DIY prosjektet selges - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 96
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil ikke virke som noen gledesdreper her, men hvis jeg var deg, ville jeg unngått de to vingene som stikker opp på sidene av toppkassene dine. Jeg tror de kan genererere uønskede vibrasjoner i samhandling med disse TC-Sounds'ene dine, og jeg vil anbefale deg å gå for to TOTALT adskilte kasser kun adskilt med spikes. Se for deg disse sideveggene dine vibrere ut av mannen med ljåen når du guffer på men hva det skal være...:-)

Ellers må jeg si at dette er et meget interessant prosjekt! Gøy og følge med på slike killer-prosjekter:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30 mm heltre vibrerer nok ikke så mye. Burde gå ann å sette de litt i press også v.h.a toppkassen. Og kasse går nesten helt opp bak. Ikke så lett å se av tegningene. Så det er ikke så mye som skal henge løst av den øvre delen av sideplaten.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    jeg vil anbefale deg å gå for to TOTALT adskilte kasser kun adskilt med spikes.
    Det vil også bli meget pent! :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om Seas har valgt å måle 8" i en 20 liters kasse, betyr ikke det at dette er det ultimate volumet for elementene.
    Volumet på kassen avgjør aller mest hvor dypt elementet kan spille, oppover i frekvens betyr nok baffelutforming og elementplassering mer, i tillegg til stående bølger og resonanser fra kassen.
    Så selv om du benytter samme volum som Seas, vil du ikke automatisk få samme frekvensrespons, i det området du har tenkt å benytte de.

Du kan jo leke deg litt med Baffle Diffraction Simulator.
    Nyttig lærdom ihvertfall!

Du vil vel få baffle step innenfor området 8" skal spille, og ikke dumt å ha en plan for hvordan du skal løse det "problemet"

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tegnet et forslag, basert på nr 5 har jeg nå laget en nr 6, det er kun desigmessige forandringer, og et par liter mindre volum.
    Dette er for å vise hvordan jeg har sett for meg en stilig løsning med tøyfronten. Det er viktig å ha en tøyfront når men har smårollinger i huset vettu

Jeg har sett for meg at fronten er 2-delt, siden kassen er det, men denne kan seff lages i en hel bit om det er ønskelig.
    DIY prosjektet selges-forslag-6-jpg

Neste bilde viser hvordan tøyfronten "(ikke) ligger an" mot resten av kabinettet.
    DIY prosjektet selges-forslag-6under-jpg

Neste bilde viser da hvordan høyttaleren kan se ut uten fronten montert.
    DIY prosjektet selges-forslag-6naken-jpg

Håper dette faller i smak.

Til andre "skeptikere" her, man er jo ikke låst med tanke på løs toppkasse, man kan jo f.eks "henge" denne imellom sideveggene med x antall skruer utenfra heltre'et og inn i kassen, men ser ikke for meg hvor pent det vil bli, men det er jo en løsning, men den blir ikke like flexibel som den første.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette faller virkelig i smak Emtea! Fin detalj det med stoffront som er skråskjert. Er det da slik å forstå at frontbaffel er trekt inn noen cm? Nå husker jeg ikke Xmax på TC2+, men det kanjo være gret å ha noen cm til frontstoffet.

Frontstoffet bør nok være 2 delt. Ellers kan det bli vanskelig å få av/på.

Har du avstanden center-center på 8"'erne?

Jeg er ikke bekymret for den løse toppkassen. Med tanke på vekten på senterkanlen tipper jeg på en vekt på min. 30 kg på bare toppkassene. Med noen gummiknotter under er jeg ganske sikker på at den vil stå stødig.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Med noen gummiknotter under er jeg ganske sikker på at den vil stå stødig.
    Eller kanskje spikes?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Eller kanskje spikes?
    Er det ikke noe som heter "pulsar points". Soundcare har også noen fine varianter som ikke bygger for mye.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som jeg har tegnet i forslag 6, så er det 38mm klaring, fra anleggsflaten til elementet å ut til stoffet. Det burde vel holde?

Jeg har tegnet med 15mm klaring mellom bunn og toppkasse, men er ikke noe problem å tilpasse andre løsninger, vi har jo mulighet til å frese ned "tabeletter" som spikesene kan hvile i og.

C/C 8" er ca 514mm

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    38 mm bør være mer enn nok. Xmax= 19,3 mm

Nedfreste tabletter vill vær skikkelig hårete.

Er det egentlig noe du ikke har tenkt på med denne høyttaleren. Det virker som du er litt sugen selv nå.

Kan du laste opp et bildet hvor manerden rett forfra og eller ca. fra 180 cm høyde og 1 m ifra med elementer i. Håper du ikke synes jeg er kravstor nå Emtea? :grin: jeg kan selvfølgelig sende deg dypetsa bilder av elementene sett rett ovenfra hvis det gjør jobben enklere.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat når det gjelder å tegne elementene, eller å klare å få de inn i kassen, så er jeg helt blank, det har jeg ikke lært enda.

Men har du målene på stueveggene dine, og takhøyde, samt størrelse og plassering av stereobenken din, så kan jeg jo sette høyttalerne inn der.

Det er nok mye jeg ikke har tenkt på, venter på å høre at noen kan komme med en konstruktiv mening om vinkelen på 8"erne.

Grunnen til engasjementet, er hovedsaklig fordi jeg syntes at det er kjempemorro, og jeg har ikke økonomi til slike prosjekter selv, derfor vil jeg gjerne hjelpe til. Det vanker seff en demo om dette prosjektet skulle bli realisert?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stua: 10 x 5 m (Se bilder på minHjemmekino forplassering)

Benken: 265 cm

Takhøyde: 240 cm

Jeg har prøvd å regne meg fram til vinkelen og kommer frem til at den må bli ca. 3,5 °. Avtand fra senter på elementene til sweetspot er ca. 4,2 m.

Jeg takker for all hjelp til nå Emtea. Det blir selvfølgelig demo!!! Det skulle da bare mangle! Og jeg er veldig entusiastisk for å få gjennomført dette prosjektet.

Legger ved *.gif bilder med transparent bakgrunn av elementene. Håper da det kommer noen innom som vet hvordan man importerer disse filene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiklet litt i photoshop:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stilig konrad! elementene har nok litt feil "vinkel" men det viser jo litt av åssen det kommer til å se ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De peker nok ikke helt riktig vei, men det gir en pekepinn på ca. hvordan de vil se ut.

Snakket litt med isen i går og han anbefalte å ha slett baffel av lydmessige hensyn. Vi snakket også om et par andre artige løsninger. Hvordan galskapen skal drives og med hva. Slik jeg ser det for meg blir det aktiv deling på bassene og 8" erne. På 5"ern og diskanten blir det passiv deling.

2 x12" Drives med Oberon 6.1 | Delefilter: Aktiv, uavklart komponent
    2 x 8" 500 w Class D + 100/150 w Class AB med innebygget DSP og delefilter
    5"+1" 100/150 w samme som 8"'erne.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men da er vi nesten tilbake på scratch da Konrad.
    Blir ikke like kult å bruke samme design på dette, bare med rett baffel. Hmmm...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han tenkte på de kantene som stikker ut på sidene som er skråskjært. Det kan godt være vinkler på selve baffelen. Det betyr vel bare at grillen må tilpasses på en flat baffel.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt en 12" øverst på høyttaleren, da får du uendelig mye bedre integrering av bassen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå til på den, Konrad. Uendelig er ganske mye ;-)

Er ikke sikkert det hadde gjort noe for designen heller, med litt mer symmetri og en svakt buet baffel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uendelig er ganske mye ja. Men dette innebærer helt nytt kassedesign, som sikkert lar seg gjøre. Da er jeg ganske sikker på at kassen bør bygges som en hel kasse. Men kan jeg fortsatt ha den skråskjærte toppen isen? Skal det fortsatt være felles volum for bassene. Skall bassene stå 90 ° på gulvet. 7 ° vinkling på mellombasser og 90 ° på mellomtone og diskant, men noen cm trekt tilbake i forhold til basselementene?

Mange spørsmål på en gang......

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •