Ramme lerret av nedtrekks lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ramme lerret av nedtrekks lerret

Jeg har fått tak i et nedtrekks lerret, som jeg har store planer å bygge om til et ramme lerret(ca.80"), er det noen der ute som har prøvd på dette før? Lurte på om det er lurt å lage en ramme som da lerretet spennes rundt, eller om det er lurest å skjære til en plate(av gips/spon/mdf)? ?, for så å lime eller bare trekke lerretet rundt plata?
    Jeg har prøvd å pløye gjennom fora, men fant ikke noen tråd på dette. Kom gjerne med forslag da jeg lurer fælt:? .

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ZamZ
    Jeg har fått tak i et nedtrekks lerret, som jeg har store planer å bygge om til et ramme lerret(ca.80"), er det noen der ute som har prøvd på dette før? Lurte på om det er lurt å lage en ramme som da lerretet spennes rundt, eller om det er lurest å skjære til en plate(av gips/spon/mdf)? ?, for så å lime eller bare trekke lerretet rundt plata?
    Jeg har prøvd å pløye gjennom fora, men fant ikke noen tråd på dette. Kom gjerne med forslag da jeg lurer fælt:? .
    Jeg har laget rammelerret selv. Snekret ramme, og festet lerretet med borrelås. Bruke selvklebende borrrelås på ramma og sydde borrelås på lerretet. Funket som bare det.

Litt info om bygging i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/lerret/47621...r-bygging.html

Plate er også en ide, med den kan fort bli tung... Ville ihvertfall ikke limt fast lerretet til ramma, det tror jeg bare blir bobler og søl...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Ville ihvertfall ikke limt fast lerretet til ramma, det tror jeg bare blir bobler og søl...
    Den kan jeg skrive under på: Har prøvd den løsningen med feil limtype og det ble bobler og buler. Muligens at "rett" limtype vil virke, men hva er rett type?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Hvis du lar limen tørke til den er klebetørr (altså du kan ta på den uten at det henger tråder fast i fingrene når du løfter hånden) så har den fått gjort unna det meste av herdingen som utvikler gasser, så slipper du bobler. Du kan også fremskynde prosessen med å bruke varmluft på limen.

Et godt tips om du skal lime på plate blir å bruke 3M sin spraybokslim , den er laget for formålet. koster 99,- til 129,- for en sprayflaske på enhver bilstereobutikk med litt respekt for seg selv. Har brukt denne utallige ganger på vinyl uten en eneste antydning til bobler.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal bruke plate så lønner det seg å bruke en tynn plate (for å minske vekten) og stive den av med lekter i bakkant. En lur ting å gjøre da er at man kan bruke den ene lekten til å lage veggfeste. Hvis man har en lekte på feks 35x70mm (eller noe i den duren) kan man dele den på langs ved å skjære på skrå

Kode:
     _____
    |     |
    |     |
    |     |
    |\    |
    | \   |
    |  \  |
    |   \ |
    |    \|
    |     |
    |     |
    |     |
    |_____|
    Ikke nødvendigvis fullt så skrå men poenget er at den øverste delen brukes på plata som avstiver (pass på at den er helt rett) og den nederste delen festes på veggen (i vater). Da får man et veggfeste som man bare kan hekte lerretsplata nedpå. Lengden på delen som festes på veggen kan tilpasses slik at man får det antall skruefester man er kompfortabel med.

I tilleg til lekter bak bør man feste kvartlister på framsiden av plata (ute i kantene) da vil lerretet løftes ut fra plata og ikke ligge ann på plata noe sted. På den måten får man et helt slett lerret om man spenner det godt opp.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget ramme selv. Ligger bilder på MinHjemmekino :-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    I tilleg til lekter bak bør man feste kvartlister på framsiden av plata (ute i kantene) da vil lerretet løftes ut fra plata og ikke ligge ann på plata noe sted. På den måten får man et helt slett lerret om man spenner det godt opp.
    Hvis lerretet ikke ligger inntil plata, er det da noe stort poeng med en plate i forhold til ramme?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ramme er det selvsagt mer jobb å få skikkelig stabil (slik at den ikke vrir seg eller blir "parallellogram"). Men jeg ville sett slik på det; kan du skaffe en plate til ikke alt for mye penger så er det en enklere jobb å få skikkelig bra med et veldig praktisk oppheng. Hvis ikke så går du for lekter og lager ramme.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget rammelerret på 100" det ble veldig bra.

Jeg har brukt 36mm x 72mm og anbefaler ikke noe spinklere, stiv av godt i hjørnene og evt. på midten der strekket er lengst. Legg avstivingene slik at de trekkes litt tilbake og ikke får en sjanse til å berøre duken.

Jeg brukte vanlig lerretsstoff til ca 120 kr pr. lm. i tre meters bredde, strammet og stiftet det på rammen og malte med hvt 03 vannbasert.

Vær klar over at stoffet strekker seg veldig når malingen tørker, og derfor må ramma være skikkelig solid og stabil.

Lykke til!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    En ramme er det selvsagt mer jobb å få skikkelig stabil (slik at den ikke vrir seg eller blir "parallellogram"). Men jeg ville sett slik på det; kan du skaffe en plate til ikke alt for mye penger så er det en enklere jobb å få skikkelig bra med et veldig praktisk oppheng. Hvis ikke så går du for lekter og lager ramme.
    Jeg fikk ramma helt stiv og stabil, trikset er å stive godt av i hjørner, og så la den ligge i press et par dager i romtemperatur så den ikke vrir seg når den tørker (byggematerialer er ofte litt fuktige når de kommer fra byggvarehuset).

Sjekk bildene i tråden jeg linket til for eksempler på avstiving.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for alle svar. Nå har jeg i allefall noe å gå ut ifra, så får jeg prøve. Tror jeg prøver meg med ramme og tråd i første omgang, så får jeg se hvordan det går.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du tilstrekkelig stive materialer i ramma og skikkelige vinkelbeslag i hjørnene så beveger ikke ramma seg i det hele tatt. Kjøper du lerretsduk som er ment for dette så er det hull i kantene til å tre tau gjennom. Bruk så tykt tau (f.eks. flaggline) at du ikke spjærer lerretet når du skal stramme rundt ramma!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt slik duk?