Rep av effekt-trinn, Denon POA-2400 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK, mere feilsøking:

Jeg har fått delene nå, å har montert de 2 driverne som var gåene på den ene utgangen, har ikke loddet på utgangstransistorene enda, fordi de anbefalte meg å ikke gjøre det, i tilfelle noe mere var galt, så slapp jeg å brenne utgangene en gang til.

Men når jeg setter strøm på forsterkeren, så skjer det absolutt ingenting, jeg måler litt hist å hær på strømforsyningen, men ingen spenninger.
    Under hele forsterkeren, sitter et annen kort, koblet før selve strømforsyningen, der måler jeg at sikringen er hel, og at bryteren i frontpanelet slipper spenningen gjennom.

Men der sitter en motstand der, en stor en, skal hete R101, men den ser ut til å ha vært byttet, for det sitter 2 store der istedet, kjeramiske, disse er koblet i paralell, og begge merket med "33R 10%u" men de virker som de er brent av, fordi det er ikke mulig å måle dem. (Uendelig motstand)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tak i manualen igjen. (POA-2200)

I denne manualen ser det ut til at det første trinnet i strømforsyningen er lik iallefall.

Det ligger et dobbelrele i serie med powerknappen, jeg antar at dette har noe med "Protection" å gjøre. Når da R101 er brent av, så vil ikke selve protection kortet får noen styrestrøm, da kan det heller ikke aktivere releet.

Er det noen av dere som klarer å lese utav bilde hva slags motstand jeg skal ha? så langt jeg kan se, er det 2,2 10w som stemmer, siden "normene" i parantes, stemmer over ens med 6,3A sikring som også står i min, disse avhenger jo av enten 220 eller 110v spenning.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er kun 1 motstand tegnet inn i skjemaet, virker det meget sammsynlig at noen har vært inni denne forsterkeren før å "fikset" litt, for de som sto i her nå, er merket med "33R10 %u", kan noen tolke det? disse var da koblet i paralell, og loddet på hverandre på en meget uprofesjonell måte.

Kan jeg ta det for god fisk at det er 2,2ohm 10w som skal inn i min (POA-2400) også, å bare bestille og montere?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra skjema ser det ut til at 2,2ohm/10w er det korrekte ja.
    I min POA 2800 sitter det to stk 33ohm/10w, så muligens en tidligere rep har blingset litt på modellnr? :-D

Disse motstandene fungerer vel som softstart etter hva jeg har forstått.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men hva mener du med blingset? Det sitter akkuar det samme i min og, som i din 2800, kanskje de ikke har vært byttet før da, at de bare fikk seg en smell under siste kortslutning av utganger. Det er iallefall uendelig motstand igjennom dem, og som du du ser av skjema, så er det jo noe elektronikk som trenger litt strøm for å legge inn det releet de er koblet paralellt med.

Det kom innom en snill skjel vi PM, som hadde en 2400, han skulle kikke etter hva slags motstander han hadde i sin. Genialt!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente var at de ved en tidligere rep kanskje har benyttet feil skjema? :smile:
    For i skjemaet til POA-2800 står det nemlig 2 x 33ohm/10w.
    Disse hadde brent på min også, når den ene utgangen tok kvelden.

Edit: Sjekket skjemaet til POA-2800, og på den er det 1 x 33ohm på US og Canada modeller, og 2 x 33ohm på EU, UK og Australia modeller.
    MEN de er koblet i serie, ikke paralellt som jeg skrev tidligere!

Uansett er det fint at en hjelpsom sjel sjekker dette for deg, så slipper du å tvile på hva som er rett

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mine er koblet i paralell, det er det ikke noen tvil om.
    Men fikk nå dette bildet av "zeezar" her på dette forumet. Tusen takk!
    (Bildet er slettet, siden saken er løst og bildet var STORT)
    Dette bekrefter at det er flere typer ute å går her.
    Dette kortet er identisk til mitt, bortsett fra verdien på R101.
    Dette er vel en 10w 20Kohm?

Min kollega (elektronikern) mente at med den koblingen, så måtte den tåle meget mange watt, for faktisk å overleve en trafo-oppstart.
    Han sa også at det sikkert ikke var noe problem å stroppe over med en ledning, bare for å starte forsterkeren, men at det kanskje kunne bli litt tungt for sikringen i huset.

Men jeg har bestemt meg for å kjøpe en manual til denne, men finder ingen steder som jeg kan betale med visa å få den direkte på mail. Vet dere om noen?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte manualen på nett nå, den R101, skal for Europeiske modeller, være 4,7ohm 10W.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter oppstart begynte det raskt å ryke av noen motstander, og etter en nærmere titt på kortet, så var det flere som også var brent, så nå har jeg en ordre på vei fra Elfa. Totalt 8 motstander hadde gått føyken forløpig, disse er knyttet inn i kretsen til driverne.

Jeg valgte å bestille R101 i samsvar med manualen, ikke 33ohm eller 20ohm som er de 2 kandidatene til nå.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått deler fra ELFA, og loddet dem inn.

Men når jeg satt strøm på, så brant 2 motstander igjen, den ene står mellom drivertransistorene, og jeg mistenker de også for å ha tatt kvelden fra begynnelsen av, derfor dro de med seg disse.

Kan noen fortelle meg hvordan jeg kontrollerer om transistorene er gåene? jeg har loddet dem ut, og de ligger klare foran meg her.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte bestille nye drivere til den andre kanalen også, så dette tar litt tid.
    Men jeg må jo justere BIAS når denne er ferdig, stemmer det at BIAS er det samme som "IDLE CURRENT"?

Det står at jeg må koble til en ossilator å gi forsterkeren en 1kHz tone, men kan jeg bruke en pc med frekvensgenerator til det istedet?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Tilbake foran denne igjen!

Kan noen bekrefte spm over her?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg målt, å funnet ut av at TR511 er kortsluttet.

Se på skjema, TR511 er lokalisert i midten i øvre del av bildet.

Rep av effekt-trinn, Denon POA-2400-2400-jpg

Kan den gjøre at R549 (rød ring) brenner?

Når både TR511 og 513 er loddet ut, så brenner ingen motstand ved spennings-setting

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha loddet ut både TR511 og 513, så spenningsatte jeg forstekeren.
    Nå oppfører den seg tilsynelatende fint.

Tok en kontrollmåling på den siden som alle komponentene er hele, og loddet inn bortsett fra utgangene selv, og målte R602, (tilsvarende R601 på den defekte kanalen) denne ligger mellom emitterne på driverne, her målte spenningen 1,165v, det er vel ganske optimalt?

Men når den har stått på å 5 min tid, så begynner det å bli litt temp på enkelte av komponentene, noen transistorer, tilsvarende 511 og 513 får en overflate temp på ca 55grader, er det normalt? den er jo ikke belastet på noen måte. På en annen side så skal vel ikke det ha noe å si, da disse kun står i signalveien, ikke på utgangene.

Det er også noen effektmostander på andre kanalen (den defekte, uten 511 og 513) som blir temmelig varme, men de er jo loddet da 1cm fra PCB'et så de regner jeg med skal bli litt varme.

Hva sier dere? Er jeg på rett vei?
    Hadde vært gøy om noen kunne svart meg på noe av dette, håper ikke jeg fremstår som en altfor stor masekopp!

Newcomer Ståle Krapyl sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan prøve å hjelpe deg litt. En enkel måte å måle om transistore er defekt er å lodde løs to av benene og måle pn-overgangene med instrument i diodetest. I lederetning skal du måle ca 0,4-0,6 kohm i sperreretning høy motstand, dette gjelder ikke for mosfet.
    Anbefaler at du gjør det på samtlige transistorer og dioder.
    Videre kan du ikke sette spenning på forsterker uten at alle komponentene er på plass. Kretsen du viser til regulerer bl.annet offsetspenning i utgang og er ikke alt i orden vil denne kretsen jobbe for å stabelisere utgangen og derved bli varm. Et lite tips for de som prøver seg med å reparere forsterkere er å koble en 220v/ 100w lyspære i serie med nettledning, er det fortsatt feil i forsterker vil all spenning bli liggende over lyspæren og du sparer kostnaden med nye utgangstransistorer. Husk også å justere bias i utgang når du er ferdig, er opplyst i servicemanual med spenning over emittermotstander.
    Anbefaler også at biaspotmetere skiftes ut som du fikk anbefalt i tidligere innlegg, kontaktfeil i disse så har du plutselig klasse A drift.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke ohmet dem i lederetning, men når dem er full kortslutning på, så er dem vel defekte uansett.

Det står i manualen hvordan man justerer "IDLE CURRENT" er det samme som BIAS?
    #5 i den guiden sier: "Connect V.T.V.M. to the speaker terminals" hva er dette for et instrument? DC Voltmeter er nevnt i #1, så da vil jeg anta at VTVM er AC voltmeter, siden det skal kobles inn en 1khz 100mV tone inn på inngangen. Høres det korrekt ut?

Det med lyspæren var ingen dum ide! ikke dumt.

Men en som jeg jobber sammen med, som er ex-repratør, mente at det var lurt å jobbe seg ferdig med feilsøkingen, før jeg loddet inn de siste effekttransistorene (utgangene)

PS: Kanskje et enda dummere spm; men det står jo "optical class-A" på fronten, er ikke det en klasse A forsterkerer da?

TUSEN TAKK! Det var gøy å se andre enn meg selv i denne tråden!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt forklart: Klasse A har full spenning på utgangstransistorene hele tiden, mens i klasse B følger dette signalet.

I Denons Optical class A, brukes optiske ledere fra inngangstrinnet til å "skru på" utgangene før f.eks en transient når frem. Lys har høyere hastighet enn det elektrsike signalet, det er hele tankegangen. Så nei det er ikke "ekte" klasse A.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det oppklart! Takk for det norcad!

BTW den signatuen din er så sann som det er skrevet
    Da jeg begynte på dette "skulle jeg bare bytte utgangene"... hehe

Newcomer Ståle Krapyl sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke husker mye feil er et VTVM "vacum tube voltage meter" som kan måle ac-spenning med frekvens på 1 khz. Vanlige digitale universalinstrument kan ikke dette, må litt opp i kvalitet (fluke).
    Bias= idle= hvilestrøm. Når du har skiftet ut alle defekte komponenter juster hvilestrømmen og sjekk at det ikke ligger noe dc-spenning over høytalerterminalene, next "take it to the limit"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte litt på den 100W lyspære seriekobblingen din Ståle Krapyl, skjønner at den er fin å bruke til å begrense eventuelle ødeleggelser ved testing dersom man har en kortsluttet konstruksjon, men vil ikke den kunne gi en litt merkelig form for tilførsels spenning, slik at man egentlig ikke helt får en reell og pålitelig test situasjon av forsterkeren.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •