DIY prosjektet selges - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 96
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Gul kurve = 1 stk 8" i lukket kasse med 34 liter.
    Grønn kurve = 2 stk. TC2+ i 150 liter med tre 4"bassrefleksrør.

Hva betyr den røde "alarmen" QES/PE? Beyr det at det må til tre stk 4" bassrefleksrør på 2,1 m? Eller er et totallengde? Det er i så fall i tråd med plus/2 subben. 3 x 70 cm.

Jeg er stygt redd "Elektra utgaven" blir noe dyp. "Originaltegningen" min er 40 x 90 x 53,5. Ellers må jeg kline de helt innat veggen. Ellers liker jeg svært godt designet, men det begynner å bli et bra puslespill med MDF biter.

Mindre enn 1515? I vekt kan det fort bli en god del mer vil jeg tro. Høyere er de også. 1515 er "bare" 120 cm.
    Det er 6" rør du har beregnet med, å der det står 2,165m er lengden på rørene. du kan ikke ha så lange rør får ikke plass må du vite.

Hvilke frekvens har du valgt å tune til? husk at SVS'en antagelig bare bruker 2 rør ved 20hz tuning, dette korter inn lengden endel, samt gå ned dra 0,140m -> 0,102m i diameter på rørene.

Forslag 2 blei veldig dyp ja, helt enig. nesten 80cm er i drøyeste laget, iallefall med tanke på WAF. Men er ikke 1515 "større" enn det bare designet som får den til å ligne på et kjøleskap da? (sarkastisk humor)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Det er 6" rør du har beregnet med, å der det står 2,165m er lengden på rørene. du kan ikke ha så lange rør får ikke plass må du vite.

Hvilke frekvens har du valgt å tune til? husk at SVS'en antagelig bare bruker 2 rør ved 20hz tuning, dette korter inn lengden endel, samt gå ned dra 0,140m -> 0,102m i diameter på rørene.

Forslag 2 blei veldig dyp ja, helt enig. nesten 80cm er i drøyeste laget, iallefall med tanke på WAF. Men er ikke 1515 "større" enn det bare designet som får den til å ligne på et kjøleskap da? (sarkastisk humor)
    Se der ja, det ble andre boller. Men oppgir den lengde pr. rør? Det er 20 hz tune ja. To 4" rør 78,5 cm blir mere riktig kanskje? Eller er det totallengde på rørene som oppgis?

1515 er et kombiskap å regne hvis du først skal sammenligne med hvitevarer.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes mere riktig ut ja, det er lengden pr/rør som vises, men du kan godt endre 0,102m til det du måler dine rør til, du kan trykke på "m"en å endre den til "mm" om du vil. husk at det er indre diameter som gjelder.

Hvor mange rør "må" du ha til disse TC'ene da? eller vil du ha muligheten til å tune dem og, er det derfor du regner på flere rør?

du kan jo prøve deg frem, ved å velge 1 rør, også gå tilbake til der du velger tuning frekvens, og endre den ned litt, å se hvilke du må ha for å få samme lengde som med 2 rør, også kan du endre til 3 rør, og endre tuningen opp igjen, å se hvilke frekvens du havner på med 3 rør av 78cm. vil tippe det er 16/20/27hz eller noe i den duren, med 1/2/3 rør åpne.

Men om du ikke har ønske om å tune dem, så ville jeg enten gått for 2 stk 4" eller 1stk 6" rør, litt enklere å få plass innvendig, og de opptar ikke så mye plass, volumet av bassporten må trekkes av volumet vettu.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    21 hz tuning gir 2 stk. 4" rør med lengde 70,5 cm. Det er fortsatt "rød alarm" på "Vent mach"=QES/PE!

I mitt opprinnelige kjedelige design med firkanta kasser var planen å ha bassportene opp bak toppkassene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en "in room måling" av sentersubben. ca. 70 liter lukket kasse. Samme element som jeg skal bruke i front.

Turkis kurve:

Kun CV! E-D6C. Målt fra ca. 1 m avstand. Fant ut at det ble feil, så jeg tok en ny måling. "Whopass Cheese" mente jeg skulle plugge centerens bassport hvis det var det på den. Derfor putta jeg et par raggsokker i bassporten og fikk følgende resultat:

Rosa kurve:

Kun CV! E-D6C med et par raggsokker i bassrefleksen. Målt i "sweetspot". "Problemdippen" ved ca. 63 hz flytta seg til 71 hz og ble enda større. Vurderte ikke dette som noe stort problem, da centersubben også vil jobbe i dette området.

Sort kurve:

CV! E-D6C og centersub. Målt fra ca. 1 m avstand. Ingen justeringer. Tok ny måling i fra sweespot da det blir mer riktig å jobbe derfra. Fikk da:

Gul kurve:

Synes ikke denne ser så forferdelig ut. En forholdsvis stor dip ved 18 hz og en topp ved 40 hz. Dippen kan jeg kanskje boost opp litt på forsterkeren, men toppen ved 40 hz tror jeg ikke jeg for gjort noe med. Da jeg tviler på at romkorreksjon gjør noe med pre-out signalet. Ellers så ser det ut som at de to "kassene" passer forholdsvis fint sammen med deling på 120 hz på subben.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tegnet ett nytt skrått forslag, da jeg likte dette best (selv iallefall)

Men på denne så er volumet til 8" senket til 49liter, og volumet på 12" er 130 liter.
    DIY prosjektet selges-forslag-3-jpg
    La til noen liter "bak toppkassene"
    DIY prosjektet selges-forslag-3bak-jpg
    Tenkte litt på toppkassene, de kan jo egentlig bare stå på spikes, inni sitt avsatte rom. slik at de er lette å ta frem, og høyttaleren kan bæres i 2 biter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inte dumt!

For meg så ser det ut som om 8" i toppen har en større vinkel enn de andre elementene. Det peneste tror jeg er å la 12"'erne stå på en loddrett plate.

Volum til 5" og diskant trenger ikke være på veldi mange liter. Holder sikkert med 4 l. Skal se om jeg kan få "hevi inn" isen eller whopass cheese.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at den øvre 8" har en annen vinkel, kan god slakke av den også slik at den blir lik den nedre.
    Da er vi tilbake til forslag 1 egentlig, men kan jo redigere på vinkelen på den også, slik at vinkelen blir lik forslag 3.

Få inn Snickersen du, så vi kan få litt eksperthjelp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leker litt i Winisd og har funnet ut at 8"'erne klarer seg fint med 30 liter totalt. Lurer derfor om jeg skal gå for en hel kasse i steden for å dele den. Likte designet i fig.1 meget bra. Hvis du legger på til bredde på 42 cm, bytter om 5" og disakant (slik at diskant kommer i ca. 110 cm over gulvet) tror jeg vi snakker HØYTTALERE. Hvis du orker kan du jo hive inn en diskant på skråveggen bak også.

Hvis du lager ett flatt platå bak den skrå kanten kan bassrefleksene monteres der. Det flate platåen bør ikke være synlig fra siden.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gromt.. Hører lyden av stor V8'er i huet når jeg leser(!?)..

Blir kjekt å se hvor dette ender...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt pirk, ville flyttet diskanten ned , mellomtonen opp :-D Så slipper du å strekke hals etter sweetspot , de blir jo HØYE

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho

blir vel V12'er, hehe !
    men hvordan skal du ha spikes da? tenker litt på spikes for tia, så lurer på hvordan dine skal vere?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte også designet på fig.1 best.
    Dessuten ser den ut til å være den mest optimale mtp. faserespons - i teorien (min) ihvertfall.
    Spideren på samtlige elementer bør vel være på en loddrett akse. Da skulle det bli litt mindre kluss med utfasninger.

Dette blir morro å se hva du får utav

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho

Litt usikker på hva naboen trodde han hørte her om dagen når jeg testet plus/2 replica'en. Han så på Prison Break og var sikker på at det kjørte en bil med effektanlegg inn på gårdsplassen.

Prøvde den berømte scenen i slutten på Transformers.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    blir vel V12'er, hehe !
    men hvordan skal du ha spikes da? tenker litt på spikes for tia, så lurer på hvordan dine skal vere?
    Soundcare superspikes er vel kult? Ellers har jeg ingen problemer med å bruke Biltemaspikes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Jeg likte også designet på fig.1 best.
    Dessuten ser den ut til å være den mest optimale mtp. faserespons - i teorien (min) ihvertfall.
    Spideren på samtlige elementer bør vel være på en loddrett akse. Da skulle det bli litt mindre kluss med utfasninger.

Dette blir morro å se hva du får utav
    Jeg likte også fig.1 vedlig godt. For mye dill i filteret bare kluddrer det hele til vil jeg tro ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Litt pirk, ville flyttet diskanten ned , mellomtonen opp :-D Så slipper du å strekke hals etter sweetspot , de blir jo HØYE
    Helt enig der, se forslag i post http://avforum.no/forum/823475-post29.html

Får håpe at Emtea tar seg tid til en liten justering.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha! biltema...:S Kommer sikkert til å knekke ved 20hz! du har eit monster på ca 80-120kg, som spiller noke heilt vanvittig, så trur eg ikkje biltema greiene holder:P Tipper på at dei berekna på litt letter varienter.

(ikkje ta kritikk av meg for dei som har Biltema Spikes, men Norkad sitt prosjekt blir vel litt i overkant for dem.(

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha! biltema...:S Kommer sikkert til å knekke ved 20hz! du har eit monster på ca 80-120kg, som spiller noke heilt vanvittig, så trur eg ikkje biltema greiene holder:P Tipper på at dei berekna på litt letter varienter.

(ikkje ta kritikk av meg for dei som har Biltema Spikes, men Norkad sitt prosjekt blir vel litt i overkant for dem.(
    Jeg er ganske sikker på at Biltema sine spikes tåler like mye som andres. De er antagelig av massiv messing, ihvertfall hvis jeg skal dømme etter vekten.

Men jeg er forsåvidt enig med deg. Man kjøper ikke båt til 1. mill og henger på Biltema fendere. Det gir likom ikke den rette feelingen.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Biltema spikesene er MEGET massive, jeg tror de er laget i stål og er overflatebehandlet med ett belegg av noe slag.. om jeg skulle tippe så tror jeg en av de spikene tåler rundt 2 tonn før ting begynner å skje..

Men uansett, Artig prosjekt Konrad!

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •