DIY prosjektet selges - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 96
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes det virker som vinklene på frontbaffelen er noe "overdrevet"?
    Det er vel ingen (god) grunn til at aksen fra alle elementene treffer hverandre ved 1m, hvis lytteavstand er 3m? Bortsett fra at det hadde sett pent ut på en måling ved 1m avstand da. :-D

Og min anbefaling er å ikke stole blindt kun på WinISD. Jeg har sett noen tilfeller hvor det programmet kommer med merkelige resultater.
    Kryssjekk med f.eks UniBox - Unified Box Model for Loudspeaker Design - Kristian Ougaard
    Et Excel "program" jeg har blitt veldig fornøyd med ihvertfall.

Dette blir moro å følge med på! Burde virkelig ha potensiale med den bestykningen. Pokker jeg blir misunnelig på de som kan bygge STORT!

FireLordMathias: Var det mitt prosjekt du siktet til? Nei, selvfølgelig står ikke de på Biltema spikes! De står på gummiføtter fra Clas Ohlson! :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen ting som tilsier at aksen man lytter på må være 90 grader på elementet da. Ikke alle elementer egner seg til det.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tid jeg vettu konrad, har tegnet opp, men ikke fått med meg kommentaren til Norcad, men jeg er enig i at vinkelen er noe overdrevet, jeg har gjort det kun av designmessige årsaker, var ikke så tydlig med mindre vinkel, men det kan seff endres det også! avstanden er faktisk 1050mm fra baffel til aksene møtes.

Så her kommer forslag 5, diskant/mellomtone er snudd opp/ned, og høyden til diskanten er 1047mm over bakken. Midbass kammeret til begge 8" er nå 52liter.
    DIY prosjektet selges-forslag-4-jpg
    Det er også satt av plass til bakdiskant, og det er plass til bassrefleksrør bak oppå kassa til 12"erne, disse har nå et volum på 126liter å jobbe i.
    DIY prosjektet selges-forslag-4bak-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytteavstand er ca. 4,2 meter. Mulig vinkelen bør endres noe, men designmessig er tegningen til Emtea meget fin!

Prøvde å knote litt i Unibox, det virker enda mer komplisert. Men jeg får samme kurve etter det jeg kan se.

Ditt prosjekt er el ikke noe "småtteri" det heller. Artig å følge med på hva du får til. Trikset er å ha CV! kombiskap i det du drar ei kjerring inn i kåken. Så mye større og "værre" enn det kan det vel ikke bli. Kjærringa synes faktisk ikke det er noe problem i det hele tatt. Det er værre når jeg BRUKER de.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg har tid jeg vettu konrad, har tegnet opp, men ikke fått med meg kommentaren til Norcad, men jeg er enig i at vinkelen er noe overdrevet, jeg har gjort det kun av designmessige årsaker, var ikke så tydlig med mindre vinkel, men det kan seff endres det også! avstanden er faktisk 1050mm fra baffel til aksene møtes.

Så her kommer forslag 5, diskant/mellomtone er snudd opp/ned, og høyden til diskanten er 1047mm over bakken. Midbass kammeret til begge 8" er nå 52liter.

Det er også satt av plass til bakdiskant, og det er plass til bassrefleksrør bak oppå kassa til 12"erne, disse har nå et volum på 126liter å jobbe i.
    Dette blir bare bedre og bedre! Hvis du nå trekke platået opp til kanten, hvor mange liter får du ekstra da. Og hva er målet på platået? Håper det er ca. 22 x 37?

PS! Takk igjen Emtea!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager man platået helt opp dit kanten skråer ned, så blir volumet økt med 18liter, til 144 liter.
    "Toppen" på platået måler 200x360mm alle platene i sub-delen er 30mm, pga heltre er lettest å skaffe i den tykkelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og titter litt på databladene til L22RNX/P (8") og ER15RLY (5"). Målinger er gjort i henholdvis 20 og 7 liter lukket kasse. Dette betyr at det totalt bør være 40 liter for begge 8"'erne og 7 liter til mellomtone og diskant. Dette vil vel frigjøre noe mer plass bak. Noe som medfører større platå og mer volum.

20 hz tuning på 140 liter (det er da trekt fra ca. volum fra bassrefleksrør og volum fra elementene) gir 2 stk 4" rør med lengden 76 cm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvenser:

Aktiv deling mellom topp- og bunnkasse: 80-120 hz
    8" : 400 - 600 hz
    5" : 2,5 - 3,0khz

Hvilket gir:

TC2+ 20-100 hz
    8" 100-500 hz
    5" 500-2800 hz
    1" 2800 ->

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi Oi, dette ser spennende ut. Byggde meg sett med S23 og C11 høyttalere fra Elyek våren 07, men frykter at det kan bli litt i minste laget til min kommende hjemmekino. Da ser dette prosjektet meget fristende ut. Gleder meg ti å se resultatet. :d

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Oi Oi, dette ser spennende ut. Byggde meg sett med S23 og C11 høyttalere fra Elyek våren 07, men frykter at det kan bli litt i minste laget til min kommende hjemmekino. Da ser dette prosjektet meget fristende ut. Gleder meg ti å se resultatet. :d
    S23 er fine de. Kjenner en som har to par av de sammen med C22 senter og s33 fronter.I bunn bruker han en brontes med 12 slave og HS750 amp. I en "vanlig" stue spiller dette meget bra. Men som du sikkert har fått med deg skal de kunne hamle opp sånn noenlunde med CV! 1515. Derfor disse beistene.

Jeg vil bare advare om at dette ikke er noe hurtigbygg i "likerhifi" eller "tiger" tempo. Det er selvfølgelig grunkene som styrer.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Frekvensresponskombidiagram":

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg senket volumet til ca 40 liter på 8", og laget en annen vinkel på skråen bak, samt forlenget platået. Glemte å tegne inn bakdiskant, men det er småtteri
    DIY prosjektet selges-forslag-5-jpg
    Volumet på bassene er nå 158liter, egentlig veldig stor økning, men så må man huske at endel liter går vekk i bassrør og.
    DIY prosjektet selges-forslag-5bak-jpg

Dette er egentlig ganske morro! Håper bare resultatet blir bra!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desse kjem til å bli.... absolutt spinnville med eit godt delefilter :O Kassedesign inspirert av focal jmlab er heller ikkje å forakte

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhhh! Glimrende. Da kan jeg bare si meg meget fornøyd med design. Bunnkassen er m.a.o også ferdig. Dette er en løsning jeg har veldig lyst til å satse på. Så sant det ikke kommer noen innvendinger om at dette overhodet ikke vil fungere med oppoverrettede bassrefleksrør. Planen er å få laget til en "støvhette" over bassrefleksrørene som fyller igjen bakdelen over platået. Gjøres ved at "støvhetten monteres skrått ov bassrefleksene. Da få høyttaleren en hel skrå flate bak.

Det eneste jeg føler gjenstår konsruksjonsmessig nå er vinkelen på 8"'erne og selvfølgelig delefilterdesign. Det vil også bli en utfordring å lage deksel i front på høyttalerne siden den har vinkler. Mulig de 36 sneppertene jeg har kjøpt ikke strekker til.....?

Bra jobba Emtea!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deksel skal vi få til, som vi så skal grine begge 2
    Jeg har også noen ideèr ang deksel foran, men det er litt kompliset å tegne, skal prøve å lage noen utkast til det og, men har ikke tid i kveld.

Joda, vinkelen venter jeg med å endre på, til noen eksperter har uttalt seg om det.

ja, det hørtes slettes ikke dumt ut å lage et "luftfilter" å ha over bassrørene, som fyller ut den siste trekanten. Men jeg kom til å tenke på en annen ting, hmmm.... hvordan få tilkoblet toppkassene?må vi lage et "rør/hull" igjennom basskassa, og inn til plassen til toppkassene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det peneste hadde selvfølgelig vært å ha en dobbel terminal bak:

Koblingen mellom denne terminalen og toppkassen kan være under støvhetta. Det må da komme opp en kabel i mellom bassrefeksrørene for deretter å kobles på terminaler av denne typen:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ikke dumt ut det Konrad, bortsett fra at du er litt låst mtp senere, om du vil bi-ampe toppene eller noe slikt da, jeg vet du skal ha egne forsterkere på 12", skal du ha de innebygd i kassen eller?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse gleder jeg meg til å komme se og høre på, Konrad!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hørtes ikke dumt ut det Konrad, bortsett fra at du er litt låst mtp senere, om du vil bi-ampe toppene eller noe slikt da, jeg vet du skal ha egne forsterkere på 12", skal du ha de innebygd i kassen eller?
    Så lenge jeg få adskilt topp- og bunnkasse som dette er jeg fonøyd.

Forsterkerne skal stå i racket slik de gjør nå har jeg planer om. Den ene tilkoblingen på termianlen i bunnkassa vil bare fungere som en bypass til toppen. Om du skjønner hva jeg mener. Har for meg at det blir penest med en terminal hvor kablene går inn i høyttaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Disse gleder jeg meg til å komme se og høre på, Konrad!
    Jeg og! Stygt redd for at kinoen din er ferdg lenge før disse står klare. Kanskje du skulle bygget noen du også? Så kunne jeg hørt på de hos deg først.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •