vill dette funke (høyttaler)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vill dette funke (høyttaler)

diskant seas 27tbfc dele med ca 3000hz
    mellomtone 2stk peerless csx145h deles med ca150hz parallelkobles
    bass 2stk seas h22rn4x spiller fra 150 hz og ned parallelkobles
    kassen blir ca 50-70l bassrefleks

blir trolig å bestille bassene i kveld

noen kloke ord???

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Elementvalget er ikke så dumt, men kanskje er kvaliteten på bassene høyere enn resten? Jeg ville også vurdert Seas' nye mellomtone MCA15RCY, som virker veldig bra på papiret.

Jeg tror uansett du må bruke høyere delefrekvens mellom bassen og mellomtonen enn 150 Hz. Det er flere grunner til det. Det er veldig nær avrullingen til mellomtonen, det vil påvirke filteret. Likeledes er 150 Hz veldig nære øvre impedanstoppen i bassen, det vil også påvirke filteret. Man må også bruke et ganske skarpt filter for å få ned forvrengningen i mellomtonen. Det medfører mange store (dyre) komponenter.

En mulighet er aktiv deling mellom bass og mellomtone. Dette er det beste. Med passiv deling anbefaler jeg delefrekvens på 300 - 350 Hz.

Roy

PS: Når du skal dele så høyt mellom mellomtone og diskant, er det ett diskantelement som blinker seg ut... nemlig Vifa XT25TG...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken mellomtone vill du annbefale da

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassene er meget bra (det er vel de som Eltek har tilbud på?) Ellers tror jeg jeg ville sett nermere på CA15RLY som mellomtone og delt litt avhengig av baffelbredden.

Bruker man høyere ordens deling får man litt lavere komponentverdier, men også dårligere transientgjengivelse.

Dersom man skal dele lavt blir spolen på bassen veldig stor og får dertil høy pris og resistans.

Vifa-diskanten som nevnes ville jeg aldri byttet til meg for en Seas til halve prisen en gang. De funker ikke noe særlig, spesiellt transientgjengivelsen er totalt på trynet. Det flexer og bryter opp noe helt forferdelig. Det eneste fortrinnet er at man får et smalt ringformet membran som har en høyere oppbrytningsfrekvens enn en konvensjonell dome. Skal du ha noe som går høyt i frekvens og spiller pent så koster det. Det er dessuten ikke bevist at en høyttaler som strekker seg til over 20 000 Hz faktisk låter bedre enn en som ruller pent av ved denne frekvensen.

Med Seas 27 TDF får du foresten en diskant med mindre oppbrytning, og med en unikt fin frekvenskurve. Den tror jeg jeg ville prøvd til det prosjektet hvis jeg var deg. Jeg skal forresten teste et par slike selv nå, samt et par H1189 (samme med bakkammer).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken mellomtone jeg vil anbefale? Jeg liker godt Audax HDA-mellomtoner. De spiller med en letthet og naturlighet som er sterkt vanedannende. De kan dog være litt vanskelig å filtrere.

Seas mellomtoner med pappmembraner er også gode, og veldig enkle å ha med å gjøre. Derfor tror jeg den nye MCA15RCY som jeg nevnte over er bra. Den er veldig lik nevnte CA15RLY, men har kortere svingspole og høyere effektivitet. Velg den hvis du skal dele høyt og med bratt filter. CA15RLY passer også fint, særlig hvis du deler lavt eller med slakt filter.

Men som sagt - lav delefrekvens kan jeg bare anbefale med aktiv deling. Treveis delefiltre er mye vanskeligere enn toveis.

Når det gjelder diskanter er Vifa XT25TG bare litt dyrere enn Seas, og den spiller meget bra i de høye oktavene. Glem at den spiller til 40kHz, det er ikke mitt argument for at den spiller bra. Lytt f.eks. på en Audio Physik Virgo III...

En annen veldig bra diskant er Scan-Speak D2905/9500. Den er litt dyrere, men vel verdt det.

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vill dette delefilteret funke (laget en rask skisse i paint)

har aldri før lage delefilter

rød er kondensatorer
    blå er spoler

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare legge til et par vesentlige ting:

XT-en til Vifa er ingen lett sak å jobbe med. Men etter å ha jobbet med den vet jeg at AudioPhysic (som garantert ikke bruker standardutgaven) får til litt av hvert. Hør på tilsvarende sak på Eltek så er lyden av en helt annen og svært tragisk klasse. Det samme gjelder forresten Seas E006 (den første Excel-diskanten) som heller ikke er lett å få til. Årsaken er jeg litt usikker på, men det kan være noe med hvordan diskanten fungerer i forskjellige bafler.

Mellomtonen til Seas vil funke bra, men ofte (avhengig av baffelmål) kan det være en fordel å la mellomtonen gå litt lavt. Da kan den ekstra slaglengden forhindre gurgling i mellomtonen når du spiller litt høyt.

Med ditt nivå er det en fordel å bruke teknisk enkle løsninger da disse ofte låter bedre. Derfor vil jeg spesiellt se på avrullingen til elementene utenfor delefrekvensene. Det er forresten en fordel for alle uansett nivå. AudioPhysic er feil produsent å kopiere om du ikke er meget dyktig. Selvom de har en litt spesiell lydfilosofi har de en utrolig teknisk kunnskap og får det til å spille slik de vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan vill det bli med 2 av de demobrukte mellomtonene eltek selger

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, de er ikke så verst å jobbe med. Fin pris også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg Snickers-is i at man bør gjøre det enklest mulig for seg selv, særlig når man er nybegynner - og spesielt når det er snakk om 3-veis. Jeg har desverre ikke hørt Elteks konstruksjoner med XT-en, bare lest rosende omtale i fidelity (sensasjon? ) De bruker vel en mellomtone som ligner på den som er på tilbudstorget.

Jeg har forresten bestilt 4 stk. av de samme bassene. Skal bruke aktivt delefilter mellom bass og mellomtone.

Roy

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har skrevet i et par andre tråder ser de bassene ut til å trives best med ca 30 liter/stk og en avstemming på 29 Hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •