Modifisering av MHZS CD88E - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Microcontrolleren har fint lite med lyden å gjøre... Den styrer nok med display og behandling av div. tastetrykk.

Denne kan heller ikke byttes ut sånn uten videre da den er programmert med koder for akkuratt denne bruken.

(Men sånn jeg forstår det så var det kanskje ikke tanken heller.. ? Fine bilder.. om ikke annet..)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått inn nye op amper, av typen LM 4562NA.

Jeg opplevde ingen større forskjeller i lyden, diskanten virker kanskje noe mer nøytral og ørlitegrann mer detaljert enn med de gamle op ampene.

Men det var som sagt ingen slående effekt, hadde håpet større forandring.

Newcomer Beetlejuice sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja,
    det er vel kanskje slik med piratdeler?
    At du kan være heldig og få noe som er bra, men sjansen for å få noe som stinker er relativt stor?

Tror nok produsenter som Burr Brown og National Semiconductor har en bedre kvalitetskontroll enn en kinesisk piratprodusent. Kanskje du bare var heldig med de som sto i fra før?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke umulig det.. Uansett så kostet det meg ikke allhverden

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støy i spiller

Er det flere andre som har støy i spiller etter modifisering ?
    Jeg har brumming (50 Hz) og klikking når jeg skrur opp på stille partier.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har av og til klikking og hopping det første minuttet den er kald, men har ikke gjort noe med den.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ikke bra ut.
    Jeg har støy, men langt høyere enn 50hz. Det høres kun når jeg spiller høyt, i stille partier.
    Slik har den dog vært hele tiden.

Hva har du modifisert?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine modifiseringer

1. Skiftet sort signalkabel (til sølvledere) fra print til RCA-connector - Liten endring/0 NOK
    2. Byttet rør på utgangen til Brimar 4004. –Stor endring, utvilsomt den oppgraderingen som gir mest for pengene./500 NOK
    3. Skiftet ut OPamp 2604 (Kun den som ligger etter DA-omformer) til NE5532A - Mere detaljer, bedre i topp spesielt. Andre OP-amper kan også benyttes NB! Dual OPamp./50 NOK
    4. Ny klokke, diykits –Stor endring, bredere, dypere og mer detaljer. DIY-klokken trenger 12V AC supply, jeg brukte en gammel trafo jeg hadde liggende./300 NOK
    5. Skiftet kondensatorer i strømforsyningen (Wima) og i signalveien fra DA-omformer til utgang 2 stk Obbligato 0,47 uF -Stor endring, samme effekt som ny klokke. /500 NOK

Har skiftet Wy2 rør til OB2 RCA NOS, liten og ingen endring.
    Har bestillt 6Z4 rør hos Motron, håper på at dette vil føre til et løft i lyden

Eller så har jeg bypasset Opamp etter tegninger funnet her:
    音響發燒網 HiFi Fever :: 觀看文ç«* - MHZS - Mystery of the DAC Chip

Vet ikke sikkert hvilket tweak som har ført til støy, eller om det alltid har vært der, Noen som kan hjelpe ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tussi: Siden brummingen ligger på 50Hz, det kan ikke være du har lagt 230v til PSU til klokka litt for nært signal-delen i spilleren? Hvis du i det hele tatt har PSUen inni kabinettet..?? At det kan være stråling inn på signalet noen plass? Prøve å bytte til skjermet kabel her kanskje?

- Bjørn

Newcomer Inductivius sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange ute i den store verden som har støy på spilleren.
    Et av tweakene jeg fikk,var å skjerme flatkabelen til displaydelen.Skjerme opampene mine(burson)med sølvfolie som kobles til jord på printet.
    For min del så forsvant den meste når jeg bypasset rørkretsen og koblet ut strømmen til rørkretsen.et annet tweak kan være å sett en kondis mellom + og - til opampene.
    Kan høres ut som om du burde prøve å sette tilbake filteret etter converteren(2604).Passiv filtrering bør ha veldig høy kvalitet på komponentene.
    Prøvte spilleren som drivverk,men da kom det fram støy når spilleren spinner platene i gang.......tydligvis kom dette fra drivverket.Men hva som er dårlig jordet vet jeg ikke.Stiller meg heller spørsmål om alle løsningene er gjennomtenkt;-)
    Raymond.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm..

For si stund sida, fikk jeg en mengde gamle allen bradley motstander. Desverre viste det seg at jeg kun kunne benytte en håndfull av dem i spilleren. Så da byttet jeg ut det jeg kunne.

I ettertid viste det seg dog at det har oppstått en ny type støy, jeg har en type ujevn freselyd. Antok det var en av motstandene som var dårlige, så byttet alle tilbake igjen - problemet forblir det samme.

Dette er riktignok kun hørbart når jeg spiller høyt, og i rolige partier i sangene.

Nå har jeg også mottatt en bunke mindre karbon motstander, som jeg har byttet ut mange av de gamle med. I overkant av halvparten tenker jeg er byttet ut. Glemte å knipse....

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Jeg har av og til klikking og hopping det første minuttet den er kald, men har ikke gjort noe med den.
    Dette viste seg å være fordi jeg hadde lagt loddet skjevt på plata, da hopper den på første sporet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så ofte jeg skriver her inne, men siden dere har en flott tråd om denne CD-spilleren, får jeg dele mine erfaringer med CD66F. Den heter faktisk F, og er trolig en modifisert utgave av E.

Jeg opplever, som nevnt, at drivverket støyer. Sammen med transistorforsterkere oppleves ikke dette som plagsomt, men med mine rørforsterkere høres denne støyen. Støyen høres kun på partier mellom låtene, altså ikke plagsomt. Men, jeg liker ikke at ting støyer.
    Jeg opplevde også at lyden ble "skurrette" ved litt volum. Dette sporet jeg til de originale rørene. Rørene som fulgte med er av en ukjent type, med kun påstemplet 12AX7. Prøvde ut en del typer ECC83, og endte faktisk opp med Golden Dragon.

Hadde man fått bort støyen fra drivverket og modifisert pucken slik at den ble bedre sentrert hadde jeg ikke hatt noe å utsette på denne spilleren.
    50Hz brum er totalt fraværende på min 66F, men trafoen durer en tanke. Sistnevnte lar seg lett fikse.

Nå kommer også CD88 som F, da med ny front!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått litt tid på meg til å høre til de nye forandringene jeg har gjort. Jeg må si oppgraderingen av motstandene har gjort et betydelig løft i lyden, langt større enn alle de andre tweakene jeg har gjort til sammen.

I dag har jeg vært på besøk hos en kompis som har en 66E, umodifisert sådan.
    Vi testet desverre ikke min 88E mot hans før jeg begynte å tweake.
    Uansett, så lyttet vi først på hans spiller og byttet så over til min.... Begge fikk totalt hakeslepp.
    Etter det, fant vi ut å bytte rør og OPamper fra hans spiller til min. Minimale forandringer skjedde ved rør-bytte, mine mazda rør var bedre i bassen og øvre register. Ingen hørbar forskjell ved OPamp bytte.

Jeg fikk også noen nye kondensatorer i posten i dag, variert utvalg av NOS papir i olje kondensatorer. Jeg byttet ut multicap'ene med 2 siemens på 0,47uF og en spraque på 0,1uF.
    Nok engang fikk vi begge hakeslepp. Lydbildet roet seg veldig, instrumentene hørtes helt klart bedre ut, ble en mer analog lyd. Eneste minus var at stemmene ble litt pus, litt for rund i kanten syntes jeg og manglet litt attack i øvre mellomtone.
    Så jeg kommer til å prøve meg litt frem og se, men helt klart overlegen lyd i forhold til de originale kondensatorene.

Her er et bilde av slik det ser ut inni nå.

Når dere skal til å styre inni her, så pass på at det er strøm i den multicap'n som står alene. Den lades fint ut med en 2w motstand på rundt 200k. Etter et minutts tid er stømmen nede under 1v.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha.........

I dag har vært en tragikomisk dag....
    Lang historie kort, så hører vi ikke forskjell likevel på spillerne vi testet....
    Derimot kan vi konkludere at lakrissnører låter bedre enn kina-kabel....... Så etter en haug med bytting av komponenter, så låter en 66E i original stand nøyaktig like bra.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel bare å slå seg til ro men spilleren slik den er nå og heller nyte musikken

Kjekt for oss andre at dere har testet såpass mye, min er fortsatt orginal (med unntak av bytte til golden dragon rør), er knallfornøyd, og tror ikke jeg kommer til å bytte ut andre komponenter.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Ha-ha.........

I dag har vært en tragikomisk dag....
    Lang historie kort, så hører vi ikke forskjell likevel på spillerne vi testet....
    Derimot kan vi konkludere at lakrissnører låter bedre enn kina-kabel....... Så etter en haug med bytting av komponenter, så låter en 66E i original stand nøyaktig like bra.

Hva kan en si..

Bra for den orginale MHZS'n, dumt for den modda.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja. Var litt nedtur.
    Vi fikk ihvertfall sjokk når vi fant ut lakrissnøret var det som gav best lyd....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    hmm..

For si stund sida, fikk jeg en mengde gamle allen bradley motstander. Desverre viste det seg at jeg kun kunne benytte en håndfull av dem i spilleren. Så da byttet jeg ut det jeg kunne.

Hvordan ble lyden med disse Allen-Bradley ?
    Den støyen du fikk - den fortsatte etter at du tok dem bort igjen også ?

Ellers har jeg prøvd sånne moderne små gul-bersfargede karbon-motstander som man lett kan få kjøpt billig idag, men de var ikke bedre enn de beste metallfilm, heller omvendt. Dette fordi de også er tynnfilm-motstander, mens NOS-typene ble produsert på en noe annen måte (tykkere skikt). Det er bare NOS-typene som virkelig gir en forbedring etter mine erfaringer/ører (og de man finner i Bellari-RIAA'en, se bildene der).

Litt av en jobb dere har gjort. Noen av kondensatorene vil klart gi en annen hørbar effekt, men de nye motstandene kan ha virket "motsatt".

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden med Allen-Bradley, følte jeg ikke forandret seg. Men jeg byttet bare ut 4 motstander, da jeg omtrent ikke hadde fått noen riktige verdier.
    Støyen var der fortsatt etter jeg loddet dem bort ja, og er der enda.

Ja, jeg er jammen ikke sikker på at kondensatorene har hatt noe å si heller jeg. Vi ble litt skuffet når vi sammenliknet, så jeg loddet tilbake de gamle kondensatorene igjen. Vi enset ingen forskjell på byttet, ved A/B testing mellom de to modellene.

Gamle allen bradley er som regel ganske store, og det er litt knotete å få nedi de små hulla som er beregnet på langt mindre motstander. Dessuten er det vanskelig å få tak i de verdiene jeg trenger, jeg har ihvertfall ikke funnet mange.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •