Rep av effekt-trinn, Denon POA-2400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rep av effekt-trinn, Denon POA-2400

Hei. Denne tråden: Denon POA-2400, Optical A-Class sklei litt ut, og gikk fra å være en infotråd til en tråd hvor jeg har tenkt å fikse denne selv.

Så jeg spør dere da her, om det er noen med tilgang til slike databaser, om dere kan finne utav om følgende transistorer er tilgjengelig i Norge:

2SC3858
    2SA1494

Jeg trenger 4stk av hver type, de er av fabrikatet SanKen.

Og: Pleier det å være enkelt å se om det er flere komponenter som har gått føyken, eller er det mere komplisert enn som så? Alle motstander og kondensaktorer i nærheten ser helt friske ut, samme med de mindre transistorene og.

PS: Utgangstransistorene ble ohm'et, og 4 stk av de var kortsluttet mellom base og emitter.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hei. Denne tråden: Denon POA-2400, Optical A-Class sklei litt ut, og gikk fra å være en infotråd til en tråd hvor jeg har tenkt å fikse denne selv.

Så jeg spør dere da her, om det er noen med tilgang til slike databaser, om dere kan finne utav om følgende transistorer er tilgjengelig i Norge:

2SC3858
    2SA1494

Jeg trenger 4stk av hver type, de er av fabrikatet SanKen.

Og: Pleier det å være enkelt å se om det er flere komponenter som har gått føyken, eller er det mere komplisert enn som så? Alle motstander og kondensaktorer i nærheten ser helt friske ut, samme med de mindre transistorene og.

PS: Utgangstransistorene ble ohm'et, og 4 stk av de var kortsluttet mellom base og emitter.
    Mye fint på ebay. Samtlige transistorer koster ingenting der.
    2SA1494, Industrial Electrical Test, Business Industrial items on eBay.com

Yo!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobblis

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ebay har alt. Trenger du hjelp med å skaffe slikt så gi ett ord. Jeg er realtivt dreven ebay-shopper. Jeg kan gjerne kjøpe dem til deg, såfremst du betaler for dem da! Pluss frakt.

Du finner tilogmed SANKEN

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet, fant dem her, dog i et sett med 20 av hver. til $125 er jo skambillig egentli, så har jeg noen å gå på!

Det hadde vært supert om du kunne hjulpet meg med det asså! men først vil jeg prøve å se om de lar seg skaffe her innafor grensene.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet, fant dem her, dog i et sett med 20 av hver. til $125 er jo skambillig egentli, så har jeg noen å gå på!

Det hadde vært supert om du kunne hjulpet meg med det asså! men først vil jeg prøve å se om de lar seg skaffe her innafor grensene.
    Den er grei. Bare gi en lyd du.

Lykke til!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så lenge!

EDIT: han ebay fyren sender gratis ser det ut som?! Det hører vel skjeldenheten til?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville dere ha gjort, jeg får alle transistorene jeg trenger på jobb for ca 500kr, eller jeg kan kjøpe 5 like sett på eBay til ca 8-900kr? Har jeg behov for å sikre meg noen ekstra?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I samme operasjon som denne står på verkstedet på jobb, så tenkte jeg å modde den litt, jeg vil bytter terminaler, fra de giga skru greiene som står der nå, til noen som tar imot bananplugger.

Også vil jeg montere nettbrønn til strømkabelen. MEN, hva bør jeg gjøre med jordingen i denne kontakten, bør jeg la den stå tom, eller bør jeg jorde chassiet? Orginalkabelen som henger ut, har ikke jord.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I samme operasjon som denne står på verkstedet på jobb, så tenkte jeg å modde den litt, jeg vil bytter terminaler, fra de giga skru greiene som står der nå, til noen som tar imot bananplugger.

Også vil jeg montere nettbrønn til strømkabelen. MEN, hva bør jeg gjøre med jordingen i denne kontakten, bør jeg la den stå tom, eller bør jeg jorde chassiet? Orginalkabelen som henger ut, har ikke jord.
    Dette hadde vert greit å vite da jeg vurderer det samme på mine POA6600A.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved normal bruk har du ikke behov for reservelager av utgangstransistorer. Gi de godt med luft rundt seg, og unngå å laste de for lavt i impedanse, så holder disse i 15-20 år uten noe big bang.

Men ta en grundig sjekk (en gang til! :razz: ) for andre defekte komponenter, det hører med til sjeldenhetene at utgangene får all julingen alene

Et godt tips med det samme du er igang, er å skifte potmetrene til biasjusteringen, de er ikke av den beste kvaliteten orginalt akkurat. En innjustering av bias tilslutt er selvfølgelig å anbefale uansett.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Hvordan oppførte forsterkeren seg? Gikk den i protect mode, var den helt død, eller spillte den ene kanalen fortsatt?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første steget av "ulykken" var slik at den ene ugangen sluttet å spille, samtidig med at noen sikringer internt røk. Så var de forrige brukerne såpass iverige at de koblet over på den andre kanalen (ukjent impedans, men uansett altfor lav) og kjørte videre, så gikk den i protect, også ville ikke den kanalen heller spille.

Det er målt på begge utgangs-settene, og på den ene siden, så er det feil, kortslutning i 2 transistorer. og på andre siden, hadde noen hobbyelektronikere byttet ut 2 transistorer, som ikke passer i det hele tatt, og det er ikke lyd i denne kanalen heller, men den "måler hel" allikevel.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått moddet den litt.
    Monterte nye tilkoblinger idag, da de gamle ikke kan ta imot bananplugger. samt at jeg monterte nettbrønn, slik at man har mulighet for å benytte hvilken som helst strømkabel.
    Jeg valgte å ikke jorde chassiet, da jeg la merke til at forsterkeren allerede var merket med "dobbeltisolert" og jeg har også hørt at om man blander jordet og ujordete komponeter i et oppsett, så kan det oppstå problemer. Recievern min er heller ikke jordet.

Før bilde:
    Rep av effekt-trinn, Denon POA-2400-jpg

Etter bilde:
    Rep av effekt-trinn, Denon POA-2400-etter-jpg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spm til:
    Bak på recieveren min (en Pioneer VSX-915) så er det 2 jack kontakter som er merket med "control" eller noe slikt, å leste så fort i manualen at denne er beregnet for å slå andre eksterne kilder av/på, stemmer det?
    Er det den som kalles 12v trigger, som jeg har lest om før her på forumet?

Om det er det, hvor mye strøm kan jeg trekke på den kretsen, lurer da på om jeg kan bruke et rele inni Denon'en og styre den fra Pioneer'en? Bare koble den paralellt med strømbryteren foran lissom.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte du modifisere noe i noen grad for å bytte høyttalerpluggene?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak på de terminalene så var det en slags stål-stenger som gikk inn til kretskortet hvor speaker a/b releène sitter, disse kappet jeg av, ca 5mm fra terminalene.
    Så tok jeg ut hele den store plastikk biten (2stk) som utgjorde de gamle terminalene, å laget en alu plate på 8x16cm som jeg merket ut, og borte opp nye hull til skruer og terminaler på.
    Deretter festet jeg alle 8 "stål-stengene" til de nye terminalene med noe tynn kobbertråd, slik at de sto stabilt, og klare for loddetinn, så loddet jeg alle fast med gode mengder med tinn.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres diverre litt komplisert ut... Kunne du tatt noen bilder?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal gjøre det når jeg får den tilbake fra verkstedet. Den står på jobb å venter på deler kjipt å vente, når man ha noe godt å vente på!

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om 2SD1718 og 2SB1163 ? Trenger 8 av hver.
    Er usikker på Ebay ettersom det er latterlig mye forfalskninger på markedet.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •