Rep av effekt-trinn, Denon POA-2400 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det gir vel sin forklaring med at når forsterkeren er i orden, og går på "tomgang" så trekker den ikke så mye strøm, å da er det mindre spenningsfall over pæren.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ståle Krapyl
    Hvis jeg ikke husker mye feil er et VTVM "vacum tube voltage meter" som kan måle ac-spenning med frekvens på 1 khz. Vanlige digitale universalinstrument kan ikke dette, må litt opp i kvalitet (fluke).
    Bias= idle= hvilestrøm. Når du har skiftet ut alle defekte komponenter juster hvilestrømmen og sjekk at det ikke ligger noe dc-spenning over høytalerterminalene, next "take it to the limit"
    Da tror jeg jeg overlater det til han på jobben som har jobbet med dette i en mannsalder, han har masse fete instrumenter også...

BTW: kan jeg måle zener-diodene som en vanlig diode? det er ingen vanlige dioder her omtrent, kun zener...

Enda en ting! Jeg har jo bytter terminalene på denne, til noen bananplugger, disse er jo festet med isoleringer imot en alu-plate som er skrudd i chassi.
    Før jeg monterte disse, så målte jeg nøye alle sammen, om de hadde noen forbidelse til alu-plata, men alle var helt isolert. Nå, når de er loddet inn på printet, og montert fast, så måler jeg 0ohm mellom de sorte (-) terminalene. Stemmer det at de er koblet sammen, og sammen med chassi?

Newcomer Ståle Krapyl sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tenkte litt på den 100W lyspære seriekobblingen din Ståle Krapyl, skjønner at den er fin å bruke til å begrense eventuelle ødeleggelser ved testing dersom man har en kortsluttet konstruksjon, men vil ikke den kunne gi en litt merkelig form for tilførsels spenning, slik at man egentlig ikke helt får en reell og pålitelig test situasjon av forsterkeren.
    Hvis forsterkeren er i orden dropper nettspenningen med ca 10 prosent som ikke vil utgjøre den store forskellen i en testsituasjon ved en reparasjon, og det viktigste er at du slipper å ta frem ordboken for bannskap for at transistorer vandrer til de evige jaktmarker
    Men det er riktig at når forsterkeren skal kalibreres etter komponentskift skal lampen fjernes. Denne metoden har jeg benyttet i mange år når jeg ikke har kunne bruke variac hvor du legger inn spenning langsomt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Enda en ting! Jeg har jo bytter terminalene på denne, til noen bananplugger, disse er jo festet med isoleringer imot en alu-plate som er skrudd i chassi.
    Før jeg monterte disse, så målte jeg nøye alle sammen, om de hadde noen forbidelse til alu-plata, men alle var helt isolert. Nå, når de er loddet inn på printet, og montert fast, så måler jeg 0ohm mellom de sorte (-) terminalene. Stemmer det at de er koblet sammen, og sammen med chassi?
    Quoter meg selv jeg, i håp om å få svar

Nå har jeg bestilt de transistorene jeg sist fant feil på, 2SA1360, 2 stk, så for vi se åssen det går når de kommer...
    Bestilte også i samme slengen fra Bleken, en loddestasjon, for den jeg har brukt til nå tilhører en kompis, som ville ha den tilbake.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag fikk jeg varene fra Bleken, men 1360'ene var i rest! Fått loddestasjonen iallefall, en billig grei en til DIY bruk! justerbar fra 150-450 grader.
    Hva er egentlig den beste tempen å lodde på, med helt vanlig loddetinn?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har jeg gått glipp av, men elektronikken var ikke min sterkeste side på skolen, så det er kanskje like greit...

Tøft gjort å prøve på dette selv, om du ikke har drevet med dette før.

Har også lurt litt på hvilke temperaturer som er anbefalt på lodding.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ikke også lodde transistorer mens de er påmontert kjøleelement?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Det kan vel være lurt, pga noe bedre kjøling, men en annent faktor er det vel hvis man lodder når prinkort og fjøleribbe med transistor montert, vil man mekanisk ikke bygge inn så store krefter som hvis man typisk må benne til en innloddet transistor som skal passe til montreingshullet på kjøleflaten. En annen mye brukt varmebeskyttelse ved lodding av litt varmefølsome komponenter som det alikevel er en del størelse på, er vel å holde med en egnet tang på pinnen mellom loddepunkt og komponent, slik at metallet i tangen absorberer mye av varmen, slik at ikke den overføres og kommer i full styrke inn i komponenten.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke jeg, men alle de transistorene jeg har byttet til nå er jo uten så Hoved transistorene er ikke loddet på plass enda, men de sitter på kjøleribben med bena klare, så det hadde blitt gjort uansett i det tilfellet. Men skulle ikke tro det hadde så mye å si på dem, da det ikke er SÅ mye varme som forplantes den korte tiden loddebolten er borti benene, sett i sammenligning, hvor varme disse faktisk kan bli ved tung last.

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Denne tråden har jeg gått glipp av, men elektronikken var ikke min sterkeste side på skolen, så det er kanskje like greit...
    Tøft gjort å prøve på dette selv, om du ikke har drevet med dette før.
    Har også lurt litt på hvilke temperaturer som er anbefalt på lodding.
    Joa, er kanskje spenstig gjort, selv om den "er verdt litt" så kostet den meg ikke noe, Men det kan se ut til at jeg må ty til proffhjelp etterhvert. Må uansett ha hjelp til å justere BIAS på slutten. Det har ikke jeg utstyr til.

Forresten, hvor viktig er det egentlig å justere bias, når jeg kjøper deler som er eksakte samme som de orginale? En fugl har visket meg i øret at det ikke er nødvendig før man f.eks setter inn erstatings-komponenter, hvis orginal-delen har gått ut.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpnet nettopp en rotel som har vært reparert en gang på en kanal, kunne se det på at batch nummer på transistorene var forskjellig. Uansett, når jeg målte dc på utgangen, var den høyere der hvor reparert, så tenker at justering av bias er nødvendig.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En transistor som til og med er fra samme batch trenger ikke nødvendigvis å måle likt, og små variasjoner i andre komponenter som er byttet ut er også med på å gjøre en biasjustering til en nødvendighet.

Jeg ville hvertfall sjekket det for å være på den sikre siden.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei gutter! Best å være på den sikre siden!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På'n igjen!

Jeg må bytte en motstand 1/4w 91ohm, men den finnes ikke hos elfa... kun 82 og 100.... Kan det hende at andre leverandører har den?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    På'n igjen!

Jeg må bytte en motstand 1/4w 91ohm, men den finnes ikke hos elfa... kun 82 og 100.... Kan det hende at andre leverandører har den?
    Vil det bli innafor grensene om jeg setter 2stk 180ohm i paralell?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger av hvilken som sto originalt, feks var originalen innenfor +-1% toleranse?
    Jvla stress og skulle fikse det sjøl... :lol: Nad`en jeg hold på med er stappa inn i klesskapet til dama. Trenger eksperthjelp på den.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger av hvilken som sto originalt, feks var originalen innenfor +-1% toleranse?
    Jvla stress og skulle fikse det sjøl... :lol: Nad`en jeg hold på med er stappa inn i klesskapet til dama. Trenger eksperthjelp på den.
    Orginalen var +-5% så jeg er godt innafor... jeg gjorde det jeg...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •