DIY prosjektet selges

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 96
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY prosjektet selges

Eltek hadde som kjent tilbud på en del Seas elementer forrige uke og da blei det litt shopping. Planen var å bruke 6,5" alu som jeg har brukt i senter. Men sidendet var tilbud på 8" versjonen, klinet jeg til. Snickers-is regner med at det skal duge. Pakken ble hentet på posten i dag:

Sniff sniff hva er nå dette....

15 kg kokain fra Colombia?

Nei det var visst bare resten av elementene som jeg mangler for å kunne bygge noe front- og bakhøyttalere. Frontene blir da som bildet over. Basser drevet av Midgard Audio Oberon 6.1 og egen toppkasse som skal drives av 4308'n. Satser på aktiv deling. Hva jeg skal bruk for komponent får komme senere.

Slik ser da elementene ut som skal brukes til toppkasser i front og som bakhøyttalere. Klang- og lydsignatur bør da være OK.

Det jeg lurer fælt på er hvordan jeg skal "stabble" elementene på baffelen. Regner med at jeg går for en MTM type med 8" på hver side. Men jeg er uskker på 5" og diskanten. Alternativene er:

1. Side ved side
    2. Ovenfor hverandre som avbildet
    3. Ovenfor hverandre motsatt av avbildet
    4. Eller er det best med 8"'erne i bunn så 5" og diskant i topp.

Totalhøyde for frontsystem: ca. 150 cm.

Elementene:

2 x 12" TCSounds TC2+
    2 x 8" Seas H1252 L22RNX/P
    1 x 5" Seas H1455 ER15RLY
    1 x 1" Seas 27TDFC

Takker for alle innspill og tips!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer jeg til å følge med på!!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MANNEHØYTTALER!
    Hehe konrad, du overrasker! trodde du skulle lage noen pene små satelitter nå som du hadde en annen tungvekter til å ta bassen

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gleder jeg meg til du får startet på! -har en følelse av at kassevolumet vil bli "en tanke" større enn vanlig... har du regnet på det egentlig???

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er igang med skisser Konrad, hvor stort volum skal du ha på 8"?
    Og hvor stort volum skal du ha på tc'ene?

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sa*!#€%!n i hoppetussa! Dette skal eg følge med på! Blir noken Manndige fronter! Gleder meg til å sjå kordan du har tenkt kassa!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Dette kommer jeg til å følge med på!!
    Som du sikkert veit pahf så jeg ikke av de raskeste selvbyggerne her på forumet. Jeg har heldigvis innsett at jeg ikke klarer alt selv. Med litt hjelp fra krefter fra andre på forumet håper jeg på å være helt i mål før året er over. Tittelen på tråden er jo derfor foreløpig bare "...planlegger...". Jeg trenger jo en del hjelp før jeg kommer i gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    MANNEHØYTTALER!
    Hehe konrad, du overrasker! trodde du skulle lage noen pene små satelitter nå som du hadde en annen tungvekter til å ta bassen
    Stativhøytalere? Da kan det jo hende at de ryker med til frokost.

En plus/2 klone er jo prikken over i'en slik jeg føler detnå. Det burde bare vært på plass for mange år siden. Hvis jeg skulle tatt hensyn til naboer og huset burde jeg definitvit valg stativutgaven. Men det er jo ikke noe moro!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Dette gleder jeg meg til du får startet på! -har en følelse av at kassevolumet vil bli "en tanke" større enn vanlig... har du regnet på det egentlig???
    Jeg har snakket en god del med Whopass Cheese her på forumet. Mener å huske at det står noe i hovedtråden min om dette. Jeg har jo tross alt snakket om dette prosjektet i godt over ett år. Det ligger noen kassetegninger der.

http://avforum.no/gallery/files/3/5/...OMER_BODY1.jpg
    http://avforum.no/gallery/files/3/5/...OMER_Head1.jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg er igang med skisser Konrad, hvor stort volum skal du ha på 8"?
    Og hvor stort volum skal du ha på tc'ene?
    Det er slike ting jeg er usikker på. Eltek kan sikkert gi meg svar, men hvis noen av dere "der ute" har tilgang til programvare ville jeg være takknemmelig på tips til kassevolum. http://www.mamut.net/dynabel/se_5122...-p_-_h1252.pdf

TC'ene skal ha totalt 150 liter (se ca. tegning over). Det skal gi 20 hz tune. Usikker på antall bassrefleksrør og lengde. Kassene til disse har jeg planer om å fikse selv. Har jo tross alt 2 plater stående i garasjen. Er stygt redd for at jeg venter med å kappe disse til båten er på vannet. Da har et sted å stå som er enklere å få rent igjen. Kjøpte et slik 3 x 8 lagertelt i høst. Genialt hvis man knyter det fast skikkelig.....

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Som du sikkert veit pahf så jeg ikke av de raskeste selvbyggerne her på forumet. Jeg har heldigvis innsett at jeg ikke klarer alt selv. Med litt hjelp fra krefter fra andre på forumet håper jeg på å være helt i mål før året er over. Tittelen på tråden er jo derfor foreløpig bare "...planlegger...". Jeg trenger jo en del hjelp før jeg kommer i gang.
    Hehe, men nå er du jo igang så da blir dette bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    sa*!#€%!n i hoppetussa! Dette skal eg følge med på! Blir noken Manndige fronter! Gleder meg til å sjå kordan du har tenkt kassa!
    Kassen blir todelt. Flere grunner til at jeg velger det. Enklere å bygge og ikke minste flytte på. Hvis jeg skulle bli lei toppene er det "enkelt" å lage nye. Hvis bunnkassene spiller like bra som subben blir de garantert stående. Whoppas Cheese mener TC2+ er et bedre elemt oppover i registeret. Regner med å dele på ca. 80 hz (for å få THX godkjenning Mohaha )

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fin ting å starte med er dette programmet. Gir deg en god pekepinn, og er rask å bruke. Om elementet ditt ikke ligger inne, er det bare å skrive inn driver-parlameterne selv:

http://www.linearteam.org/download/w...winisdbeta.exe

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt første forslag!

Jeg hadde ikke tid til å vente på deg jeg vettu så jeg bare begynte jeg...
    Dette er volum på første revisjon av "Konrads Beist"
    1"+5" = 8,5liter
    8" = 2 kammer à 34liter
    12" = 120liter.

DIY prosjektet selges-forslag-1-medium-jpg

Størrelsen på nedre kabinett er nok ikke noe problem å endre på, du ser målene på høyttaleren, med spikes, så kommer du opp i 150cm

Jeg ser for meg din favoritt tresort i heltre i alt det massive, også 22mm godt avstivet mdf i resten av konstruksjonen.

"Toppkassen" er en helt egen enhet, kun opphengt mellom heltreèt som fortsetter opp fra bunnkassen. toppkassen ser jeg for meg i enten sort pianolakk eller trekt i skinn. :-D

PS: Designen er inspirert JRK, håper det går fint!

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helrått:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aj aj, det var DRITSTILIG Emtea! Jeg er treig, jeg holder på i Winisd enda. Riktignok kommet frem til at 50 liter er et godt utgangspunkt for 2 x8". Hvis jeg har lagt inn verdiene på rett plass da.

Tenkte du på bassrefleksporter bak. Eller burde jeg gå for kvalitet denne gangen, og ha lukkede kasser? :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget et nytt forslag, litt for å øke volumet, men syntes også det ble en pen høytt da den tradisjonelle firkanten forsvant. Litt Focal JMLab (Elektra?) preg over denne da
    DIY prosjektet selges-forslag-2-medium-jpg

Ang bassporter bak, det må du avgjøre, men skal du gå for lukkede kasser, så trenger du ikke 145liter som er volumet i bunndelen på forslag 2. En lukket kasse er somregel alltid mye mindre enn bassreflex.

Eller tenkte du på bassporter til 8"erne?
    Det kommer vel litt an på hvor lavt du vil tune 12"erne, for hvis de skal gå veldig dypt, så bør 8" også spille litt nedover i frekvens, da er nok bassreflex tingen, men om du kan la 8" begynne å rulle av ved 80hz f.eks så er nok lukket kabinett bedre, da kan du dra på litt mere og.

Høyttalern blir jo stor da, men den er iallefall mindre enn CV! 1515.

PS: Fikk faktisk lyst til å bygge slike selv nå... Litt forelsket faktisk! Jeg EGO? Vet ikke jeg?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli så utrolig bra det!

Ihvertfall hvis den kurven stemmer

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Aj aj, det var DRITSTILIG Emtea! Jeg er treig, jeg holder på i Winisd enda. Riktignok kommet frem til at 50 liter er et godt utgangspunkt for 2 x8". Hvis jeg har lagt inn verdiene på rett plass da.

Tenkte du på bassrefleksporter bak. Eller burde jeg gå for kvalitet denne gangen, og ha lukkede kasser? :-D
    Prøv å se hva som skjer om du putter 1stk i 34 liter da

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gul kurve = 1 stk 8" i lukket kasse med 34 liter.
    Grønn kurve = 2 stk. TC2+ i 150 liter med tre 4"bassrefleksrør.

Hva betyr den røde "alarmen" QES/PE? Beyr det at det må til tre stk 4" bassrefleksrør på 2,1 m? Eller er et totallengde? Det er i så fall i tråd med plus/2 subben. 3 x 70 cm.

Jeg er stygt redd "Elektra utgaven" blir noe dyp. "Originaltegningen" min er 40 x 90 x 53,5. Ellers må jeg kline de helt innat veggen. Ellers liker jeg svært godt designet, men det begynner å bli et bra puslespill med MDF biter.

Mindre enn 1515? I vekt kan det fort bli en god del mer vil jeg tro. Høyere er de også. 1515 er "bare" 120 cm.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •