Høyttalerkabler: hva blir best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkabler: hva blir best?

Hellu! Jeg har i det siste lest aktivt igjennom DIY trådene, og ble så inspirert at jeg har lagt meg ut på mitt første DIY-prosjekt; Høyttalerkabler til et helt 7.1-set!

Men, over til spørsmålene:
    1. Skal jeg bruke Cat5? Cat5e? Cat6? Eller noe annet? hva blir best, som ligger i den prisklassen?
    2. Hvordan norske nettbutikker selger både gode bananplugger óg krympestrømper?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut denne. Tror denne er basert kun på målinger og ikke lytting, men informativ og fin.
    Han har brukt en Cat5E. Vurderer dette selv

Speaker Cable Faceoff 3 - The DIY Shootout — Audioholics Home Theater Reviews and News

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, SannaX!
    Men, jeg er mest ute etter å høre erfaringene til folka der ute, når det gjelder kablene.. hehe

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sjekke www.dynabel.no De har bananplugger og diverse annet, bl.a. strømpe du kan tre over kabelen nårdu har flettet og "bukser" du kan tre på endene for å få det til å se proft ut.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du kan sjekke www.dynabel.no De har bananplugger og diverse annet, bl.a. strømpe du kan tre over kabelen nårdu har flettet og "bukser" du kan tre på endene for å få det til å se proft ut.
    Hm. jeg finner bananplugger, men ikke "bukser" eller krympestrømper.. kunne du gitt meg direktelink ?

Er ikke så veldig glad i eltek siden, likte bedre når jeg fikk brosjyrene i posten 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*..
    over til hvordan kategori(cat x) jeg skal bruke (?)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varenr
    SU2170 - strømpe
    SU2210 - bukse
    SU2190 - strømpekit

Ligger under Supra => Tilbehør.

Må være enig i at det er kjekkere å lete i en katalog ja, men jeg innbiller meg at de sender et og annet nå også om du registrerer deg?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-lec
    *bump*..
    over til hvordan kategori(cat x) jeg skal bruke (?)
    Den testen jeg henviste til høyere opp i tråden bruker Cat5E. Såvidt meg bekjent er denne skjermet. Jeg har ikke peiling på hvorfor og han beskriver det heller ikke. Det er vel en del prat om skjerming av høytalerkabler og dette påvirker kanskje egenskapene til kabelen. Denne testen beskriver også de forskjellige flettemetodene ift hva som gir best målinger.
    Jeg vet heller ikke hva best måling vil si når det kommer til lyd, men han som har skrevet testen mente selv han skulle bruke Cat5 fremover.
    For min del skal jeg først prøve en litt billig høytalerkabel med "feelgood-faktor" i form av strømper og plugger etc.

Har vært på Eltek og sjekket pris, men husker bare jeg syntes det var litt dyrt. Kan nok lønne seg å søke litt. Skal søke litt jeg også. Finner jeg noe gir jeg deg tilbakemelding.

Her er en annen artikkel om bruk av Cat5 og noen "fall-gruver"..

DIY Cat5 Speaker Cables

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @jakv: Ah, tusen takk! Kan jo få riktig så pene kabler ut av det der også, hehe. Skal bestille så snart pengeboka tillater meg..

@SannaX: Okok. Jeg har selv prøvd med både Cat5 og Cat6 nå. Cat5 laget bedre flyt i bass og mindre skrikende diskant enn det jeg hadde fra før (Dali Red Wire), mens mellomtonen ble litt flat, syns jeg.. Byttet så til Cat6 (solidwire). Diskant og bass ble samme som Cat5, men med mer detaljert mellomtone !

Men, det er jo alltid et "men".
    Når jeg koblet Cat6 på bakhøyttalerne(klipsch sf-1), så ble det rett og slett grusom lyd i hornet. Det syntes jeg var litt merkelig, siden Cat6 gjorde lyden i fronthøyttalerne mye, MYE bedre enn hva som var før. Noen som har merket dette? Har ikke prøvd Cat5 på Klipschene enda.

Men, uansett - jeg kommer nok aldri til å kjøpe ferdige høyttalerkabler mer! Makan til bortkasta penger, kjenner jeg blir kraftig irritert over hvor mye penger som kunne blitt spart på å kjøre Cat6 fra start :P..

- Takker for svar fra begge! Gleder meg til å få starta

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •