg vha gain på forsterkerne.
    Har tilbringt natten med å lese om baffelstep og fordeler og ulemper det fører med seg, og lærte en hel del. Ved å f.eks dele en mellomtone over baffelstepfrekvensen, vil man utnytte baffelstep til å øke følsomheten på elementet. Deler man under baffelstepfrekvensen må man enten bruke en dempekrets for å dempe hoppet i følsomhet som oppstår over baffelstepfrekvensen, eller f.eks bruke et ekstra element (.5) for å øke følsomheten i området under baffelstepfrekvensen. I tillegg må man ta hensyn til om frekvensgang-målingen av et element er tatt i uendelig baffel eller i en baffel av en viss størrelse. I det første tilfellet vil følsomheten i praksis ligge 3-5db under det som er målt, om det andre er tilfelle, vil man få forskjellig resultat alt etter hvor stor baffel man bruker.

I stand to be corrected, men tror jeg har oppfattet riktig.... ;-)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Om man har 2stk. 8 ohms basser med følsomhet på 90db hver og kobler de i parallell, vil det da bli riktig å ha 93db eller 96db følsomhet på diskanten, og hvilken impedans må da diskanten ha for at det skal bli riktig?

La oss se;
    Elementenes følsomhet dobles hver gang membranarealet dobles.
    Altså, om du da bruker 2stk 8" elementer med en følsomhet på 90 db hver, vil følsomheten gå opp til 93db.

Så har du impedansen.. Halveres den dobles også følsomheten. Så når du da kobler dine 8" elementer (som til sammen har en følsomhet på 93db) i parallell, så blir følsomheten på 96db.
    Dette stemmer dog aldri 100% med virkeligheten, impedanseforløpet er ikke konstant, og kasse, baffel, rom osv påvirker også

Og som du da kanskje har skjønt, så er en dobling av lydtrykk 3db.

Impedansen på diskanten din er uvesentlig, så lenge den har riktig sensitivitet i forhold til resten
    96db er sikkert et bra utgangspukt.

Dessuten er oppgitte følsomhet på elementer kun "veiledende". Det finnes ingen fastsatte termer (etter det jeg vet?) som utdyper under hvilke omstendigheter følsomheten skal måles. Dersom f.eks. en produsent måler følsomheten med elementene i kasser og/eller i små rom - så vil det fravike en god del fra om en annen måler i åpen baffel i ekkofritt rom.

Håper det kunne oppklare i noe

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er feil. grunnen til at det oppgis en annen spenning i 4 enn 8ohm er jo fordi den MÅ økes for å gi likt sammenligningsgrunnlag. ohms lov, U I R
    når Resistansen synker, må en av de andre økes for å gi samme effekt.

altså følsomheten er nøyaktig den samme i 4ohm som 8ohm, men du får da dobbel effekt fra forsterkeren

hva en produsent sier:
    "sensitivities are expressed as the average output across the usable frequency when applying 1W/1M into the nominal impedance. ie: 2.83V/8 ohms, or 4V/16 ohms."

her er to like elementer på 8 og 4 med helt like specs
    Eminence Speakers - Eminence Delta Pro 18A 18" speaker. The Eminence Delta Pro 18A is a 18" 8 ohm speaker. Speaker is rated at 500 watts RMS.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tilbringt natten med å lese om baffelstep og fordeler og ulemper det fører med seg, og lærte en hel del. Ved å f.eks dele en mellomtone over baffelstepfrekvensen, vil man utnytte baffelstep til å øke følsomheten på elementet. Deler man under baffelstepfrekvensen må man enten bruke en dempekrets for å dempe hoppet i følsomhet som oppstår over baffelstepfrekvensen, eller f.eks bruke et ekstra element (.5) for å øke følsomheten i området under baffelstepfrekvensen. I tillegg må man ta hensyn til om frekvensgang-målingen av et element er tatt i uendelig baffel eller i en baffel av en viss størrelse. I det første tilfellet vil følsomheten i praksis ligge 3-5db under det som er målt, om det andre er tilfelle, vil man få forskjellig resultat alt etter hvor stor baffel man bruker.

I stand to be corrected, men tror jeg har oppfattet riktig.... ;-)
    Vil bare påpeke at baffle step ikke er et "hopp" i følsomhet, ei heller kan man si at baffle step oppstår ved en bestemt frekvens. Midt oppe i dette får man også diffraksjon, som ofte resulterer i en peak (eller 2) før følsomheten synker med en fhv slak kurve. Det er altså ikke et "step" i følsomheten som man kanskje kan tro.

Anbefaler å laste ned denne: Baffle Diffraction Simulator (så sant man har Excel), og leke litt med den. Den gir mye nyttig lærdom når man har fått satt seg i litt inn i virkemåten.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    altså følsomheten er nøyaktig den samme i 4ohm som 8ohm, men du får da dobbel effekt fra forsterkeren
    ja, selvfølgelig. dårlig forklart, godt noen retter meg:-)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke som å motsi seg selv? følsomhet er jo angitt med 1w/1m, da ser jeg på det som en selvfølge at 1w er 1w, og ikke 2. Men det er ikke noen hemmelighet at elementer med 4ohms impedans er istand til å lettere hente wattene fra forsterkeren, men samtidig belaste den mer seff.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Blir det ikke som å motsi seg selv? følsomhet er jo angitt med 1w/1m, da ser jeg på det som en selvfølge at 1w er 1w, og ikke 2. Men det er ikke noen hemmelighet at elementer med 4ohms impedans er istand til å lettere hente wattene fra forsterkeren, men samtidig belaste den mer seff.
    Noen oppgir følsomhet ved 2.83V/1m, noe som tilsvarer 1W i 8ohm, men 2W i 4ohm.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken, leita i hele natt etter den der..

Om jeg har forstått riktig vil man ved å bruke 2 stk. 8 ohms element i parallell øker følsomheten med 3 db ved 1w inn. Men ved 2,83 VOLT inn på elementene, vil man få 6db økning pga at impedansen synker til 4 ohm, følgelig får elementene 2w inn. Det jeg imidlertid aldri har funnet ut av, er hva som blir "riktig" følsomhet av de to ovenfornevnte.

For å prøve å formulere et spørsmål:

Skal ikke være bastant, men jeg tror du tar feil. Ved 1 watt inn blir det 0,5w til hvert element dvs halvering av følsomhet eller totalt 90db ut, ved 2,83 volt 1w pr element og ergo blir det 93db.....

Mvh John Ivar

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal være bastant.

Man "trykker" ikke watt inn i element. Men man "trykker" spenning på elementene. Og da blir det, ved parallell kobling, 2 W, kontra 1 W ved bare ett element.(8ohmelement og 2,83Volt på utgangen.) Så lydtrykket stiger, men forsterkeren blir belastet mer.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg er helt sikker på at en av dere har rett! :-D

Men nå er vel ikke et element 4 eller 8 ohm heller da?
    Impedansen varierer jo med frekvens. Så den mest riktige måten å sammenligne følsomhet på er vel egentlig å måle med 2,83V ved en bestemt frekvens?
    Det dumme er kanskje at mange basselementer måles ved f.eks 1000hz, et område den har høy følsomhet, men som sier lite om hva man ender opp med i praksis i en ht konstruksjon.

Eller dummet jeg meg ut nå igjen?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man måler ved 2,83V vil effekten variere med impedansen, men måler man ved 1w, er effekten lik over hele impedans/frekvenskurven. Jeg holder en knapp på at måling ved 1W er "mest riktig". ;-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hubbabubba
    Skal ikke være bastant, men jeg tror du tar feil. Ved 1 watt inn blir det 0,5w til hvert element dvs halvering av følsomhet eller totalt 90db ut, ved 2,83 volt 1w pr element og ergo blir det 93db.....

Mvh John Ivar
    Det blir feil å se på to element i parallell som to separate element, man må se på de som en samvirkende konstruksjon. Ved 1 w inn vil man med 2 elementer i parallell øke følsomheten med 3db, hvis man måler ved 2,83V blir målt følsomhetsøkning avhengig av impedansen til totalkretsen, pga at tilført effekt da vil variere med impedansen. å oppgi følsomhet ved 1W blir derfor mest riktig, da måling ved 2,83V f.eks. vil vise avgitt lydtrykk med 2W inn på en 4ohms høyttaler. (Det er visstnok slik Klipsch gjør det, det er grunnen til at de har så høy oppgitt følsomhet.)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man måler ved 2,83V vil effekten variere med impedansen, men måler man ved 1w, er effekten lik over hele impedans/frekvenskurven. Jeg holder en knapp på at måling ved 1W er "mest riktig". ;-)
    Får ikke helt tak i dette her.
    Ved måling med 2,83V varierer effekten fordi impedansen varierer, det er forståelig.
    Men ved måling med 1w blir effekten lik? Effekt måles vel i watt, så det er jo allerede sagt?
    Men da vil spenningen variere med impedansen, for at effekten skal forbli konstant. Right?

Edit:
    Spørsmålet her er vel; hvordan få mest mulig lydtrykk, og hvor høyt er det?
    Så da spør jeg;
    Hvis man lar volumkontrollen på forsterkeren være urørt, og man måler lydtrykket fra en sinustone på f.eks 1khz @1m, først med ett element på 8ohm, deretter 2 stk koblet i paralell og tilslutt 2 stk koblet i serie. Hva blir svaret?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er vel alle enige i følgende:

2 elementer spiller 3dB høyere enn ett, uavhengig av om det er koblet i paralell eller i serie, hvis vi forer dem med samme effekt (i watt) Eller?

Men hvis en forsterker hadde oppført seg perfekt ville jo effekten blitt doblet ved halvering av impedansen. Og dermed ville lydtrykket jeg fikk i praksis bli noe helt annet.

Da ville vel to elementer koblet i serie spille med samme lydtrykk som ett.
    Og to koblet i paralell ville spille 6dB høyere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis er man sjelden eller aldri i nærheten av samme følsomhet på en 90dB bass som på en 90dB diskant.

Når jeg leser hva du tenker om størrelse osv er jeg ikke ett sekund i tvil, her er hva jeg ville valgt:
    THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1499-06 27TBCD/GB-DXT

THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1471-08 CA22RNY

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 elementer spiller 3dB høyere enn ett, uavhengig av om det er koblet i paralell eller i serie, hvis vi forer dem med samme effekt (i watt) Eller?

Men hvis en forsterker hadde oppført seg perfekt ville jo effekten blitt doblet ved halvering av impedansen. Og dermed ville lydtrykket jeg fikk i praksis bli noe helt annet.

Jeg er ihvertfall enig:smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enkel teoretisk oppklaring under ideelle forutsetninger:
    Sånn som dette virker effektberegninger uavhengig av forsterker/elementer:

P=U*I (P=effekt W, U=Spenning V, I=strøm A) I=U/R (R=motstand ohm)
    som gir P=U*U/R

Ved å bruke et element R=8ohm U=2,83: P=2,83*2,83/8=1W (=ref Vol)

Ved to like elementer i parallell gir R=4 Ohm: P=2,83*2,83/4=2W (+3db over Ref Vol)

Ved to like elementer i serie gir R=16 Ohm: P=2,83*2,83/16=0,5W (-3db av Ref Vol)

Ergo to like ellementer med 8 Ohm i parallell trekker 2W fra forsterkeren og spiller med 3db høyere volum en ved å kun bruke et element i en perfekt verden. To elementer i serie vil altså spille med 3db lavere volum.

Av denne årsak så tror jeg at det vil svare seg å velge en diskant som spiller i området 93db ved 2,83V inn.

Mvh
    John Ivar Evensen

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er noe akustisk-mekaniske fenomen også inne i bildet, sitter ikke med matematikken i huet, så det skal stemme at du får +3dB ved dobbling av membranflate..

Da blir regnestykket hvis 1 element 8ohm er referansen:

1 element :1W og 0dB
    2 element ||: 2W og +6dB
    2 element --: 0,5W og 0dB

Men siden følsomheten vanligvis blir angitt litt opp i frekvens, og dette området som regel dempes litt i forhold til bass området så blir det rimelig teoretisk å si at du får +6dB, reell,praktisk økning i en konstruksjon ved å parallell koble to like element.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Er noe akustisk-mekaniske fenomen også inne i bildet, sitter ikke med matematikken i huet, så det skal stemme at du får +3dB ved dobbling av membranflate..

Da blir regnestykket hvis 1 element 8ohm er referansen:

1 element :1W og 0dB
    2 element ||: 2W og +6dB
    2 element --: 0,5W og 0dB

Men siden følsomheten vanligvis blir angitt litt opp i frekvens, og dette området som regel dempes litt i forhold til bass området så blir det rimelig teoretisk å si at du får +6dB, reell,praktisk økning i en konstruksjon ved å parallell koble to like element.
    Nettopp.Dersom vi tar elementet som Snickers foreslo og parallellkobler disse får vi en teoretisk spenningsfølsomhet på 98dB.Til bruk i en konstruksjon er vi sannsynligvis nede rundt 93 dB som da matcher ganske bra diskanten han linket til.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •