T-Amp chassis under bygging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

T-Amp chassis under bygging

For drøyt et halvår siden ble min første T-Amp dissekrert og koblet opp mot en gammel 12V datastrømforsyning. Siden dengang har den ligget "naken" og drevet mine stativhøyttalere med stort gehør. Her om dagen tok jeg mot til meg og begynnte jobben med å samle deler til et nytt (og forhåpentligvis penere) chassis.
    Valget falt på metallkassen til en gammel ødelagt pc-strømforsyning, eikeplater som sidestykker og plexiglassplate i front.

Material liste:

Gammel strømforsyningsboks fra en pc-strømforsyning (Gratis)
    Eikeplate fra Clas Ohlson (79kr)
    Plexiglassplate 8mm (49kr)
    Dremel kutteskiver (39kr)
    Høyttalerkontakter (50kr)
    Chassiskontakt RCA (60kr)
    Strømbryter (Gratis)
    Sort spraylakk (39kr)
    Dansk treolje (?)
    Super Epoxy Lim (ca 60kr)

Skal prøve å legge ut bilder og komentarer under hele byggeprosessen, så får en bare vente og se hvordan sluttresultatet blir:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var bildene fra første etappe av byggingen lastet over fra kameraet og inn på maskinen. Her var det metallsløyd som stod i fokus, der strømforsyningsboksen ble kuttet til og de respektive hullene borret i forsterkerens bakvegg. For å stabilisere chassiset, og for å få feste til sideplatene, ble 4 stykk firkantede aluminiumsdragere brukt. Da jeg ikke har gjengesett ble disse limt fast med super epoxy (gud vet hvor lenge dette holder).

Som dere kan se av bildene er ikke metallsløyd helt min greie (hull som ble ovale når en borret og en god del riper her og der). Likevell håper jeg på tilfredstillende resultater da jeg skal grunne chassiset og spraylakke det sort etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tresløyd...

Metallsløyd skulle vise seg å ikke være min beste venn! Etter å ha limt fast de 4 aluminiumsdragerne med super epoxy, trodde jeg det skulle holde mer enn noen få timer. Under pussing av front og limrester løsnet to av limpunktene, og jeg måtte dra fram skrutvingen og starte på nytt
    Skulle jeg begynnt fra grunnen av ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg gav meg i kast med aluminium igjen, og heller laget de 4 dragerne av tre!
    (Innsikt i egene prosjekter er en god ting...bare synd den ofte kommer samtidig som etterpåklokskapen).

Etter at dette hindret var forsert var det en smal sak å få saget til sidepanelene av eik. I disse ble det borret hull i fronten, slik at frontplaten skal kunne festes med 4 bolter. Eneste utfordringen her var å felle inn låsemuttre i treverket (se bildene).
    Etter dette ble sidepanelene oljet med en dansk treolje. Ikke helt fornøyd med resultatet da jeg gjerne vil ha treverket mørkere. Er det noen som har tips til olje som har denne egenskapen?

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer nok til å bli nyderlig til slutt!!!

Er bare en ting jeg vil nevne, og det er at jeg ville anbefalt å bruke 2-komponentlimet "Araldit - extra strong". Da vil nok det sitte "for ever". -kan også brukes til det meste. -Du får det bla på maxbo. Før jeg lærte sveising, så lagde jeg en 30-40 kg skulptur av metall limt sammen med araldit, så jeg tror den har bestått kvalitetstestingen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for positiv tilbakemelding
    Tar rådet til etterretning og prøver araldit neste gang det er noe som skal limes. Så forøvrig på GainKloon prosjektet og lurte på om de sorte metallflatene var lakket med lakksprøyte, eller om du hadde klart å få så strøkent finnish med sprayboks?

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først lakket jeg platene med spraylakk fra biltema. Det ble omtrent strøkent her og, etter en del forsøk (må være tolmodig, og øve på føring av boksen). For det første er det lurt å henge opp pressenning og lage en luke slik at du hindrer det meste av støvet som legger seg. viktig, da det til syvende og sist støv som blir problemet. For det andre, vær tolmodig og ta maaange tynne lag.

Nå må jeg nevne at etter ei uke begynte biltemalakken å flasse av uten vidre. Så om du skal lakkere, kjøp "Quick spraylakk". den er nesten bobbelt så dyr (98,- pr boks), men lakken sitter etterpå, noe jeg tror du setter pris på (har brukt denne typen mye)

GreenKlon ble til syvende å sist (etter biltemalakken) lakkert med stenhard 2-komponentlakk med nyinnkjøpt kompressor. -når en lærer det, blir det følgelig myyye bedre. slipper bla "spyttingen" som noen ganger kan forekomme av sprayflasker, og som følgelig øderlegger lakkstrøket...

EDIT: viktig, husk grunning!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar angående lakking

Legger ut et par linker til test av T-amp og til en side som inneholder litt tweaking for å få maksimalt godlyd ut av denne lille chipforsterkeren. Regner med jeg blir å bytte ut litt kondensatorer for å få mer kontroll i bassområdet samt skifte ut det lørvebillige stereopotensiometeret (volumkontrollen) som satt på orginalt. Men mer om dette kommer når jeg får chassiset ferdig

Sonic Impact T-Amp - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester
    http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Front og topp

Da var plexiglassfronten saget ut og topplokket "klippet" til med en stor platesaks. Er imidlertid en smule usikker på om jeg skal bruke denne topplaten og lakke den sort, eller om jeg skal klippe til en ny uten luftehull som jeg kler med sort lær? Hva tror dere blir penest?

Planen videre er lakkere baksiden av plexiglassplaten sort slik at denne får electrocompaniet look

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par forslag til forbedringer:
    - Du kan sote plexiglasset. (Da kan du evt. ha en power-LED bak
    - Male heile tingen med pianolakk :twisted:
    - Pusse vekk blyantstrekene i fronten.
    - Dekke til raspa som du bruker som topp-plate
    - Pusse og lakkere fjølene
    - Polere metallet (Speil-finish ftw :-D)
    - Pusse kantene på plexiglasset og avrunde dei litt.

Eller ser det bra ut =P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble ferdig med et lignende prosjekt for en uke siden. Ble fornøyd med resultatet...
    Vedlegg 29657 Vedlegg 29658
    Fronten er pleksiglass som er lakkert på baksiden. Aluminiumsplaten er kjøpt på Clas Ohlson og bøyd til selv. Bryteren er også kjøpt der. Volumknotten er kjøpt i en gitarbutikk.

Lykke til med prosjektet!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert chassis du har laget! Har du noen bilder av baksiden også?

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av askjer
    Jeg ble ferdig med et lignende prosjekt for en uke siden. Ble fornøyd med resultatet...
    Vedlegg 29657 Vedlegg 29658
    Fronten er pleksiglass som er lakkert på baksiden. Aluminiumsplaten er kjøpt på Clas Ohlson og bøyd til selv. Bryteren er også kjøpt der. Volumknotten er kjøpt i en gitarbutikk.

Lykke til med prosjektet!
    Sexy sak det der! har du noen bilder med klærne av?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal dere ha!

Her er noen bilder fra baksiden.
    Vedlegg 29803 Vedlegg 29804
    Vedlegg 29805

(Skruene burde vært sorte...)

Jeg har ingen bilder med klærne av. Mitt første forsøk med loddebolten så innsiden er ikke like pen som utsiden :-?

Må bare si at jeg er imponert over T-amp`en. Spiller utrolig bra med mine Dynavoice M65. Ønsker meg en til...

Har planer om å lage en rca veksler i samme design slik at jeg kan koble flere kilder til forsterkeren. Noen som har erfaringer med noe lignende?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det metallbunn i kabitettet? Å hva er sidene laget av? Altså under topp dekselet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Er det metallbunn i kabitettet? Å hva er sidene laget av? Altså under topp dekselet?
    Bunn og sider er faktisk laget av MDF plater. Enkelt og greit å kutte i riktig størrelse, det er greit å skru i og det gir den litt tyngde/stabilitet...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig. Men hvordan er det med kjøling da?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Stilig. Men hvordan er det med kjøling da?
    Foreløbig er det dårlig med kjøling. Men jeg skal borre huller på siden av chassiet og i MDF platen i bunn. Problemet er å få hullene i aluminiumen fine og i riktig avstand til hverandre. Blir fort litt skjevt... Burde kanskje borret ferdig før jeg bøyde platen.:???:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde sikkert vært lurt, men man lærer så lenge man lever :-D I verste fall om det ikke blir bra så er det vel bare å kjøpe ny topp plate å borre i den?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer er at chippen som er basis for denne forsterkeren nesten ikke utvikler varme. Etter at forsterkeren har stått på hele dagen på normalt lyttenivå er den såvidt litt lunket på overflaten.
    Men det jeg lurer på er om du har beholdt T-ampen orginal og kun loddet om på inngangene/utgangene, eller om du har tweeket på selve kretsen? I såfall...hvilke utbedringer har du gjort?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er amp'ene deres ifra?